Specificaties 8GB USB 2.0-stick - Bekijk alle specificaties

Kingston DataTraveler HyperX 8GB Blauw Review

TERW_DAN 6 april 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.164 views

Kingston DataTraveler HyperX 8GB Blauw

Pluspunten

• prestaties
  • bouwkwaliteit
  • uiterlijk.

Minpunten

• prijs
  • net iets te dik

Ik kreeg een tijdje terug een Kingston Datatraveler HyperX 8GB. De Kingston Datatraveler HyperX 8GB is een luxe uitziende USBstick die daarnaast ook nog eens bijzonder snel is.

Uiterlijk
De USB stick is gemaakt van zwart plastic met een cover van blauw aluminium. Met een schuifje is de USBplug in te schuiven waardoor er geen uitstekende delen hoeven te zijn als de stick niet in gebruik is. Het schuifje voelt solide aan en klikt vast zodra je hem uitschuift. Hierdoor schuift de stick ook niet per ongeluk in op het moment dat je deze in een USBpoort stopt.
Een blauwe led aan de zijkant van de stick geeft de schijfactiviteit aan. Als laatste vinden we een klein gaatje waardoor de stick met een dun draadje vastgemaakt kan worden aan bijvoorbeeld een sleutelbos.
Het formaat van de stick is eigenlijk net een paar millimeter te groot. Als we de stick in een USBpoort steken wordt het lastig om er nog een apparaat naast te steken, zoals op de onderstaande afbeeldingen is te zien. De stick is ingeplugd naast de connector van een Gigabyte mini optische muis, die een normale USBstekker heeft. Deze gaat niet makkelijk in de USBpoort als de stick erin zit (de stekker wordt schuingeduwt)

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjmQG8JFlcJH.jpegUSB stick in de top-USB van een Lian Li PC-A70

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm58kJvwrsR.jpegUSB stick in de USBpoorten van een Gigabyte 790FXT-UD5P

Prestaties
De prestaties van deze stick zijn meer dan prima te noemen. Ik heb de stick getest met ATTO Disk benchmark en vergelijken met een 1GB Enermax USBstick, een 1GB Emtec USBstick, de interne Western Digital 500GB en een Seagate 7200.10 500GB in de Revoltec Alubook die ik al eerder heb gereviewd.
Gekeken is naar de 8MB read/write benchmark in Atto
De HyperX wordt in blauw weergegeven, de overige drives worden in grijs weergegeven.

Read benchmarks in MB/s
Interne Western Digital HDDhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg3.gif 91,3
Kingston HyperX Datatravelerhttp://tweakers.net/g/table/graph/pb1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pb2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pb3.gif 33,0
Revoltec USB HDDhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg3.gif 32,2
Enermaxhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg3.gif 13,4
Emtechttp://tweakers.net/g/table/graph/pg1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg3.gif 9,4

Zoals in de tabel is te zien presteert de stick bij het lezen beter dan de andere USBapparaten en weet zelfs een USB hardeschijf in te halen. De Interne disk is logischerwijs een stuk sneller.

Write benchmarks in MB/s
Interne Western Digital HDDhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg3.gif 96,7
Revoltec USB HDDhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg3.gif 32,6
Kingston HyperX Datatravelerhttp://tweakers.net/g/table/graph/pb1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pb2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pb3.gif20,0
Enermaxhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg3.gif 5,4
Emtechttp://tweakers.net/g/table/graph/pg1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pg3.gif 3,0

In deze tabel zien we de schrijfsnelheden. Deze liggen bij de stick een stukje lager, waardoor de 2 hdds beter scoren dan de HyperX, maar hij is nog vele malen sneller dan de andere USBsticks die getest is, waarbij hij ruim 6 keer zo goed presteert als een Emtec USBstick.

De prijs van de stick ligt nu rond de 36 euro. Met 4,5 euro per GB dus niet de goedkoopste stick die je op dit moment kunt vinden.

Ook al is de stick aan de prijs, hij is het zeker waard. Kwalitatief zit de stick goed in elkaar, het schuifje voelt solide aan en lijkt robuust genoeg om heel lang mee te gaan bij normaal gebruik. Daarbij is het de snelste stick die ik ken, die het maximale haalt wat je over een USBpoort kunt halen.
Voor wie snelheid belangrijk vind en niet per se voor een dubbeltje op de eerste rang hoeft te zitten is dit de beste keuze voor zover ik snelle sticks ben tegengekomen.

links
site van fabrikant
Revoltec Alubook review

Heb jij ook een Kingston DataTraveler HyperX 8GB Blauw?

Mooi werk Danny, je laat maar weer eens zien dat zelfs met zo'n "simpel" ding als een USB stick een mooie review uit de hoed is te toveren. _/-\o_

Nog een paar vraagjes.
Bij lezen wordt idd de beperkende snelheid van de USB-poort bereikt (misschien dat de stick nog wel sneller is.....). Bij schrijven blijft hij echter wat achter. Komt dit doordat het protocol tweemaal aangesproken wordt (eenmaal schrijven, eenmaal verificatie) of heeft het toch een andere invloed? Ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat het bij een stick iets anders is, omdat positionering e.d. helemaal geen rol spelen. Blijft bij mij echter de vraag waarom het niet bij de Revoltec USB HDD wordt waargenomen, want daar zou toch ook deze zelfde beperkende factor moeten optreden. Dus iets doet mij denken dat ik op het verkeerde spoor zit, maar hoe het wel zit zou ik dan niet weten (tenzji de firmware niet geoptimaliseerd is op schrijven). Laat jouw licht hier eens over schijnen, jij hebt er zeker een idee van waardoor dit wordt veroorzaakt.

Je hebt het over "te groot" in je review en over "te dik" bij je negatieve punten. Afgezien van het feit dat die punten bij mij niet valide zijn (stop hem in de poort van mijn Dell scherm, waar ik ruimte zat heb), zie ik zowel afbeelding 1 als afbeelding 2 dat de tweede aansluiting net aan gebruikt kan worden. Moet ik het nu lezen als zowel "te breed" als "te dik", of bedoel echt alleen "te dik"? Een term als "te groot" kan natuurlijk alle kanten uit, zelfs de lengte zou "te groot" kunnen zijn, hoewel een paar mm dan natuurlijk niets uit maakt.

Afgezien van het feit dat het echt mooie waarden zijn, kan ik me herinneren dat ik wel eens eerder een review (of misschien zelf metingen heb gedaan aan een stick) en ook die 30 MB/s grens bereikte. Dus zeker snel, maar volgens mij niet uniek, maar wel altijd (relatief, maar ja wat is relatief, een paar jaar geleden betaalde je hier nog ruim in de 100,= voor) duur.

Mooie review, keep up the good work :+ (maar daar vertrouw ik wel op).

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 7 april 2009 23:40]

Mooie review! Ik zit er zelf aan te denken om de 16GB versie van deze stick te kopen. Het design ziet er in ieder geval wreed uit! 8-)

Als je de prijs van de stick afweegt tegen de prestaties en de bouwkwaliteit die je ervoor krijgt, dan is hij die euro's zeker waard! Mooi ding! :)