Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 45 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Edifier C3X Review

Fernon 19 maart 2015, laatste update op 20 maart 2015, 1.140 views

Edifier C3X

Mooi setje dat prima in mijn studentenhuis past. Echter zijn mijn huisgenoten minder blij :p. Het geluid dat eruit komt is heel fijn. De hoge tonen zijn zeer goed aanwezig net als de middentonen. De bass is zeker sterk en staat daarom bij mij altijd in de equalizer op -2.

Pluspunten

• Goede hoge en middentonen!
  • Bass levert veel volume en klinkt goed
  • Frequentiebereik van de bas is in mijn ogen goed
  • Mooi uiterlijk (mening)
  • Losse versterker
  • Goede bouwkwaliteit

Minpunten

• Zeeeeer klein minpuntje: voor optimaal geluid moet je beide boxen goed plaatsen. (Geluidskwaliteit neemt zeeeer minimaal af als je niet perfect zit)

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Het is geen uitgebreide review met allemaal geavanceerde technologieŽn om te meten, echter 50 woorden vind ik te kort.

Voor mijn studentenkamertje was ik op zoek naar boxen die zo perfect mogelijk waren. Prijs was ondergeschikt. Eerst wilde ik gaan voor boekenplank luidsprekers, deze zouden echter veel te zwaar worden om op te hangen aangezien ik alleen gipswandje heb. Toen ben ik dus gaan kijken naar pc-setjes waarbij niet alleen de bass een rol speelt maar ook de midden en hoge tonen. Wat in mijn opzicht veel belangrijker is. Na een beetje rondgekeken te hebben leek de c3x een goede kandidaat te zijn.

Zelf ook nog naar de mediamarkt geweest om ze daar te testen voordat ik hem zou kopen.

LET OP!: Ik ben geen expert met audio, echter ben ik wel zeer veel met audio bezig en voel ik me soms wel een audiofiel :p.

De vormgeving & bouwkwaliteit
De vormgeving is naar mijn mening meer dan prima. Mooi in zwart MDF verwerkt en ook de versterker heeft wel iets. Ze zien er zeer luxe uit op mijn kamertje.

De losse versterker is een aangename verwelkoming. Het volume is eenvoudig aan te passen met de grote draaiknop en daarnaast is het eenvoudig de bass en de trebble op de versterker aan te passen. Ook de input is eenvoudig aan te passen op de versterker. Bij de c3x wordt ook een afstandsbediening geleverd. De meest voorname functie is dat je hiermee op afstand het geluid harder en zachter kan zetten.

De bouwkwaliteit is meer dan prima. De kasten zijn zijn meer dan stevig (bass en sataliet) en de beschermkapjes voor de boxen voelen solide aan. De versterker is van een ander plastic achtig materiaal maar is wel goed en solide. De knoppen zijn met een rubberen laagje bedekt en zijn erg degelijk.

Geluidskwaliteit
Laat ik beginnen bij de muziek. De muziek klinkt naar mijn mening zeer goed. Het lijkt alsof ik meer detail hoor in de muziek dan voorheen (ik had een JBL on stage 400p). Omdat er zo'n grote bass bij zit lijkt hij in eerste instantie vooral goed voor muziek met veel bass zoals: House, progressive, Hands-up, hardstyle en meer. Vandaar dat ik daar mee begin.
Bij deze stijlen wordt de bass volledig benut en klinkt hij goed. Erg laag en goed aanwezig (zo goed aanwezig dat ik de bass op de equalizer op de versterker vaak naar -2 zet). Maar met aanwezig bedoel ik dan ook aanwezig waar hij aanwezig moet zijn en niet op frequenties waar hij niet aanwezig moet zijn (echter niet helemaal perfect). Als je veel van bass houdt is dit dus een prima setje. Maar naast de bass biedt hij echter veel meer. De geluidskwaliteit van de satalieten is voor wat ik gewend ben echt zeer goed. Hoog is goed vertegenwoordigd en klinkt niet schel. Voor de middentonen geldt exact hetzelfde. Alles bij elkaar opgeteld heb je dus een setje met een goede bass en goede satalieten.

