AMD A10-7850K Boxed Review

slglasius 8 april 2015, laatste update op 8 april 2015, 684 views

AMD A10-7850K Boxed

Leuke processor voor een mooie prijs. Kan veel dingen aardig, maar alles net niet goed.

Pluspunten

• Goede GPU
  • Leuke allrounder
  • Redelijk mee te gamen
  • Handig in een compact systeem

Minpunten

• Langzame CPU
  • Blinkt nergens in uit

Dit is mijn eerste review en ik ben een beginner op ict vlak. Mijn niveau is te omschrijven als prutser (je moet ergens beginnen).

Mijn gebruik:
- HTPC
- Beetje gamen (niet de nieuwste games over het algemeen)
- Opslag, soort van dropbox

- Samsung 840 EVO 120GB SSD
- Be quiet! System Power 7 300W
- 2x Kingston ValueRAM - Geheugen - 4 GB DDR3 - 1600 MHz
- Scythe Shuriken Rev.B SCSK-1100 - Koeler voor processor
- 1 WD Green 4TB (trilde vervelend icm mijn kast, dubbelzijdig plakband was de oplossing)
- 3 WD Red 4TB (trillen niet en zijn net wat sneller)

De onderdelen die ik heb zijn voor mijn huidige gebruik niet het beste wat je kan kopen, maar ik ben begonnen met een HTPC voor mijn filmpjes en series en om mijn tv "smart" te maken. Mijn eerste configuratie was hetzelfde maar dan met een A6 ook van AMD.

Als snel kwam ik uit bij Plex, omdat mijn vriendinnetje dan op haar werk (nachtdiensten in de zorg) ook lekker haar series kan kijken op haar tablet. Het duurde niet lang of de hele family was aangesloten op mijn Plex "server".

Om het beeldmateriaal op de verschillende apparaten te krijgen, doet Plex iets wat transcode heet (schijnt nogal pittig voor je processor te zijn). De A6 faalde hopeloos hierin en ik moest dus opzoek naar een nieuwe processor. Geld groeit bij ons niet aan de boom, dus ik wilde alles gewoon opnieuw gebruiken en alleen een nieuwe processor plaatsen.

Struinend door de passmark lijsten (1 volle transcode sessie kost 2000 punten), ging ik op zoek naar de snelste processor die op een FM2+ pocket past. Daarbij kwam ik bij deze processor uit. Dik 5600 punten. Mijn oude A6 zat net over de 2000 punten, dus ik dacht; meer dan genoeg. Kopen die handel!

Gekocht en geplaatst, sjit werkt niet. Prutsen en prutsen. Processor terug gestuurd, nieuwe. Weer plaatsen, werkt weer niet. Ik balen en maar een keer googlen of meer mensen hier tegenaan lopen. En ja hoor. Eerst je bios overschrijven (bij oude FM2+ kaarten) zodat je MB (volgens mij) de 4 cores aankan.

Eindelijk gelukt. Dit lag dus niet aan de processor, maar aan mijn prutser niveau (schaam en sorry Azerty, prima service btw!).

Ik heb deze configuratie ongeveer een jaar en dit zijn mijn ervaringen:
- Gamen lukt aardig, ik speel spellen van niveau: Crysis (2), Call of DutyŽ: Modern Warfare 3 en dit gaat prima, meeste instellingen op medium, maar netjes op 1920x1080. Veel zwaardere spellen probeer ik niet.
- Processor is krachtig genoeg, maar om 1 of andere reden spelen video's in de browser zwaar laggy af. Hier moet ik nog een keer in moet duiken, want dit kan ook aan mijn gepruts liggen.
- Voor 1 van mijn belangrijkste doelen is de processor ook niet echt geschikt: de transcodes. Afhankelijk van wat er gekeken wordt, kunnen er ongeveer 3 mensen (max en waarvan 1 lokaal) kijken op Full-HD.

Conclusie:
De processor blinkt op geen enkel vlak echt uit, behalve dat hij alles redelijk goed kan. Als je voor een redelijke prijs een allround systeem wilt bouwen, dan is dit je processor.

Heb je op bepaalde vlakken zware taken voor de cpu of gpu, dan kan je beter net iets meer geld uit geven voor een losse processor en een losse videokaart.

Heb jij ook een AMD A10-7850K Boxed?

