Sony Vaio VGN-FW21Z Review

Jeroens2 11 april 2009, 1.202 views

Sony Vaio VGN-FW21Z

Pluspunten

• Beeldscherm!
  • Prestaties

Minpunten

• Afwerking/materiaal
  • Drivers niet up-to-date

Ik heb deze laptop gekocht met het idee om er redelijk zware applicaties zoals Autocad mee te kunnen draaien. Ik wil echter ook regelmatig films kijken of een spelletje spelen. Een desktop was geen optie i.v.m. regelmatig heen en weer reizen.

Over de prestaties ben ik zeer tevreden. Hier ben ik echter ook geen expert in, maar als ik deze vergelijk met die van vrienden is hij over het algemeen sneller of even snel, zelfs als het een desktop is. (Mag ook wel voor deze prijs).
Games doen het goed. Zelfs de nieuwste games draaien op hoge specificaties. Jammer echter dat de video driver niet te updaten is naar de nieuwste versie.

Het beeldscherm is prachtig! Zeer scherp en levensechte kleuren. Full HD films zijn echt een genot, maar door het hoge contrast lijken ook lage resolutie films van goede kwaliteit. De hoge resolutie kan voor mensen die moeite hebben met het lezen van kleine letters erg lastig zijn. Alles wordt namelijk erg klein. Dit heeft echter ook als voordeel dat je twee verschillende applicaties zoals MSWord en Firefox naast elkaar kunt gebruiken.

Het design vind ik niet echt spetterend. Alleen het scharnier met de aan/uit knop is wel grappig. Het materiaal is erg gevoelig voor beschadigingen en bijna overal waar ik op de laptop druk deukt het een stukje in met een krakend geluid. Afwerking is ook niet heel erg mooi. Over de duurzaamheid van de laptop twijfel ik dus.
Het toetsenbord is prima, maar voelt toch niet zo bijzonder als ik verwacht had. Geluidsproductie is ook normaal en de accu gaat op de 'power saver' stand makkelijk twee uur mee.

Waar ik zeer tevreden over ben is de internetsnelheid. Deze is in vergelijking met die van mijn vorige computer vele malen hoger, terwijl het internetabbonement hetzelfde gebleven is. Het bereik is ook zeer goed.

De prijs is wat hoog, maar het wel waard. Bij laptops is 'goedkoop vaak duurkoop'. Er is namelijk niks echt slecht aan deze laptop. Bij goedkopere laptops mankeert er vaak vanalles aan wat tot grote ergernis lijdt(mijn ervaring). Er zitten echter wel een aantal functies op die van mij niet gehoeven hadden, zoals een webcam en blu-ray brander. Dit had de kosten kunnen drukken. Ik heb de laptop gelukkig redelijk goedkoop gekocht(1250e). Precies in een dip in de pricewatch.

Ik had bijna de VGN-FW31ZJ gekocht, maar die was vele malen duurder, terwijl de specs ongeveer hetzelfde waren. Het is alleen een nieuwer model. Mijn tip is daarom: kijk of er niet een ouder model is met ongeveer dezelfde specs. Deze zijn vaak vele malen goedkoper.

Al met al een prima laptop! Ik zou alleen tegen Sony willen zeggen dat de afwerking en stevigheid van het materiaal wel iets beter kan, en zorg nou eens dat de drivers up to date zijn! Verder een prima laptop!

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-FW21Z?

Even een paar zaken rechtzetten
De Core 2 Duo T9400 is echt het neusje van de zalm.
Als er nieuwe drivers zijn staan die keurig op de sony website.
De laatste video drivers zijn van 18 februari, tamelijke recent lijkt me
Over smaak valt niet te twisten

[Reactie gewijzigd door hofhuis op 11 april 2009 21:37]

Just for the record:
Ik gebruik nu ruim drie jaar een VGN-FW21Z, en kan melden dat de reserves van de recensent omtrent de degelijkheid van de notebook gelukkig niet terecht waren: de constructie is nog net zo stevig als toen hij nieuw was.Door de prima resolutie van het scherm en de zeer behoorlijke processorsnelheid is hij nog helemaal "bij de tijd". Heerlijk ding, waar ik dagelijks een paar uur mee doorbreng.

Tweaks:
- BIOS gepatched om hardware-ondersteuning voor virtuele machines aan te zetten (setup al te basaal)
- harddisk vervangen door een 7200-toeren exemplaar
- en, uiteraard, Vista vervangen door Windows 7
Update 10 maart 2016.
Still going strong! Fantastische machine--zelfs de Bluray-writer doet het nog prima.

Hard disk is inmiddels vervangen door een SSD, en Windows 7 door Windows 10--zo kan hij weer jaren mee, denk ik. De leeftijd van dit trouwe ding blijkt eigenlijk alleen uit wat slijtplekken aan de buitenkant, niet uit zijn prestaties...
Hoi,
Heb zelf ook nog een Sony VAIO VGN-FW21Z met Windows 7 ultimate SP1.
Maar ik kan hem met geen mogelijkheid upgraden naar Windows 10.
Heb je misschien voor mij het stappenplan, zoals je het zelf en kennelijk met succes gedaan hebt.
Ik zou je graag willen volgen, omdat ik ook nog erg gehecht ben aan mijn notebook.
Werken alle drivers ook?