Linksys PLK300 Powerline AV Network Kit Review

FoolZero 12 april 2009, laatste update op 28 april 2009, 4.362 views

Linksys PLK300 Powerline AV Network Kit

Pluspunten

• Verhouding prijs/product
  • Vormgeving
  • Gemakkelijke installatie
  • 4 poort hub

Minpunten

• Prestatie
  • Mogelijke compatibiliteit issues met powerline van andere leveranciers (niet bevestigd)
  • Iets te licht van gewicht

Beheerbaarheid Score: 4
Introductie
Doordat ik mijn werkruimte van zolder naar een andere verdieping in het huis heb verplaatst, moest de infrastructuur ook aangepast worden. In de nieuwe ruimte is geen ethernet aansluiting aanwezig. Initieel wilde ik een kabel door de 220 leiding trekken, maar i.v.m. brandveiligheid en verzekeringsrisico heb ik daar toch vanaf gezien.

Omdat de prestatie van mijn draadloze router (Linksys WRT160N) niet altijd even stabiel is (zie mijn review op dat artikel) heb ik me georiŰnteerd op de powerline netwerken.
Netwerk via het lichtnet, scheelde gerommel met kabels en zou toch de stabiliteit en snelheid van een vaste verbinding moeten geven. De combinatie van 200Mbit een 4 poort hub en de fraaie looks heeft mijn keuze toch weer op Linksys doen vallen.

Featureset
De Linksys Adapter PLK300-EU Powerline 200Mbit AV Network Kit is een samenvoeging van twee losse componenten in ÚÚn doos. Deze uitvoering is uitermate geschikt voor beginnende thuis netwerkers, omdat een 4 poort hub in het pakket zit. Hierdoor kan men de aansluiting in de meterkast beperkt houden tot de losse powerline adapter (PLE300), terwijl in een andere ruimte of zelfs etage de 4 poort hub (PLS300) geplaatst wordt.

In de doos tref ik de volgende items.
• Powerline AV Network Adapter (PLE300)
• Powerline AV 4-Port Network Adapter (PLS300)
• Gebruikershandleiding op CD-ROM
• 2 Ethernet netwerk kabels
• 2 Voedingskabels
• 2 Standaards (voor verticale plaatsing)
• Quick Installation Guide

Installatie
Dit is het eerste powerline netwerk, dat ik ooit in mijn handen heb gehad. Reden om toch even de Quick Installation Guide door te nemen. Nu is me even ontgaan of deze ook in NL was uitgevoerd.

Echt helemaal heb ik het niet begrepen, maar voor ingebruikname, moeten de twee adapters via een netwerkkabel aan elkaar verbonden worden en op spanning worden gebracht. Dit klinkt wel logisch, want de twee powerline apparaten moeten natuurlijk wel dezelfde versleuteling delen.

Verder verloopt de installatie helemaal intu´tief. Enkele poort in de meterkast, netwerkkabel in het apparaat en in de router en de spanning er op.
Voor de 4 poort hub gaat het verhaal net zo simpel. Aansluiten op de PC en lichtnet en voila, de boel is up and running!

De standaardjes zijn vrij gemakkelijk aan te klikken en te verwijderen. Omdat de ruimte beperkt is in de meterkast heb ik hier voor een standaardje gekozen. In mijn computerkamer heb ik de nieuwe hub onder mijn monitor geplaatst. Doordat de devices erg licht in gewicht zijn, blijven ze minder goed op tafel liggen. Het gewicht van de spanning- en netwerkkabels is hier debet aan.
Beide adapters zijn aan de onderkant voorzien van gaten voor wall mounting.

Prestaties
De verbinding van mijn nieuwe werkplek naar het internet verloopt gladjes. Alleen het onopvallend knipperende blauwe led van de aangesloten poort laat zien, dat er data verkeer plaatsvindt.

Mijn server staat nog op zolder en is dus via een omweg verbonden aan deze PC. Via de volgende route komen deze twee machines samen: PLS300 – PLE 300 - WRT160N - standaard 10/100Mbit hub.

Een kopieer actie van een fiks ISO bestand vanaf de server resulteerde in gemiddelde snelheid van ongeveer 3000 KB/s. In mijn ogen tegenvallende cijfers. Alle componenten in deze lijn zouden minimaal 100Mbit/s of hoger zijn. Nu is de vraag waar deze problemen door ontstaan.
Eerder had ik gelijksoortige prestatieproblemen met twee 300Mbit/s componenten in mijn draadloze netwerk. Deze zaak ga ik dus nog nader onderzoeken.

