Specificaties 2" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson W302 Zwart Review

sh1nigami 28 augustus 2010, laatste update op 27 april 2011, 3.575 views

Sony Ericsson W302 Zwart

Pluspunten

• redelijke solide feeling
  • prijs
  • shortkeys
  • menu en werking gaan niet bijzonder vlot maar ook niet echt langzaam.
  • redelijke bijgeleverde oordopjes
  • 3.5mm jack (in de bijgeleverde adapter)

Minpunten

• toetsen beetje klein
  • vastlopers
  • trage usb connectie
  • geen bijgeleverde cd met drivers/software
  • mp3 speler kan beter
  • soms onlogische indeling
  • had graag meer instelbare opties gezien
  • rare aansluiting om op te laden/usb connectie.

Waarom deze mobiel gekocht?

Ik zocht een telefoon die de volgende dingen kan doen.

- bellen
- sms'en
- foto's maken ( de type fotos die helder zijn op 640x480)
- mp3's afspelen

Daarbij wilde ik genoeg ruimte hebben om smsjes te ontvangen (500+)
En genoeg ruimte om de verzonden smsjes te kunnen bewaren (250+)

Prijs mocht niet boven de 100 euro wezen.

Ik zag de sony ericsson w302i (zwart) icm een vodafone prepaid simcard te koop bij de Kijkshop voor 75 euro (was een telefoonactie of zo en daarom mooi geprijst) En daarna gekocht op 16 maart 2009

Specificaties/Fabrikant info

Standby Time: 300
Memory: 20.0 MB
Expandable Memory: Memory Stick Micro

Imaging
Main Screen: 262000 colors (TFT)
176 x 220 px

WAP: 2.0 (RSS Feeds)
Voice Commands: Yes
Calculator: Yes

Connectivity
Bluetooth: 2.0 (A2DP / HFP / HSP)
Infrared Port: No
High-Speed Data: GPRS (Class 10) / EDGE
Wi-Fi: No
GPS: No
PC Sync: USB 2.0

Het bellen

Bellen zonder de bijgevoegde oordopjes:

Een beetje krakerig..kortom, teleurstellend.
of het moet heel erg toevallig zijn dat bij elk gesprek de verbinding wat minder was.

Bellen met de bijgevoegde oordopjes en mic:

Gaat perfect, alleen is het volume voor mij te hard op de allerzachtste stand wanneer ik andere oordopjes gebruik. (sennheiser pmx 100)

SMS'sen

Voor het mooie zijn de toetsen daar toch net te klein voor, maar het werkt wel.
De toetsen hebben een soort onzichtbare grip er op zitten waardoor je makkelijker kan drukken.
De interface werkt wel, maar is soms een tikje langzaam, en op de een of andere manier typ ik vaak onzin (woordenboek uit)
Het t9 woordenboek heb ik niet gebruikt, ik kan er namelijk niet mee over weg (nooit gekunt)

SMS inbox

Wat voor mij dus een eis was, is dat ik voldoende smsjes kan bewaren, daar voldoet deze toch jammergenoeg niet aan.
De sms inbox is bij ongeveer 100 smsjes al vol.
Ik had verwacht dat dit meer zou zijn, want bijvoorbeeld de oudere nokia n-gage uit 2003 scoorde hier toch net beter op als ik het goed herinner.
Ik heb nog geen manier gevonden om de smsjes ergens anders te laten plaatsen op een handige manier.

SMSverzendbox

Wat ook voor mij een eis was, is dat ik voldoende ruimte hier voor heb.
Helaas stelt dit mij ook teleur, bij ongeveer 10 smsjes is deze al vol en krijg je te horen dat de verzonden smsbox vol is en of je het wilt versturen zonder op te slaan.
Zelfs mijn oude alcatel die maar net kan bellen+sms'en kon dit beter.
Ik heb ook hiervoor nog geen oplossing gevonden.

Camera

De 2MP camera werkt goed genoeg.
Heeft geen flits, en laat het vooral binnenshuis vaak afweten.
Foto's zijn alleen met goed licht helder, en voldoende om als wallpaper te gebruiken op een 15" scherm (1024x768-1280x1024)
Heeft voor de rest zeer beperkte opties, en zoomen gaat alleen met de 640x480 modus.

Hieronder een aantal voorbeelden:

Desondanks je er binnenshuis vrij weinig aan heb, ben ik tevreden met de foto's die buiten zijn gemaakt.

