EnGenius ECB600 Review

pgrashof 30 maart 2015, laatste update op 30 maart 2015, 979 views

EnGenius ECB600

Ik heb deze AP aangeschaft om mijn wifi signaal vanuit de meterkast te versterken. Eerst heb ik een Apple Airport Extreme geprobeerd omdat deze goed zou presteren op de 2.4Ghz band, dat viel echter tegen. De Engenius doet het echter wel goed, vooral als je de 'green mode' uitzet.

Pluspunten

• goede WIFI prestaties
  • in 5 minuten operationeel
  • ziet er niet uit als een ruimteschip

Minpunten

• duur
  • geen SSH of HTTPS toegang
  • slechts 1 switchpoort

Beheerbaarheid Score: 4
Ik heb deze AP aangeschaft ter vervanging van de wifi zender van de beruchte Thomson TG789vn router die ik van mijn provider heb gekregen. Deze staat in de meterkast (de slechtst denkbare plek voor een wifi zender) en daarom had ik op bepaalde plekken al dode hoeken in de woonkamer, waardoor bijvoorbeeld streamen via het 2.4Ghz wifi netwerk met mijn Dune TV-303D mediaplayer niet goed werkte. Eerst heb ik een Apple Airport Extreme geprobeerd als vervanger omdat deze goed zou presteren op de 2.4Ghz band volgens hardware.info; dat viel echter tegen, de Thomson deed het zelfs iets beter. Het 5Ghz signaal was wel goed op de plek van de Dune, echter ondersteunt die deze band niet evenals mijn Chromecast die het ook wel eens liet afweten.
De Engenius doet het echter wel goed vanuit de meterkast. Standaard staat hij ingesteld in 'green' mode, waardoor hij geen extra sterk signaal uitzendt, maar in deze mode al werkt het streamen al merkbaar beter. Zet je de green mode uit, dan gaat ie als een tierelier. Achterin de tuin heb ik nu goed signaal en zelfs op zolder heb ik nog ontvangst op 2.4 Ghz (5 Ghz niet). Eventueel kun je de power nog krachtiger instellen. Het lijkt erop dat ie in green mode op 26dB (2.4Ghz) uitzendt (volgens de CLI, instelling staat op auto in de GUI), en hij kan tot 29dB op 2.4 Ghz en 26dB op 5Ghz. Helaas is het wel een duur apparaat, voor hetzelfde bedrag koop je ook de meest luxe routers van Asus of Netgear, en de Engenius kan niet eens routeren en heeft maar 1 switchpoort. Ook ondersteund hij de 801.11ac standaard niet, maar als je dat wilt kun je een nog duurdere versie kopen van ergens in de 300+ euro. Maar zoals vaak, goedkoop is duurkoop, ik heb geen spijt van de aankoop van dit access point. Ik heb hem nu een paar dagen, dus de stabiliteit kan ik nog niet veel over zeggen, behalve dat ik geen issues heb gehad tot nu toe. Ik lees in reviews wat klachten over de lastige interface en configuratie, ik moet zeggen dat ik dat reuze mee vond vallen. Met de Apple router was ik lang aan het stoeien (want die heeft pas een eigenzinnige interface), de Engenius had ik in 5 minuten operationeel. Even aan de laptop hangen en de IP addressen instellen zoals beschreven in de quick start guide, en daarna kun je het IP adres veranderen zodat het past in je eigen netwerk. Je moet natuurlijk wel basiskennis van TCP/IP adressering hebben om dit goed te kunnen doen. De web interface vind ik eigenlijk heel duidelijk (alleen HTTP geen HTTPS), met als enige kanttekening dat je voor de meeste wijzigingen de router moet herstarten, en dit duurt een kleine minuut. Dit heeft ook wel zijn voordelen, als je een fout maakt in de interface is het niet meteen doorgevoerd, dus ligt bv niet meteen je verbinding eruit, en eenmaal ingesteld zul je niet vaak zaken meer hoeven aan te passen. Ik mis wel een SSH interface, is er alleen telnet toegang, maar dat is niet meer van deze tijd en deze moet je daarom ook niet vanaf internet toegankelijk maken (tenzij je gehacked wilt worden). De CLI werkt overigens wel goed en is duidelijk en logisch in gebruik als je bekend met de Linux command line.

Heb jij ook een EnGenius ECB600?

Bevalt de accesspoint nog steeds goed? Nog gekke dingen meegemaakt?

Zit er trouwens muur bevestiging op?

[Reactie gewijzigd door Isane op 3 september 2015 22:09]

Het eerste examplaar heb ik na een paar maanden moeten terugsturen omdat de verbinding af en toe wegviel, althans, er was nog wel een connectie, maar er kwam geen data meer doorheen. Het vervangende exemplaar doet het prima, ben er tevreden mee, vooral de 2.4Ghz verbinding is veel beter dan van een standaard router. 5Ghz zwakt gewoon sneller af, als je dat beter wilt hebben zul je de .11ac variant moeten nemen. Ja, er zit een muurbevestiging op.