Specificaties 1TB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD Elements Desktop 1TB Zwart Review

roland83 8 april 2009, laatste update op 28 april 2011, 1.539 views

WD Elements Desktop 1TB Zwart

Pluspunten

• prestaties
  • stevig, met rubberen grip
  • lage geluidsproductie
  • lange usb-kabel

Minpunten

• eenvoudig design
  • geen aan/uit-knop
  • lampje aan de achterkant

Mobiliteit Score: 3
Deze schijf heb ik gekocht om backups van mijn laptop op te zetten. Het hoefde dus niets speciaals te zijn, ik houd niet van meer betalen voor een fancy lay-out, het moet doen waar het voor bedoeld is. Veel data kunnen opslaan, en liefst zo stil en snel mogelijk. Volgens mij is dit een van de simpelste en relatief goedkoopste externe schijven die nu op de markt zijn.

In de doos

In de doos zit niet heel veel. Uiteraard de schijf zelf, met een usb-kabel en adapter. Verder een heel kleine quickstart-guide, waar eigenlijk elke leek wel zonder moet kunnen. De usb-kabel is maar liefst 120 cm lang, dus je hoeft niet te schipperen met de ruimte boven of naast je pc. Mijn andere externe disk heeft een kabel van een halve meter. De voedingskabel met adapter is vrij standaard, en de kabel is 2 meter lang. Wel is de adapter zo groot dat hij eigenlijk twee plaatsen in een stekkerdoos inneemt, dus dat is jammer.

De schijf zelf zit in een zwarte metalen behuizing, met op de hoeken een rubberen rand. Dit is ideaal, het lijkt wel tegen een stootje te kunnen, en de schijf kan zo niet van je pc-kast af schuiven. Zoiets kan van mij nooit de design-hoofdprijs krijgen, maar je moet ergens op inleveren als je voor praktisch gemak gaat. Verder zit er geen aan/uit-knop op. Wel gaat de schijf na een tijdje uit, als hij niet gebruikt wordt. En als hij niet is aangesloten op een usb-poort, gaat hij meteen uit. Dat maakt de aan/uit-knop wel redelijk overbodig. Het standby-lampje zit echter aan de achterkant, en het is weer zo'n felle blauwe led die de halve kamer verlicht. Nergens voor nodig, maar beter dan geen lampje.

Software

Ik heb de schijf gebruikt met Windows XP en Windows 7. De schijf is voorgeformatteerd met FAT32, waarschijnlijk om niet alleen met Windows compatible te kunnen zijn. Ik heb hem zelf geformatteerd als NTFS, dat levert 931 GB aan ruimte op (1,000,202,240,000 bytes).

Prestaties

HDTune geeft het volgende over de prestaties:
  • gemiddelde leestijd: 26.8 MB/s
  • maximale leestijd: 27.1 MB/s
  • gemiddelde toegangstijd: 14.5 ms
Zie ook de afbeelding onderaan, de leessnelheid is vrij continu. Dat merk je ook tijdens het verplaatsen/kopieren van data, er zijn geen rare vertragingen ofzo merkbaar.

Geluid en warmte

De geluidsproductie valt erg mee. De spin-up is heel licht hoorbaar, waarna wel een kleine "klak" volgt, het ronddraaien is vervolgens muisstil. Random data lezen gaat ook gepaard met weinig geluid, het is vergelijkbaar met het lichte geratel van een moderne laptopschijf. Het eerder genoemde klakgeluid bij aangaan is vrij vaak hoorbaar, zeker als je de schijf niet continu gebruikt. Maar het allemaal niet storend. Mijn Samsung Spinpoint interne schijf maakt meer lawaai.

Voor warmteproductie geldt hetzelfde: het ding wordt niet warm. Helaas kan HDTune de temperatuursensor niet uitlezen (iets met usb ertussen), maar de schijf voelt niet extreem warm aan.

Ik ben heel tevreden met deze schijf. Hij was niet duur, doet wat 'ie moet doen en doet dat naar behoren. Het ontbreken van een aan/uit-knop is een kleine misser, behalve als je 'm zo intensief wilt gebruiken dat hij altijd aan moet staan. Prestaties gaan hier voor design, dus als je dat niet erg vindt is dit een grote aanrader.

Heb jij ook een WD Elements Desktop 1TB Zwart?

Even een vraag:

Ik wil een goedkope backup hebben en deze lijkt me heel geschikt, alleen staat op de WD site dat de disk niet aan en uit gaat met de computer. Op zich niet erg, als ie maar aan en uit gaat als ik de schakelaar van mijn stekkerblok aanzet. Heb een Verbatim drive geprobeerd, maar die ging dan niet aan. Lukt dat bij deze wel?
Ervan uitgaande dat de disk in het stopcontact zit, gaat hij uit als hij niet aangesloten is aan de pc, of als er een bepaalde tijd geen activiteit is geweest. Maar dat laatste hangt van je OS af, en wat je ermee doet. Dat betekent dus ook dat de schijf niet permanent aan is, zolang het ding stroom krijgt.

In Windows XP lijkt hij uit te gaan als je hem een paar minuten niets laat doen, en dan ook geen programma's open hebt staan. Als je een programma wat de disk heeft gebruikt open laat staan, blijft de disk ook aan staan.

Ik gebruik hem zelf i.c.m. Norton Ghost, en dat werkt uitstekend. De disk gaat alleen aan bij het backuppen.
Bedankt voor de reactie!

Uitschakelen is duidelijk, hoe zit het met inschakelen, dus als het op een stekkerblok met schakelaar zit en je doet die aan (waarbij je de schijf aan had gelaten toen je het uitschakelde)?
"Negatieve eigenschappen: - lampje aan de achterkant"
Je houdt hem verkeerd om. Het mooie van dit apparaat is nu juist dat alle aansluitingen en indicaties aan de voorkant zitten. ;)