Samsung Spinpoint M5 HM160HC, 160GB Review

Kid Jansen 4 oktober 2010, laatste update op 4 december 2011, 2.118 views

Samsung Spinpoint M5 HM160HC, 160GB

Pluspunten

• Opslagcapaciteit
  • Snelheid
  • Geluidsproductie

Minpunten

• Warmteproductie

Informatie van fabrikant

Review door tHe_BiNk op Tweakers.net

Shopreview

Azerty

Specificaties

Interface: PATA (ATA/ATAPI-8, ATA-8, Ultra ATA/100, UDMA 5)
Capaciteit: 160 GB / 149 GiB (Gigabytes volgens Windows)
DRAM buffergrootte: 8 MiB
  • Idle: 22 dB
  • Performance seek: 24 dB
Omgevingsspecificaties:
  • Temperatuur (actief / niet actief): 5 ~ 55 ░C / -40 ~ 70 ░C
  • Relatieve luchtvochtigheid (niet condenserend) (actief / niet actief): 5 ~ 90 % / 5 ~ 95 %
  • Liner shock (½ sinus puls) (actief / niet actief): 325 G / 1000 G
  • Vermogen lezen/schrijven (typisch): 2 W
  • Idle (typisch): 0.6 W
  • Stand-by (typisch): 0.25 W
  • Sleep (typisch): 0.1 W
Fysieke afmetingen: 100 x 69.85 x 9.5 mm (L x B x H)
Massa: 96 g

Reden tot aanschaf

Ik had 7 september 2006 de ASUS A6JC-Q088H besteld die ik een kleine 4 jaar als hoofd PC heb gebruikt. Omdat ik sinds 25 juli een nieuwe vaste PC (i7 930, 6GB DDR3, ATI FirePro v4800) en sinds 24 augustus ook een nieuwe laptop heb, de HP EliteBook 8540p WT038ES, was m'n oude ASUS laptop overbodig geworden. Ik heb die laptop daarom doorverkocht aan m'n pa, want die werkte nog altijd op een 7.5 jaar oude Acer Aspire 1350.

Aangezien ik die ASUS laptop behoorlijk veel had gebruikt, toen ik hem aan m'n pa verkocht had hij zo'n 17550 uur gedraaid (iets meer dan 2 jaar), was ik bang dat de harde schijf wel een keer stuk zou gaan. Aangezien PATA notebookschijven vrij zeldzaam zijn geworden dacht ik daarom laat ik hem nu maar meteen vervangen en deze schijf leek mij wel interessant. Buiten het feit dat deze schijf natuurlijk nog geen uren had gemaakt, had deze schijf ook nog de voordelen dat hij 60 GB groter en zo'n 60 ~ 65% sneller is dan de Hitachi Travelstar 5K100 (HTS541010G9AT00) die oorspronkelijk in de laptop zat.

Algemene beoordeling

De algemene beoordeling voor deze schijf is goed. Hij presteert op alle vlakken goed, behalve warmteproductie. Vooral voor oudere laptops is het een interessant upgradeschijfje, groot en snel genoeg voor een goede prijs.

Prestaties

De prestaties van deze schijf zijn vergeleken met de Hitachi Travelstar 5K100 die er in zat zeer goed en ook vergeleken met andere PATA schijven presteert deze schijf zeer goed. Vergeleken met de Western Digital Scorpio Black WD2500BEKT die in m'n HP 8540p zit is hij natuurlijk niet erg snel (die is nog eens zo'n 50% sneller), maar dat is een nogal oneerlijke vergelijking aangezien dat een veel nieuwere schijf is met een SATA-300 interface en een rotatiesnelheid van 7200 rpm. Vergeleken met SSD's stellen de prestaties van deze schijf natuurlijk al helemaal weinig voor, maar dat is helemaal een oneerlijke vergelijking: een 60 GB SSD kost al minimaal het dubbele van deze schijf.

De prestaties heb ik getest met HD Tune Pro 4.60 (alle resultaten zijn best-of-three):

Featureset

De featureset van deze schijf is ook goed, enige wat ontbreekt is NCQ (Native Command Queuing). TRIM is alleen van toepassing op SSD's.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Dit onderdeel heb ik niet beoordeeld, want ik vind dat je daar na slechts een paar draaiuren te weinig over kan zeggen. Het enige wat ik kan zeggen is dat de schijf goed was toen ik hem installeerde.