Wanneer twee 100 Mbit apparaten direct op de 4 poort hub zijn aangesloten, vinden kopieerslagen plaats met snelheden van bijna 10 MB/s. Dit zijn cijfers waar ik me heel goed in kan vinden.

Betrouwbaarheid en stabiliteit
In de week tijd, dat ik gebruik maak van dit powerline netwerk, heb ik geen problemen gehad m.b.t. connectie of corrupte bestanden. 50 pings op rij levert ook keurig responses van de andere machine op.

Beheersbaarheid
Aan de powerline adapters kan vrij weinig beheerd worden.
Het enige wat ingeregeld kan worden is een additionele adapter, want deze netwerkkit kan gewoon worden uitgebreid met meerdere powerline adapters.

Ondersteuning
Op de internetsite is de handleiding terug te vinden en een heel korte FAQ.
Downloads waren (nog) niet beschikbaar

Dan heb ik op het Linksys forum gelezen, dat de compatibiliteit met powerline producten van andere leveranciers een issue kan zijn. Dit heeft te maken met andere interpretatie van de powerline protocollen. Zelf heb ik me nog niet diep genoeg in de materie verdiept om daar iets zinnigs over te kunnen roepen.

Ten tijde van de aanschaf, gaf Pricewatch 4launch.nl als goedkoopste leverancier van dit product. Voor E117.00 (+ E8.00) transport kosten. De losse componenten van deze kit worden ook door 4launch.nl aangeboden. Kosten hiervoor bedragen E70.00 (PLE300) en E76.00 (PLS300). Een totaal van E146.00 (+verzendkosten). Het moge duidelijk zijn, dat deze netwerk kit weldegelijk de moeite waard is.

Los van de mindere performance binnen mijn LAN, die mogelijkerwijs niet door de powerline wordt veroorzaakt, ben ik tevreden over het gemak van deze Adapter PLK300-EU Powerline 200Mbit AV Network Kit. De fraai vormgegeven hub kan toch heel discreet op het bureau worden geplaatst.

Door de ge´ntegreerde 4 poort hub onderscheidt deze kit zich van producten van andere leveranciers. Wanneer er geen behoefte is aan een dergelijke hub kan naar alternatieven worden gezocht van bijvoorbeeld Devolo of Netgear.

Update
Ik ben nu een week verder en heb nog steeds geen goede performance kunnen realiseren.
Een test waarbij de adapters op hetzelfde stopcontact waren aangesloten leverde een magere 4200 Kb/s op bij het kopieren van een 300MB bestand. Deze test vond plaats tussen een Gigabyte G7N400 Pro2 mobo en mijn Lenovo T43, beiden voorzien van Windows XP sp2.

Via de linksys fora heb ik ontdekt, dat er geen nieuwere firmware voorhanden is. Los daarvan kan de firmware alleen maar via een tool voor de PLx200 set van Linksys worden geupdate.

Oftewel, na een teleurstellende aankoop van de WRT160N, heb ik ook het gevoel een miskoop te hebben begaan met deze kit. De vormgeving is in orde en de stabiliteit is goed, maar van een 200/100Mbit powerline systeem, verwacht je echt meer dan 4200 Kbyte/s.

Met deze informatie in mijn achterhoofd heb ik mijn mening over de prijs ook herzien. Voor het daadwerkelijk geleverde product wordt wellicht te veel betaald.

Heb jij ook een Linksys PLK300 Powerline AV Network Kit?

ter info, een wireless N netwerk haalt natuurlijk nooit iets wat in de buurt van 300Mbit gaat komen. Dit geldt in zijn algemeenheid voor draadloze netwerken. Als je op je 802.11g netwerk (54G) 24 Mbit weet te halen doe je het goed.

Voor bedrade netwerken is dit anders. Op een 100Mbit ethernet netwerk moet je gewoon 11MB/s kunnen halen via bv ftp of smb/cifs.

Overigens; zit er echt een hub bij? weet je zeker dat het geen switch is? een Hub is echt te pauper voor woorden in deze tijd. Volgens mij ondersteunen hubs ook zeer zelden full duplex.

