Samsung Spinpoint M7 HM320JI, 320GB Review

silmaril8 10 april 2009, laatste update op 12 april 2009, 1.379 views

Samsung Spinpoint M7 HM320JI, 320GB

Pluspunten

• prijs (goedkoopste 320GB schijf - toen en nu)
  • stil (een van de meest stille notebook schijven)
  • temperatuur (wordt handwarm)

Minpunten

• misschien de verkrijgbaarheid; niet elke webshop verkoopt deze schijf

Ik bezit een HP Compaq 6710b laptop met de volgende specificaties:
- Intel Core 2 Duo T9300 processor
- 4GB 667mhz geheugen
- Intel X3100 videokaart
- 250GB notebook 5400rpm Fujitsu schijf

Omdat ik graag een wat grotere harde schijf wilde hebben en ik ook graag een draagbare externe USB harde schijf wilde hebben, besloot ik om de originele harde schijf te vervangen door een 320GB 5400rpm versie (van Samsung). Oftewel, de originele 250Gb harde schijf stopte ik in de externe behuizing en de nieuwe 320Gb schijf ging in mijn laptop.

Keuze
Op het moment van aankoop (ongeveer een jaar geleden) waren er maar een paar merken die 320GB schijven (5400rpm) leverden. In principe hadden deze allemaal dezelfde specificaties. Alleen was er een (klein) verschil in prijs en levertijd. Ik koos uiteindelijk voor Samsung omdat deze in de volgende review als zeer goed uit de bus kwam. Ook was de Samsung goed leverbaar en was hij de goedkoopste.

Specificaties Samsung Spinpoint M HM320JI (Samsung website)
Cache: 8 MBytes

Ide/standby Avg: 0,6/0,2W

Acoustics Idle: 2.4 Bel
Acoustics Idle: 2.6 Bel

Featureset, Betrouwbaarheid en compatibiliteit
Voordat ik hem in mijn laptop ging plaatsen, wilde ik eerst de harde schijf gaan formatteren en partitioneren. De hardeschijf werd vlekkeloos door mijn PC en door mijn laptop herkend en tot op heden is de betrouwbaarheid trouwens 100% goed. Nog geen enkele error/vastloper gehad.

Prestaties
Qua prestaties is de harde schijf niet een van de langzaamste 5400rpm schijven! De schijf was in ieder geval iets sneller dan de originele 5400rpm Fujitsu schijf, maar de Fujitsu schijf was ook van een oudere generatie, dus dat kan het verschil verklaren.
Om de Samsung schijf te testen heb ik heb de volgende 2 testen gedaan:
HD Tune en
HD Tach (32mb)

HD Tach (N.B.: de grafiek is ingekort):

HD Tune

Dit zijn redelijke goede resultaten voor een 5400rpm schijf. Natuurlijk zijn de 7200rpm schijven sneller, maar zoals ik al in mijn review van de Seagate Momentus 7200.3 ST9320421AS meldde, is dit verschil in snelheid haast niet te merken (wat waarschijnlijk voornamelijk komt door de minder hardware-intensieve applicaties die ik draai).

Lawaai en warmte
Qua geluid heb je helemaal niks te klagen met deze harde schijf: de schijf is (volgens mij) echt de stilste 5400rpm schijf die je kan krijgen op dit moment. Ik heb verscheidene laptop schijven de afgelopen jaren gehad, maar deze is echt de stilste die ik ooit gehad heb.
Ook wordt de harde schijf maar lauw warm (buiten de laptop). Als de schijf in de laptop zit, wordt de laptop aan de onderkant handwarm. Dus met de temperatuur zit het wel goed.

Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met mijn keuze voor deze notebook schijf van Samsung. De schijf is niet alleen snel, maar ook nog eens heel erg stil. Een half jaar geleden heb ik de schijf echter wel vervangen voor een 7200rpm notebook schijf van Seagate, omdat ik toch benieuwd was hoe een snellere (op papier) harde schijf in mijn zou presteren.
Begin dit jaar klaagde mijn moeder echter over een irritant geluid in haar pc; de harde schijf begon steeds meer geluid te maken. Omdat mijn moeder eiste dat ze nu wel een stille pc wilde, heb ik besloten om de 320Gb 5400rpm Samsung notebook schijf in haar pc te stoppen. Resultaat: haar pc is nu echt fluisterstil! Deze schijf is echt een aanrader voor stille laptops, pc's of htpc's.

Heb jij ook een Samsung Spinpoint M7 HM320JI, 320GB?

Reviews door de redactie

Hele leuke review, goed onderbouwd en goede tests uitgevoerd.

Wat mij direct opviel was het feit dat jouw schijf in het begin (zeg tot 50%, HD Tune) geen verval in transfer rate laat zien. Dit weinige verval komt nog sterker tot uiting bij de HDTach benchmark, maar ook (vreemd genoeg) bij de HD Tune in je andere review (hoe kan die nou afwijken.... :? ).

Het verschil in een 7200 rpm en 5400 rpm schijf is normaliter enorm (daar zijn meerdere reviews van te vinden die dat bevestigen). Je vindt dat verschil ook, als ik je andere review bekijk, maar merkt het blijkbaar weinig. Wellicht dat dit iets met je toepassingen te maken heeft.
Wat mij verder opviel was dat je Seagate blijkbaar een Sata-2 aansluiting heeft, terwijl de hier beschreven schijf het met Ultra-DMA moet stellen (klopt dit?). Dit laatste verklaard waarschijnlijk het vreemde verval van jouw schijf.
Normaal is al direct een verval in TR waarneembaar vanaf 0%. Dit doet vermoeden dat jouw controller de boel stockt. Je transfer rate van je spulletje achter je schijf is gewoon niet hoog genoeg. Dus is je schijf eigenlijk sneller dan je (kunt) me(e)t(en). Je ziet het ook al aan je burst rate die ook nauwelijks hoger is dan je maximale waarde van de normale transfer rate. Een zelfde soort verschijnsel zie je bij de verschillende USB-schijven die in de handel zijn. Mensen denken dan een snelle schijf te kopen (hetgeen ze soms ook doen), maar lopen dan tegen de 33 MBps max aan van de USB connectie en geven daar soms onterecht de schijf de schuld van.

Bedankt voor je reviews over de schijven. In ieder geval hebben we er van geleerd dat de schijf erg stil is (toch wel erg lekker bij een laptop) en bijzonder betrouwbaar is. Een positief bericht voor Samsung die nog wel wat commentaar heeft gehad het laatste jaar met hun Spinpoint F, hoewel mijn PC-schijf: Spinpoint F1 DT HD753LJ ook nog steeds absoluut probleemloos draait.
Houd er rekening mee dat de plaatjes die ik geplaatst heb, voor een gedeelte zijn gecastreerd :) Dus de grafiekjes staan er maar voor een gedeelte op.

Betreffende de transfer/burst rate: als ik reviews bekijk van andere 5400rpm notebook schijven zie ik niet echt veel verschil tussen mijn benchmark resultaten en die van hen. Dus ik denk dat dit "standaard" zo is?

De 2 benchmarks van deze review zijn trouwens precies dezelfde plaatjes als die van de Seagate 7200rpm review. Dus ik zie geen verschil? Of bedoel je wat anders?

Betreffende het prestatie verschil tussen 5400rpm en 7200rpm: ik denk dat dit verschil in notebooks minder groot is dan bij 3,5inch schijven. In de review van Toms Hardware over de Samsung schijf staat zelfs dat deze mee kan komen met vorige generaties 7200rpm notebook schijven.

En bedankt voor de comment :)
Goede, korte review. Ik ben overtuigd om er 1 te kopen voor in mijn Fit-PC2.
Kijken wat Ubuntu 9.10 doet als ik die er komend weekend op installeer...