Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart Review

iBuggedTestpanel 13 april 2015, laatste update op 13 april 2015, 802 views

Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart (Testpanel)

Het nieuwe vlaggenschip van Samsung is uitgekomen in 2 verschillende versies, waaronder dus deze S6 Edge. Het toestel werkt heel erg snel, heeft een mooi uiterlijk (met o.a. die rand) en een prachtig scherm! Het toestel is helaas wel een.. beetje.. duur.

Pluspunten

• Prachtig (1440p) scherm
  • Mooi uiterlijk
  • Heel erg snel door de octa-core (Exynos 7420) processor
  • Maakt mooie foto's en video's op automatische stand
  • Vingerafdrukscanner werkt heel goed
  • Snel opladen

Minpunten

• Hoge prijs (¤150 extra voor twee gebogen randen)
  • Edge-functionaliteit valt tegen
  • (Letterlijk) uitstekende camera

Welkom bij deze review van de nieuwe Samsung Galaxy S6 Edge. Ik hoop jou in deze review een goed beeld te geven over dit (prachtige) toestel voordat de spontaan in de rij gaat liggen bij een willekeurige elektronicawinkel :).

Deze review is tot stand gekomen nadat ik mijzelf had aangemeld voor het Galaxy S6 Testpanel. Meestal heb ik geen geluk met dat soort acties, dus ik had er eigenlijk geen vertrouwen in. Toch maar "aangemeld", het kost toch geen moeite en als je wordt uitgekozen ben je helemaal happy natuurlijk :) Ik had het topic allang uit het oog verloren omdat ik niet zo actief was in het mobiele forum. Tot mijn grote verbazing keek ik in mijn mailbox en zag ik een mailtje voorbijflitsen van Maartje Arts. In mijn onwetendheid las ik het mailtje niet: "Het zal wel een spammailtje zijn", dacht ik bij mijzelf. Nadien heb ik het (gelukkig) toch maar gelezen en was ik dus uitgenodigd voor het S6 preview-event van Tweakers en Samsung! Aan het einde van de avond werd er een quiz georganiseerd waarbij er een aantal vragen werden gesteld over Tweakers en de S6 Edge. Daarna kwam de shoot-outvraag en heb ik (samen met 5 anderen) gewonnen door het dichtst bij het juiste antwoord op de vraag: "Hoe groot is de codebase van Tweakers?" zitten. Het exacte antwoord weet ik niet meer, maar ik had met mijn 320MB een S6 Edge te testen gekregen :) Overigens betekent dat niet dat ik het toestel alleen maar de hemel inprijs, maar ook let op de minpunten. Ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal, tenzij jullie een iPhone 4 met dit toestel willen vergelijken. Laat het dan maar weten ;) Alle foto's in deze review zijn klikbaar voor de volledige grootte.

De specificaties van dit toestel zijn letterlijk gekopieerd van de Pricewatch-link.

Besturingssysteem
Gsm-flitsertypeEnkele led
Resolutie video-opname3840x2160 (Ultra-HD)
StabilisatieOptische stabilisatie
Verbindingen
Mobiele netwerkenedge, gprs, hsdpa, hspa, hspa+, lte, umts
Verbinding (wlan)802.11a, 802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n
5GHz ondersteuningJa
Bluetooth-versieBluetooth 4.1
Overige draadloze verbindingenNear Field Communication (NFC)
GSM-Connector3.5mm, Micro-USB
Gewicht (gram)132g
Lengte142,1mm
Breedte70,1mm
Hoogte / Diepte7mm
KleurenZwart, Wit, goud, groen (Edge-only)

Alvast excuus voor de foto's waarop alles al is uitgepakt, het toestel kwam binnen op mijn verjaardag en ik was iets té enthousiast :+ Als je het toestel binnenkrijgt heb je wel alles netjes ingepakt. Mocht je toch de ingepakte versie willen zien, kijk dan even naar de reviews van mede-Tweakers of zoek even op YouTube naar een unboxing-filmpje.

De Galaxy S6 Edge komt in een simpel wit doosje met het Samsung-logo erop. Naast het Samsung-logo vind je aan de voorzijde een sticker met het serienummer, model, kleur en twee barcodes erop. Aan de bovenzijde zit een sticker waarop vermeld staat dat hij "European SIM-only" is, met daarbij de landen die volgens Samsung "European" zijn en de instructie hoe je het toestel gereed kan maken voor buitenlandse SIM-kaarten, helemaal "European only" is het dus niet. Het testen van buitenlandse SIM-kaarten gaat mij niet lukken, maar ik zag in andere reviews al wel voorbijkomen, bekijk deze dus ook als je daarin geïnteresseerd bent.

