Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

ZyXEL NAS540 Review

kauwgomballen 1 april 2015, laatste update op 2 april 2015, 1.991 views

ZyXEL NAS540

De Zyxel NAS540 doet niet wat 'ie belooft te doen

Pluspunten

• Mooie behuizing
  • Fijn systeem om schijven te plaatsen
  • 2x Gigabit

Minpunten

• FTP, SSH werken niet goed
  • Webdav werkt compleet niet
  • Webinterface half af
  • Wachtwoorden PLAINTEXT in /tmp (!!!)

Ik heb de Zyxel NAS540 aangeschaft omdat mijn WD Mybook World Edition te traag begon te worden. Deze was voorzien van 2x 1TB in RAID1, en nog een extra 1TB externe schijf, via USB aangesloten.

Mijn WD gebruikte ik voornamelijk om via FTP offsite backups te maken vanaf een server in een datacenter. Elke nacht een incremental backup, en eens per maand een full backup. Daarnaast had ik Time Machine geactiveerd om mijn Mac Mini te backuppen. De USB schijf bevat films en series, die zo nu en dan naar Raspbmc worden gestreamd.

Omdat de hoeveelheid data vanaf de server uit het datacenter behoorlijk toe neemt, kwam het steeds vaker voor dat er 's ochtends nog een backup liep. Tijd dus om op zoek te gaan naar een vervanger. Omdat ik verwacht dat de 1TB binnenkort ook wel een keer vol raakt, zocht ik een NAS met minimaal 4 bays, zodat ik in de toekomst schijven bij kan plaatsen.

Al met al geen hele zware eisen, en zodoende kwam ik op de Zyxel uit. Al het bovenstaande is er volgens de productbeschrijving mee te doen. FTP wordt ondersteund, Time Machine is mogelijk en een media server zit er ook in.

De NAS wordt geleverd in een mooie doos, met voldoende accessoires (2 netwerkkabels!) en een quick start guide. Verwarrend is dat deze op 2 stukken papier staat; een poster met plaatjes, en een vel met de beschrijving bij die plaatjes, in diverse talen gegroepeerd. Hierop staat hoe je de schijven kan plaatsen. Dit gaat heel mooi; voor de 2,5" schijven zijn vier schroefjes benodigd om de schijf aan de tray te bevestigen. 3,5" schijven kunnen geplaatst worden door plastic strips aan de zijkanten van de tray los te klikken de schijf te plaatsen met de schroefgaten bij de gaten in de tray, en de strip terug te klikken. De tray kan vervolgens in de NAS geplaatst worden. Er worden twee extra plastic strips meegeleverd, dus er kan er nog eens een stuk gaan.

Na opstarten van de NAS kreeg deze automatisch een IP adres toegewezen. Voor inloggen op de NAS was wel de geschreven quick start guide nodig, aangezien daar de default username/password combinatie op vermeld wordt. Na het inloggen worden de schijven herkend en kan een volume worden aangemaakt.

De webinterface ziet er fancy uit, en lijkt erg op die van de concurrent (soort bureaublad met icoontjes). Jammer is dat je na een klik op het Administrator icoon naar een 'lelijke' interface wordt geleid, om hier de iets geavanceerdere settings in te stellen. Het geeft een gevoel alsof het pas half af is.

De NAS ondersteund LACP, waarmee de twee gigabit interfaces gekoppeld kunnen worden. Dit is makkelijk in te stellen in de webinterface van de Zyxel. Aan de kant van mijn Mikrotik was het even puzzelen, maar dit werkte daarna. Het netwerkverkeer loopt dan over beide verbindingen, en in theorie heb je dan dus een 2Gbit aansluiting naar je NAS.

Aangezien de FTP mogelijkheid voor mij het belangrijkst is, ben ik hier mee aan de gang gegaan. Dit bleek echter al snel problematisch; de server gaf aan dat de 'Connection closed by remote host' was. Dat had ik niet met mijn WD Mybook... FTP mag na al die jaren echt geen rocket science meer zijn. SSH dus enabled, en op onderzoek uit gegaan. De NAS draait busybox en Zyxel heeft allemaal eigen locaties bedacht voor de programma's, dus het is zoeken. De gebruikte FTP daemon is pure-ftpd met pam authenticatie. Helaas is het activeren van unix authenticatie niet mogelijk; de users staan wel in /etc/passwd met /bin/sh shell, maar kunnen niet inloggen via ssh. Zyxel doet iets raars met de wachtwoorden. Die kom je na een korte zoektocht wel tegen in /tmp; daar staan bestanden in het format <username>.passwd, met daarin in plaintext (!!!) het wachtwoord. Wel handig als je een password vergeten bent, maar wat mij betreft een doodzonde!