Compatibiliteit

Ook dit onderdeel heb ik niet beoordeeld, ik heb de schijf alleen ge´nstalleerd in de ASUS A6JC-Q088H. Daar werkt hij prima in, maar voor de rest kan ik er niks over zeggen.

Ondersteuning door fabrikant

En ook dit onderdeel heb ik niet beoordeeld, omdat ik er geen ervaring mee heb. Op de website van Samsung kan je wel via de zoekfunctie deze schijf nog vinden en zo de specificaties bekijken en een installatie handleiding in PDF formaat downloaden. Maar de echte ondersteuning die ze leveren kan ik niks over zeggen.

Geluidsproductie

Dit onderdeel heb ik beoordeeld met een zeer goed, de schijf is namelijk zo goed als onhoorbaar.

Warmteproductie

Ik had gehoopt dat deze schijf niet zo'n heethoofd zou zijn, maar dat valt tegen. Het is gelukkig niet zo erg als de Hitachi Travelstar 5K100 die er in zat, die ik wel een paar keer 61 ░C heb zien worden na heel veel lezen en schrijven, maar alsnog wordt deze schijf behoorlijk warm. Bij redelijk intensief normaal gebruik zo'n 45 ~ 50 ░C, maar toen ik de schijf intensief aan het benchmarken was (zoals gezegd heb ik alle tests die ik heb gedaan drie keer gedraaid, allemaal achter elkaar) kwam ik aan het eind zelfs op een temperatuur van 56 ░C. Lage warmteproductie met hoge prestaties is wel mogelijk, zo werd de schijf in m'n HP 8540p maximaal 38 ░C in een behoorlijk extreme stresstest van de hele laptop die ruim een uur duurde.

De prijs van de schijf vind ik goed als je kijkt naar de prestaties en de opslagcapaciteit die je daarvoor krijgt. Het is natuurlijk niet vergelijkbaar met de Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI die voor 30 % meer ruim 9x zoveel opslagruimte biedt en ook niet met de Samsung Spinpoint M7 HM500JI die voor dezelfde prijs ruim 3x zoveel opslagruimte biedt, maar vergeleken met de PATA notebook schijven die nu nog verkrijgbaar zijn is de prijs goed.

Heb jij ook een Samsung Spinpoint M5 HM160HC, 160GB?

Mooie review waarvoor dank. Ik zat er ook aan te denken om zo'n zelfde te kopen, twee maanden geleden al. Het gekke is dat ik nu zie dat de prijzen ineens met 10 euro zijn gestegen, merkwaardig voor zo'n oude schijf.

Ik kan mij niet voorstellen dat er zo'n onzettend grote vraag naar is (en dat deze schijven nog worden gemaakt) of vergis ik mij daarin? Want als die prijsstijging met de tsunami te maken zou hebben geloof ik daar geen snars van. Of is dat een onjuiste aanname?
Ik denk dat het vooral oude voorraden zijn bij de distributeurs en retailers. De fabrikant zal zelf denk ik geen voorraden meer hebben van zo'n oude schijf, laat staan dat ze nog gemaakt worden.

Ik had de schijf bij Azerty besteld en aan de fabricagedatum die op de schijf stond was te zien dat hij daar waarschijnlijk een behoorlijke tijd op de plank had gelegen. Het was ook de laatste die ze toen hadden, want meteen nadat ik hem besteld had en de bestelling was verwerkt was hij daar niet meer verkrijgbaar en hij is daarna ook nooit meer daar te koop geweest. Dat is nu iets meer dan twee jaar geleden.

Dat de prijzen omhoog zijn gegaan kan prima aan de tsunami liggen. Die distributeurs en retailers gebruiken dat gewoon als excuus om de consumenten er bij te naaien. Want fabrikanten hadden al aangegeven dat de prijzen maar zo'n 7% omhoog waren gegaan en dat ze die niet eens konden doorberekenen vanwege eerder gemaakte prijsafspraken met distributeurs. Die distributeurs proberen hier dus gewoon echt hun slag uit te slaan door iedereen erbij te naaien.