In de doos zelf vinden wij natuurlijk het toestel met daaronder een klein doosje met wat boekjes. Daaronder vinden wij een in tegenstelling tot in mijn foto :+ een netjes verpakte USB-oplaadkabel, bijbehorende adapter voor het stopcontact, de oordopjes met een ander uiterlijk dan je misschien gewend bent lees hiervoor verder bij Beeld & Geluid en een pinnetje om het simkaartslot uit het toestel te halen. Ziet er verder prima uit en niet echt iets op aan te merken.

Hét uiterlijk van deze S6 Edge draait voornamelijk om de "Edge" van het toestel, naast de rand zou/is het toestel hetzelfde als de goedkopere S6 van Samsung. Intern bij Samsung werd dit toestel "Project Zero" genoemd, Samsung wilde opnieuw beginnen met het maken van een smartphone en heeft hierbij gebruik gemaakt van "premium" materialen zoals aluminium. Ikzelf vind het een goede vooruitgang na al dat plastic wat Samsung in eerdere modellen heeft gebruikt. Aan beide kanten vinden we eveneens Gorilla Glass, hoe nuttig dat voor jou is, kan je alleen zelf bepalen. Ik ben in ieder geval zeer zuinig op mijn (dure) spulletjes en probeer het toestel niet zomaar los te laten ;)

De plaatsing van de aansluitingen is wat anders dan dat ik ben gewend op mijn iPhone, je 3,5mm-aansluiting zit namelijk aan de onderkant, links (gezien met het scherm naar voren) van je oplaadpoort. Dat is waar ik (en wellicht anderen ook) mijn pink hebben om het toestel vast te houden. Als je dus gebruik maakt van die aansluiting, kan je je pink daar niet meer kwijt. Ik had hem liever aan de bovenkant gezien, maar Samsung zal vast wel een goede reden hebben om die aansluiting aan de onderkant te plaatsen. Verder vinden we aan de onderkant de micro-USB-poort en de speaker + microfoon.

Links (gezien met het scherm naar voren) vinden wij twee volumeknoppen, rechts vinden wij de aan/uit-knop en aan de bovenkant van het toestel vinden we de opening voor een nano-simkaart en een infraroodsensor.

Verder ziet het toestel (behalve het scherm, zie hieronder) eruit zoals we van Samsung gewend zijn, 2 touch-knoppen en een hardware-knop in het midden aan de onderkant van het scherm. Links hebben we de "Recent"-knop, die gebruik je voor het switchen tussen recente applicaties. Was voor mij even wennen, mijn laatste toestel was een Galaxy Mini 2 waarbij die knop stond voor het instellingen/opties-menu. Rechts vinden we zoals gebruikelijk de knop om terug te gaan.

Mijn fototoestel heeft het helaas begeven tijdens het maken van de foto's, de SD-kaart was gelukkig nog intact en heb alle foto's die erop stonden eraf gehaald en in deze review verwerkt. Voor de foto's kan je kijken naar andere reviews van andere reviewers hier op Tweakers.

Één van de, en eigenlijk dé reden waarvoor je dit toestel koopt, is het gebogen scherm aan beide kanten. Het betreft een Super AMOLED-scherm wat gebruikers gewend zijn van Samsung. Het zorgt voor een mooie kleurweergave, zwart is ook echt zwart door het uitschakelen van die pixel. Daarnaast heeft het scherm een resolutie van 2560 bij 1440 pixels. Met het blote oog kan je de individuele pixels niet zien en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling bij een toptoestel van ruim ¤800. In hoeverre je meer ziet met deze resolutie dan met FullHD betwijfel ik. Van verschillende gebruikers hoor en zie ik dat ik tussen 1920x1080 en 2560x1440 geen verschil is. Voornamelijk zal dit een mooi marketing-iets zijn, "hoger = beter".

De functies die gebruik maken van het gebogen scherm zijn beperkt. Samsung heeft er in Touchwiz vier ingebouwd die hieronder besproken worden. Naast deze vier applicaties heb ik geen app kunnen vinden die hier gebruik van maakt, al blijft het natuurlijk prachtig om te zien en vast te houden.

Edge lighting
Je kan bij deze functie vijf mensen instellen in verschillende kleuren. Als er dan vervolgens een notificatie komt van dat contact, zoals gebeld worden, lichten de randen van het scherm op in de kleur die je hebt ingesteld. Het heeft mooi effect (Hoe omschrijf je dat.. Noorderlicht?), maar handig is het niet. Hoe vaak heeft iemand het toestel met het scherm op tafel liggen? Ik in ieder geval nooit. Daarnaast is het ook niet zoveel moeite om je toestel even vast te pakken en te kijken wie je belt. Nu heb ik met mijn Pebble niets te klagen, ik zie zelfs op mijn horloge dat ik gebeld word, maar niet iedereen heeft dat. Misschien zijn er mensen die het wél handig vinden

People Edge
Deze functie lijkt een beetje op Edge lighting, maar bij deze functie kan de schermrand oplichten met meerdere kleuren om meerdere notificaties met meerdere personen weer te geven. Ik heb het niet gebruikt, maar dat is in mijn situatie ook niet nodig.

