Specificaties 13,3" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Dell Inspiron 7348-8437 Review

Carlovn 19 maart 2015, laatste update op 24 maart 2015, 781 views

Dell Inspiron 7348-8437

Ik heb hiervoor al vele laptops gehad maar deze hoop ik nog heel lang te hebben. Het toetsenbord, de stille processor en het scherm zijn voor mij de grote voordelen. De bouwkwaliteit is ook top. Enige nadeel zou het ontbreken van een ethernetpoort kunnen zijn

Pluspunten

• Fijn toetsenbord
  • Stille, snelle processor
  • Bouwkwaliteit
  • Gewicht en formaat

Minpunten

• Geen ethernet poort aanwezig (kan eventueel via een extern usb kastje)

Ik heb niet enorm veel ervaring met het schrijven van reviews. Ik zal dan ook niet een enorm uitgebreid verhaal schrijven zoals sommige tweakers wel doen. Wellicht als er veel ge´nteresseerde zijn zal ik wat uitbreiden.

Ik heb in de afgelopen 10 jaren veel laptops gehad en kan zeggen dat ik een kritische gebruiker ben op de voor mij belangrijke punten. Om meteen met de deur in huis te vallen: van deze laptop weet ik dat ik maximaal tevreden zal zijn.

Ik heb hiervoor een Lenovo z510 gehad en deze was een stuk groter maar ook een prima laptop. Wat mij aan deze laptop enorm tegenstond was de door Lenovo meegeleverde netwerkkaart die zwaar ondermaats was en ook niet te vervangen vanwege een bios blokkade. Dell lijkt dit soort grapjes niet uit te halen en levert deze laptop met een prima netwerkkaart die 'gewoon' 300mbps haalt. Mocht ik ook niet tevreden zijn heb ik tenminste gewoon de keuze om deze voor een andere te vervangen.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is voor zo'n lichte en kleine laptop erg goed. Er zijn geen vervelende gleuven, geluidjes of materialen die kunnen storen. Je kunt duidelijk zien dat er erg goed is nagedacht over hoe deze laptop gebruikt gaat worden. Het enige dat ik zou kunnen opnoemen is een erg dunne speelt naast de touchpad.. Hier sluit de behuizing niet 100% goed aan. Verder vond ik het openmaken van de laptop een erg fijne ervaring. Er is hier doormiddel van 10 stevige(!) schroeven een plaat op de onderkant gemaakt die toegang geeft tot alle(!) componenten van de laptop. Ik gebruik hier twee maal een uitroepteken omdat ik bij alle laptops die ik gehad heb altijd enorm veel moeite heb moeten doen om deze open te krijgen, dingen te vervangen of zogenaamd de garantie verloor. Het vervangen van de hdd/ssd combi naar een volledige ssd was hierdoor een fluitje van een cent.

Scherm
Ik heb niet enorm veel verstand van kleuren en contrast waardes dus wellicht dat iemand anders hier wat nuttigs over kan zeggen maar mij lijkt alles hier prima in orde. Het aanraakscherm werkt zeer prettig en reageert goed op aanrakingen. Ik heb tot op heden nog geen 'ghost' touches of zoiets dergelijks ervaren.

Processor
Deze laptop is uitgerust met de 5de generatie i5. Ik ben geen enorm zware gebruiker maar deze lijkt prima voldoende rekenkracht te hebben en in combinatie met de SSD hoeft de fan ook nooit aan te slaan. Het grootste gedeelte van de tijd heb ik het idee dat de laptop passief gekoeld is.

Toetsenbord
Het toetsenbord vind ik erg fijn. De knopjes zitten redelijk ver uit elkaar maar wanneer je hier eenmaal aan gewend bent is de kans op verkeerde toetsen enorm klein. De feedback van de knopjes is ook erg fijn en ik kan eigenlijk alleen maar erg positief zijn. De behuizing onder het toetsenbord is voldoende sterk en veert niet meer tijdens het typen. Tevens is het toetsenbord in twee stappen te verlichten.

Accuduur
Mijn accuduur is niet helemaal re presentabel omdat ik een ssd gebruik maar rond de 6 uur gebruik op powerplan 'balanced' lijkt haalbaar te zijn. Ik heb de laptop nog niet zolang dus ik kan nog niet al te veel zeggen over het accugebruik.

Software
Bijna meteen na aankoop heb ik de hdd vervangen voor een ssd. Ik heb de standaard installatie nog wel even bekeken. Naast een installatie van McAfee zit er weinig tot geen hinderlijke software op. Ik heb echter meteen de technical preview van windows 10 ge´nstalleerd. Deze werkt vlekkeloos en alle drivers en benodigde programma's zijn automatisch ge´nstalleerd.

Mochten er tweakers zijn die vragen hebben kun je die hier altijd even droppen. Misschien dat ik ze voor je kan beantwoorden. Foto's kan ik ook op verzoek plaatsen.

Heb jij ook een Dell Inspiron 7348-8437?

Hi,

Ik ben deze laptop aan het overwegen voor mijn vrouw.
Van welk materiaal is de behuizing gemaakt?

Volgens mij is het wel kunststof omdat ik ergens een film van deze laptop zag waar in de hoek al wat verf leek te zijn weggesleten, maar kan ook zijn dat het een beschadiging in het aluminium was mocht deze toch van Aluminium zijn vervaardigd.

Ben dus benieuwd of het materiaal een beetje premium aanvoelt en een beetje kras bestendigd is.
Het materiaal is hard plastic. Het heeft een beetje een aluminium gevoel.
Echt aluminium is wel kras vast(er) maar ook weer gevoeliger voor deuken etc.
Op dit plastic zul je dus wel eerder wat krassen zien maar over het algemeen denk ik dat het materiaal erg goed gekozen is. Heb alleen op de onderkant wat gebruikssporen.

Ik vind het een in ieder geval een erg premium uitstraling en gevoel geven.