Sitecom WL-340 Wireless Router 150N X1 Review

mk74 8 april 2009, laatste update op 14 april 2009, 5.734 views

Sitecom WL-340 Wireless Router 150N X1

Pluspunten

• echt plug&play
  • standaard wpa2 aan
  • bereik en snelheid voldoende/goed

Minpunten

• werkt niet met torrents

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 3
Ik ga geen uitgebreide review schrijven omdat ik daar geen tijd voor heb. Ik maak deze alleen omdat er nog geen review over dit apparaat was en ik mensen een eerste indruk wil geven.

Router gister gehaald bij de Dixons voor 50 euro. Aansluiten is kwestie van kabels inpluggen en klaar is kees. Standaard staat WPA2 aan. Heb alleen adminwachtwoord en networkkey aangepast.

Instellingen zijn makkelijk te vinden.
Snelheid en bereik zijn goed in mijn thuissituatie (appartement met router in meterkast)

Uitstekende router voor huis-tuin-en-keuken gebruiker

-edit 14-4-2009

Router werkt niet met torrents, zelfs na resetten werkt hij niet meer goed, internetten gaat traag en vaak helemaal niet.

kortom, een k*tding

• 2 laptops met XP SP3
  • UPC kabelmodem

Heb jij ook een Sitecom WL-340 Wireless Router 150N X1?

De wl-340 heb ik sinds een korte tijd in gebruik gehad.
Heb er weinig woorden voor...wat een ******** ding is het.

Soms stopt hij gewoon met werken, en dan moet ik hem resetten.
En zelfs dan is het niet genoeg en moet ik hem 5min uit het stopcontact houden
voor een beetje reset. Als tie dan weer es werkt, duurt het niet lang voordat het zelfde
liedje weer van toepassing is.

Ik raad u ten ZEERSTE af dit model te kopen. Ook firmware updaten is een ramp!

M.v.g. Barretz
Het is me niet helemaal duidelijk waarom mensen zich aanmelden bij deze site als ze enkel komen om een enkel product af te branden. Ik wil graag weten of deze router interessant is, maar o.b.v. de recensie en de reactie van ubarret weet ik eigenlijk nog niets.
Het is wel een "N" router maar dus geen 300 Mbps type en dat schijnd ook niet te hoeven.

Ik heb zelf deze router ook gekocht bij de Media Markt (amsterdam Noord) voor 29 euro,

De snelheid en de sterkte van het WiFi sigaal laat echter te wensen over zelfs me Speedtouch 780I geeft meer sigaal af dan deze router! hoe dat komt snap ik nog niet maar de router is wat mij betreft niet het geld waard.

Wel moet je de router voor torrents enzo instellen via Virtual Server en zet de firewall van windows maar uit er zit in de router al een en die is stukken beter dan in windows.

Voor die toch een goed merk zoekken, neem een Belkin makelijker in gebruik en levenslange garantie (zelfs zonder bon)

[Reactie gewijzigd door audb op 22 oktober 2009 18:13]

Nou ik heb geen problemen met deze router werkt allemaal prima bij mij. Kwestie van de juiste instellingen
Idd een zuigding... Films kijken oid via draadloos streamen naar ps3 gaat nog steeds niet, als ik download met nieuwsgroepen valt heel mn internet uit en moet de router gereset worden.... Bereik is zeer mager, ik heb zojuist dit ding van de muur gehaald en mijn oude 54mb linksys teruggehangen :), veel meer waar voor je geld....
Bevat deze router eigenlijk wel antennes? En daar bedoel ik mee die wat je gaan afstellen / richten??
Vrijwel elke router wat dat niet heeft, heeft een minder sterk signaal.
Het is iets heel simpels maar volkomen logische waarom deze router draadloos altijd minder sterk zal zijn dan 1 met verstelbare antennes. Hoe meer antennes en hoe langer ze zijn hoe beter je bereik.
Zelf heb ik een netgear gehad, die was een fix bedrag duurder dan deze van jou. Maar ook daarvan was het bereik / signaal sterkte slecht van.
Vervolgens een linksys neer gezet(even duur) met 2 antennes (hoelang ze zijn weet ik niet precies) en alles was opgelost.
Daarbij vind ik ook geen enkele professionele wireless router zonder die voelsprieten :D

Dus bij je volgende aankoop kijk buiten de cijfertjes en specs of er wel antennes opzitten......
Kan je wat meer info geven?
een "N" router zou 300Mbps aan moeten kunnen vertaald zou dat max 37.5 MB/s (300 / 8 )
moeten zijn, nu kan dat nooit, maar ik ben wel nieuwsgierig wat voor een snelheid je haald.
en op welke positie je staat in deze lijst

[Reactie gewijzigd door Mr_Gee op 8 april 2009 11:39]

De N-specificatie gaat tot 300Mbps, theoretisch. Bij bijvoorbeeld de
Sitecom WL-366 Wireless Router 300N zou je die snelheid inderdaad ongeveer moeten kunnen halen. Deze 'WL-340 wireless router 150N' haalt dus maar maximaal 150Mbps.
Dat staat dus ook in de specificaties maar de benaming verwijst daar ook al naar.

Beoordeling (sterretjes) is niet al te positief, maar alles voor de edit klinkt niet slecht dus dat is verwarrend.

Inmiddels is de prijs verder gedaald en behoort deze tot de scherper geprijsde routers (goedkoopste Sitecom). Daar hoef je geen topprestaties van te verwachten (Sitecom heeft ook 300N routers, gigabit-routers, dual-channel routers) maar als het ding eenvoudig is te installeren, betrouwbaar werkt en een redelijke doorvoersnelheid heeft, is een slechte beoordeling mijns insziens niet terecht.

Het niet goed werken met torrents (edit) is wel een minpuntje, maar ook voor heel veel mensen niet zo interessant/niet doorslaggevend.
snelheid moet ik nog uitgebreid testen.
Als ik dat gedaan heb zal het toevoegen.
Kan iemand mij dan vertellen wat de juiste instellingen zijn mbt uTorrent? Poort heb ik natuurlijk al opengezet maar hij loopt constant vast bij het downloaden via torrents. Als ik de torrents uit zet doet hij het na een klein moment weer. Bedankt alvast!
Mijn ervaring is wel redlijkgoed met de 'Wireless Router 150N X1 WL-340'
Het enige wat mij niet lukt is via ftp een verbinding te krijgen zowel als client en als server wat niet lukte.
Sluit ik mijn pc direkt met de modem van upc met mijn ginstalleerde Cerberus of Bulletproofserver dan lukt het wel meteen de verbinding en alles oké! Dus met de router kan ik er niet in of uit ook als ik zelfs de firewall van de router afzet, heb zellfs porforwarding, vpn en porttriggering geprobeerd, maar niets hiervan is gelukt. Dus denk ik het te gaan ruilen voor en andere router.