Specificaties 27" @ 1920x1080 (PLS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung S27D590P Zwart Review

AVM1986 8 maart 2015, laatste update op 9 maart 2015, 3.215 views

Samsung S27D590P Zwart

Geweldige monitor voor console en pc gaming.

Pluspunten

• Geweldig beeld voor de prijs
  • Veel tuning/calibratie opties
  • 2 HDMI inputs
  • Monitor frame ziet er gelikt uit
  • Game Modus
  • Prima voor pc en consoles
  • Snelle reactie tijd

Minpunten

• Vrij instabiel vanuit standaard stander (waar hij instaat)
  • Er kunnen dode pixels ontstaan (het is mogelijk met deze specifieke monitor)
  • Misschien wat omslachtig en klungelig qua bediening (de powerknop die aan de achterkant zit)

Waar zal ik beginnen? het is in ieder geval een prima scherm voor gamen.
De meeste onervaren mensen die op zoek zijn naar tv's voor hun consoles, hebben vaak geen idee dat monitoren veel beter zijn voor gamen.
Veel minder input lag (in feite amper tot geen) vergeleken met een tv en daarnaast hebben tv's vaak veel meer last van ghosting, image trailing, motion blur etc.
Dit is de perfecte monitor als u een scherm voor puur alleen gamen zoekt.
Of het nou voor pc, xbox one, ps3, x360 en/of ps4 is, het werkt er prima voor.

Mijn gaming pc van in de 1200 euro gebruik ik in combinatie met een lg monitor en mijn oude pc (puur voor retro gamen en films kijken bedoeld) in combinatie met mijn samsung 32-inch tv.
Maar aangezien mijn tv wat last had van motion blur en vooral moeite had bij snellere bewegingen, ging ik deze Samsung S27D590PSX monitor voor mijn xbox one en ps4 aanschaffen.
Nou ik moet zeggen dat het een prima aanschaf is geweest en er is een auto gaming modus optie die je gemakkelijk kunt inschakelen.
Naar mijn mening ziet de auto gaming modus er prima uit, al is het misschien iets te strak/scherp ingesteld.
Daarnaast lijkt het alsof dynamisch contrast is ingeschakeld met auto gaming modus, en dat terwijl dynamisch contrast meestal uit moet met videogames. Geen idee waarom Samsung meestal dynamisch contrast aanzet met gaming modus functie. (zag dit namelijk ook met mijn samsung tv)
Al moet ik zeggen dat het vanaf anderhalf tot twee meter er prima uitziet.
Maar u kunt de settings natuurlijk naar eigen smaak instellen, al vergt het wel wat custom tweaking.
Maar windows heeft overigens ingebouwde software dat werkt voor het tweaken van kleuren en andere beeld settings.
Daarnaast heeft de xbox one ook een optie ingebouwd voor het aanpassen van beeld settings.
Door middel van deze opties zou u de monitor in ieder geval gemakkelijk naar eigen smaak in kunnen stellen.
Maar don't get me wrong, de kleuren en helderheid zijn vanuit factory settings uiteindelijk al meer dan prima.
Er zit geen afstandsbediening bij zoals met een tv. Vanaf de achterkant van de monitor zit een ronde knop waar de powerknop zit en waar u de opties voor beeld settings kunt aanpassen.
Verder beweegt het scherm (wiebelig), al gebruik ik op het moment dan ook een bureaublad dat wat instabiel werkt.

Via het internet had ik opgezocht dat sommige mensen wat pixeldefecten hadden ervaren met deze specifieke samsung monitor. Nu ben ik toevallig ook één van die mensen die nu één pixeldefect (op het moment) in beeld heeft. Nu valt het met gamen amper op, al valt het bij films kijken (maar gebruik zelf een tv voor films kijken) wel erg op met mijn zeer sterke bril.
Het word natuurlijk wel inruilen als er meer pixeldefecten ontstaan.

Maar het is een prima bang for the buck monitor en er zijn gelukkig twee hdmi aansluitingen aanwezig.
U heeft uiteraard wel een speakerset nodig en verder kan ik Disney WOW: World of Wonder aanraden voor het perfect aanpassen van de instellingen.
Maar ga dan wel de custom setting via monitor gebruiken en ga nooit dynamisch contrast gebruiken aangezien bepaalde grafische effecten verloren gaan.
Met ps4 (via ps4 settings zelf) zou u het rgb bereik op volledig kunnen zetten en dan via monitor settings het zwart/black niveau op hoog zetten. Met xbox one is volledig rgb niet mogelijk aangezien het bij xbox niet correct werkt.
over rgb bereik en PS4 video settings

EDIT:
Wat nu mijn setup is voor xbox one en ps4? check hieronder!

