Specificaties 27" @ 1920x1080 (VA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung S27D590C Zwart Review

Emiel1984 29 maart 2015, laatste update op 29 maart 2015, 1.958 views

Samsung S27D590C Zwart

Al enige tijd was ik zoekende naar een upgrade voor mijn ~10 jaar oude 22" Samsung lcd welke (gezien de leeftijd) nog prima werkte. Na veel reviews te hebben gelezen van verschillende monitoren kwam ik deze tegen op een regenachtige zaterdagmiddag. Ik besloot het te gaan proberen, gezien de prijs

Pluspunten

• Geen (rare) knoppen in zicht
  • Game modus, prettig in racegames.
  • Brushed metallic look.
  • Verbuik van 34 Watt

Minpunten

• Glimmende rand voorzijde
  • Dramatische speakers
  • Instellen van beeldscherm met maar 1 button.
  • Niet gecalibreerd vanuit fabriek
  • Geen DVI

De noob review
Om te beginnen, ik ben geen expert (niet eens een amateur) in het reviewen van beeldschermen en heb daar ook het materiaal naar mijn weten niet voor liggen. Verwacht dus geen kleurmetingen, wiskundige formules en dat soort items in deze review.

Mijn 22" monitor wilde ik 2 jaar geleden al vervangen maar hij deze werkte nog prima.
Dit weekend heb ik in de winkel toch maar besloten een grotere monitor te willen en ben voor deze 27" HD curved monitor gegaan.

Een 1920x1080p monitor omdat mijn verwachting was dat een hogere resolutie ook het compleet vervangen van mijn huidige PC zou gaan betekenen (CPU E8400 3Ghz @3.6Ghz, GTX560 1,25GB VRAM..).

Featureset
  • Audio In
  • Headphones out
Interne Stereo speakers -- Totaal waardeloos
Samsung marketing:
"Experience immersive surround sound with built-in 5-Watt, 2-channel dual stereo speakers."
Aan de onderzijde is de monitor iets breder gemaakt, daarom had ik een redelijk tot goed geluid verwacht maar dat viel heel erg tegen. De speakers heb ik na 30 seconden niet meer aangezet. Mijn logitech soundman s-4 stereosetje uit 2001( toen ~30 euro, welke ook echt niet geweldig is) wist namelijk een veel beter egaler geluid te produceren.

Geluid via de interne speakers klinkt dus nergens naar, de lage en midden tonen zijn dermate afgekapt dat je liever helemaal geen geluid hebt. Na 30 seconden kreeg ik er al hoofdpijn van. Ik ben niet echt een criticus als het om de audiokwaliteit gaat maar er was ook echt geen meetapparatuur nodig om te begrijpen dat de kwaliteit echt slecht was. Ik had liever de monitor smaller gezien of een vakje\ruimte voor de adapter. De adapter ligt nu namelijk wat rommelig naast de verdeeldoos, naast alle andere externe adapters.

Kleurweergave -- Voldoet geheel
Ik beschik niet over de nodige apparatuur om een meting uit te voeren, welke nodig zou zijn voor een onderbouwde uitspraak. Echter lijken de kleuren uit de doos (na een aantal uren gebruik) prima in orde voor mijn toepassing. Dit baseer op op het bekijken van foto's van producten die ik heb\ken.
De kleurweergave is naar mijn mening in ieder geval al prima voor het gebruik bij web - browsen in chrome en games. Games als NFS (o.a. the run), Sim City-Complete edition en wellicht binnenkort nog City Skylines en Ori and the Blind Forest.

Reactie tijd -
Mijn vorige monitor had een ~8ms reactie tijd en deze monitor heeft volgens samsung een reactie tijd van 4ms. Dit is merkbaar in racegames. Een racegame ziet er vloeiender uit. Ik heb het idee dat je wel de game-modus aan moet hebben staan om van de monitor de 4ms reactie tijd te krijgen.

Helderheid
De monitor staat uit de doos op 100% helderheid. Ik heb momenteel deze setting aangepast naar 40% maar zal dat waarschijnlijk wel binnenkort weer iets verlagen. Het is i.i.g. meer dan voldoende !

contrast
De monitor heeft uit de doos de contrast waarde op 75% staan. De website geeft aan dat de dynamische contrast ratio 3000:1 is. Wat ik tot nu toe heb gelezen m.b.t. de contrastratio is dat de dynamische waarde niet echt veel zegt. Het contrast is naar mijn idee echter prima in orde voor mijn doeleinden. In donkere scenes van films zie ik nog veel details, al lijken de donkere stukken een beetje te helder als ik dit vergelijk met mijn LCD tv en oude 22" LCD monitor.

Gamemodus
Mijn gevoel zegt dat het heel erg verschilt per persoon of je deze modus wilt gebruiken.
De kleur, helderheid, scherpte worden namelijk aanzienlijk aangepast. Door deze aanpassing is zwart meer zwart en lijken de beelden vloeiender in games. Bij het spelen van NFS games heb ik de optie aan laten staan omdat het mijn game-ervaring verbeterde.

Vormgeving
Samsung marketing:
"The monitor's metallic body and clean back also enhance its sophisticated and minimalist silhouette."
Het is een mooi scherm om op je bureau te hebben staan, de curve in de monitor is ook niet zichtbaar als je er niet op let. Het scherm is echter wel redelijk dik maar voor mij is het 'dun' genoeg.

De randen zijn ~1 cm en op gezicht lijken ze rondom even breed.
Helaas is deze rand aan de voorzijde niet mat uitgevoerd en ondanks de marketing 'quote' toch echt van glimmend plastic. De achterzijde van deze monitor is gelukkig niet in glans uitgevoerd maar heeft een stoere, soort van 'brushed', zwart metaal look.

De rand rondom de monitor, welke van ~1,5 cm dikte heeft dezelfde 'brushed' metaal look maar dan grijs.

De voet heeft dezelfde afwerking als de zijkanten en achterzijde van de monitor, dus gelukkig ook geen glans afwerking hier.

De adapter is redelijk klein maar voor de 34 Watt welke deze moet leveren volgens het meegeleverde 'product fiche' is hij echter wel aan de grote kant. De adapter voelt handwarm aan bij gebruik. De output is 14V, max. 3.21 Ampere (45Watt). De lengte van de adapter naar de LCD is een ~ 1,5m en de lengte van de adapter naar de wantcontactdoos is ~1m.

Heb jij ook een Samsung S27D590C Zwart?