Specificaties 2" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia 8800 Zwart Review

Schapie 3 april 2009, laatste update op 3 april 2009, 2.315 views

Nokia 8800 Zwart

Pluspunten

• Goed design, hoge kwaliteit afwerking.
  • Fijne toetsen, snelle menu's.

Minpunten

• Het gewicht is vrij hoog.
  • De erg hoge prijs...

Dit is misschien wel een zeer goed voorbeeld van 'design over feature', maar dat maakt het toestel zeker niet minder. Door Nokia in de markt gezet als toestel voor succes en dat kan je met de prijs zeker stellen. ;)

Sinds drie weken heb ik dit toestel nu volop in gebruik en kan er nu dus wel een objectieve review over schrijven.

Openmaken
Wanneer je het toestel voor het eerst in de handen hebt of de doos open maakt, dan ziet alles er gewoon zeer goed uit. De verpakking is ook erg compleet, inclusief bureaulader, headset, leder hoesje en oplader. Nadeel van de oplader is alleen dat er geen verwisselbare stekker op zit. (Had ik een groot voordeel gevonden aangezien ik nog wel eens in het buitenland zit.)

Featureset
De featureset is in de verhouding tot de prijs niet overweldigend groot, maar goed genoeg voor de meeste toepassingen. In bluetooth en 3G is voorzien, maar er zit geen GPS op. (Is voor mij geen issue aangezien ik een navigatie systeem in mijn auto heb ingebouwd.) Het intern geheugen is 4GB, wat voor de meeste toepassingen ruim voldoende is, maar als je er wat muziek op zet dan slinkt dat toch vrij snel, helaas is er geen optie voor een SD kaartje.

Bereik
Het bereik is in verhouding tot mijn vorige toestel (HP RW6750) en als ik het vergelijk met diverse collega's en vrienden dik in orde. Ook waar ik woon heb ik vrijwel altijd bereik, waar veel andere mensen dat niet hebben. (Ook met dezelfde provider etc.)

Accuduur
Ook de accuduur is zeer goed, over het algemeen laad ik mijn toestel 's avonds op en bel ik overdag soms vrij veel. Gesprekken van +/ 30 mins of langer en dat 3x op een dag en daarbij nog korte gesprekken zijn geen enkel probleem. Daarnaast staat ook altijd bluetooth aan en deze wordt oa gebruikt in de auto om muziek te luisteren en gesprekken te voeren.

Gebruikersgemak
Het gebruiksgemak is erg hoog, de toetsen voelen fijn aan, en heb je snel gevonden met je vingers door de vorming ervan. Ook het open en dicht schuiven van het toestel werkt erg goed.
Het toestel is erg snel en je hoeft niet te wachten op de menu's. Sommige punten zouden in de menu structuur echter nog wel verbeterd kunnen worden, maar dat is imho een punt voor Symbian S40 en ook S60 in het algemeen. (Heb ook een tijd een Nokia 6630 gehad.)
Een fijne functie van het toestel is tevens de lichtsensor die is ingebouwd, deze past het scherm aan dat deze vrijwel altijd zeer goed te lezen is.
Een leuke en praktische feature is in mijn ogen tevens de bewegings sensor, indien je twee keer zachtjes tikt met het toestel op bijvoorbeeld je hand, dan krijg je een klok te zien, en daar onder of je gemiste gesprekken, nieuwe berichten of e-mail hebt.

Camera
De ingebouwde camera is in orde, maar niets bijzonders. Het ontbreken van een flitser ervaar ik soms als nadeel, aangezien ik deze op mijn vorige toestel wel had en soms gebruikte als zaklampje, maar ik denk dat het niet in het design van toestel past om een flitser toe tevoegen. De foto's van de camera zijn leuk als snapshot, maar meer ook niet, wat naar mijn mening ook niet meer hoeft. (Om echte foto's te maken heb je immers een digitale camera.)

~[update] Heb inmiddels een paar foto's van het toestel afgehaald. Op standaard instellingen (resolutie 2048*1536) zijn sommige foto's goed te bekijken, maar andere zijn daarin tegen niet erg goed. Er zit vooral veel ruis in de foto's. Een van de gemaakte foto's is gemaakt tijdens m'n werk bij +/- 27 graden celsius en een RV van +/- 98%. Ook dit is dus geen probleem voor dit toestel. M'n andere telefoon had hier echter wel problemen mee. (Uitvallen endergelijke tijdens het verblijf in zo'n ruimte voor korte duur.)