Informatiestroom
Bij deze informatiestroom kan je door het heen en weer swipen op de rechterrand van het toestel, waarbij je een overzicht krijgt met drie "dia's". Eentje bevat het weer en plaats, in het midden staat de tijd en aan de rechterkant staat de datum en batterijpercentage. Scroll je dan naar boven, krijg je een overzichtje met het nieuws van Yahoo. Scroll je weer naar boven krijg je je openstaande meldingen te zien. Leuke gimmick, maar opnieuw gebruik ik het niet vaak.

Nachtklok
Bij de nachtklok krijg je (voor max. 12 uur) op de rechterkant van je scherm een klokje te zien met de tijd. De rest van het scherm is dan zwart, wat in theorie met een AMOLED-scherm uit moet zijn, maar dit is niet het geval, hopelijk is het een software-fout en kan dit opgelost worden met een update. Deze nachtklok vind ik een handige functie, maar ik had liever een klok gehad op een scherm dat zo gebogen is als de Note Edge, nu krijg je toch een beetje een half klokje en is niet in alle slaapstanden even goed te zien.

Touchwiz is al een hele tijd een ergernis van sommige Tweakers, het zou (mijn laatste ervaring met Android was 2.3) te zwaar zijn, te veel resources vereisen en daardoor een lag vertonen. Dit toestel is voorzien met het nieuwe Android: 5.0 Lollipop. Mijn ervaringen met Android 5.0 zijn positief, de UI ziet er erg mooi uit, en werkt op de S6 Edge. Niet gek natuurlijk, het bevat razendsnelle hardware. Helemaal vergelijken gaat dus niet, maar het draait in deze review om de S6 Edge en daar werkt het erg soepel op :) Hieronder heb ik een aantal screenshots geplaatst om de UI te laten zien. Mocht je meer features willen zien, dan plaats je even een reactie en ik voeg het toe!

De accu, voor veel mensen een punt waarop mensen de keuze maken voor een toestel, je wit namelijk geen nieuw toestel kopen van vele euro's en dan tijdens je werk of op school hopen dat je het einde van je dag wel haalt. Ik kan dit kort voor je samenvatten: De accu is prima! Hieronder staan een aantal screenshots met het batterijverbruik, met daarbij de grafiek (zoals we die vaker in Android zien) en de applicaties die het meeste hebben verbruikt. Voor deze S6 Edge heb ik een iPhone 4 gebruikt, waarvan de accu deels versleten was en ik blij mocht zijn dat ik de middagpauze haalde. Ik had hiervoor uiteindelijk een Xiaomi powerbank gekocht waarmee ik (eindelijk) thuis wél haalde met dat ding. Bij de S6 Edge heb ik hier absoluut geen problemen mee, dat ding ligt al twee weken in de kast te verstoffen. Keer op keer vraag ik mij af of die accu niet eens leeg zal zijn aan het eind van de schooldag, maar tot mijn verbazing zie ik iedere keer weer een zeer acceptabele 40% of hoger staan. 's Avonds voordat ik naar bed ga, leg ik het toestel aan de lader en is er meestal nog een procentje of 10 / 15 over. Ik zou mij over de accuduur geen zorgen maken, maar dit kan natuurlijk verschillen per gebruiker. Hieronder staan twee screenshots, links een dag in het weekend waarin hij de hele dag aanstaat maar niet veel gebruikt wordt, rechts een schooldag waar 'ie wel zwaar is gebruikt. Helaas geeft die een beetje een vertekend beeld, ik heb daar het scherm heel lang achter elkaar gebruikt om presentaties te timen met het scherm aan. Zo krijg je wel een beetje een idee ;)

Dan het opladen. Samsung adverteert zelf met "10 minuten opladen = 4 uur batterij", dus ik was benieuwd of dit ook inderdaad klopte. Sidenote: Dit statement zou zijn met het opladen via de bijgeleverde kabel en snellader. Samsung adverteert namelijk ook met draadloos opladen, maar dat werkt minder efficient, hoe efficient het werkt kan ik niet testen, ik heb geen draadloze oplader besteld of geleverd gekregen. Ik heb voor het vergelijken van Samsungs statements zelf de handen uit de mouwen gestoken en mijn toestel opgeladen met de kabel en snellader van Samsung, en de oplader van Apple met de USB-kabel van Samsung. De resultaten waren prima, in 10 minuten haalde ik 17 procent batterij (vanaf leeg), of dit voor jou 4 uur batterij betekent, moet je zelf ervaren, voor mij in ieder geval wel! Het verschil tussen de snellader en de oplader van Apple is wel te merken, maar als jij je toestel alleen 's nachts oplaadt, maakt het niet uit hoelang het opladen duurt, als hij de volgende ochtend maar is opgeladen. In iets meer dan 80 minuten was de S6 Edge met de snellader van Samsung volledig opgeladen, terwijl het opladen met de Apple-lader er ongeveer 135 minuten over deed. Ik heb hierbij 2 grafiekjes gemaakt, één waarin je bij de tijd het percentage kan bekijken en omgekeerd.

