Asus RT-AC52U Review

MisterUnicorn 14 april 2015, laatste update op 14 april 2015, 1.129 views

Asus RT-AC52U

Ziet er goed uit en voelt goed aan. Erg veel features en instellingen, maar ook een goede setup wizard. Snelheid en stabiliteit zijn goed maar bereik valt wat tegen. Wel zeer goede prijs kwaliteit.

Pluspunten

• Makkelijk in te stellen
  • Veel features
  • Kan ook als range extender of access point
  • Goede webinterface met prestatie monitoring

Minpunten

• Draadloos bereik is niet super
  • Fast-Ethernet, geen gigabit

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 3

De Asus RT-AC52U is een Wireless AC750 dual band router met een leuk prijskaartje. Vanaf 44 (volgens pricewatch op 14-04-2015) kan je hem al kopen. Dat is erg weinig, zeker omdat er nog een usb 802.11ac ontvanger bijzit. Zo kan je dus makkelijk upgraden.

De verpakking
De verpakking is zoals bij de meeste Asus netwerk producten. Mooie print en een opsomming van enkele features. Aan de achterzijde krijg je een overzicht van de aansluitingen en vertelt Asus je over de AiCloud.

In de doos
Binnen is het allemaal wat minder, maar de router en de usb dongle zijn beide goed verpakt, transport schade lijkt me geen probleem te kunnen zijn.
Onderin zit de stekker, enkele handleidingen en een driver cd voor de dongle. Je krijgt ook een korte netwerk kabel en een voet om de router rechtop te zetten.

Even rondkijken
De router heeft een leuke 3d textuur, zo krijg je een ander geruit patroon vanuit verschillende kijkhoeken. De router is klein en heeft geen uitwendige antennes.
Er zijn ledjes vooraan die een kruisvormig licht geven. Ze duiden stroom, 2.4Ghz, 5Ghz, cloud, modem en usb activiteit aan. Er is helaas geen lampje per netwerkpoort.

Aan de linker zijde is er enkel een knopje om het wi-fi signaal mee aan op uit te zetten, handig om je kinderen te pesten. Rechts zijn er 5 Fast-Ethernet poorten, waarvan 1 voor WAN of modem.
Er zit rechts ook nog een usb2.0 aansluiting voor externer hdd's, printers, etc. Die kan je dan vanuit de cloud bereiken, erg leuk voor een budget routertje. Natuurlijk is er ook nog een aan/uit knop en een stroom aansluiting.

De installatie
De installatie ging erg vlot, gewoon stroom geven en je computer verbinden. Dit kan met of zonder draad. Daarna ga je naar router.asus.com en krijg je een leuke en snelle setup wizard. Na een verwelkoming moet je een wachtwoord aanmaken en enkele basis instellingen invullen, de meeste gaan automatisch zodat echt iedereen deze router kan instellen. Omdat ik deze router een apart subnet liet maken kreeg ik even een melding, maar die komt normaal niet voor.

Na een reboot mag je nu je draadloos netwerk aanmaken, de copy 2.4GHz naar 5GHz knop is daarbij erg handig. Als afsluiting krijg je nog eens een mooi overzicht en vraagt de router je om de firmware up te daten. Erg leuk dat Asus dit doet, de meeste mensen zouden dit anders vergeten of gewoon niet doen en dat kan voor beveiligings problemen zorgen.

Na de update kom je in de normale web interface. Deze zit zo vol met features en instellingen dat ik ze niet allemaal ga bespreken. Weet gewoon dat je min of meer alle kan dat je zou verwachten van een duurdere router. In vergelijking met mijn Nighthawk die 4 keer meer kost kan dit routertje zelfs nog meer.
Er is een mooi netwerk overzicht en een prestatie monitor, altijd handig om te zien of je niet beter iets snellers had gekocht.

Waar deze router erg sterk in is zijn gastnetwerken. 6 kan je er zo maken. Ieder netwerk kan ook nog eens begrenst worden en kun je verschillende regeltjes geven. Erg leuk, maar misschien wat overkill.

Er is ook een traffic manager, die kan je de upload en download snelheid over de wan-poort laten beperken. Je kan ook voor verschillende poorten en protocollen regeltjes maken. Handig en leuk dat dit kan op een router van deze prijs. In de traffic monitor kan je dan weer kijken hoeveel alles belast wordt.

Als het Wi-Fi aan/uit knopje van daarnet niet genoeg was om kindjes te pesten kan je ook ouderlijk toezicht toepassen. Zo kan je uit een drop menu de client kiezen die je wil gaan beperken. Erg leuk allemaal.

Waar deze router ook erg sterk in is is de cloud. Via de usb poort kan je bestand en printers delen. Ook leuk is de 3g/4g mode. Handig voor op reis of buiten zolang je maar een stopcontact hebt.
Er kan natuurlijk nog veel meer. Je kan jouw AiCloud constant laten syncen met een usb apparaat. Dit kan tweeweegs, C-S of S-C. Ook hier zijn er weer geavanceerde instellingen voor als er problemen zouden optreden. De standaard instellingen zijn erg makkelijk in te vullen en te begrijpen.

Bij geavanceerd wordt het helemaal leuk. Hier kan je echt alles gaan aanpassen. Het belangrijkste hier is de operatie modus. Zo kan je hem makkelijk in repeater of AP mode zetten, zonder zelf te moeten gaan prutsen zoals bij de meeste routers uit deze prijsklasse.

Prestaties
Prestaties hangen zoals altijd af van de omstandigheden. De beloofde 100Mb/s op de bedrade aansluiting halen we probleemloos, zelfs met erg veel verkeer. Het interessante is echter het draadloze aspect. Omdat de WAN-poort maar 100MB/s kan halen, zal je in praktijk nooit aan die 733 beloofde Mb/s komen. Dat zag ik ook mijn tests. Grote bestanden draadloos kopieren van mijn ene subnet naar mijn laptop ging tot die 100Mb/s en bleef daar steken. Erg jammer. Als beide apparaten draadloos zijn haal je ook niet veel meer want dan is er teveel netwerk verkeer. Ik heb het gevoel dat het draadloze hier erg wordt teruggehouden en dat is spijtig, maar het gaat dan ook over een budget router.

Extra latency was minimaal met af en toe een uitschieter tot 3ms. Meestal blijft dit tussen 0 en 2 ms.
Bereik is weer een ander verhaal. In een open ruimte gaat alles goed en heb je tot op 30m ontvangst. Als er echter muren tussen jou en de router komen gaat het wat minder en blijft het bij 10-15 meter. De throughput zakt dan ook snel van 11.3 MB/s dichtbij naar +-1MB/s wanneer het signaal bijna wegvalt.

Als je de prijs in gedachten houdt is de RT-AC52U een prachttoestel. Je krijgt er zelfs een usb dongle bij. Je krijgt meer functionaliteit dan bij sommige high-end toestellen, enkel het bereik is niet super. Ook zou je kunnen zeggen dat Fast-Ethernet een probleem is maakt het in realiteit niet echt uit. Ik raad dit toestel dan ook aan voor iedereen in een klein tot middelgroot huis. Voor studenten op kot lijkt het me helemaal een goede keuze.

Heb jij ook een Asus RT-AC52U?

bedankt voor je uitgebreide review! Ik heb hem aangeschaft en ben erg benieuwd naar zijn prestaties. :)