Heel leuk dat deze telefoon ook videos kan maken, de kwaliteit hiervan is echter niet eens te gebruiken voor een simpel youtube filmpje. Zelfs op het scherm van de telefoon zelf ziet het er niet geweldig uit.
Wel kan ik mededelen dat de video-modus gewoon goed werkt.
Video info: S263 176x144 14.83fps
Kijk op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=w8UQzeMAdAM
MP3 speler (walkman)

Het werkt vlot genoeg, maar heeft een paar nadelen.
Muziek komt er niet 100% zuiver uit, er zit wat ruis of kraaksels in.
Equalizer is redelijk instelbaar, maar heeft de neiging om erger te gaan kraken.
Zolang je het volume niet hoog zet is het te doen, en daarmee bedoel ik dat 50% al hoog is.
Hierbij zou het volume ook iet wat uitgebreider kunnen wezen, maar daar heb daar (bijna) geen last van gehad.

Wel is de "walkman" functie minimaliseerbaar, maar laat het menu extra langzaam reageren.

Radio

Leuke handigheid, naar de radio luisteren wanneer je de muziek op je Memory Stick Micro even zat ben.
De ontvangst is binnen zoals bij bijna elke mobiele radioplayer niet geweldig, even bewegen en weg is het geluid.
Buiten is het toch een heel stuk beter, en lijkt het er op dat bruggen hem laten storen.
Ik had alleen wel gewild dat het volume wat verder instelbaar was, de laagste setting is vaak toch net iets te hard in de oordopjes.
Bovendien kun je radio ook via de speaker laten spelen, maar de oordopjes moeten er wel in blijven ( daar zit namelijk de antenne in)

Toepassingen

In het menu zien we rechtsboven "Toepassingen" met het icoon wat mij zou aanduiden dat er fotos in zitten (kijkend naar het startmenu van windows xp met daarbij "mypictures")

Onder toepassingen vinden wij:

Converter
Hiermee kun je kilometers bijvoorbeeld omrekenen naar mijlen.
Voor de mensen die niet goed engels kunnen kan dit lastig zijn aangezien alles in het engels is.

World clock
Zoals de naam al zegt, hiermee zie je de tijden over de gehele wereld.
Voor veel mensen nutteloos, voor anderen handig en altijd leuk om er bij te hebben.

Entertainment
In het menu vinden we links-boven "entertainment" wat aageduid word met een playstation joystick.
Ik krijg hierbij de impressie dat ik hier spelletjes kan vinden.
Dit klopt, maar er zit nog wat meer bij, namelijk:

"Vodafone"
Hier in vind je vodafone services, sms fun & info etc.

"Games"
Hier in vind je een aantal DEMO games, o.a LSW2, sims 2, TBloxx, Tetris, Worms, BrickBreak.
En uiteraard de optie om games te downloaden.
Er is verder geen enkel volledig spel meegeleverd.

"TrackID"
Dit zou kennelijk je mp3's een naam kunnen geven?
Het lijkt er op dat hier internetverbinding voor nodig is en dit via een prepaid simcard uit te proberen is niet iets wat ik aan durf.

"Videoplayer"
Naam zegt genoeg denk ik.
Heb hier zelf geen gebruik van gemaakt, maar lijkt mij in staat om 3gp videos af te kunnen spelen.

"Geluid opnmn"
Zoals de naam verraad, kan je hier dus geluid mee opnemen.
Over de kwaliteit kan ik niks zeggen omdat ik te lui was om het uit te proberen nadat ik zag dat dit max 30 sec kan zijn.

Vodafone live
Bovenaan, midden in het menu vinden we "vodafone live"
Prepaid sim-card, dus niet gebruiken tenzij je geld te veel heb.
Als ik het goed heb kan je hiermee dus het WWW op?
Ook best onhandig dat deze een shortkey heeft, en wanneer je dus net misdrukt, die het meteen opent.

Opmerkingen

Is op 1 dag 3 x vastgelopen.
1 x tijdens het spelen van mp3's, ineens muziek weg en het scherm was wit met wat kleurtjes.
1 x tijdens gebruik van bluetooth (ontvangen van mp3), overigens tegelijk wel muziek aan het spelen, maar dat is er voor wel goed gegaan.
1 x werd gewoon de geheugenkaart niet gezien terwijl die er wel in zat.

Oplader/usb connectie oogt onhandig, voelt onhandig, en is lastig afkoppelbaar, vooral in het begin lijkt het alsof je hem er af moet breken.

Batterij gaat ongeveer 3-4 dagen mee i.c.b weinig gebruik (paar smsjes, paar gesprekken)
Gaat misschien net 1 dag mee als je gebruik maakt van de mp3 speler voor langere periodes. (8~ uur)
Desondanks scoort de batterij hier aardig, vooral als je kijkt naar de nokia n-gage, daarbij was de batterij na 2 uur en 45min leeg wanneer je mp3's luisterde op het laagste volume met in-ear oordopjes.

Testdag: 10 uur achtereenvolgens muziek aan op de oordopjes, en tussendoor een sms + gesprek.
Batterijstatus: 17%
Ook heb ik de telefoon een paar keer gebruikt voor muziek over de speaker tijdens het slapen.
7 uur verder en nog ongeveer 30% over.

