Specificaties Broadcom BCM2836 on board - Bekijk alle specificaties

Raspberry Pi 2 Model B 1GB Review

TelefoniQ 11 maart 2015, laatste update op 11 maart 2015, 8.811 views

Raspberry Pi 2 Model B 1GB

Prachtig product voor een relatief lage prijs

Pluspunten

• Formaat
  • Verbruik
  • Snelheid

Minpunten

• Geen aan/uit knop

Layout Score: 5
Sinds de introductie van de Raspberry Pi (1) al ge´nteresseerd in dit soort mini-computers, echter als fervent Apple gebruiker en nitwit wat betreft GPIO en dergelijke geen doel voor ogen gehad waarvoor ik hem (eventueel) zou kunnen gebruiken.

Na het volgen van het Raspberry Pi topic in het subforum Electronica op GOT en het Domoticz topic in het subforum Duurzame energie & Domotica begonnen mijn handen toch te jeuken en heb ik de knoop doorgehakt. In het levertijden topic bleek dat het qua levering bij SOS-solutions door gigantische drukte niet helemaal 'vandaag besteld morgen in huis' werd, daarom besloten om toch een paar dagen te wachtten.

Spekjes: om te smullen
De Raspberry Pi 2 bevat een Quadcore 900MHz Broadcom BCM2836 SOC en bevat maar liefst 1GB werkgeheugen. Dit werkgeheugen wordt gedeeld door de CPU en de GPU, echter het deel wat de GPU mag gebruiken is terug te brengen naar 16MB waardoor vrijwel het gehele werkgeheugen toegekend kan worden aan de CPU.

De Pi 2 is uitgerust met maar liefst 4 USB 2.0 poorten, een HDMI poort, 3.5mm analoge audio, RJ45 Ethernet poort en een Micro-USB aansluiting. Die laatste is bedoeld om de Pi van stroom te voorzien.

De Pi bevat geen harde schijf en door het ontbreken van SATA is het ook niet mogelijk om een 'interne' hardeschijf aan te sluiten op de Pi. De Pi maakt gebruik van een Micro-SD kaart voor het besturingssysteem en lokale opslag (welke overigens niet wordt meegeleverd).

De Pi heeft daarnaast heel wat GPIO pinnen, een touchscreen aansluiting en een display aansluiting.
Ik heb hiervan tot nu toe nog geen gebruik gemaakt, dus kan hier mijn mening ook niet over geven.

Besturingssysteem
Ik heb gebruik gemaakt van het besturingssysteem Raspbian, een lichte linux distributie gebaseerd op Debian. Zeer eenvoudig te installeren en gebruiken.

Stappenplan welke ik gevolgd heb:
- Micro SD kaart geformatteerd met SDFormatter
- NOOBS gedownload van de Raspberry Pi website
- De bestanden van NOOBS verplaatst naar de Micro SD kaart
- Micro SD kaart in de Pi gestopt
- Bij het booten Rasbian aangevinkt

Na een minuut of 20 was de Pi klaar met het installeren, een paar instellingen aangepast en de Pi was up and running.

Aangezien ik zelf geen gebruik maak van een grafische interface heb ik SSH aangezet en het beeldscherm losgekoppeld. Wil je toch een grafische interface gebruiken? Typ dan 'startx' in het console en de (vrij summiere) grafische interface lacht je tegemoet.

Snelheid
De Pi is naar mijn idee zeer vlot, hij reageert snel op commando's en de CPU-load blijft laag.
Het is mogelijk de Pi te overclocken, ik heb het even geprobeerd maar ik ga liever voor een stabiele omgeving dan een 'Pi on drugs' voor de doeleinden waarvoor ik hem gebruik.

Temperatuur
De temperatuur is zeer stabiel en laag. Ik heb gebruik gemaakt van een behuizing, wat de temperatuur natuurlijk wel verder op krikt dan dat je hem los gebruikt op bijvoorbeeld een bureau.

Hierbij moet worden vermeld dat ik vanaf 10:00 de verwarming heb aangezet op het kantoor waar ik tot 17:30 ben gebleven. De Pi deed op dat moment vrij weinig, een simpele Domoticz testomgeving welke bleef draaien zonder aangesloten displays e.d.

Domotica
Voor mijn doeleinden maak ik gebruik van domotica via Domoticz. Een krachtig platform met ondersteuning voor vrijwel alle 433MHZ apparaten als je een RFXCOM transciever gebruikt. Hoe de andere platformen zich verhouden durf ik niet te zeggen, vragen in het forum van GOT staat natuurlijk altijd vrij!

Vrijwel Plug&Play.

