Specificaties Robot-stofzuiger 90 minuten batterijduur - Bekijk alle specificaties

iRobot Roomba 785 Review

iAmRenzo 7 april 2015, 4.043 views

iRobot Roomba 785

Prima product. Het vervangt niet volledig een normale stofzuiger maar Roomba + simpele stofzuiger = dure stofzakloze Dyson. Dan kiest ik toch voor het gemak van de Roomba.

Pluspunten

• Programmeerbaar
  • Virtual Halo/Wall/Lighthouse werkt prettig
  • Eenvoudig te gebruiken/in te stellen/ schoon te maken

Minpunten

• Rijdt niet het vloerkleed op
  • Nieuwe first-world problems
  • Remote (heb ik er niet bij) werkt alleen in IR-sight.

Ik heb lang nagedacht over een robotstofzuiger. Eerst wilde ik een moderne Dyson Animal Pro. Daarna een goedkope (¤ 100) robotstofzuiger. Ik ben uiteindelijk na veel zoeken toch voor de iRoomba 785 uitgekomen. Kosten 409 euro. Ik dacht: een goede robotstofzuiger heb je gewoon ook niet voor 150 euro, kijk maar eens naar een normale stofzuiger prijs.

De reden dat ik een Roomba heb gekocht is omdat ik hem 3 a 4 keer per week automatisch wil laten schoonmaken om kattenharen, stof onder het bed en kattenbakgrit te laten verwijderen. Een keer per week zelf stofzuigen is prima, maar echt niet vaker.

Uitpakken
Mijn eerste ervaring was gelijk enthousiast. Het apparaat voelt degelijk aan, stevig. Hij wordt geleverd met een Virtual Halo, een Virtual Lighthouse/Wall, 2 extra HEPA-filters, een schoonmaakborsteltje en nog een dingetje. Volgens mij is het enige verschil met de 780 dat er een halo bij zit ipv een IR-remote.

Eerste keer
Ik heb het apparaat na een lange oplaad periode direct aan het werk gezet. Hij reed vrolijk (zonder enige logica) door de keuken/eetkamer. Reed een keer door de kamer na de gang en ging weer terug naar de keuken/eetkamer. Hij heeft de keuken echt vaak kris kras aangedaan maar ineens zag ik hem heel straks langs de keukenplint rijden. Om het bakje water voor de kat te beschermen heb ik de Virtual Halo bij de bakjes geplaatst. De Roomba blijft netjes 30 cm bij de bakjes vandaan: ideaal!

Grootste minpunt
Een groot nadeel vind ik dat hij een (Ikea)vloerkleed niet oprijdt. Dat was eigenlijk wel de bedoeling vanwege alle kattenharen.

Nieuwe wereld problemen
Het is natuurlijk reuze handig zo'n apparaat. Maar er ontstaan nieuwe problemen.
1. Waar zet je hem neer? Hij moet de ruimte hebben om van en naar zijn dock te rijden. Te dicht bij een object stoort hem daarin. De slaapkamer? Nope: veel te veel licht als hij op de dock staat. Hij pas niet overal onder dus uiteindelijk staat ie onder het dressoir, aan één kant van het huis.
2. Komt ie er wel bij? Ik moet voordat ik naar mijn werk ga even checken: badkamerdeur dicht? Andere deuren open? Deurstop erop (anders botst hij de deur dicht)? Staan stoelen niet zo dat de weg wordt geblokkeerd naar andere delen? Allemaal niet zo heel erg maar ik vraag me af of ik het vloerkleed nu anders neer moet gaan leggen omdat hij anders niet de strook tussen muur en kleed gaat doen (te smal). Ook zijn mijn nachtkastjes een probleem: te smalle delen, komt ie dus niet.
3. Naast dat ie niet overal komt, neemt ie niet alles mee. Of hij blaast een stukje stof naar een gedeelte waar hij niet kan komen (achter radiator leidingen die uit de vloer komen). Je kunt overigens natuurlijk ff met een borsteltje overal bij die hoekjes het stof in de kamer vegen zodat ie het wél oppakt.

Dirt Detect
Een beetje een vage feature. Ik zie de Roomba af en toe fanatiek heen en weer rijden op geen vuil. Hij vind dat dan wel terwijl er of niks ligt of hij het de eerste keer al heeft opgezogen. Het lijkt een beetje overbodig. Vuil dat vast op de vloer zit pakt ie ook na de 5e keer toch niet op.

