Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 512GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Omen 15-5000nd Review

Gapert86 3 april 2015, laatste update op 20 februari 2016, 1.649 views

HP Omen 15-5000nd

Prima laptop voor gamer / high-end kantoorgebruiker en grafisch ontwerper. Zelfs afkomstig van een Macbook Pro voelt deze laptop snel, vloeiend en hoogwaardig aan in alle aspecten. EDIT: Geen aanrader...

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Resolutie
  • Touchscreen
  • Beeldkwaliteit
  • Snelheid

Minpunten

• Koeling niet slecht maar kan beter
  • Schermspiegeling
  • Verschoven toetsenbord
  • Geen Wifi 5ghz

EDIT: De laptop is GEEN aanrader, na enkele weken ging bij mij de WiFi snelheid achteruit en kwam ik er achter dat 5G netwerken niet gevonden worden. Een herinstallatie van alle drivers, en daarna zelfs een complete format, hielpen niet. Op internet kom ik een zelfde geval tegen waarbij HP garantie aanbiedt dus vermoedelijk een hardwarefout. Ik laat hier binnenkort weten hoe Bol.com dit voor mij oplost...

Sinds jaar en dag werk ik op Macbooks, waarvan de Macbook Pro retina 15" de laatste anderhalf jaar als mijn vertrouwde werkpaard diende, met volle tevredenheid. Echter loop ik nog steeds aan tegen het feit dat ik voor de uitvoering van sommige werkzaamheden, en het spelen van sommige spellen, moet terugvallen op Windows. Hiertoe had ik Windows 8.1 geïnstalleerd in Bootcamp. Dat werkte redelijk goed, maar het is bepaalt niet efficiënt, ook niet i.v.m. de beperkte schijfruimte op de 256GB SSD. Ook qua snelheid bekroop mij altijd het gevoel dat het beter moest kunnen; reactietijd van apps, inladen van grote Word documenten, etc.

Alternatieven
De afgelopen weken heb ik mezelf verdiept in Windows alternatieven. O.a. de Dell XPS 13 maar die viel af vanwege het kleine schermformaat en het ontbreken van een krachtige videokaart. Een serieuze kanshebber was de MSI GS60 Ghost Pro maar die heeft een mat scherm en een (als ik de reviews geloof) inferieur touchpad. Een mat scherm heeft natuurlijk vele voordelen, maar ik neem de laptop ook wel eens mee naar klanten en dan heeft een edge-to-edge glanzend scherm toch meer 'wow' factor. Zo kwam ik uiteindelijk bij de HP Omen uit.

Bestellen
In de pricewatch stond de laptop bij Bol.com voor ¤1779,- en bij o.a. Coolblue voor ¤1899,-. Omdat ik persoonlijk wel fan ben van Cooblue stuurde ik ze een mail met de vraag of zij de laptop voor de prijs van Bol.com konden aanbieden, maar dat bleek niet mogelijk; de medewerker antwoordde dat ze zich namelijk op service richten en niet op lage prijzen. Oké, prima. Hierop heb ik de laptop bij Bol.com besteld. Nu, anderhalve dag later, blijkt de prijs bij Coolblue toch aangepast te zijn naar die van Bol.com. Jammer voor Coolblue, net te laat.

Levering
De laptop komt in een zeer mooie trapezium gevormde doos. De doos voelt hoogwaardig aan en biedt voldoende bescherming aan de laptop. Omdat ik de doos verder niet zo interessant vind ga ik hier niet verder op in. Mooie doos, klaar.

De HP Omen zelf
Na het uitpakken valt bij het vastpakken van de laptop direct op dat deze kwalitatief zeer hoogwaardig aanvoelt; het gewicht past bij het formaat en de behuizing voelt vanwege het materiaal zeer hoogwaardig aan. Het Hewlett - Packard logo prijkt trots en scherp op de achterzijde van het scherm en het geheel straalt een luxe uit die absoluut niet misstaat op kantoor, thuis of op een lanparty.

De laptop is voorzien van RGB kleuren toetsenbord verlichting die voldoende opvalt om gezien te worden, maar die subtiel genoeg is om mee te nemen naar klanten/kantoor.

Het grote trackpad voelt goed aan en de muis laat zich zonder haperingen of onverwachte bewegingen besturen. Na afstelling komt hij dicht bij het gevoel wat ik bij de trackpad van mijn Macbook Pro had, al kan hij er net niet aan tippen. Dit ligt denk ik vooral aan Windows en de Apps die op Windows veel minder geoptimaliseerd zijn voor touch input naar mijn idee. Wellicht dat dit in Windows 10 verbeterd. Overigens is het touchscreen wel zeer goed; het is zeer reactief en doet wat je ervan verwacht, ook voor wat betreft multi finger input. Zelf gebruik ik het soms in het Windows startmenu of voor het tevoorschijn halen van de Charms.

Het scherm bevalt ook prima. Het betreft een HD scherm, wat een stapje terug is vanaf mijn retina Macbook Pro. Maar dat valt eigenlijk nauwelijks op, tegen alle verwachtingen in. Alles is zo scherp als je zou willen. Ik heb geen meetinstrumenten, maar de helderheid en kleurweergave zijn hartstikke prima. Het enige minpunt: het scherm weerspiegelt meer dan dat van de Macbook Pro, wat goed te zien is op één van de bijgevoegde foto's. Omdat ik zelf nauwelijks buiten werk is dit voor mij geen dealbreaker en hoewel het op de foto best erg lijkt, zit ik in de praktijk echt niet steeds tegen een spiegeling van mezelf aan te kijken omdat de helderheid van het scherm voldoende compenseert.

Het toetsenbord is een stukje naar rechts verschoven om links plaats te maken voor 6 programmeerbare toetsen. Omdat ik deze toetsen niet ga gebruiken en ik hierdoor soms net naast de toets zit waar ik zou willen zitten, is dit voor mij een minpuntje. Ik heb wel het gevoel dat het vanzelf zal wennen. Het toetsenbord typt verder goed, een goede toetsaanslag, voor het gevoel zelfs iets beter dan dat van de Macbook Pro.

Mijn Macbook Pro maakte vrijwel nooit geluid, de koeling was super stil. De HP Omen maakt wel geluid dus dat viel me direct op. Niet veel, maar wel hoorbaar. Ik heb meestal muziek aan staan en dan valt het geluid van de koeling gelijk weg. Ik merk wel dat als ik de laptop aan de achterzijde een klein stukje optil of op een klein voorwerp plaats waardoor er ruimte ontstaat aan de onderzijde bij de ventilatiegaten, de koeling minder hard hoeft te werken. Ik vraag me af waarom de onderzijde van de laptop met een rubberen strip vrijwel helemaal is afgesloten als dit zoveel verschil maakt.

De komende dagen/weken zal ik deze review verder uitbreiden. Voor nu heb ik mijn eerste doel bereikt; Tweakers die zich een mening proberen te vormen omdat zij deze aanschaf overwegen een stukje extra informatie geven. De laptop is absoluut een goede aankoop voor zover ik dat na een dag kan zeggen.

Heb jij ook een HP Omen 15-5000nd?

Goeie review man, ik kom veel te weinig vergelijkingen tegen met de macbook pro.
Wil niet heel lullig doen , maar volgens mij heeft deze laptop ook helemaal geen wifi 5G ondersteuning, dus niet zo gek dat die 5G netwerken niet kon vinden.