Ik weet verder even niet wat ik verden kan toevoegen, als er vragen of opmerkingen zijn, dan plaats je een comment.
Maar a.u.b geen onnozele dingen. ( ik wil wel graag meer dan 2 sterren voor deze review)

-update 5-4-09-
telefoon deed gisteravond 30 min helemaal niks meer, en daarna werkte alles gewoon zoals het hoorde, zonder opnieuw aanzetten of wat dan ook (kon em ook niet eens aan/uit krijgen)

-update 28-10-09-
Videolink neergezet met info.
Iets over de accu.

Telefoon werkt nog steeds, heeft een 2gb memorystick micro gekregen.
Is buiten op de grond gevallen =\, zijn 2 plekjes op het plastic en onderhand zijn er nu minikrasjes op het scherm die je niet kan zien wanneer het scherm aan is.
Van vastlopers heb ik bijna geen last meer, gebruik de walkman ook niet zo heel vaak.

-update 14-12-09-
Krijg het gevoel dat de accu iets minder word.
Filmen in een temperatuur van ongeveer 15-18 graden Celsius houdt hij ongeveer 193 min vol.
Ik merkte dat de batterij nog 3% over had en dat hij was vastgelopen, kon dus niet terugbekijken hoe lang het echt was en kon alleen maar een schatting doen van de corrupte video filesize.

walkman functie voor 10 uur gebruikt met de included oordopjes op het laagste volume.
had tussen de 13 en 17% batterij over.

nog steeds heb ik de walkman functie niet praktisch kunnen krijgen, mbt op de geluidskwaliteit en het geluidsniveau.

Met veel foto's en filmpjes in de camera album word het accessen van de files een flink stuk trager.
Het scherm heeft onderhand minikrasjes gekregen maar zijn niet te zien wanneer het scherm aan is.
Video afspelen is niet praktisch, want hij onthoudt niet waar je bent gebleven mocht er even iets tussen komen. En wat ik al eerder vermeld heb, het doorspoelen gaat ziekelijk traag.
Heb voor de gein gprs even gebruikt om een wikipedia pagina te bezoeken, dit duurde mij te lang en om de kosten binnen de hand te laten (prepaid) heb ik het maar afgeblazen.
Het smsen met de knopjes gaat mij nu redelijk af, je moet er alleen echt op concentreren.

Wat ik wel geweldig vind aan de telefoon is dat de camera software zoveel sneller opstart vergeleken met andere telefoons.
Het opstarten van de walkmanfunctie gaat eveneens snel met de walkman knop.
Het opstarten duurt niet lang en is sneller dan elke smartphone zover ik weet.

Heb niet zo heel lang geleden een survey over deze telefoon ingevuld (kreeg een mail van SE)
Viel mij alleen op dat de vragen niet helemaal goed gingen, en bij 1 plek had je de ruimte om je laten we het zeggen "gezeik" in te vullen.
Hier heb ik het hele veld mee vol geschreven, letters werden zelfs geblokkeerd in mijn laatste zin..
Dus ik klik op volgende, krijg ik de melding: uw reactie is te kort...
ik van ?_? wat?
later dus me reactie verkleint naar 1 regel waarin ik aangeef dat dit niet klopt..
word het wel aangenomen..

THE END

Rond 20 augustus is de microfoon kapot gegaan, alleen nog maar te gebruiken met headset dus.
Telefoon is vrijwel niet beschadigt, ziet er nog bijna nieuw uit, ben er daarom een beetje verdrietig om.
Ook zo lekker toevallig dat het gebeurde precies wanneer ik 112 belde...

Toch niet het einde?
Toevallig kwam het voor dat ik de telefoon vandaag ff testte, en ja hoor, de microfoon werkt ineens weer.
-20110301

Verkoop
Toestel is op 25 april 2011 verkocht voor 20 euro.

Heb jij ook een Sony Ericsson W302 Zwart?

Dank voor je review, je twee sterren halen je wel bij mij... ach ik doe er nog wat bij ook :).

Originele foto's, vooral de tweede, zou ik niet direct op komen om dat te fotograferen...... :P .

Wat mij wel opvalt is dat hij de instellingen wel goed kiest. De lichte lijnen op de eerste foto zal bij menig cameraatje overbelicht worden en hier is nog alles goed qua belichting. De ruis is natuurlijk zwaar waardeloos, maar ja wat wil je zonder flits.

Is er niet één of andere mogelijkheid in je menu om de sms-jes naar je geheugenstick te schrijven, wellicht dat er dan meer in/op gaan. Ook het verwijderen van al je nutteloze demo's zou een hoop ruimte op kunnen leveren. Je hebt maar 20 MB intern, dus dat houd niet echt over.