OpenElec
Ik heb als test op een ander SD kaartje een installatie van OpenElec ge´nstalleerd en ben verbaasd over de snelheid! 1080P speelt de Pi met gemak en de interface is bloedsnel. Via HDMI-CEC kon ik zelfs mijn eigen afstandsbediening van de televisie gebruiken, ideaal (vierra-link).
Tijd voor een tweede Pi :Y)

WAF / PAF
Leuk dat je als tweaker een hobby hebt, maar je partner en/of ouders doen vaak ook wel hun zegje.
Het is een klein apparaat waardoor er geen ergernis ontstaat in de meterkast (zoals met een NAS bijvoorbeeld wel gebeurde), verbruikt zeer weinig stroom en is stil.
Domotica in combinatie met de Pi kan naar mijn mening alleen maar positieve reacties opleveren, wie houdt er nou niet van comfort en een lagere energie/gas rekening?

Er zijn zoveel toepassingen te bedenken met de Raspberry Pi dat er ongetwijfeld een paar op de zenuwen gaan werken. Als Tweakers hier nou is een schuif voor inbouwt dan krijgt de Pi een 'Goed'.

Heb jij ook een Raspberry Pi 2 Model B 1GB?

Je schrijft dat je een nitwit bent m.b.t. GPIO, maar met je keuze voor Domoticz heb je daar ook niet echt verandering in gebracht ;) Je koopt een apparaat met GPIO juist om met software als pilight of pimatic aan de slag te gaan die wel gebruik maken van de GPIO.
Klopt! Wil ook absoluut gebruik gaan maken van de opties. Ben redelijk ervaren in het programmeren in Javascript, PHP e.d. en denk dat ik andere talen ook snel onder de knie ga krijgen.

Ben me al aan het inlezen van de mogelijkheden van GPIO en een breadboard met een sloot sensors, schakelaars e.d. is onderweg.
Of sluit je aan bij mijn pilight. Ik kan vooral javascript ontwikkelaars gebruiken voor de front-end :)
Wat betreft het aan/uit schakelen, er is een print waarmee je aan/uit kunt schakelen, ook via de afstandbediening: http://www.msldigital.com/products/remotepi-board . Dit maakt het wel 'af' als je de Raspberry Pi in de woonkamer hebt staan.
Even voor de volledigheid, gezien de genoemde link niet compatible is met dit gereviewde model. http://www.msldigital.com.../remotepi-board-plus-2015

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 11 maart 2015 23:17]

Er zijn verschillende versies van dit board uit, deze is voor de A en B versie: http://www.msldigital.com...s/products/remotepi-board .
Heb hem ook gehaald na de Rapberry B te hebben gehad. Daarentegen heb k hem eigenlijk alleen om te streamen dmv Openelec en een bekende plugin dat eigenlijk Netflix onnodig maakt en ook nog iis een veel beter aanbod heeft.

In vergelijking met de B versie is de Raspberry 2 echt een hele goede streamer te noemen. Was de interface met de B maar traag is er bijna geen verschil meer met draaien van Kodi op je pc of de nieuwe Raspberry.

Vindt het trouwens total geen nadeel dat er geen power bij geleverd wordt. Er is "nergens" een moederbord te koop waar stroom bij geleverd wordt.
Goed punt! Behuizing wordt natuurlijk ook niet standaard meegeleverd alsmede de 'harde schijf'.
Zal hem aanpassen :)
Een paar vragen over de voeding:
Als ik hem voor de voeding aan de tv hang, schakelt hij dan automatisch uit als ik de tv uit zet?
Of is het dan iedere keer een hard shut down (en sloop ik daarmee de pi?)

En kan ik dat gewoon doen: usb naar micro usb kabel gebruiken om de pi te voeden?

Mijn chromecast is nu op dezelfde manier aangesloten. Die schakelt ook uit als ik mijn tv uit zet.
Gebruik die feature niet dus heel misschien werkt het anders.
Wanneer je de tv uit zet zal de stroomvoorziening naar mijn idee stoppen naar de USB poort dus is het een hard shutdown. Je sloop niet je raspberry ermee alleen het geheugen kaartje wordt terwijl deze bezig is onderbroken waardoor corruptie kan ontstaan op het sd-kaartje. Met mijn ervaring koop ik daarom ook geen Samsung SD kaartjes meer.
Daarnaast, al is je kaartje corrupt, binnen 5 minuten zet je openelec met genesis plugin erop.

Het hoort in ieder geval geen probleem te zijn je raspberry van stroom te voorzien via USB op je tv.
Ik heb er ook ÚÚn waar ik OpenElec op heb staan. Werkt allemaal heerlijk. Ook nog een tweede SD kaartje met RetroPie, een aanrader voor gamers!