Specificaties Broadcom BCM2836 on board - Bekijk alle specificaties

Raspberry Pi 2 Model B 1GB Review

JaapN 22 maart 2015, laatste update op 23 maart 2015, 8.665 views

Raspberry Pi 2 Model B 1GB

De RPi2 vormt qua prestaties een heel goed pakketje, een musthave als je geinteresseerd bent in tech!

Pluspunten

• Prestaties
  • Prijs/Prestaties
  • Aantal beschikbare tutorials
  • Aantal beschikbare guides
  • Software ondersteuning
  • GPIO

Minpunten

• Ruis uit 3.5mm (bekende issue)

Layout Score: 5
In 2012 kwam de eerste Raspberry Pi op de markt, Model A en Model B. De toen nog 13 jarige ik had er wel is van gehoord maar vond het niks aan. Dat kwam door de specificaties natuurlijk, 700mhz singlecore? Wat moet je daar in godsnaam mee dacht ik bij mezelf meerdere keren. Later, toen ik zag wat er allemaal mee mogelijk was, raakte ik er heel erg in geinteresseerd. Maar de trage hardware hield mij toch een beetje tegen. Toen ik eraan zat te denken om er 1 te bestellen, werd de Raspberry Pi 2 aangekondigd. Het apparaatje heb ik inmiddels 2 weken, dus ik denk: Tijd voor een review!

De Raspberry Pi 2 Model B komt in een heel simpel doosje, met het Raspberry Pi logo en voor de rest niks bijzonders.
Er stond ook op "x6 times faster!" Wat me al gelijk liet weten dat dit eigenlijk een heel klein prijs/perfomance monstertje is. Dus ik dook dieper in mijn unboxing experience. Het eerste wat ik aantrof was de Raspberry Pi 2 Model B in een anti-statisch zakje. Ik haalde hem eruit en aanschouwde hem in zijn volle glorie. Maar ik was nog niet klaar dacht ik bij mezelf. Ik keek verder in het doosje en zag een dik boekje. Een stuk literatuur van 125 blazijden in meerdere talen. Niet nodig dacht ik, dus deed hem weer in het doosje. Voor 35 euro is dit een redelijk normale "unboxing experience"

Mijn eerste indruk toen ik hem uit het anti-statische zakje was: Zo klein!? Ik kan het nog steeds niet snappen hoe ze het apparaatje zo klein hebben kunnen maken, en waarom ze in hemelsnaam de 1GB Samsung ram aan de onderkant hebben geplaatst. Waarschijnlijk omdat er boven op niet genoeg plaats meer was. Al met al, ik was aardig onder de indruk

Specificaties:
Prijs: 35,-
SoC: Broadcom BCM 2836
CPU: 4x Cortex A7 @ 900MHz
GPU: Broadcom VideoCore IV
Opslag: MicroSD (Gemeld werkend tot 128gb)
Geheugen: 1024MiB, gedeeld met GPU
USB Ports: 4
Video uitgangen: Composite via vierpollige 3.5mm jack, HDMI 1.4 (1920x1200 max)
Audio uitgangen: vierpollige 3.5mm jack
Netwerk: Wifi via adapter, 10/100 Ethernet
Mogelijkheden met de Raspberry Pi 2 Model B: (RPi2)
Het voordeel van een RPi2 is dat ie relatief snel is. Dus hij kan voor meer toepassingen gebruikt worden dan zijn voorganger, of de dingen die de voorganger al kon, maar dan sneller. De voorganger werd veel gebruikt als mediacenter, maar daarvoor was die soms toch wel iets te traag.
Veel gebruikte toepassingen zijn:
- Meerdere soorten servers (Mail, bestand, NAS etc)
- Retrogameconsole d.m.v emulators
- Media Center/Home Theater
- PBX SIP-Telefooncentrale
Maar dit is nog lang niet alles. Zo kan de RPi2 zelfs gebruikt worden als een 3D Printer mits je de juiste software en natuurlijk componenten hebt!
Ook worden er soms clusters van gemaakt, zo ben ik een keer een cluster van 40 RPi's tegen gekomen.
Zelf gebruik ik hem met OpenElec, een XMBC/Kodi Linux Distro. En dit is retesnel in vergelijking met de originele RPi. (laad een fullHD film in een paar seconden t.o.v tientallen seconden op de originele RPi) Heb hem ook als Retro Systeem willen gebruiken, maar daar werd hij helaas gebottlenecked door de GPU. Een CPU overclock werkte het iets tegen, maar niet veel.
De RPi2 ondersteunt Linux en met de release van Windows 10, ook Windows 10 (alhoewel alleen een command line). Dat de RPi2 Windows 10 ondersteunt krijgt, laat gelijk zien hoeveel mensen van dit apparaatje houden.
Momenteel zijn er vooral Linux Distro's beschikbaar. Android is zelfs werkend gekregen op het origineel. Ieder smaakje heeft weer andere features, hier zijn enkele distro's die gebruikt kunnen werken op de RPi2:
- AROS
- Arch Linux ARM
- Wheezy (Debian variant)
- Kali Linux
- NetBSD (Geen Linux, gebasseerd op Unix)
- Pi Fedora
- WebOS
- Plan 9
- Raspbian
- Slackware ARM
- OpenSUSE ARM
En dit zijn verre van alle, dit zijn de meestgangbare voor zover ik weet.
De Broadcom BC2836 is een quadcore ARM A7 chip die zijn werk doet op 900Mhz. Op papier ziet het er nogal traag uit, maar in de praktijk maakt het dat de RPi2 een redelijk snel apparaatje is, vooral voor de prijs van slechts 35 euro.
Enkele "benchmarkjes" onder OpenElec:
Opstarttijd: 11.7 seconden
Full HD Film streamen: 6.9 seconden
320kbps muziek shufflen: minder dan 1 seconde
Priemgetallen berekenen tussen 0 en 1 miljoen: 3 minuten en 4,838 seconden
(gebruikte niet alle cores volledig)
1080p youtube filmpje laden: 3,0 seconden

