Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 8GB, 256GB, Win 8.1 Pro Zilver Review

Epiphany 24 maart 2015, laatste update op 24 maart 2015, 609 views

Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 8GB, 256GB, Win 8.1 Pro Zilver

Geweldig product, goede bouwkwliteit. Erg goed in het schakelen tussen media consumptie naar productief gebruik

Pluspunten

• Bouw kwaliteit
  • Windows 8.1
  • Type Cover 3
  • Ik kan er mijn werk mee doen

Minpunten

Achtergrond/context
In het verleden heb ik deze review geschreven: productreview: Microsoft Surface RT 64GB + Touch Cover Zwart review door Epiphany.

In die tijd had ik genoeg aan een RT device waarbij ik genoeg had aan een media consumptie apparaat. In de tussentijd is er het één en ander veranderd. De grootste en belangrijkste verandering behelst het veranderen van baan. Ik ben van een vaste functie bij een organisatie naar een consultancy functie gegaan.

Hoewel ik vanuit mijn werkgever wel een goede laptop heb gekregen, waar ik alles op kan doen wat ik wil. De laptop is echter een beetje aan de zware kant (gewicht). Er zijn heel veel situaties waarbij ik bij de klant een werkstation van de klant krijg en dus daarop de meeste zaken kan doen. Voor alle anderen zaken nam ik mijn Surface mee. Ik merkte al gauw dat de resolutie en RT te beperkend waren in het gebruik wat ik op dat moment nodig had. Ik heb daarop doen besluiten een pro 2 Surface te kopen.

De Pro 2 heb ik een tijdje in gebruik gehad (2 maanden) waarna ik mij realiseerde dat ik het een heel fijn apparaat vindt, maar het scherm net iets te klein. Vandaar de beslissing om een Pro 3 te kopen. Ik wou ook gelijk 8gb geheugen, want ja, als ik de optie dan heb, dan wil ik 8gb ook.
Vanuit mijn ervaring met de Surface Pro 3 met betrekking tot mijn werk zal ik deze review schrijven.
De Surface Pro 3 zal dan ook voornamelijk gebruikt worden met de volgende applicaties:
• Office 2013(Outlook, Word, Excel, OneNote)
• Visio 2013
• Applicaties beschikbaar gesteld via MS App-V(oa FireFox, Chrome, Adobe Reader, Remote Desktop Connection Manager, PicPick, Lightroom. 7zip, Beyond compare, Canon EOS utility)

Hardware
Ik zou nu een heel stuk over de hardware kunnen schrijven, maar laten wij eerlijk zijn. Er is al genoeg op dat gebied geschreven over de Pro 3. Onder andere hier:
productreview: Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 4GB, 128GB Zilver review door Opinion
en
reviews: Microsoft Surface Pro 3: meer laptop, minder tablet
Ik heb de versie met 8gb geheugen en een 256gb ssd een typecover en ook een docking station. Over het docking zal ik later ervaringen bij gaan voegen. Ik ben op dit moment niet in staat om mijn docking in gebruik te nemen aangezien mijn studeerkamer nog verbouwd wordt.

Waar ik natuurlijk wel wat over kan zeggen is hoe ik de hardware ervaar. De behuizing van de Pro3 voelt erg stevig aan, ik heb niet het gevoel dat ik het scherm kan laten torderen. De type cover heeft een iets langere travel dan de tweede versie van de type cover en ook erg handig is dat het toetsenbord onder een kleine helling gezet kan worden. Vooral in situaties met minder ruimte op een bureau of op de schoot is dit handig.

Accessoires
Surface Pen
Nog niets kunnen testen, zal dit aanvullen zodra ik hier iets mee gedaan heb

Docking Station
Zoals eerder aangegeven, nog geen ervaring mee, dus zal dit later aanvullen.

Software
Windows 8.1 pro staat standaard op de Pro3 geïnstalleerd. Er is ook al heel veel gezegd over Windows 8(.1), je houdt er van, of je vindt het verschrikkelijk. Zelf vind ik het een heerlijk OS. Zelfs zo heerlijk dat als ik op een Windows 7 werkstation aan het werken ben ik merk dat ik minder productief ben. Ik ben benieuwd wat Windows 10 gaat bieden, maar wat mij betreft hoeft Microsoft niet veel aan het strategie met betrekking tot start menu etc aan te passen.

Office wordt op de Pro3 niet standaard meegeleverd. Dat moet ik dus even via Office 365 van mijn werkgever (of van mijzelf) installeren, zelfde geldt voor Visio 2013.

In de praktijk
Zo en dan nu waar het allemaal eigenlijk om draait. De ervaringen in de praktijk. Is de Pro3 voor mij bruikbaar als vervanging van mijn werk laptop, wanneer ik niet een hele hoop VM’s moet draaien? Kan ik er dus het office werk en de overige zaken op uitvoeren?

Door de resolutie van het scherm, Windows heb ik ingesteld op 100% scaling in plaats van de standaard 150% scaling, past er veel informatie op het scherm. Ik merk dat dit heel fijn is in bijvoorbeeld Word terwijl ik dit document aan het typen ben. Ook in Outlook vind ik het een verademing om zoveel informatie op mijn scherm te kunnen zien. Is iets te klein om te lezen, dan zoom ik gewoon in! :)

Op het moment ben ik ingezet op een ontwerp en bouw project, ik ben dus voornamelijk aan het mailen, maken en bewerken van Word documenten en wat met Visio aan het doen. In het gebruik van deze applicaties merk ik heel goed dat ik mijn werk op de Pro3 goed uit kan voeren. Ook Lync kan ik goed gebruiken voor communicatie met collega’s.

De documenten die ik opstel zet ik allemaal op mijn Onedrive, dus als ik thuis ben, kan ik op mijn PC of zelfs op mijn werk laptop verder werken aan de documenten.

Voor het Visio werk heb ik niet eens een separate muis nodig. Het muis pad op het Type cover werkt erg prettig in vergelijking met de Type Cover 2. Doordat het van een glad materiaal is en een stuk groter dan de vorige muis pads werkt het “muizen” erg fijn. Voor de niet precieze handelingen in Visio is het zelfs niet nodig om een separate muis te hanteren, moet er veel preciezer gewerkt worden, is een separate muis wel handig.

De Pro3 is een fantastisch apparaat. Heel erg degelijk gebouwd, prettig leesbaar scherm. De Type Cover 3 is een geweldige toevoeging aan de Pro3. Voor mijn werk kan ik de Pro3 echt heel erg goed gebruiken. Wanneer ik meerdere (zware) VM’s moet draaien, kan ik beter mijn werk laptop gebruiken, dat heeft er meer mee te maken dat in mijn werklaptop een tweede SSD zit waar ik mijn VM’s op kan op slaan, waarbij de 256gb van de Pro3 niet voldoende is.

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 8GB, 256GB, Win 8.1 Pro Zilver?

Een goeie aanvulling voor je Pro3 is een 256 GB SSD in een USB3 UASP doosje. Kan je vinden ondermeer bij StarTech.
Thnx dat is een goede inderdaad! :) Kan ik daar dedup op laten plaats vinden!