iOcean M6752 Zwart Review

purper 8 maart 2015, laatste update op 14 maart 2015, 1.069 views

iOcean M6752 Zwart

Maximaal 50 woorden, ok...: indien geleverd met KitKat: niet kopen, omdat GPS en Bluetooth crappy zijn.

Pluspunten

• Compleet geleverd: inclusief screen protector en bescherming back
  • Reboot snel: 40 seconden
  • Beide sims mogelijk LTE (1 actief)
  • Batterij is voldoende bij normaal gebruik en laadt erg snel
  • root

Minpunten

• GPS: zwalkt heftig, maar is beheersbaar te krijgen
  • Bluetooth: raakt verbindingen kwijt en vereist dan een reboot
  • Overige sensoren: gyro: calibratie niet blijvend, kompas: waardeloos
  • Misschien is er een ROM probleem met verwisselen sim, zie onder

Gut, als ik naar bovenstaande kijkt lijkt het nog wel een aardig toestel, maar het tegendeel is waar helaas.

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het toestel in Nederland gekocht heb bij http://www.ioceanofficial.nl/ en dat de service prima is, dus daar ligt het absoluut niet aan. Toestel is netjes 1 dag na bestelling geleverd via track&trace. De prijs van EU275 ligt hoger dan in het buitenland, maar service is ook wat waard.

Toestel wordt geleverd met screenprotector en een beschermkap voor de achterkant. De voorkant is altijd licht gekleurd, je kunt andere kleuren back-covers apart aanschaffen of bij bestelling opgeven (waren nog niet beschikbaar toen ik de bestelling deed).

Mijn toestel is nog geleverd met KitKat. Het is niet bekend wanneer Lollipop beschikbaar komt.

De algemene indruk is prima. Voor Antutu zie youtube. Scherm is fraai, gewicht is OK etc etc. De dubbele sim (micro formaat) werkt goed. Je kunt kiezen welke van de twee verbindt met LTE. De ander zal terugvallen op G/E. Het is mij gelukt om op beide sims een LTE verbinding te krijgen (maar dus niet tegelijk). Sowieso is maar op 1 sim de data verbinding actief.

Het toestel heeft geen NFE, maar HotKnot (google zelf maar even). Een technologie waarbij via het scherm informatie wordt overgezet naar een ander HotKnot device.

Ik ben een fervent ingress speler en dan is GPS belangrijk. Dat is op deze telefoon dramatisch. Tijdens het rijden corrigeert route-software zoals Tomtom e.d. de afwijkingen van soms enkele tientallen meters nog wel, maar als je via google maps gaat rijden, dan kan je maar beter een four-wheel auto hebben, omdat je regelmatig off-road bent. Je ziet de snelheid ook soms 20 km/u afwijken naar boven of beneden en het wordt nog erger als je stil staat. Tijdens het rijden van een lange route ben ik twee keer alle satelieten 'verloren'. Een reboot was nodig om de boel weer aan de gang te krijgen.
Je hebt snel een fix en kan naast de Amerikaanse, ook de Russische en Chinese satelieten ontvangen. De eerste 5-10 seconden is de locatie prima, maar daarna gaat de GPS zwalken. Een lunapark zou er jaloers op worden.
Met de app GPS Status is het zwalken tot controleerbare proporties terug te brengen Zie reacties hieronder). Snelheidschommelingen en zwalken is niet meer zo heftig zodat gps navigeren en ingress goed te doen zijn.

Ik heb het toestel gekocht vanwege de dualsim en omdat ik een Moto 360 ging aanschaffen. Mijn oude toestel is nog Android 4.2. Wat kan er misgaan met bluetooth zou je vragen? Niets toch? Met dit toestel dus wel, want een paar keer per dag vallen alle bleutooth verbindingen weg en moet je rebooten om de situatie te herstellen. Sinds de GPS aanpassing lijkt bluetooth ook stabieler. Ik zal dit nog een paar dagen aankijken en hier op terug komen.

Ik heb een Google Cardboard, omdat dat geinig is. Voor zover je niet al misselijk wordt tijdens het dragen van de carboard, zorgt dit toestel er wel voor, omdat zowel de gyro als het kompas vechten om de grootste afwijking en variatie.