PC/AV Mode = PC (hiermee kan full RGB gebruikt worden met zowel pc als ps4)
Samsung Magic Bright = Custom
Samsung Magic Upscale = Mode 1
Image Size = Auto
Brightness = 100
Contrast = 42
Gamma = Mode 3
Color = 65 (red), 65 (blue), 65 (green) - (deze kleur settings heb ik dan ook puur op basis van limited/standaard rgb ingesteld, al werkt het precies dito met rgb full)
Response Time = Faster (niet nog hoger zetten aangezien er dan ghosting in beeld komt)

Heb het allemaal aangepast door middel van AIDA64, Full RGB Test en een ingebouwde windows color tool.
Via AIDA64 werden de kleuren allemaal correct weergegeven in gaming modus.
Maar volgens mij heeft gaming modus het dynamisch contrast ingeschakeld waardoor bepaalde effecten verloren gaan.
Via ps4 zou u het RGB bereik op Volledig (volledig kan vaak alleen met monitoren) kunnen zetten.
Doe dit niet met de Xbox one aangezien de full rgb functie niet correct werkt bij xbox one.
Maar er is ook een AV mode, al vind ik de pc mode het beste werken.
Het is wel echt een kwestie van tweaken en ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit, al zijn bovenstaande settings prima naar mijn smaak.
Bij Full RGB is het in ieder geval handig om HDMI Black Level op Normal te zetten.
Het enige probleem is dat de xbox one heel anders werkt qua beeld settings.
Zoals eerder vermeld werkt de RGB full setting niet met xbox one.
De standaard pc (factory settings) settings waarbij black level laag staat, helderheid 100 staat en contrast 75 staat, werkt zeer goed voor de xbox one.
Maar je zou xbox one met standaard pc mode gebruiken en dan ps4 via AV mode aanpassen en gebruik maken van full RGB. Zou een kwestie van tweaken zijn als je net zoals mij een xbox one en ps4 in bezit hebt.

Heb jij ook een Samsung S27D590P Zwart?

Wat kostte deze monitor destijds? Hij kost op dit moment 250¤ en ik weet niet of een 1080p scherm dat waard is.
Excuses voor de zeer late reactie, je zal nu waarschijnlijk al een tv of monitor in bezit hebben.
Volgens mij had ik hem voor ongeveer 240 euro bij bcc aangeschaft.
In totaal heb ik nu 2 dode pixels waarbij 1 zichtbaar is bij bepaalde kleuren. (niet heel erg)
Maar ik zie dan ook 200% met mijn bril en dus erg zichtbaar van dichtbij.
De standaard kleuren, helderheid en andere settings zijn trouwens al zeer goed.
Pc, xbox one, ps4 en wii u zien er allemaal prima uit met daarnaast snel beeld en een snelle reactietijd. Het is verder ook maar net wat je zoekt voor die prijs.
Maar qua 250 euro budget, 1080p resolutie en console gamen is een monitor ook gewoon een goede optie. Want een zeer goede game tv is gewoon veel duurder.
Een goede 120 hertz monitor is volgens mij ook ergens in het 400+ euro budget.
Anyhow, deze monitor is zeer goed vanwege prijs, snelle reactietijd en omdat er amper tot geen ghosting, image trailing en motion blur aanwezig is. Met daarnaast nog 2 hdmi inputs.
Ah toch bedankt voor je reactie. Ik heb nog geen nieuwe monitor gekocht want ik bezit op het moment al een 1080p 21.5" monitor. Ik wil deze graag vervangen omdat de kleuren van mijn huidige monitor niet zo goed zijn, het scherm is erg blauw en ik zou graag ook een groter scherm willen. Ik zal het scherm gebruiken voor pc gaming. Vanaf 300 euro kan ik een 1440p monitor kopen dus dat is ook nog een optie.
Wat betreft het pixeldefect, moet toch eigenlijk niet mogen voor type scherm? Ik was/ben van plan om dit scherm in dual setup te gebruiken (2x) maar na joun bericht wat betreft het pixeldefect doet het mij twijfelen!
Bij deze specifieke monitor kunnen er dode pixels ontstaan na het bekijken van bepaalde forums en reviews.
Maar in het verleden had ik ook een paar Liyama monitoren die meer dan 7 dode pixels veroorzaakten. 1 zichtbare dode pixel is voor mij dan echt geen probleem.
Gebruik het scherm toch alleen maar bij snelle beelden.
Maar misschien treft u wel een perfect exemplaar van deze Samsung monitor. Geen idee, het zou kunnen.