Dit zijn slechts simpele benchmarks die (naar mijn mening) bewijzen dat de Raspberry Pi een capabel apparaatje is voor misschien zelfs dagelijks gebruik onder het NOOBS operatie systeem.

Er zijn meerdere officieele accesoires uitgebracht voor de RPi:
- RPi Camera: Een (voor zover ik weet) 2,1mp camera die tot 1080p @ 30fps kan opnemen
- HAT: Hardware Attached on Top: Kleine bordjes die de functionaliteit van de RPi kunnen uitbreiden
- Infrarood camera: voorzichzelfsprekend
De RPi2 is een echte aanrader als je het voor meerdere dingen wilt gebruiken, of als bijvoorbeeld een HTPC op een budget. Ook om veel mee te klooien is de RPi2 een perfect dingetje.

Daarom krijgt de RPi2 een welverdiende 5 van de 5 Sterren!

Als er eventuele vragen zijn over de RPi2 beantwoord ik die graag :)
Alvast mijn excuses voor de iets te beknopte review van de RPi2, normaal doe ik ze langer ;)
23-3-2015, 16:17, enkele aanpassingen gemaakt

Heb jij ook een Raspberry Pi 2 Model B 1GB?

Meer advertenties

"Mijn eerste indruk toen ik hem uit het anti-statische zakje was: Zo klein!?"
Dan moet je de Cubox eens bekijken :P , die is ook erg klein voor wat er in zit.
Die had ik volgens mij wel een keer voorbij zien komen, ook heel erg klein, alleen een tikje duurder ;)
mooi schrijven

semi-ontopic; waaorm voor RBP gekozen, en niet voor bijv. pcduino?
Ik wist niet eens van het bestaan van de pcduino, misschien is dat 1 van de redenen. En ook 1 van de redenen waarom ik sowieso al voor een RPi heb gekozen, in plaats van bijvoorbeeld een Beaglebone of een BananaPi, is de ondersteuning en vooral de prijs. Aangezien ik als 16 jarige nogal vast zit aan een krap budget en niet bepaald veel verdien op dit moment.
PS. Wheezy is een Debian (/ Raspbian) versie. Geen apart OS. NetBSD is een Unix variant en geen Linux distro.

[Reactie gewijzigd door CurlyMo op 23 maart 2015 14:46]

Thanks! Zal het direct aanpassen :)
In de tekst staat nu variant. Ik zou er neerzetten "Debian (Wheezy)"
nog een vraag, is het mogelijk om Linux Mint 17.1 te draaien op de rp2?
Voor zover ik weet niet, aangezien Mint alleen gecompiled is voor x86 devices, voor ARM moet alles omgegooid worden, misschien zullen we het zien in de toekomst :)
Bedankt! Als Noob ga ik dus voor Raspbian. Heb net de hele set besteld. Nogmaals dank!
Raspbian is ook heel makkelijk in gebruik hoor ;) geen probleem!
Prima review. Beknopt, duidelijk en helder!