WD My Book Essential 2.0 1TB Zwart Review

g0tanks 1 mei 2009, laatste update op 1 mei 2009, 5.567 views

WD My Book Essential 2.0 1TB Zwart

Pluspunten

• Design
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Geen eSATA
  • Formatteren voor gebruik naar NTFS

Mobiliteit Score: 4

Mijn hardeschijf begon al aardig vol te raken waardoor ik dus een nieuwe hardeschijf moest kopen. Maar omdat ik het ook handig vind om mijn data makkelijk mee te kunnen nemen zou het dus een externe hardeschijf worden. Voor mij was de keuze snel gemaakt omdat ik al eerder goede ervaringen heb gehad met de WD My Book reeks.

Design
De hardeschijf voelt solide aan en de kwaliteit is top. Het uiterlijk vind ik mooi, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak. Aan de voorkant zit een blauwe LED dat heen en weer beweegt tijdens het gebruik van de hardeschijf.

Prestaties
In HD Tune kwam ik niet hoger dan rond de 30MB/s door de limitaties van USB, alhoewel WD een snelheid van 60MB/s belooft. Andere reviewers hebben hier zo te zien ook last van. Jammer dat er dus geen eSATA op zit. Ik heb een paar HD Tune benchmarks gedaan, helaas lukte het me niet om een write benchmark te doen omdat ik een vage foutmelding krijg.

Standaard is de schijf geformatteerd in FAT32, ik heb al eerder een WD schijf gekocht en kwam hier later pas achter. Het nadeel van FAT32 is dat je bestanden van maximaal 4GB kan overzetten, dit gaf nogal problemen toen ik HD films wilde overzetten. Nu weet ik het dus heb ik de schijf meteen maar geformatteerd naar NTFS.

Ik heb nog even geprobeerd een paar bestanden over te zetten van 1GB, ze begonnen met 55MB/s maar zakten daarna toch naar 31MB/s.

Benchmarks
Voor de benchmarks heb ik gebruik gemaakt van HD Tune (zie foto's), en SiSoftware Sandra.
Benchmark Results
Drive Index : 31.2MB/s
Random Access Time : 9.5ms

Windows Experience Index
Current Drive : 5.7

Detailed Benchmark Results
Speed at position 0% : 30MB/s (94%)
Speed at position 3% : 31.24MB/s (97%)
Speed at position 7% : 31MB/s (96%)
Speed at position 10% : 31.15MB/s (97%)
Speed at position 13% : 31MB/s (97%)
Speed at position 17% : 31.42MB/s (98%)
Speed at position 20% : 31MB/s (97%)
Speed at position 23% : 31MB/s (97%)
Speed at position 27% : 31.72MB/s (99%)
Speed at position 30% : 31.12MB/s (97%)
Speed at position 33% : 31MB/s (96%)
Speed at position 37% : 31.15MB/s (97%)
Speed at position 40% : 31MB/s (97%)
Speed at position 43% : 31.41MB/s (98%)
Speed at position 47% : 31MB/s (97%)
Speed at position 50% : 31.41MB/s (98%)
Speed at position 53% : 31MB/s (97%)
Speed at position 57% : 31.48MB/s (98%)
Speed at position 60% : 31.42MB/s (98%)
Speed at position 63% : 31MB/s (97%)
Speed at position 67% : 31MB/s (97%)
Speed at position 70% : 30.78MB/s (96%)
Speed at position 73% : 30.83MB/s (96%)
Speed at position 77% : 30.84MB/s (96%)
Speed at position 80% : 31.38MB/s (98%)
Speed at position 83% : 31.14MB/s (97%)
Speed at position 87% : 31.52MB/s (98%)
Speed at position 90% : 31.39MB/s (98%)
Speed at position 93% : 32MB/s (100%)
Speed at position 97% : 31.78MB/s (99%)
Speed at position 100% : 31.61MB/s (98%)
Random Access Time : 9.5ms
Full Stroke Access Time : 11.6ms

Performance Test Status
Result ID : WD 10EAVS External 1TB (USB)
Platform Compliance : x64
System Timer : 14.32MHz
Use Overlapped I/O : Yes
I/O Queue Depth : 4 request(s)
Block Size : 1MB

Volume Information
Capacity : 931.51GB
Featureset
In de doos zit uiteraard de hardeschijf zelf, een Mini-USB kabel en de voedingsadapter met een omzetstuk voor gebruik met stopcontaten in de UK. De hardeschijf zit goed vast in de doos in een gesealed zakje. Wat ik fijn vind van de My Book schijven (ik weet niet of het bij de andere WD schijven ook zo is), is dat ze alleen aan gaan als ze zijn aangesluiten op een computer die aan staat.