Het zou natuurlijk altijd zo kunnen zijn dat het aantal softwarematig is afgegrendeld en dan biedt wellicht een forum uitkomst. Er zijn altijd tweakers te vinden die dit soort zaken kunnen omzeilen.

Sony heeft toch een goede naam opgebouwd met zijn ingebouwde walkman. Dat hij bij jou kraakt enz. lijkt mij niet de bedoeling, ook al is het maar een toestel van "slechts" ca. ¤ 100,=. Wellicht dat er ergens een contact niet helemaal jofel zit, ik zou daar toch maar eens contact over opnemen met Sony-E of op de diverse fora kijken of meer mensen daar last van hebben (of een forum hier starten, kan ook natuurlijk).

Voor het te harde geluid zou je oordopjes met volumeregelaar kunnen aanschaffen. Als je er wat geld voor over hebt heeft o.a. Sennheiser mooi spul te koop (zie o.a. : productreview: Sennheiser CX400-II Precision review door iAudio). Ik weet niet of de CX 300 ook volumeregeling aan boord heeft (dacht het niet) anders kun je nog goedkoper terecht ook.

Ik begrijp dat je menu in het Engels is. Ik zie ook termen langskomen als: "Geluid opnmn". Moet ik daaruit opmaken dat Nederlands en Engels door elkaar gebruikt worden, of heb je voor het "gemak" het alvast vertaald?

De vastlopers allemaal op één dag (aardstralen of zo), of is dat nu vaker voorgekomen? Als het bij één dag blijft denk ik dat veel tweakers daar graag voor tekenen......

Ik houd er (voorlopig) mee op, mijn advies kijk eens rond op fora en/of ga terug naar de leverancier, want m.i. zitten er een aantal probleempjes in welke er niet in horen te zitten.

Bedankt voor je review.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 2 april 2009 23:12]

Bedankt voor je commentaar, het commentaar waar men wat aan heeft.
Inderdaad originele foto's, stilstaande objecten doen het net iets beter op de foto voor het geval een vriend van je op de foto staat en die dat niet op prijs stelt.

Ik heb in het menu niks bruikbaars kunnen vinden over het opslag probleem (jammergenoeg) en alles 1 voor 1 overzetten naar een andere map is nou ook niet echt handig.

Ik heb nog geen uitgebreide research over het kraken van de walkman gedaan, heb voor research een beetje weinig tijd, en het is al een wonder dat ik een review geplaatst heb (misschien niet de beste) maar wel handige info.
Ook al is mijn schrijfwijze toch aardig vanaf de negatieve kant bekeken.

Het menu is nederlands, alleen is de converter 100% engels.
"geluid opnmn" heb ik letterlijk overgenomen uit het menu, dit is ook geen typfout.

De vastlopers waren alle 3 op 1 dag, en er na niks meer van gemerkt.
Heb de telefoon pas een paar weekjes, dus heel veel uitspraak kan ik daar nog niet van doen.
Vind het overigens vaag dat de telefoon na 10smsjes vol zit. Ben je zeker dat je nergens kan kiezen "memorystick"? Lijkt me dat hij ze nu op de simkaart bewaard, die overigens na 10 vol is..
( ik wil wel graag meer als 2 sterren voor deze review)
Sorry hoor, maar dat doet mij toch echt niet denken van, och, laat ik deze jongen eens 4 sterren geven.. :+
was meer bedoeld van uhh, mocht je me lager dan 2 sterren geven, zeg dan tenminste waarom :D
alleen al omdat het "meer dan" is :D

[Reactie gewijzigd door Dr C op 2 april 2009 22:46]

O, warempel dat is waar ook.
'Leuke handigheid, naar de radio luisteren wanneer je de muziek op je microsd card even zat ben.'

Mag ik je er even op attent maken dat de sony ericsson telefoons Memory Stick Micro gebruiken ;) zoals het staat bij jouw specificaties :)
oopsie, ik heb het meteen maar aangepast.
bedankt!
dikke 4 sterren beetje humor mag ook wel eens op dit veelste serieuze forum

voor de rest mooi uitgebreide review
Hallo sh1nigami,

Ik gebruik altijd MyPhoneExplorer voor het bewaren van al mijn smsjes.
Dit is een programma voor de pc, waarmee je oa je agenda met outlook agenda kunt synchroniseren en ook bijvoorbeeld je smsjes op slaan.

Misschien het proberen waard?

edit: het is gewoon gratis te downloaden.

[Reactie gewijzigd door Henk3 op 2 april 2009 23:43]

Bedankt voor je comment.
Ik heb deze net gedownload, en ga dit morgen even uitproberen.
Goede review van in mijn ogen toch een mooi toestelletje voor weinig geld.
Zou je jouw telefoon eens niet binnen brengen? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat die zoveel vastzit?