Iomega StorCenter 750 GB Gigabit Ethernet 750GB Review

bakmeel 7 april 2009, laatste update op 14 februari 2010, 806 views

Iomega StorCenter 750 GB Gigabit Ethernet 750GB

Pluspunten

• Kastje is goed bedacht en ziet er mooi uit
  • Werkt ook goed zonder ventilator

Minpunten

• Trage dataoverdracht
  • Ventilator is erg luidruchtig en van slechte kwaliteit

Features Score: 3
De Iomega StorCenter 750 is mijn tweede NAS, nadat mijn Conceptronics NAS zonder opgaaf van redenen had besloten de handdoek in de ring te gooien. (Maar dat terzijde)

Ik ben geen IT kenner, maar eerder een "bovengemiddeld gebruiker". Ik kocht deze (en mijn vorige) NAS om een centraal punt van opslag te hebben voor mijn muziek- en filmcollectie, en om backups op te kunnen plaatsen. Ik wilde dat de data altijd per direct beschikbaar zou zijn. Verder zocht ik een stil, klein en zuinig apparaat om op de werkkamer neer te kunnen zetten. Optioneel wilde ik graag een centrale printerserver zodat ik vanuit alle computers in huis via het LAN kon printen. Zoals ik al zei, ben ik geen IT kenner; ik zocht een oplossing uit de doos die ik zonder al te veel instellen kon gebruiken.

De keus voor Iomega was gebaseerd op de verhouding prijs (destijds ong. 300,-), de aanwezigheid van een Gbit LAN aansluiting en een USB Printeraansluiting. Verder koos ik voor Iomega omdat deze voor mijn idee een reputatie heeft van een degelijk bedrijf, mede door het verleden van de bekende Iomega ZIP drives. De ratings laten al zien dat deze NAS zijn verwachtingen niet heeft waargemaakt :(

In volgorde van de bovenvermelde ratings:
De features zijn in orde voor een dergelijk klein apparaat. Er zijn twee USB poorten met de mogelijkheid om printers aan te sluiten of USB opslagapparaten via de NAS op het netwerk te delen. De software interface ziet er gestructureerd uit, maar werkt niet overal even goed. De disk gaat niet naar Idle ook al is dit ingesteld. Ook het aanwijzen van folders en gebruikers is niet echt goed doordacht.

De prestaties zijn mijns insziens beneden de maat, en ik zie eigenlijk het nut niet in van de Gbit LAN verbinding. o.h.a. gaat de dataoverdracht niet sneller dan 10Mbyte per seconde. Ook samenwerking met windows client netwerken gaat niet soepel. Ik kan het apparaat slecht bereiken via zijn netwerknaam en meestal moet ik terugvallen op het toegewezen IP adres. Printen via het netwerk verloopt erg stroef en met Windows Vista zelfs niet te doen.

Geluidsproductie is hoog. Het ventilatortje draait continue op volle snelheid en maakt genoeg herrie om voor stofzuiger door te gaan. Ook de kwaliteit van het ventilatortje zelf is beneden de maat. Als de NAS moet opstarten (na bijv. stroomuitval) rammelt het blowertje enkele minuten totdat het zichzelf weet te stabiliseren. Het doet denken aan een oude CPU fan die zijn beste dagen heeft gehad.

De stabiliteit is goed te noemen. Zelfs nadat ik het ventilatortje heb uitgezet (stekkertje losgekoppeld, garantie weggegooid) loopt het ding na maanden nog steeds. De aluminium behuizing wordt warm, maar niet alarmerend. Deze stap zou ik alleen niet aanraden als je van je garantie houdt of denkt dat je de NAS zwaar gaat belasten. Voor huis- tuin- en keukengebruik echter houdt ie het goed vol.

De ondersteuning van Iomega vind ik ook tegen vallen. Ik heb vanwege de rammelende ventilator al een keer de NAS teruggestuurd voor fabrieksgarantie. Ik moest de mensen behoorlijk achter de broek aanzitten en bewijs van verzending overhandigen om uiteindelijk een nieuw product te krijgen. Ook ziet het er niet naar uit dat Iomega op korte termijn een firmware update gaat uitbrengen om de diverse problemen op te lossen, en dat vind ik jammer.

Al met al denk ik niet dat dit goed besteed geld was. Zeker voor een groot bedrijf als Iomega met een lange historie, de uiterlijke bouw van het product (die dan best OK is), is het apparaat qua prestaties een grote teleurstelling.

Tot zover mijn eerste Tweakers-Review. Ik hoop dat het een bruikbare is.

Heb jij ook een Iomega StorCenter 750 GB Gigabit Ethernet 750GB?

Weet je zeker dat het 10 Mbit is en niet 10 MByte aangezien 10 Mbit slecht 1 procent is van je theoretische snelheid.

Als het echt helemaal zat bent dan kun je ook nog net als ik een miniservertje laten draaien.
Ik heb heel simpel een intel moederbord gepakt met integrated atom 330. windows xp 64 bit erop gezet. 1 TB WD green caviar schijf erin gezet.
ik haal toch wel 12 MByte/s over een 100 Mbit lijn.(100/8=12.5 theoretisch)
de printer werkt ook vanaf mijn vista pc en een xp systeem.
totale kosten 160 euro(ik had nog een voeding en behuizing en xp licentie liggen)
nu volgens de prijzen in pricewatch zo`n 140 euro in het totaal.

verder aardige review, mischien een beetje alleen maar negatief.

Mvg Jan
Inderdaad, het was 10Mbyte en niet Mbit. Ik heb het aangepast.

Ik heb in het verleden wel eens geexperimenteerd met PC-servertjes op windows en linux, maar meestal liep dat niet echt lekker, mede omdat het bedienen op afstand voor mij erg lastig was (dat kan nu zeker beter gaan met bijv. remote desktop). Ik was in dit geval op zoek naar een "oplossing uit de doos", maar daar moet ik denk ik toch van terug komen.
Wie weet, in de toekomst weer een ander klein servertje.