De Western Digital My Book Essential 1TB is niet de goedkoopste 1TB schijf. Zo heb je een Western Digital Elements Desktop 1TB Zwart voor onder de ¤80. Maar ¤100 is nog steeds een prima prijs voor een externe 1TB hardeschijf

Links
Western Digital My Book Home Edition 1 TB

Changelog
1/5/2009 SiSoftware Sandra benchmark toegevoegd

Heb jij ook een WD My Book Essential 2.0 1TB Zwart?

Bedankt voor je review :) Ik heb een paar vragen:

Je schrijft dat de blauwe led heen en weer beweegt? Wat bedoel je hiermee? De LED zit toch hopelijk niet los in de case? ;)

Je schrijft dat deze schijf meer solide aanvoelt. Heb je de WD Elements schijf wel in handen gehad? Ik heb deze schijf zelf, en heb hem vergeleken met een My Book. De Elements is gemaakt van metaal, en heeft grote stukken rubber op de hoeken, en de My Book lijkt op een dik boek en is gemaakt van plastic. Qua design wint de My Book natuurlijk, maar de Elements vond ik echt veel degelijker. Ook heeft een kennis een keer een My Book uit elkaar gehaald, en de plastic helften bleken gewoon geklikt te zijn... Het gevoel bekruipt me dat je 20 euro extra betaalt (een prijsverschil die ik overigens niet in de Pricewatch zie) om een plastic case te krijgen in plaats van een stevigere metalen case.

Vergeleken met mijn WD Elements 1 TB is jouw schijf een stuk sneller (7 MB/s), zou je kunnen aangeven wat je verder voor systeem hebt? (tip: voeg in je profiel een systeemconfiguratie toe). Ik ben natuurlijk wel benieuwd waar zo'n snelheidsverschil van kan komen :)
Aan de voorkant zit laat maar zeggen een balkje dat blauw oplicht, tijdens het gebruik beweegt het licht van onder naar boven. :P

Mijn pa heeft ook een externe hardeschijf, die ziet er haast identiek uit aan de WD Elements behalve voor het logo na nadere inspectie. :/ Mijn fout dus, ik dacht dat het een WD Elements was.

Verder zal ik ook de review aanpassen met mijn systeenconfiguratie. :)

Bedankt voor je commentaar, ik vind het zo slecht nog niet voor mijn eerste review ooit. :P

[Reactie gewijzigd door g0tanks op 12 april 2009 11:42]

(offtopic)

Zo flauw en nieuwsgierig als ik ben heb ik een zoektocht geopend naar de Knight rider led.
En ja hoor hier is ie dan. :+

(/offtopic)

Leuke review hij is wel een beetje kort en ik mis een foto van de hdd zelf maar er staat wel alles in.
Ik heb altijd een oogje gehad op deze serie externe hdd's en zit er na deze review toch echt aan te denken om er eentje te gaan halen.

[Reactie gewijzigd door Dark_Meteor op 12 april 2009 18:57]

Ik wilde nog wat foto's van de hardeschijf er bij doen, maar jammergenoeg kan ik maar maximaal vier foto's plaatsen in mijn review.

edit: Ik was helemaal vergeten dat je zelf ook foto's kon toevoegen van een andere host, stom :+ Ik zal later nog wel wat foto's van de schijf zelf toevoegen.

[Reactie gewijzigd door g0tanks op 12 april 2009 20:57]

Maar zo gaat die LED niet hoor in de MyBook. Het zijn maar twee lampjes, die afwisselend aan/uit gaan. Die in het filmpje zouden mij gaan irriteren op mijn bureau.
Vandaag ook maar gekocht ter vervanging van de LaCie (Porsche 500GB) die zoveel lawaai maakte dat het leek alsof een helicopter neerstortte.
Deze schijf is gelukkig erg stil. Ziet er mooi uit.
Wel meteen aan het formatteren en partitioneren geslagen voordat ik 'm daadwerkelijk in gebruik ga nemen. Goede tip w.b. FAT32 naar NTFS!
heb sinds een week de Western Digital My Book Essential Edition 1TB
wil hem ook gebruiken om op de ps3 films te bekijken heeft iemand hier ervaring mee .
Bij kieskeurig had iemand hem naar nfts omgezet en kan hij niets meer van zijn Western Digital My Book Essential Edition 1TB op zijn ps3 afspelen hoop dat iemand hier ervaring mee heb .
En hoe je hem om zet naar nfts
Hoop dat iemand wat tips heeft

