Microsoft Surface RT 64GB + Touch Cover Zwart Review

Epiphany 31 oktober 2012, 6.326 views

Microsoft Surface RT 64GB + Touch Cover Zwart

Pluspunten

• Windows RT
  • Live Tiles
  • Office RT
  • Bouwkwaliteit
  • Wauw factor
  • Goed werkende software
  • Design

Minpunten

• Nog geen gevonden

Deze review is een eerste opzet, in de loop van tijd zal er meer informatie bijkomen, ik heb de Surface op maandag 29 Oktober ontvangen en ben nog steeds aan het verkennen, zodra ik weer wat meer heb zal ik een update hier posten.

Een tablet computer is voor mij een apparaat wat tussen mijn desktop pc en mobiele telefoon in staat. Waarmee ik op de bank kan internetten en even nog snel wat kan opzoeken. Het kunnen bewerken van office documenten is voor mij ook een vereiste. Het gebruik van OneNote voor school is ook een belangrijk punt voor mij.
Tevens moet er de mogelijkheid zijn om met de tablet op mijn werk aan de slag te kunnen.
De introductie van de Microsoft Surface tablet heb ik erg lang naar uit gekeken. Zeker omdat op de RT versie office meegeleverd wordt.

Waarom dan de Surface RT?
Bij de eigenschappen van een tablet gaat het mij om de volgende zaken:
• Accuduur; deze is over het algemeen genomen op een ARM device beter dan op een x86 device
• Gewicht; het gewicht van x86 devices ligt over het algemeen iets hoger dan een ARM device
• Applicaties; ik heb geen behoefte om photoshop of andere applicaties die ik normaliter op mijn pc instaleer te gebruiken op mijn tablet, zoals ik bij de inleiding al aangaf, is een tablet voor mij een apparaat tussen mijn mobiel en desktop pc in.
Unboxing
Door mijn enthousiasme wel vergeten bij het uitpakken foto’s te maken van de Surface, de tablet komt in een mooi stijl gegeven doos, waar je de Surface zo uit kan trekken. In een kleinere plattere doos zit de touch cover.

Eerste keer opstarten
Wanneer je de eerste keer de Surface opstart krijg je de first times startup en customization te zien. Tot mijn verbazing kon ik geen Nederlands kiezen als weergegeven taal (daarover later meer), echter maakt mij dat ook niet echt uit, ik houd van engels op mijn OS.
Omdat ik de Surface nog niet toegevoegd heb aan het MAC-Filter op mijn netwerk kan ik nog niet inloggen met mijn Microsoft account. Een lokaal account aanmaken werkt zoals “vroeger”. Zodra de tablet geheel doorgestart is verschijnt het nieuwe desktop, ofwel de (metro) modern UI.

Hardware
Ik heb voor de Surface met 64GB gekozen, hier zat dan ook meteen de touch cover bij. Ik zal hieronder even een opsomming van de specificaties geven.
Technische Specificaties

Overige specificities
Besturingssysteem Windows 8 RT
Accucapaciteit Wattuur 31Wh

Bouwkwaliteit
De surface is gemaakt van een magnesium legering en voelt erg stevig aan. Het scherm van de Surface is kraakhelder. De kijkhoeken zijn ook meer dan goed.

TouchcoverHet touchcover klikt met een magnetische verbinding onder de Surface, hierna kan je de Surface vasthouden aan de touchcover, zonder dat hij valt.
Toen ik voor het eerst begon met typen op het touchcover voelde dat een beetje onwennig aan, je hebt niet de feedback die je van een traditioneel toetsenbord hebt. Naarmate ik het cover meer gebruik gaat het typen veel meer automatisch en kan ik gewoon blind typen met 10 vingers zoals ik normaal ook type.

Software
Windows 8 (RT) werkt erg prettig op een tablet. De live tiles zijn erg goed te bedienen met de vingers, zelfs de dikste vingers kunnen de tiles bedienen.
De meegeleverde applicaties zijn ook goed te noemen, ik gebruik de mail, kalender, people, internet explorer apps erg veel en zijn allen goed te besturen met de hand en de touchcover.
Wanneer gewerkt wordt zonder touchcover kan met een swipe van de rechter kant van het scherm naar het midden toe het balkje met search, share, start, devices en settings opgevraagd worden. Deze werkt in elke applicatie zo dat je vanuit die applicatie kan delen, printen of instellingen veranderen.
Met een swipe van de linkerkant van het scherm naar het midden open je de vorig geopende applicatie, zo kan je dus switchen tussen de verschillende openstaande applicaties.
Wanneer een applicatie de mogelijkheid heeft kan je hem “snappen” op links of rechts, hierdoor kan je dus tegelijkertijd werken in twee applicaties, bijvoorbeeld internet explorer en het message scherm.

Office RT
Office is voor mij één van de vereisten om de Surface een geslaagd tablet te laten zijn, op het moment van schrijven ben ik deze review aan het schrijven op de Surface in Word 2013. De input staat bij het aanraken van de toets direct op het scherm.
De office applicaties die ik het meest gebruik zijn Word en OneNote, deze twee applicaties werken eigenlijk exact hetzelfde als op een traditionele pc.

Gebruikerservaring
Voor geslaagd gebruik van een tablet dient de gebruikerservaring in orde te zijn, om maar met de deur in huis te vallen, die is op de Surface RT meer dan prima, ik heb nog geen enkele rariteit meegemaakt en nog geen enkel moment gehad dat er een vorm van lag was.

Heb jij ook een Microsoft Surface RT 64GB + Touch Cover Zwart?

Reviews door de redactie

Momenteel is de touchpad-loze Surface in DE en FR niet op voorraad.
De Nederlandse taal is via een languagepack te downloaden. Dit zullen ze wel hebben gedaan om ruimte te besparen. Een minpunt vind ik op dit moment de beperkte apps. Maar die zullen wel snel volgen lijkt me.
Dat over de Nederlandse taal had ik inderdaad al geschreven.
Beperkte apps hoeven geen minpunt te zijn, ik mis niets eigenlijk, wat zijn zulke essentiele apps dan die jij mist dat je het gebrek aan apps als een minpunt beschouwt?
Erg goede review. Ik wil er ook meteen eentje kopen. Waar kun je het nu kopen eigenlijk?
Je kan ze in Duitsland of Frankrijk bestellen (denk eraan dat ze daar geen qwerty keyboards hebben) ook is de States een optie (daar hebben ze geen 220V adapter, maar wel een qwerty keyboard). Levertijd over het algemeen vanuit elk land is geloof ik 2 weken.
Je kan hem ook uit engeland bestellen, daar wel qwerty tobo maar wel met pounds.
en goede lader op 220V

[Reactie gewijzigd door 151407 op 2 november 2012 10:05]

Ach de mijne heeft nu een qwerty tobo en een 110v adapter, doe hem tijdelijk in een stroom omvormer..
Heb met een tweaker een nieuwe adapter uit Duitsland meebesteld
Ik ben ook van plan zo'n surface te gaan kopen om een htpc mee aan te sturen mbt films. Gebruikl jij je surface daar ook voor of zou je dit is voor mij kunnen testen of dit werkt. Bijvoorbeeld via Microsoft media speler of via de xbmc speler. Tot nu toe kon ik niet echt informatie vinden om je surface als remote te gebruiken. Nu kan je gebruik maken van windows remote maar dit ziet er heel raar uit volgens mij en je moet perse beschikken over een snelle verbinding. Met xmbc zou je dan kunnen inloggen op de htpc (of gewone computer) en door al je video's/foto's kunnen swipen.
Je bedoelt dus met surface een htpc of xbmc besturen? Ik heb alleen een ander soortige mediaplayer, dus kan niet echt testen, sorry
Weet iemand een site waar ik hem kan bestellen ?
Ik woon in België en hier hebben ze een azerty toetsenbord dus ik wil ook een azerty toetsenbord :d
Is dat online of moet ik hem gaan afhalen ?
Dat kan gewoon online.