Reviews door de redactie

Plex heeft ook de mogelijkheid voor direct play en direct stream. Wat je dus nog zou kunnen doen is de series van je vriendin zelf van te voren kunnen transcoden zodat dat niet hoeft te gebeuren tijdens het kijken. Maar misschien is plex voor je vriendin zelfs wel zo in te stellen dat transcoden helemaal niet nodig is...
Bedankt voor de tip, staat wel goed (moest wel even kijken). Probleem is dat bij mij dat iedereen met subs kijkt (moet er nog even uit). Lokaal is transcoden meestal niet nodig, alleen over de lijn.

Ook nog naar andere oplossingen gekeken, zo kan je via webdav of iets wat meer betrouwbaar is je schijven mounten bij gebruikers en ze lekker zelf hun eigen pc power laten gebruiken bij het bekijken van video's met bijv kodi (niet getest maar zou in theorie moeten werken). Dan heb je alleen de data die over de lijn gaat. Zit alleen een stapel digibeten bij die net gewend zijn aan Plex.

Nou moet het ook mogelijk zijn om meerdere plex servers te gebruiken onder 1 account, dus of een systeempje erbij of iets nieuws bouwen.

Mijn oog laten vallen op AMD FX-9590 (schijnt nogal heet te worden en voor een server is het stroomverbruik om te huilen). of Intel Core i7-4790K
Als je dan toch voor een heel nieuw systeem gaat, zou ik voor een intel kiezen... Die zijn daarin op dit moment gewoon het snelst en verbruiken (veel) minder stroom (= minder hitte die je moet afvoeren, dus kan stiller). Jammer genoeg betaal je de hoofdprijs voor die intels, dus dat is een afweging die je zelf zal moeten maken.

Daarnaast moet je bedenken dat direct play leuk is als je internet verbinding dat trekt.
Zelf heb ik hier een KODI setup in huis met shared library zodat alles hier in huis in sync is.
Ook bij mijn ouders staat een raspberry pi die over het internet mijn films kan benaderen.
Maar, ondanks dat mijn 100mbit glasvezel lijn dit zonder problemen kan leveren is de ADSL verbinding van mijn ouders te traag om fatsoenlijk een film van mijn server te kijken.

Je moet er rekening mee houden dat een film van +/- 1,5 uur á 15GB een verbinding vergt van iets minder dan 3MB/s wat dus neerkomt op een minimale praktische snelheid van 25Mbit voor de daadwerkelijke internet verbinden tussen server en client.

Daarom is het denk ik voor jou persoonlijk interessanter om of een sterkere cpu te kopen zodat plex meer transcoding streams te gelijk aankan OF als je genoeg ruimte hebt je media library van te voren transcoden zodat je een low-res en hi-res versie in dezelfde map hebt staan. Plex is namelijk zo slim om de best passende versie te gebruiken en zal in dat geval lokaal de hi-res versie pakken en indien er gestreamd wordt de low-res. Daar komt bij dat je het transcoderen dan kan doen op de rustige momenten waarvan je weet dat toch praktisch niemand gebruik maakt van je plex server.
Initieel zal dit lange tijd gaan duren, afhankelijk van de grootte van je library, maar misschien dat je het transcoderen dan zelfs zo in kan stellen dat het op een vast moment van de dag nieuwe toegevoegde content transcode.

Als alle verbindingen snel genoeg zijn zou ik eerst proberen of je direct play/stream af kan dwingen in plex zodat je plex server niet volloopt met transcodeerwerk en je niet gelijk een dure upgrade hoeft te doen. Anders zou je er ook voor kunnen kiezen alleen "populaire" series/films vooraf te transcoderen zodat niet ALTIJD een realtime transcode nodig is. Zeker als je weet dat meerdere mensen dezelfde series kijken kan dat zeker gunstig zijn. Want anders wordt iedere keer weer dezelfde aflevering voor de zoveelste keer getranscode.
Waar een review wel allemaal niet goed voor is.

Bedankt voor je reactie!
Ik ga nog even sleutelen en kijken of ik direct play/ stream af kan dwingen. Alles van te voren transcoden vergt dusdanig veel ruimte dat de kosten niet opwegen tegen dat van een nieuw systeem. Wilde toch nog een systeem erbij, kan ik deze wel voor gebruiken. Nog even sparen.