Sensoren
De sensoren werken goed. Hij rijdt vaak vol gas door de kamer en als ie dan bij een object komt remt hij af en "voelt" of hij verder kan. Een hangende kabel, een gordijntje onder de bank (hoe heet dat?) is dus geen probleem. Als er wel een object staat dan tikt ie er dus zacht tegenaan.
Ik heb geen cliffs, dus de val protectie kan ik niet testen.
Als ie zich vastrijdt, bijvoorbeeld onder de bank of op een tijdschrift dan doet hij zijn best om er weer vandaan te komen. Alles gaat dan in de achteruit (om de borstels te beschermen).

Het is een voorlopige conclusie. Ik heb hem twee keer zien schoonmaken. Maar ik ben zeer tevreden. Het lawaai valt mee (ten opzichte van een normale stofzuiger). Het lijkt erop dat ie inderdaad de kamer gaat herkennen en daarmee dus efficiënter wordt. Hij laadt zichzelf op.
Je moet echter wel het bakje zelf los halen en schoonmaken. Daar kan overigens best heel veel in!
Ook zal ik 1 keer per week het vloerkleed nog zelf moeten doen. Dat is echt jammer.

Heb jij ook een iRobot Roomba 785?

Heb zelf meerdere modellen gehad en heb nu een 886. Het Aeroforce systeem met rubber rollen i.p.v. borstels is een enorme verbetering. Voor tips, tweaks, etc. kijk eens op dit Duitse forum. Erg handig.
Hmmm... als ik dit zo lees is er nog maar weinig verbeterd sinds ik mijn Roomba 555 kocht. Inmiddels gebruik ik 'm niet meer omdat ik langer bezig was met de kamer 'Roomba ready' te maken dan de tijd die het me zou kosten om gewoon zelf stof te zuigen. Eetkamerstoelen van de vloer (Roomba bleef regelmatig op de pootconstructie hangen), alle speelgoed van zoonlief van de vloer (Roomba sleepte rustig bijv. een vergeten Lego poppetje eindeloos met zich mee en kon daardoor niet optimaal schoonmaken), obstakels zetten voor de surround speakers (Roomba crashte steevast op de oplopende voet van deze speakers), enz. enz.
Ook de herrie die het apparaat maakte vond ik erg tegenvallen, waardoor ik hem enkel liet lopen als ik zelf buiten de deur was. Om er dan vervolgens na thuiskomst achter te komen dat Roomba toch weer ergens op was blijven hangen.
En dan heb ik het nog niet eens over het schoonmaken gehad, want alleen het bakje legen is niet genoeg. Haren wikkelen zich namelijk om de borstels en laten deze uiteindelijk vastlopen. Al met al was het voordeel (minder zelf hoeven stofzuigen) minimaal.
Hoop dat jouw 785 beter bevalt!
Ik herken je verhaal!
Hier is ie gek op sokken, adapter kabels, en het vloerkleed is 3 van de 5 keer een ik-wacht-hier-tot-mn-baasje-terugkomt plek. Dan zijn de accu's leeg. En moet ik hem zelf onder het bed duwen. Daar staat de lader, uit het zicht.
Helaas zit ik vaak genoeg nog plukken stof liggen die hij dus vergeten is.
Op dat vlak is de Neato wel wat gemakkelijker. Je legt kleine stukjes van de magneestrip bij poten waar hij zich op vastrijdt (leer je wel in het begin met trial en error) en dan blijft die er van af.

Zelf vind ik dit wel een voordeel tov de lighthouses.

Ik heb meerdere plaatsen waar er kabels liggen en daar ligt telkens een stukje magneetstrip zodat hij daar niet over rijdt.
700 serie is echt wel een stuk beter, maar de 800 serie is top. Geen gepiel meer met de borstels haarvrij te houden.
Een tip voor de eigenaren die een iets oudere Roomba hebben; de ThinkingCleaner. Dit is een addon die de huidige bovenplaat van je Roomba vervangt door een bovenplaat met Wifi module. Deze is weer te programmeren en je kunt zelfs je Roomba op afstand bedienen met je iPhone :)

Dagprogramma's en dergelijke worden hiermee ook beschikbaar voor, in mijn geval, de Roomba 620 en andere modellen die af-fabriek alleen een start-knop hebben!