Specificaties Radiogestuurde muis en 1.500dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Performance Mouse MX Review

12013 20 maart 2015, laatste update op 30 maart 2015, 383 views

Logitech Performance Mouse MX

Erg fijne muis, werkt out-of-the-box op mijn ubuntu installatie. Ligt lekker in de hand (mijn duim past precies) en werkt perfect op mijn gladde, licht-spiegelende bureau. Wordt met batterij geleverd. Is wel een beetje aan de zware kant in vergelijking met mijn oude, bedrade optische muis.

Pluspunten

• precies
  • flywheel scrollwheel
  • werkt out-of-the-box op linux

Minpunten

• prijs
  • als je een erg dikke duim hebt, past de muis niet

Aanleiding

Ik was al een tijdje toe aan een nieuwe muis. Ik ben softwareontwikkelaar en ben dus veel met toetsenbord en muis aan de slag.

Ik heb een hele lange periode gezworen bij de simpele logitech muizen (modelletje pilot), maar de laatste tijd toch steeds meer gaan ergeren dat ze niet goed werkten op gladde ondergronden. Nu toch maar besloten om meteen een grote sprong te maken en een dark-field muis aan te schaffen.

Linux Support
Ik was blij verrast toen ik alles uit de doos had gehaald een aagesloten. De muis gebruik in op een Toshiba laptop i.c.m. met Ubuntu 14.04.02. Ik kon op de Logitech site niet vinden of de muis ook op linux zou werken, maar werkte direct zonder problemen. Ik heb nog wel `solaar` geinstalleerd om nog meer informatie uit te muis te kunnen lezen, bijvoorbeeld de batterij-status. Het is ook mogelijk de nauwkeurigheid aan te passen naar een ander aantal dpi.

Ergonomie
De muis past precies in mijn hand. Ik kan me voorstellen dat als je echt grote handen hebt, deze muis te klein is. Je duim valt als het ware in de linkerkant van de muis. Bij hele dikke duimen past dat niet.

De muis is relatief zwaar en iets hoger dan een pilot mouse. Als je veel moet wisselen tussen typen en muizen dan moet je je hand dus iets hoger optillen en dat is iets zwaarder.

Het scrollwiel kan in twee standed: flywheel en normaal. In normale stand voelt hij robust. Het klikken op het scrollwiel geeft niet zo'n mooie klik als de gewone knoppen, maar werkt goed.

Evaluatie
Tot nu toe een erg fijne muis,

Over twee weken zal ik de review updaten, ik gebruik de muis nu een dag en misschien vallen me later nog meer dingen op.
Update
Na een tijdje met de muis gewerkt te hebben, een kleine update.

De belangrijkste, waar ik eerder niks over kon zeggen, is de batterijduur. De muis heb ik nu een keer of drie opgeladen, dat betekent dat hij op een volle accu ongeveer drie werkdagen meegaat. Opladen is erg simpel (usb-micro stekker van een willekeurige telefoonlader erin en gaan). De batterijduur-indicate op linux via solaar werkt prima.

Daarnaast: de muis heeft veel extra buttons. Het is niet zo makkelijk om deze onder ubuntu te mappen op de unity menuschil. Ik zou graag in plaat van de klik op de middlebutton (muiswiel), de klik op de thumbbutton gebruiken voor het 'openen van een nieuwe instantie' van een applicatie (bijv. terminal).

De vliegwielfunctie werkt erg fijn, behalve dat sommige applicaties het vliegwiel niet kunnen bijhouden, met als gevolg dat ook al stop het het vliegwiel, de applicatie nog even door blijft scroller. Niet onoverkomelijk, wel irritant soms.

Conclusie na twee weken:
Ik zou niet meer terug willen naar mijn oude pilotmouse. De Logitech Performance Mouse MX werkt fijn en slaat nergens 'over'. Voor ontwikkelwerk voldoet hij ruimschoots. Aanrader!

Heb jij ook een Logitech Performance Mouse MX?

Heb draadloos geprobeerd, maar vond het helemaal niets. Liep steeds vast en moest ik iedere keer usb'tje eruit halen en dan deed ie het weer ff. Heb nu de Logitech M500. Heeft een duim inham en ook vliegwiel functie.
Vreemd. Welk os/hardware combo?
Was geen Logitech, maar een Trust icm W8.1. Maar mijn voorkeur is toch liever bedraad ;)
Hoe verander je van vliegwiel naar normaal scrollen? Deze functie heb ik namelijk nog niet gevonden.
Met het knopje bovenop de muis, die met o/o
Wat mij betreft hebt je een prima keuze gedaan, ik heb hem zelf ook... echt waar. :)
Ik gebruik hem voor gamen, surfen en fotobewerking, op alle drie scoort hij, wat mij betreft, een ruime voldoende.
De "vliegwiel" functie van het scrollwiel is heerlijk om door lange pagina's op het web of bv. een groot Worddocument te scrollen.

De prijs is voor mij geen -punt waard, de muis is zijn geld meer dan waard.

[Reactie gewijzigd door apollo13 op 20 maart 2015 17:28]

Zo dat had ik eerder moeten weten, werd er eerlijk gezegd een beetje gek van.