Verder ben ik erg benieuwd wat voor throughput je nu daadwerkelijk door de powerline adapters kunt halen. Ik moet ook nog een verbinding naar mijn zolder maken vanuit mijn meterkast, maar vooralsnog ga ik denk ik gewoon UTP door de leiding van de verwarmingsthermostaat trekken, zodat ik gewoon Gbit ethernet kan gebruiken, sneller en goedkoper.
Linksys spreekt in al haar documentatie over een '4-port av network adapter'. Dat verduidelijkt dus niet echt. Overigens denk ik wel, dat het om een switch gaat. Ik kan me ook niet voorstellen, dat Linksys hier op gaat beknibbelen.

In mijn review heb ik echter voor het gemak (en heel consequent) de term hub aangehouden.

Inmiddels heb ik een paar testscriptjes geschreven. Als ik vanavond op een redelijke tijd thuis ben ga ik die even loslaten op mijn netwerk. Ik heb het vermoeden, dat de verbinding van de meterkast naar de zolder niet in orde is.
Aangezien mijn server daar gevestigd is, zou dat invloed hebben op alle testdata, die ik met grote (ISO) bestanden heb uitgevoerd. Zowel via powerline als WLAN.

Keep you posted!
Deze maand staat er een test in de PCM van dit apparaat en komt als beste uit de test!
Nu kan ik me 2 dingen voorstellen:
1) De test deugt niet, zou overigens vreemd zijn want de rest van alle adaptors performen zo wat hetzelfde, maar deze set blijkbaar het beste.
2) Je hebt gewoon een defect exemplaar.
Misschien dat je het een keertje bij iemand anders kan testen...
Ben net aan het kijken of de PLK300 zou betellen. Ik lees dus nog eventjes verder denk ik. Voor HD streamen wil ik zo rap mogelijk hebben.

De Netgear xe104 is een 58 Mbps homeplug, de Linksys PLK300 een 200 Mbps. De Linksys zou dus tenminste evensnel moeten zijn als de Netgear!
Als je de twee xe104's aansluit op 1 verdeeldoos zou je de maximale snelheid moeten kunnen halen. Er zit immers maar heel weinig kabel met mogelijke storing tussen!
Maakt het bij deze apparaten nog uit of je verdeelstekkers of verdeelstekkers met bliksembeveiliging gebruikt?
Er wordt geadviseerd om direct aan het lichtnet te koppelen.
Overigens heb ik inmiddels ook beide apparaten letterlijk naast elkaar geplaatst.
Dit levert geen beter resultaat op.

Misschien komt het wel door de 'vuile' stroom, of de 'groene' stroom ;-)

Aan de hand van mijn ervaring met deze set, zou ik je ten zeerste afraden om de PLK300 te gebruiken voor het streamen van HD.

Zelf heb ik bij iBood de Zyxel homeplugs besteld.
Als ik deze binnen heb, zal ik deze ook testen en hopelijk gebruiken voor de connectie met mijn HDX-1000 mediatank. Hopelijk performt deze beter, want anders is HD streaming voor mij geen optie.
ja haha, hierbij wordt de stroomleiding ook niet gebruikt. dit mag je ook verwachten van de eerste de beste el-cheapo netwerkswitch. het punt is natuurlijk die slechte 3k kB/s. dat is een heel stuk lager dan de geadverteerde 200 mb/s helaas.
verder fijne review trouwens. plaatjes zouden nog leuk zijn.
Zijn toevallig de netgear xe104 aan het testen, deze heeft dus wel een 4-poort switch. Installatie niet nodig en heeft vanaf de bijgeleverde cd een tooltje waarmee je wachtwoorden kunt invoeren waardoor je een netwerk kunt creeren mits alle aangesloten adapters hetzelfde ww hebben. Met die tool kun je ook de snelheid uitlezen. Halen gemiddeld 55 MB/s, werkt dus prima, ook via een stekkerblok en is iets goedkoper dan de plk300. Goede review trouwens.

[Reactie gewijzigd door leonardus op 6 april 2009 12:55]

wow, dat is bijna een halve gigabit, of bedoel je 55 Mbit, ipv 55 MByte?
Dit laat mij denken aan een setje van msi die ik kocht om bijna dezelfde redenen.
Heb deze ook weer omgeruild wegens de slechte prestaties.
Normaal internetten werkt, maar voor iemand die files overkopieert via het netwerk ben je hier niet blij mee.