Als ik ga kijken naar andere stijlen als jazz, klassiek enz. dan heb je hier ook een zeer prima setje aan. De hoge en middentonen klinken zoals ik hierboven beschreef zeer goed. De bass komt hier alleen als ondersteuning erbij. Ik heb hem alleen echt goed gehoord als er een contrabas (of andere instrumenten met veel lage tonen) aanwezig was in het nummer. De grote bass komt ook in deze stijlen dus goed van pas. Al is het alleen maar omdat het geluid hierdoor goed gesplitst wordt tussen hoog&midden en bass. Deze verdeling maakt het met deze bass een genot om te luisteren naar deze stijlen.

Ik heb nog niet echt een hele film gekeken maar wel een paar stukjes om te testen.
Het geluid bij films is van goede kwaliteit. De satalieten tonen de dialogen goed en de bass is bij explosies zowat voelbaar. Beetje het idee van een bioscoop. Het gaf mij in ieder geval het perfecte bioscoopgevoel, maar dan in mijn kamer.

Het volume voor mijn kamer van dit setje is meer dan voldoende. Het volume schaalt van 0 tot 50 en staat standaard op 20, waar ik hem meestal ook op heb staan. Maar volledig is het meer dan genoeg om mijn hele huis en een aantal buren wakker te maken uit hun vredige nachtrust. Als ik het volume op 50 zet dan trilt de vloer in de gang behoorlijk. Bij hoge volumes blijft het geluid ook goed bij zijn kwaliteit.

Het setje heeft een klein nadeeltje, namelijk:
Voor het optimale geluid van de satalieten moet je wel echt tussen de speakers in zitten. Dus een soort driehoekje vormen. Hierdoor komen vooral de hoge tonen volledig tot hun recht. Op andere plaatsen in het huis klinken de hoge tonen net iets meer gedempt. Daarmee bedoel ik dat het verschil merkbaar is maar niet echt storend (of bijna niet hoorbaar). Ik denk dat als je ze goed plaatst in een grote kamer en dan direct naast de tv bijvoorbeeld dat dit dan geen rol meer speelt.

Hier kan ik kort en bondig over zijn: er is geen ruis aanwezig bij het afspelen van geluiden.

Ik heb bij aanschaf op 13-3-15, 170 euro betaalt voor dit setje. Het is naar mijn mening wel duur. Echter krijg je er ook echt veel voor terug! Ik vind het daarom ook een gerechtvaardigde prijs.

Een zeer goed setje die de hoge & midden tonen meer dan goed weergeeft en daardoor ook voor veel verschillende stijlen muziek goed is. De bass is zeker goed aanwezig, maar ook vooral op het goede frequentie gebied, zodat je niet continu de bass hoort doordreunen. Daarnaast is het degelijk en mooi uitziend setje. De versterker en afstandsbediening zijn een fijne verwelkoming.

Als er vragen zijn, stel ze gerust. Ik beantwoord ze met plezier.

Heb jij ook een Edifier C3X?

Hoe hoog zijn de speakers? Ik zoek nieuwe speakers, maar heb niet zoveel plaats op mijn bureau. Tegelijkertijd wil ik ook goed geluid :P
Ik zit op dit moment op vakantie, zodra ik thuis ben zal ik ze opmeten voor je.
RTFM, misschien op edifier's website? ;)
Oei, shit, ik ben dit door de vakantie helemaal vergeten 8)7 .

Deze heb ik idd van de website gehaald:

SW: 267mm x 265mm x 283mm (B x H x D)
R/L: 116mm x 203mm x 160mm (B x H x D)
Versterker: 78mm x 255mm x 217mm (B x H x D)