Specificaties 8-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS1815+ Review

ropiko 12 maart 2015, laatste update op 12 maart 2015, 1.776 views

Synology DiskStation DS1815+

Meer dan alleen een Nas, erg krachtig en toch energie zuinig (vs 1813+) Gebruik het voor: - Time machine backup - Minecraft Vanilla server (1.8.3) - Plex Media Server - Torrent downloader (automatisch met RSS en Download Station) - Data opslag voor mac & windows

Pluspunten

• Uitbreidbaar geheugen (kan 1x 4GB bij voor 6GB)
  • Quad-core processor kan makkelijk transcoding aan
  • uitgebreid app aanbod

Minpunten

• Geen USB aan de voorkant zoals voorganger,
  • plastic drive trays's voelen voor sommige misschien "cheap" aan.

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik heb de NAS bij CoolBlue gekocht voor de service, (mocht hij niet bevallen wilde ik hem zonder gedoe makkelijk kunnen retour zenden)

Tijdens de eerste setup werd er SHR-1 aangeraden, dit vond ik OK, omdat het neer kwam op Raid 5, die uitbreidbaar is door de "hybrid Raid" van Synology, Helaas voor mij wilde ik dit in een later stadium kunnen upgraden naar SHR-2, (2 disk fault tolerance) Hoewel dit wel kan met Raid 5 naar 6, kan je dit NIET met SHR-1 naar SHR-2. Je moet dus hiervoor opnieuw beginnen... (was even een baal momentje :/ )

Veder is het echt een TOP ding :*) , ik draai er van alles op. Het heeft wel het nodige aanpassen gekost en wat gegoogle om bepaalde apps te kunnen laten draaien, zoals Minecraft op de laatste versie, en Plex werkte ook niet direct vanwegen de nieuwe CPU. Maar nu werkt het als een zonnetje. _/-\o_ Minecraft vreet wel geheugen, (1GB gauw) dus heb ik later er een 4GB module bij gezet voor 6GB totaal. Cl11 SODIMM DDR3 1600Mhz modules heb je hiervoor nodig, (bijv: Kingston KVR16S11S8/4 4GB 1600MHz CL11 DDR3)

Ik heb de nas momenteel met 6x 3TB WD red schijven bezet (binnen kort de laatste 2 erbij prikken), verbonden met 4x cat 6, naar een Netgear GS108T (managed switch) en dan met 2x cat 6 naar m'n hoofdcomputer (iMac). LACP, ingeschakeld op de switch en op de Synology een Bond opgezet en op de computer. Behaal nu 117Mb/s Lezen en schrijven tegelijkertijd. (1 kabel word als up en de ander als down gebruikt) ipv 50/50 op 1 kabel. Met 4 machines tegelijk behaalde ik 460+mb/s doorvoersnelheid op de nas.

Ik vind hem helemaal niet luidruchtig, je kan in de hardware & power instellingen de fan op "stil modus" zetten, maar ik heb hem op cool staan, de schijven hoor je wel af en toe pruttelen door de plastic brackets.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS1815+?

Heb een maand ds1515+ heb spijt dat ik niet deze heb genomen.
Ga van mij misschien weg doen. Of zooi opruimen. Config 5 maal 4tb wd red.
Let op, met een bond haal je nooit meer snelheid dan 1 Gb/s, bond is dus niet nodig. Die 117 MB/s haal je ook door een enkele kabel. Het probleem is windows die geen multipath ondersteund. Het kan sneller als je een iSCSI volume gebruikt, omdat windows voo iSCSI wel multipath ondersteund. Je heb nog steeds geen bond, link aggregation, LACP nodig, want dan kom je nog steeds niet boven de 1 Gb/s.

Wat je moet doen is tamelijk simpel. Je splitst je netwerk in 4 subnetwerks, zet je ene netwerk aansluiting van je PC op het ene subnetwerk, en de andere op een ander (je moet natuurlijk wel minstens 2 netwerk aansluitingen op je PC hebben). Zo haal je echt 2 Gb/s op een PC (248 MB/s haal ik met mijn 1513+ - mits de disks het zelf bijhouden - en dat is de flessehals waarom ik naar de 1815+ aan het kijken ben) De 1513+ kan maar 2 iSCSI sessies tegelijk, anders zou het ook nog naar maximaal 4 Gb/s kunnen, afhankelijk van het aantal netwerk aansluitingen op je PC.