groetjes john
Leuke review. Ik heb zelf een my passport en haal ongeveer dezelfde lees waardes. WD belooft op de site inderdaad 480 mbit per seconde wat neer komt op 30 mb/s. Volgens is het zo dat één usb apparaat maximaal de helft van de bandbreedte mag gebruiken. Daardoor haal je volgens mij niet die 60. Verder hoef je je schijf niet te formateren. Je had ook convert stationsletter: /fs:ntfs kunnen in typen bij uitvoeren of command prompt. Hierbij formateer je je schijf niet maar zet hij gewoon het bestandsysteem om (werkt volgens mij alleen onder xp en vista).
Mits ze dit niet extreem verbeterd hebben afgelopen half jaar... Doe dit dus nooit!

Het creerd een zeer slechte ntfs partitie door de cluster groote verschillen. (mtf overal en nergens enz 8)7 )

Ik moet dit helaas op mijn notebook doen vanwege de dos xp instalatie procedure van ASUS (grrr :( ) maar heb het opgegeven om een fatsoenlijke ntfs partitie hiervan te maken.
USB haalt volgens de specificaties maximaal 480 Mbit/s, wat inderdaad neerkomt op 30 MB/s. Ik kan niets vinden over het gebruik van de helft van de bandbreedte, en zoals je ziet gaat dat voor deze externe hd ook niet op. Die gebruikt in zijn eentje gewoon de maximale snelheid van usb 2.0.
480Mb/s is toch 60MB/s? :o
Nog een tip met de MyBook en de Elements: sluit eerst de HDD aan op de PC dmv USB en pas daarna de voedingsstekker in het stopcontact! Met de oude, rondere, voeding was dit geen probleem, maar met de huidige vierkante voeding kun je de voeding opblazen als je eerst de voeding aansluit en pas daarna de USB stekker op je pc. Meet maar eens de spanning tussen de uitgang van de voeding en randaarde...

Met afsluiten, eerst de voeding los en pas daarna de USB kabel!
Heb 'm zelf ook vandaag binnengekegen...
Snelheid is niet ideaal maar achja hoevaak kopieer je 300 gb..
Uiterlijk een + en ik vind de WD MyBooks erg stil. Ik heb ook 0,0 problemen gehad met mijn vorige WD Mybook van 500 GB
Is gewoon een topmerk
Wat ik overigens ook een groot pluspunt vind ten opzichte van de "oude" Mybooks, is dat deze geen apparte voedingsmodule hebben maar eentje die zit ingebouwd in de stekker. Dat ziet er ook weer wat minder rommelig uit.

[Reactie gewijzigd door SuX DeLuXe op 1 mei 2009 19:18]

Zit er in ventilator in? Of maakt deze externe hdd enkel gebruik van passieve koeling?
Ps, ik zou een schijf altijd formateren, het kan zijn dat er een virus op zit, is in het verleden wel voorgekomen, stond zelfs op tweakers..

Een vraagje
, ik had vroeger een een WD My Book 500 gb, en daar zat een grote knop in het midden, je kon het uit en aan zetten.

Maar op mijn WD My Book Essential is dat niet het geval, nu heb ik al gelezen, van dat die aangaat als de pc aangaat en uitgaat als de pc uitgaat.

Stel dat mijn pc aan is, en ik klop op dat icoon van 'Hardware Veilig Verwijderen', gebruikt die dan geen stroom meer...

Lijkt me irritant om dat schijf telkens aan te laten, terwijl ik het enkel gebruik om soms wat data te verzetten.

Iemand tips??
Hah, ik heb exact dezelfde schijf maar heb toch net IETS meer plaats zitten.
Namelijk 1.000.202.240.000 bytes :9 ook haalde hij een gemiddelde van 33.1Mb/s overdrachtsnelheid, echt wel vreemd dat er zulke verschillen kunnen zijn in dezelfde harde schijf :)

En voor jojojens, formatteren naar NTFS formaat is niet zo moeilijk, simpelweg in je windows verkenner die open je met windows tekentje + e, selecteer je de my book harde schijf, rechtsklikken dan formatteren... aanklikken, dan kies je bij bestandsysteem: NTFS, en clustergrootte hoef je niet aan te komen, staat normaal op 4096 bytes, oja, en snel formateren aanvinken ;) wat zeer laat met een respons, maar hoop dat ik je toch nog heb kunnen helpen na 7 maanden :*)

Groetjes Steven.

[Reactie gewijzigd door Barchae op 1 april 2010 03:43]