Thermalright TRUE Black 120 Review

a.broers80 12 april 2009, 1.389 views

Thermalright TRUE Black 120

Pluspunten

• Hij ziet er door zijn zwarte coating mooi uit met een doorzichtig zijpaneel. Tot nu toe geen betere airkooler tegengekomen. Prestaties afhankelijk van toegepaste fan's.

Minpunten

• De voet is niet vlak.Vereist nabewerking.Past alleen in kasten die min. 20 cm breed zijn.

Koelvermogen Score: 5
Na de Thermalright SI 128 SE en de Thermalright Ultra 120 Extreem heb ik de True Black gekocht. Dit is in feite een Ultra 120 Extreem met een zwarte coating erop. Dit is wel ideaal als je de voet gaat vlakken. De gewone Ultra 120 Ext. wil gaan corroderen als de vinnen in contact komen met water. Mijn advies: als je de voet gaat vlakken met waterproef schuurpapier doe dan een ruime hoeveelheid Dreft bij het water. Na het schuren direct droog blazen met een compressor of Dustoff. In geen geval met een Fohn.Dit is de '4 koeler die ik heb gekocht van Thermalright, en bij geen enkele was de voet echt vlak. Het scheelt echt veel als de voet gevlakt is. Hoe minder koelpasta je nodig hebt des te beter is de warmte-overdracht. De prestaties. In vergelijk met een Ultra 120 Extreem koelt de True Black 1 tot 2 graden beter. Alle koelers die ik heb worden aan een zijde voorzien van een Scythe Slipstream 1900 en aan de andere zijde van een Scythe PWM 120 die op de normale CPU aansluiting van het Mobo wordt aangesloten.
Als je niet kijkt naar een verschil van 1 2 graden dan kun je het beste een gewone Ultra 120 Extreem kopen. Deze koeler zit op een QX6850/Striker Extreem combinatie. De CPU draait op 3,6 Ghz.Met Prime 95 op alle kernen en een kamertemp van +/- 22 graden heb ik de CPU nog niet warmer zien worden dan 48 graden gemeten met CoreTemp 0.99.03.Deze koeler heefrt van mij de naam "Black Beauty"gekregen.

Heb jij ook een Thermalright TRUE Black 120?

Ik ben in het bezit van hetzelfde heatsink welke ik gebruik om mijn Q9550 @ 3,2GHz passief te koelen. De idle temp ligt zo rond de 43C en onder load heb ik nog geen hogere waarde dan 49C gezien. Het verschil tussen beide waarden is waarschijnlijk zo klein doordat energiebesparende functies als speedstep en C1E in het BIOS uitgeschakeld zijn. Het geheel zit uiteraard wel in een goed ventilerende case (Antec Mini P180 EU) . Daarentegen staan wel alle fans op de langzaamste stand. Onderstaande foto's zijn gemaakt met een werkend systeem, al lijkt het dat de fans stil staan (korte sluitertijd).

Foto's: Intel Stock Core 2 Quad Radial Curved Bifurcated Fin Heatsink & Thermalright Ultra-120 eXtreme TRUE Black
Hey boolean,
Ik zie dat je fan geplaats op je vga, uit de ruimte zuigt waar de flow naar buiten gaat. Heb je hem al eens andersom geplaatst? Wat is het verschil. Lijkt me een leuk expirement in jouw opstelling. De warmte van de vga zal wel door je treu black heen gaan dus temps cpu iets omhoog, maar voor je vga en je kast air flow beter vermoed ik.
Ik had je commentaar niet eerder opgemerkt dus bij deze mijn extreem late reactie: Hetgeen dat jij voorstelt leek mij aanvankelijk ook de beste opzet, alleen bleek al snel dat dit type ventilator vele malen effectiever is met blazen dan zuigen. In mijn huidige opstelling bleek zowel de temperatuur van de CPU als van de GPU het laagst te zijn.
Als het in wezen de zelfde koeler is als de Ultra-120 Extreme (dat extreme is wel een woordje waar je van houdt h ;) ) waar een spuitbusje overheen is gehaald, hoe komt het dan dat hij beter koelt. Het lijkt mij dat de coating eerder isoleert dan dat er nog eens extra warmteoverdracht plaatsvindt.

Ik vind de koeler er wel erg gaaf uitzien.
Redelijk smal zelfs (wat me al eerder opgevallen was bij o.a. de Extreme); heeft het dan wel zin om er twee fans aan te hangen? Met n fan heb je toch wel genoeg flow, zeker bij zo'n smalle koeler, zodat de tweede eigenlijk niets meer bijdraagt, behalve dan aan geluid en energieverbruik? Of heb je beide fans "extreme" laag gezet wat toeren betreft? Maar dan nog betwijfel ik het nut er van.
Zou je eens een test willen doen en kijken wat het uitmaakt als je de kleinste fan ervan afgooit?

Wat is de functie van de dreft die je gebruikt? Kun je niet nog beter een of andere zeer fijne schuurpasta nemen om het ding te vlakken. Ben je ook gelijk van het corroderen af.

Ik vind wel dat je voor een prijs van rond de 50,= eigenlijk wel mag verwachten dat de voet goed vlak is. Bij mijn Arctic Cooling Freezer 7 Pro kun je voor het geld niet beter verwachten (hoewel ik hem niet gelapt heb :$), maar voor dit geld......

Tot slot, wat is overigens de reden dat je zoveel koelers er door heen jaagt. Als je zo "extreme" bezig bent, wordt het dan niet eens tijd om aan waterkoeling te gaan denken?

Bedankt voor je review.
Thermalright kiest bewust voor een base die niet helemaal vlak is. De heatspreader van een CPU is ook niet altijd 100% vlak, dus er zit wat in. Maar ik ken ook de verhalen van betere prestaties na het lappen.
Ik had geen zin/kennis om te gaan lappen maar wilde wel graag de TRUE, dus nam het risico en dat is me enorm meegevallen. Er zat de gewone Chill Factor tussen en een 120 mm. Scythe fan op. Met maar 400 rpm. bleek de processor, een Q9950 op 2.83 MHz., onder de 30 graden. Onder stress net geen 50 graden. Ik heb het ding ook fanless geprobeerd, maar dan kwam ik na 20 minuten onder stress al boven de 60 graden uit, en dat was met toch wat te gortig.
De TRUE is imho zonder aanpassing goed te gebruiken. Wil je echter het maximale eruit halen, dan kun je hem lappen. Maar het is geen noodzaak.
Ik heb nu trouwens een passieve HR-01 Plus, en die houdt de zaak net zo koel als de actieve TRUE, en zonder maar n decibel. Ook nog eens lichter en iets goedkoper, dus wat mij betreft een aanrader/alternatief voor de TRUE - tenzij je zwaar wilt overklokken, dan weet ik het niet/