Samsung Spinpoint M5 HM160HC, 160GB Review

tHe_BiNk 7 april 2009, laatste update op 9 april 2009, 4.903 views

Samsung Spinpoint M5 HM160HC, 160GB

Pluspunten

• Competitieve Prijs
  • Geen Geluid
  • Goede Prestaties

Minpunten

• Nog niks

De oorspronkelijke HD (Hitachi 30GB) van mijn 5 jaar oude Acer Travelmate 430 (P4 2.53GHZ, 1.5GB Geheugen) was al jaren het traagst element van de Laptop.

Hitachi 30GB HD, DK23DA-30F, 4200 RPM, 2048KB, ATA-5

Acer Travelmate 432

De Laptop heeft nog een PATA aansluiting, dus ik was wat beperkt qua HD keuze. Uiteindelijk is het een 160GB HD van Samsung geworden. Vanwege de prijs, voldoende grootte, en goed review.

Specs Samsung HD.

Width 69.85 mm
Length 100 mm
Weight(avg.) 96 g

Prestaties.

De schijf is echt enorm veel sneller dan de oude HD. De oude Laptop is nu weer snel genoeg voor de komende jaren voor Office en webbrowser gebruik.

Compatibiliteit.

Daar kan ik kort over zijn. Fysiek paste de HD perfect in de metalen bracket van de laptop. Ook werd de HD gelijk goed herkent door het bios van de toch al oude Laptop.

Geluidsproductie.

De HD is veel stiller dan de oude schijf. De schijf is eigenlijk onhoorbaar.

Warmteproductie.

De schijf wordt 35 graden ongeveer hetzelfde als de veel oudere 4200 RPM schijf.

Prijs.

Ik heb nog geen 50 euro voor deze schijf betaald. En gezien de enorme snelheidswinst is dat een goede investering geweest. Als ik kijk naar de andere prijzen van PATA HD's, dan kan ik ook zeggen dat de prijs competitief is.

Conclusie.

Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met deze schijf. Heb je nog een oude laptop met een PATA aansluiting, of moet je een stille zuinige 2.5inch IDE schijf hebben voor een server/htpc, dan is dit een interessante HD.

Andere Reviews.

Heb jij ook een Samsung Spinpoint M5 HM160HC, 160GB?

In m'n Latitude D810 zit nu een 4200rpm IBM schijfje van 40Gb oid, met deze zal ik wel een behoorlijke snelheidswinst zien, ook maar es aanschaffen. ;)
Heb hem ook gekocht en ingebouwd in een 5 jaar oude Acer laptop ter vervanging van mijn 40 GB HDD. Even gepuzzeld hoe ik de OEM versie van XP + programmas + data werkend kon omzetten naar de nieuwe HDD. Is uiteindelijk gelukt met de gratis DriveImageXML en UltimateBootCD4Windows. Wel was het nodig om net als bij de originele een dummy partitie PQSERVICE als eerste aan te maken, zodat het OS net als bij de originele vanaf de 2e partitie wordt opgestart. Die tweede dan ook als actief instellen. Fat32 geconverteerd naar NTFS, maar die bleek trager te zijn dus weer fat32 gerestored vanaf mijn backupmedium.
De Samsung HDD is heel stil, je hoort hem alleen als je heel goed luistert. Je vraagt je af of de HDD wel werkt, maar dat doet hij. Hij is een stukje sneller dan de oude, maar niet spectaculair omdat de overige elementen van mijn oude laptop dat beperken. En de temperatuur liep de eerste dagen toch wel op tot 45 graden. Maar ik zat op zolder en het was een warme augustusdag. Nu is hij na 1 uur blijven steken op 36-37 graden.
Kortom: voor < 50 euro vooralsnog een goede aankoop. Ben er blij mee.
En btw hij werkte ook perfect in een externe behuizing van König van 9,99 Euro. Daar zit nu de oude schijf in.
Klinkt als een goed schijfje voor oude laptops. Ik heb zelf een 4 jaar oude ASUS A6JC met een 100GB 5400rpm Hitachi Travelstar 5K100 en die begint het zo langzamerhand behoorlijk zwaar te krijgen.

Ik heb die laptop behoorlijk intensief gebruikt, van de nog geen 4 jaar dat ik hem heb heeft hij vrijwel precies 2 jaar aan gestaan (17550 volgens Crystal Disk Info). En ik heb die laptop ook behoorlijk zwaar belast met programma's als Solidworks en Matlab en met World of Warcraft.

Ik krijg zelf morgen als het goed is m'n nieuwe laptop binnen en ik heb ook sinds een paar weken een nieuwe vaste PC. Die oude laptop gaat dan door naar m'n pa, want die werkt nu nog op een 7,5 jaar oude acer laptop. Ik hoop dat die laptop het dan dus nog even uit houdt, maar ik zie het gebeuren dat die schijf een keer dood gaat. Ik zit te denken om deze schijf dan alvast maar te kopen en misschien gewoon op de plank te leggen, want dikke kans dat je over een jaar geen ATA notebookschijven meer kan krijgen.

Bovendien is ook bij mijn laptop de harde schijf denk ik de bottleneck en deze is zo te zien ruim anderhalf keer zo snel.

[Reactie gewijzigd door Kid Jansen op 23 augustus 2010 15:58]

Ik heb hem zojuist binnen gekregen, dinsdagavond besteld bij Azerty. Hij heeft zo te zien wel al een tijdje ergens op de plank gelegen, want hij is van september 2009 volgens het label op de schijf.
Vanmiddag naar m'n ouders gegaan en heb nu m'n oude laptop, die ik aan m'n pa had doorverkocht, draaien met deze harde schijf. Even snel alles terug gezet met een image gemaakt met Paragon Backup & Recovery 10 Free. Zal straks nog even kijken hoe deze schijf presteert met HD Tune Pro 4.60

[Reactie gewijzigd door Kid Jansen op 1 oktober 2010 23:32]

heel nette review 4 sterren van me

lekker veel benchmarks !!

[Reactie gewijzigd door dispie op 7 april 2009 16:47]

Goeie review. Heb deze schijf ook ingebouwd, in een oudere HP wegens gecrashte 30Gig schijf, en de machine is inderdaad 'pittiger' en stiller geworden. Tot nu toe geen problemen dus aanrader :)
Bedankt voor de review, ik ga hem denk ik ook halen voor m'n wat verouderde notebookie!
Mijn ervaringen met Samsung schijven zijn NIET positief.

Dit model HM160HC aankoop: 09-11-2009 gaf het op 10-02-2011 op.
En dat is lang voor de 3 jaar waar je rederlijkerwijs op mag rekenen.
Wel vrijwel elke dag 1 opstart, maar geen spindown ingesteld in energie beheer.

Van 3 andere 3.5" Spinpoints 320Gbyte gaf er ook 1 op binnen 1 jaar !

De score van 50% op 4 schijven binnen 14 maanden is niet erg goed lijkt mij!