Bij monitoren mag het trouwens voorkomen als er een paar pixeldefecten ontstaan.
Ligt verder ook aan de fabrikant en zijn Dead Pixel Policies. Geen idee hoe dat verder zit.
Bij een IPS (bij samsung noemen ze dit PLS) beeldtechniek monitor verwachte ik alleen geen dode pixels. Dus geen idee hoe het dan met de garantie zit. Gewoon goed de manual (die bij monitor is bijgeleverd) doorlezen en desnoods Samsung bellen of mailen.

Dead Pixel Limited Warranty Statement
TFT-LCD/LED/PDP & Monitors
The dead pixel warranty applies when your TFT-LCD/LED/PDP & Monitors contains more than 7 dead pixels within the standard warranty period of your TFT-LCD Monitor which SAMSUNG will exchange the LCD panel/module, provided that the defective unit is returned to SAMSUNG complete with full accessories and original packaging.
Door middel van Xbox One calibratie heb ik een betere calibratie gevonden.

PC/AV Mode = PC
Samsung Magic Bright = Custom
Scherpte = 92 (dus geen Samsung Magic Upscale mode selecteren)
Image Size = Auto
Brightness = 100
Contrast = 75
Gamma = Mode 1
Color = Normal
Black Level = Low

Scherpte zag er naar mijn mening prima uit op 92 met xbox one. Met ps4 zag bovenstaande config er ook prima uit, al zit je met het RGB bereik van de ps4 zelf (die je zelf moet aanpassen).
Upscale is in feite een edge enhancer (randen verbeteraar) die je beter kunt uitschakelen.
Maar ps4 heeft bij default foutieve RGB issues. Je moet RGB op Gelimiteerd of Volledig zetten via ps4 settings. Nu heb ik geen idee wat deze monitor ondersteund, maar ik denk gelimiteerd, al ondersteunen de meeste monitoren Voleldig RGB. Dus ga gelimiteerd en volledig RGB gebruiken en ga zien op welke setting het zwart niveau beter is. Maar doe dit alleen met ps4, xbox one ondersteund geen volledig RGB bereik.
PS4 en Xbox one zijn concurrenten en toch maken beide gebruik van AMD onderdelen waaronder de Jaguar based CPU.
Het feit dat meeste xbox one games in 720p resolutie (1280x720) zijn en de ps4 games in 1600x1050 (zoiets) of iets lager zijn maakt weinig uit qua graphics. De ps4 heeft een iets sterkere APU/GPU en dat terwijl de xbox one iets sterker is qua CPU snelheid en Ram geheugen. Dus in 720p kan de xbox one gemakkelijk anisotropic filtering gebruiken, terwijl ps4 dit niet aankan. Aardig wat verschil en dat terwijl ze dezelfde amd componenten gebruiken.

Met veel TV's merkte ik vaak motion blur. Dit is waarschijnlijk niet zichtbaar bij ware 120hz tv's.
Maar met deze monitor werk ik weinig tot geen motion blur en daarnaast zijn trillende randen (vanwege gebrek aan Anti-aliasing met consoles) amper zichtbaar vergeleken met de meeste monitoren.
Kwam er trouwens ook achter dat je met tv's in ieder geval het contrast iets naar beneden moet halen als je last hebt van motion blur.
Heb nu de perfecte calibratie voor ps4 gevonden.
Monitor+PS4

Game mode = off
Image size = auto
Hdmi black level = normal
Response time = faster
Resonsetijd kan ook op normal, maar faster is prima.
Fastest zag er bij vlagen vloeiender uit, al krijg je dan meer artifacts of image trailing zoals ze dat noemen. Maar het viel niet echt op in ieder geval.

Het enig nadeel is dat input hdmi1 samengaat met hdmi2 qua calibratie.
Dus wanneer je hdmi1 (bijv. Ps4) calibreert kun je bijvoorbeeld geen andere calibratie toepassen op hdmi2 waar je bijv. Pc of xbox one op hebt aangesloten.
Misschien dat het mogelijk is, maar ben het zelf niet tegengekomen.
Want xbox one heeft foutieve rgb bereik mode waardoor zwart level te donker lijkt. Dus met xbox one is een andere calibratie nodig vanwege gelimiteerd rgb bereik.