De camera van deze S6 Edge heeft 16 Megapixel, zou dit ook mooie plaatjes betekenen? Ik heb alle foto's en video's die hieronder staan gemaakt op automatische stand zonder effecten en andere fratsels. Onder de foto's staan in welke resolutie ze zijn gemaakt zoals wordt aangegeven door Android.

2.4 MP - 2048x1152
8.0 MP - 3264x2448
16 MP - 5312x2988
2.4 MP - 2048x1152
8.0 MP - 3264x2448
16 MP - 5312x2988

Uiteraard heb ik ook video's gemaakt. Ik heb deze in mijn dorp gemaakt, ik heb daarbij alle instellingen gelaten zoals ze standaard staan in Android. Ik heb hierbij een video van 20 seconden gemaakt in Full HD en 4K, deze kan je hieronder vinden.

Door de snelle processor die Samsung in deze S6 (Edge) heeft gestopt, blinkt het toestel (uiteraard) ook uit in de benchmarks. Ik heb hierbij de AnTutu benchmark meerdere keren gedraaid, om (naast de stability test van AnTutu) zelf te kijken hoe stabiel de resultaten zijn. Ook van AnTutu heb ik de batterij-test gedraaid (van 80%) om te kijken hoe de batterij zich in de benchmark uithoudt. Naast de AnTutu heb ik 3DMark gedraaid voor de grafische prestaties van dit toestel.

De Antutu benchmark heb ik dus verschillende keren na elkaar gedraaid om een goede indruk te krijgen van de stabiliteit van het toestel. Alle resultaten van de benchmarks zaten tussen de 68000 en 69000, dus de stabiliteit was zo prima. Het gemiddelde van alle scores was 68436 waarmee het hun eigen Note 4, de Oneplus One en de (voor mij) onbekende Meizu MX4 ver achter zich laat, met scores van onder de 50000.

De AnTutu batterij-test is wat minder rooskleurig voor Samsung. Met een score van ruim 5300 punten blinkt het toestel hierin niet uit, maar is de accu ruimschoots voldoende. De S6 Edge moet het in deze test afhaken in de strijd voor een plekje in de Top 3, want die worden bewaakt door Lenovo's S920, Samsungs eigen Note 3 en de Nexus 4. Jammer, maar hoeveel je er zelf in de praktijk van merkt, ligt er aan wat voor een gebruiker je bent.

De stabiliteitstest van AnTutu ziet er prima uit, hier is verder geen ranglijst bij (of ik heb er overheen gelezen) maar het toestel is stabiel, zowel in deze test als in het dagelijks gebruik.

Dan tot slot de 3DMark Benchmark. In deze benchmark draait het om de grafische kracht van dit toestel. 3DMark heeft voor alle toestellen (van low-end tot high-end) wel een benchmark, maar de app raadt voor jouw toestel een goede benchmark aan. Zo raadde 3DMark mij de Extreme benchmark aan, dus die heb ik gedraaid. Score? Maximaal! De Extreme-benchmark was dus te licht voor deze grafische chip. Volgende benchmark? Unlimited. Ook deze heb ik gedraaid met als uitslag een score van meer dan 21500 punten, dus een dikke prima!

Het nieuwe vlaggenschip van Samsung is een toestel wat voldoet aan de verwachtingen. Samsung heeft goede keuzes gemaakt en dat merk je. De processor is bloedje snel, de camera schiet mooie plaatjes (en vooral voor een grafische noob met automatische stand) en de batterij valt zeker niet tegen! Natuurlijk mag je dat wel te verwachten, met een prijskaartje van ¤850 is het toestel best wel duur, ik zou hem zelf niet gekocht hebben, moet ik eerlijk toegeven. De meningen over de "Edge"-randen zijn verschillend, de functies die er gebruik van maken, zijn er niet in grote getalen. Of je het de kostprijs van ¤150 waard vindt, kan je alleen zelf bepalen. Toegegeven, het ziet er prachtig uit! Dit toestel (en ook de S6 als broertje) is een aanrader!

Heb jij ook een Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart?