Gigabyte WB867D-I Review

hansieb112 23 maart 2015, laatste update op 29 maart 2015, 3.411 views

Gigabyte WB867D-I

De gigabyte GC-WB867D-i maakt gebruik van een Intel Dual Band Wireless-AC 7260 kaart. De snelheden zijn erg goed en de installatie verloopt erg makkelijk.

Pluspunten

• Wireless AC
  • Geschikt voor Ziggo Z3 (200/20 Mbits)
  • Magnetische antenne
  • Installatie
  • Lage prijs

Minpunten

• Groene led staat altijd aan

Ik heb deze kaart gekocht in combinatie met een wireless AC router. Voorheen maakte ik altijd gebruik van bedraad internet en een Ziggo Z1 abonnement (30 / 3 Mbits). Ik ben verhuisd naar een nieuwe woning en woon nu naast een goede vriend van mij. Het delen van de internetaansluiting kwam natuurlijk direct in ons op. Naast de kostenbesparing hadden we ook meer behoefte aan snel internet. Voorheen hadden we beiden Ziggo Z1 (30 / 3 Mbits) en we hebben deze verhoogd naar Ziggo Z3 (200 / 20 Mbits).

Onze wensen waren:
- een hoge internetsnelheid;
- stabiele internetverbinding;
- geen kabels hoeven aan te sluiten;
- minder kosten.

Allereerst hebben we gekeken naar een goede draadloze wireless AC router om het maximale uit de draadloze verbinding te kunnen halen. Tweedehands kwamen we uit bij een DIR 868L router die goed uit de test kwam.

Daarna hebben we gekeken naar een goede draadloze wireless AC kaart tegen een zo laag mogelijke prijs. Ik kwam al snel uit op deze gigabyte kaart. We hebben gok maar genomen en twee van deze Gigabyte WB867D-I besteld bij SiComputers.

Specificaties

Bluetooth Function

Standard Bluetooth V4.0 LE, V3.0+HS, V2.1+EDR
Data rate 1Mbps, 2Mbps, and up to 3Mbps

WiFi Function

Standard IEEE 802.11abgn, 802.11ac, 802.11d, 802.11e, 802.11i, 802.11h, 802.11w
Wi-Fi Alliance Wi-Fi Certified for 802.11ac, Wi-Fi CERTIFIEDa/b/g,Wi-Fi CERTIFIEDn, WMM, WPA*, WPA2, and WPS, WPS 2.0, Protected ManagementFrames
Network
Architecture Ad-hoc mode (Peer-to-Peer), Infrastructure mode
Security WPA and WPA2, 802.1X (EAP-TLS, TTLS, PEAP, LEAP, EAP-FAST), EAP-SIM, EAP-AKA
PAP, CHAP, TLS, GTC, MS-CHAP*, MS-CHAPv2
64-bit and 128-bit WEP, AES-CCMP, TKIP
UL, C-UL, CB (IEC 60950-1) 802.11w (WFA-Protected Management Frames)

Uitpakken

De verpakking is een stevig kartonnen doosje en bevat:
- De kaart GC-WB867D-I revisie 2.0;
- Een magnetische antenne;
- F_USB kabel (alleen nodig voor bluetooth);
- GC-WB 11ac Series Utility Driver Disc;
- Handleiding in het Engels.

De kaart zit in een antistatisch zakje en de overige accessoires zitten verpakt in plastic zakjes.

Voorkant kaart

Achterkant

Op de gigabyte website is het niet duidelijk te zien welke kaart ze gebruiken, maar er wordt gebruik gemaakt van een Intel Dual Band Wireless-AC 7260 kaartje. Deze is dus gemonteerd op de PCI-Express x1 kaart.

Installatie

Ik was in de veronderstelling dat de F_USB connector op de kaart ook aangesloten moest worden. In de handleiding is ook niet duidelijk waar deze kabel voor nodig was. Gelukkig hoeft deze connector alleen aangesloten te worden als je gebruik wilt maken van Bluetooth. De kaart werkt dus prima zonder het aansluiten van deze F_USB of de normale usb aansluiting. Ik maak geen gebruik van bluetooth en heb deze kabel daarom ook niet aangesloten. Ik vind dat dit in de handleiding wel mag worden aangegeven.

1. Computer uitzetten.
2. Jezelf aarden 'Grounden'.
3. Alle externe (voedings) kabels verwijderen.
4. Bracket verwijderen.
5. De kaart het PCI-Express x1 slot drukken.
6. Met een schroefje vastmaken.
7. Antennes aansluiten op de kaart.
8. Computer weer aanzetten.

Jammer genoeg brand het groene ledje als er verbinding is. Dit vind ik storend aangezien ik een kast heb met window. Deze hadden ze van mij wel mogen weglaten.

Na het installeren van de kaart heb ik de computer aangezet. De kaart werd direct herkend door windows 8.1 professional en ik kon aan de slag.

Snelheden

Na het draaien van een speedtest was ik enigszins teleurgesteld :o . Blijkbaar functioneert de kaart nog niet optimaal zonder het installeren van de benodigde drivers. De drivers heb ik toen gedownload en geÔnstalleerd. De drivers kun je vinden op http://www.gigabyte.co.nl/products/product-page.aspx?pid=5157#ov

Gelukkig werden er na het installeren van de drivers toch iets hogere snelheden zichtbaar :)

Signaalsterkte

De router DIR 868L staat bij mijn buurman ongeveer 5 meter verderop in de meterkast. Tussen ons bevinden zich twee dikke betonnen muren en een open portiek. De signaalsterkte is prima en gelukkig maken weinig mensen gebruik van de 5GHZ band.

In het begin van deze review had ik een aantal wensen opgesteld:

Een hoge internetsnelheid

Deze wordt ruimschoots gehaald. Ik schommel tussen de 140 - 180 Mbits en mijn buurman heeft geen obstakels en haalt rond de 190 - 202 Mbits.

Stabiele internetverbinding

Ik heb de kaart nu ongeveer 3 weken in gebruik en de snelheid is nog steeds bovengemiddeld goed. We hebben nog geen last gehad van wegvallend internet en zijn tot op heden erg tevreden.

Geen kabels hoeven aan te sluiten

We hebben geen kabels hoeven aan te sluiten en geheel draadloos bevalt meer dan prima. Een groot voordeel is waarschijnlijk dat we ook geen last hebben van andere netwerken op 5GHZ.

Minder kosten

Het delen van internet zorgt voor een grote kostenbesparing en we zijn er in snelheid ontzettend op vooruit gegaan.

Heb jij ook een Gigabyte WB867D-I?

groene lampje even afplakken 8-)
Of als je niks om garantie geeft, los knippen / solderen.

Verder mooie en duidelijke review!

Zou trouwens aan je stappenplan nog twee stappen meer toevoegen:
1. Computer uitzetten.
2. Jezelf aarden 'Grounden'
3. Alle externe (voedings) kabels verwijderen
4. Bracket verwijderen.
5. De kaart het PCI-Express x1 slot drukken.
6. Met een schroefje vastmaken.
7. Antennes aansluiten op de kaart.
8. Computer weer aanzetten.
Het is wel verstandig dat je computer helemaal geen voedingsspanning heeft, dit om elektrocutie te voorkomen. Verder is het belangrijk dat je jezelf geaard hebt om statische elektriciteit te voorkomen. (kan dodelijk zijn voor je PC). Dit kun je doen door een polsbandje of even je verwarming vast te pakken.

Wel apart dat er zoveel verschil in snelheid zit tussen wel en geen officiŽle driver. Kun je nu je draadloos netwerk nog wel selecteren via de ingebouwde manager van Windows, of heb je nu een extra tool voor het selecteren van draadloze netwerken. (Ben zelf nooit zo van de losse tools)

[Reactie gewijzigd door rens-br op 24 maart 2015 12:10]

Ik heb ze aan het rijtje toegevoegd, maar ik voer deze stappen zelf nooit uit bij het assembleren van computers.

De drivers installeren geen overbodige netwerksoftware en worden geleverd door Intel. Je kunt dus gewoon gebruik blijven maken van de in Windows manager voor het selecteren van draadloze netwerken.

@nawin
Lampje afplakken is een idee;

[Reactie gewijzigd door hansieb112 op 25 maart 2015 09:11]

Zolang je de voeding niet openmaakt is electrocutie geen gevaar. Ik laat juist altijd de voedingsstekker er in zitten en zet de schakelaar achterop de voeding om. Zo maak je de voeding + moederbord spanningsvrij maar is de kast toch geaard. Zo ben je automatisch van je statische spanningen af zodra je de kast aanraakt (bijna continue) en is je moederbord beschermd tegen kortsluiting (mocht je met een schroevendraaier of gevallen schroef twee pinnetjes aan elkaar verbinden.
Ik heb 'm net binnen en geinstalleerd. Valt me op dat ik die 200Mb ook niet haal. Ik kom ook zo rond de 150 uit. Wappert tussen de 140/180 maar meestal zo'n 150. Was eerst zo'n 85, maar beetje schuiven met antenne en nu 150. Terwijl in beide gevallen het signaal 100% was (alle blokjes gevuld).
Welke router heb je en wat is de afstand tussen computer en router?
Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000)

Zit meter of 6 tussen. Wel een draagmuur. Router staat in de meterkast op de gang van appartement.

Zie dat de snelheid trouwens meestal rond de 120/140 zit.

[Reactie gewijzigd door gas0line op 20 april 2015 10:49]

Er staan een hele boel dooie plaatjes in je review ;)
403. That’s an error.

Your client does not have permission to get URL /PPUcR-OkUKMYJlRRwbu1Wc0XTFVB9l3DxAb3z4lkioSi0cDI0emjxwPcEpv7FYqydd2_16hBIruyaw=w1896-h835 from this server. (Client IP address: 2001:*)

Forbidden That’s all we know.

[Reactie gewijzigd door Raven op 23 maart 2015 15:48]

Edit: zou weer moeten werken :)

[Reactie gewijzigd door hansieb112 op 23 maart 2015 16:12]

Wat ik me wel eens afvraag is of het met dit soort kaartjes ook mogelijk is om gebruik te maken van Wake on Lan... Zodat je een pc waarin deze kaart aanwezig is dus middels WoL kan starten op afstand...

Op dit moment hangt mijn desktop bedraad aan een een kleine accesspoint die dient als Wifi bridge en heeft daarom ook WoL support, maar ideaal is anders aangezien de AP alleen meet 100Mbit Lan poorten heeft en verder zijn er geen kleine ap's te vinden met 5GHz ondersteuning + 1Gb poorten...

Ook vanuit het oogpunt van verbruik zou ik liever overstappen op een interne kaart, maar ik wil wel graag de WoL mogelijkheid houden...