Design en bouwkwaliteit
Het design is mijn ogen erg mooi, goed afgewerkt met Titanium en RVS maken dat je een echt degelijk toestel in je handen hebt. De grote vlakken zijn afgewerkt met carbon en dat ziet er tevens goed uit. Het toestel als geheel oogt en voelt enorm solide aan, nadeel is het gewicht dat hierbij komt kijken. Ook een groot pluspunt wat ik nog niet eerder op een slidephone heb gezien is dat in plaats van dat alleen het scherm schuift ook het toetsenbord mee naar boven en beneden schuift. Ook de achterkant van het scherm als je deze naar boven schuift is netjes afgewerkt met RVS.
Het meegeleverde lederen hoesje beschermt het toestel goed en is ook praktisch in gebruik.
Het is voorzien van een trek 'mechanisme' om het toestel uit het hoesje te schuiven.
Na enkele dagen gebruik gaat dit in één vlotte beweging met het opnemen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Het toestel is erg stabiel, zelfs na het installeren van diverse ongeschikte software (S60 programma's :+ ) liep het toestel niet vast. Over de betrouwbaarheid kan ik na 3 weken nog geen echt oordeel over vellen, maar tot nu toe werkt het toestel probleem loos.

Prijs en conclusie
Het nadeel van dit toestel is de erg hoge prijs, zeker in verhouding tot toestellen die het zelfde kunnen betaal je dus echt voor het design en de kwaliteit van de behuizing. Voor de techniek kun je beter je geld steken in een toestel voor een lagere prijs met dezelfde of meer functies.

Extra info
Het toestel dat ik gebruik heb ik gekocht in IJsland, en daarom gebruik ik hem in de Engelse taal.
Mijn vader heeft het zelfde toestel, alleen dan in het Nederlands, daar wil ik hem in de toekomst nog eens mee vergelijken qua menu opbouw en vertalingen.

• Pioneer AVIC-D3

Heb jij ook een Nokia 8800 Zwart?

Waarom maken een hoop mensen geen koppen boven de alinea's, dit maakt het allemaal veel overzichtelijker. Je kunt je review editen, zet er meteen vetgedrukte koppen boven.
Daar alleen krijg je van mij al een sterretje extra..

Update: Ik vind het gewoon geweldig, zoals belooft O-) sterretje erbij

[Reactie gewijzigd door eXisTa op 3 april 2009 14:38]

Zal er even alinea kopjes bij maken, leest idd veel makkelijker heb je gelijk in. :)
En voeg is een mooi plaatje toe (zelf geschoten natuurlijk) ;)
Zal vanavond eventjes een paar voorbeelden van de camera online zetten.

En een paar foto's van het toestel zelf met m'n dslr. :)
Kan de dslr niet vinden, dan maar met een brakke digitale cam. :X

(Heb hier geen mogelijkheden om m'n toestel te verbinden met m'n computer.)

[Reactie gewijzigd door Schapie op 3 april 2009 19:44]

Leuke review, mocht je er OOIT nog is één van de 2 weg willen doen, stuur dan een dm / mail! :)
Symbian S40 bestaat niet. Het is gewoon Serie40.

Ik weet het, het is enigszins verwarrend, gezien S60, S80 en S90 (laatste 2 beide EOL) wel van Symbian zijn... Maar S40 is geen Symbian.
Oke weer wat geleerd. :)

Dat zal het zoeken naar leuke tooltjes/programma's ook enigzins vermakkelijken denk ik.
Wat ik mij afvraag he: Waarom koop je zo'n duur toestel terwijl er kwa specificaties veel betere toestellen op de markt zijn voor bijna de helft van de prijs?
Ik kan begrijpen dat een beetje design opweegt tegen de specs maar neem bijvoorbeeld een Touch HD: Deze heeft wel gps, betere camera enz enz
Is het puur en alleen het design?
Je bent niet de eerste die dat vraagt idd.
Ik heb zelf een tijdje ook Windows mobile gehad, en ik ben er eigenlijk niet echt over te spreken en dat was een van de redenen om daar sowieso vanaf te stappen. Dan blijven er uiteraard nog vele toestellen over, zo heb ik ook met de G900 van Sony Ericsson in m'n handen gestaan en nog enkele andere.
Doorslag gaf toch het design en ook de exclusiveit van het toestel.
Daarnaast ga ik voor een prijs als dit ook uit van behoorlijke kwaliteit en dat ik het toestel ook gewoon enkele jaren (minimaal 2,5 jaar) kan gebruiken.

(Zie ook DaMarcus hierboven, die slaat de spijker aardig op z'n kop.)
Omdat hij iets exclusiefs wilde met een chique uitstraling?

Een Rolls-Royce is ook niet de snelste auto op aarde van 0 - 100, toch zijn er mensen die zo'n (prachtige) auto aanschaffen.
Hij is niet aanvallend, hij maakt een punt duidelijk.. Ik ben het wel met je eens dat je vraag aan de schreijver gericht was en dat hij dus niet hoeft te antwoorden.. Niet iedereen heeft de zelfde wensen qua telefoon.