Na het nodige geprobeerd te hebben om FTP aan de praat te krijgen, en zelfs een ander backupprogramma op de server, FTP maar opgegeven en (bijna ten einde raad) Webdav geactiveerd. Althans, dat zegt de webinterface. Na invoeren van username/password komt er uitsluitend een 'permission denied' naar voren.

De spreekwoordelijke druppel deed de emmer overlopen. Ik heb Time Machine en de media server nog niet eens uit kunnen proberen, en heb er ook geen zin meer in. Na 2 dagen stoeien gaat de NAS retour leverancier.

Heb jij ook een ZyXEL NAS540?

Dit bevestigt dat met de hardware van ZyXEL niets mis is een bovendien aantrekkelijk geprijst.
Op het terrein van firmware- en software laat ZyXEL flinke steken vallen. Ook is het aanbod van officiŽle apps erg karig en die bovendien amper geupdate worden (mijn ervaringen met de NSA325v2).
De firmware wordt wel doorontwikkeld kan niet meekomen met de firmware van bijvoorbeeld Synology, QNAP of Asustor. Zodra ZyXEL echter besluit om een nieuw NAS product te gaan ontwikkelen dan gaan alle beschikbare middelen die richting uit en waardoor de firmwareontwikkeling van bestaande NAS-systemen een lage prioriteit (onregelmatige updates; uitgestelde updates; aangekondigde features worden weer ingetrokken) krijgt of zelfs wordt gestaakt.
Je moet geen wonderen verwachten van de firmwareontwikkeling. Een ZyXEL koop je "as-is" en alle kleine veranderingen zijn meegenomen maar reken er niet op.

Je moet er bovendien vanuit gaan dat dit product na 2 jaar EOL is. De gebruikelijke ZyXEL termijn maar kan korter zijn aangezien de NSA320S en NSA310S na ongeveer een jaar na introductie reeds EOL zijn verklaard.

Gebruikersgemak, doorontwikkeling van firmware, updaten van apps kosten geld waardoor het voor de gemiddelde NAS-gebruiker aan te raden is te kiezen voor een iets duurdere NAS van Synology, QNAP etc. Je hebt dan een volwassen firmware, die zeker 4-5 jaar na introductie van een apparaat doorontwikkeld zal worden en waarvan de updates zeer regelmatig zullen verschijnen.
Toch een opmerking voor diegenen die wel interresse hebben in dit apparaat.
Ik had zonet een chat gesprek met een zyxel support agent over de nog te lanceren firmware versie:5.10
Bottom line is dat je jouw NAS540 met firmware 5.10 in combinatie met ffp base kunt ombouwen tot een slackware doos. Btw onduidelijk is ofdat je nog steeds Debian en Archlinux kunt installeren.

Chatverslag:
Hugo: Hi there, you are chatting with Hugo how can i help today?
marvilleke: Dear Hugo , could you tell me when the latest firmware for the Zyxel NAS540 will be released? Important backgound information for this: http://forum.nas-central.org/viewtopic.php?f=303&t=17145
marvilleke: It appears to be that the zyxel nas540 uses an vert uncommon 64K page size instead of the well known 4K page size
marvilleke: vert=very
Hugo: Let me check on this
marvilleke: for more relevant information, please read http://www.zyxelforum.de/viewtopic.php?f=240&t=8820
Hugo: Still checking on this
marvilleke: ok
Hugo: which firmware do you have currently?
marvilleke: V5.04(AATB.0)C0
Hugo: so you are looking for the date of release of 5.10?
Hugo: Should be mid November
marvilleke: ehh really ??
Hugo: this is information that i am getting from the Product team.
marvilleke: Ok the big advantage of using firmware 5.10 allows you to use the ffp packeage which basically means that it allow you to install a "decent Operating System" on NSA540 which results into having a very energy effecient machine for not so much money
Hugo: Ok do you have any other questions that i can help with today?
marvilleke: Nope but thank you for your information
marvilleke: have a nice day
Hugo: and you