Kortom: de drivers GPS, Bluetooth en sensoren voor dit toestel zijn ronduit slecht geschreven of geconfigureerd. Ik begreep van de shop dat iOcean op de hoogte is, maar eerlijk gezegd heb ik er niet veel vertrouwen in. Een collega van mij heeft een ouder iOcean X8 mini (of X7 mini, wil ik even vanaf wezen), en die heeft exact dezelfde GPS problemen. Ik zal hem wijzen op de GPS Status aanpassing en zal de review updaten zodra daar het resultaat bekend van is.

Mediatek anyone? Hoewel, mijn vorige telefoon (Huawei Ascend G700) had ook een mediatek met prima
GPS.

ROM issue na verwisselen SIM?

Hier staat nog een vraagteken, omdat ik er nog niet 100% zeker van ben:

De situatie: telefoon met pin-lock start scherm en uiteraard op beide sims een pin
De actie: verwissel oude sim door nieuwe met hetzelfde nummer
Gevolg: extra lock scherm met tekst 'please enter privacy protection password to unlock'
Na reboot: verschijnt eerst mijn pin lock. Als ik snel genoeg ben kan ik de juiste pin intikken, daarna verschijnen de sim pin schermen en daarna het nieuwe pin lock scherm met de vraag
Verdachte 1: ik, maar
Ter verdediging: ik sla al mijn wachtwoorden etc altijd op in keepass dus ik ben nooit een wachtwoord kwijt
Verdachte 2: Android Device Manager, want ik heb er wel eens mee gespeeld, maar
Ter verdediging: deze lockt volgens mij niet spontaan na verwisselen sim en stuurt zeker geen smsjes (zie verder)
Verdachte 3: de telefoon, ofwel de ROM
Want: na een reboot werden via beide sims smsjes IN HET CHINEES gestuurd naar mijn contacts. Toevallig studeert mijn dochter chinees en de tekst ging over 'misschien is deze telefoon gestolen'

Wat heb ik reeds geprobeerd:
- factory reset via recovery: reset is gelukt, maar lock scherm blijft. Mijn 'eigen' lock scherm is uiteraard wel weg
- flash ROM via adb sideload: een 'vermeende' iOcean Rock ROM gevonden (niet op iOcean site beschikbaar helaas). Na geslaagde upload wordt de upgrade ge-abend, dus mislukt

Heb nu contact met leverancier. Afwachten wat daaruit komt.

Stay tuned!

Heb jij ook een iOcean M6752 Zwart?

GPS en Mediatek zijn nooit echt goede vrienden... Dit trucje deed bij mijn Mediatekphone wel wonderen, dat helpt jou misschien ook een wat stabielere fix te houden (er is vast nog wel een betere uitleg te vinden, deze kwam ik zo snel tegen): http://www.gizchina.com/2...r-gps-on-mediatek-phones/
Michel, dank je wel. Ik heb inderdaad de MTK engineering app geprobeerd, maar de optie besproken in jouw link krijg ik helaas niet te zien. Het probleem wat ik heb (had, zie verder) is niet het krijgen van een fix of de nauwkeurigheid. Ik krijg een snelle fix (5-10 seconden), met veel satelieten en de startpositie is OK. Na een paar seconden (5-10) seconden echter begint de psoitie te zwalken.

Wat wel is gelukt, is het GPS probleem beheersbaar te maken met GPS Status. Via Settings => GPS & Sensors => Sensor Filtering gewijzigd van Weak naar Strong. Dit filtert blijkbaar genoeg random positiebepalingen om de locatie nu genoeg te stabiliseren (paar meter).
Als je een beschermend hoesje om je telefoon hebt zitten zou ik beginnen om dat er eens af te halen. Al is het meegeleverd door de fabrikant. Ik weet dat dat alleen al een wereld van verschil maakt ;)
Goede opmerking, heb het geprobeerd, maar helaas, geen verbetering.
Ik vergeet nog te zeggen, soms maakt de gps antenne slecht contact met het moederbord. Google een beetje op je model met GPS issues... Misschien dat een hardwarematige oplossing al door iemand voorgekauwd is op youtube ;)
Oeps, heb ook MediaTek in m'n nieuwe mobiel. Een MT6582 in een (alhier door mijzelf gereviewde) iDroid Tango A5 5" Dual-sim Wit.
Ik ben nog niet toegekomen aan het uitproberen van de GPS, maar zal dat toch eerdaags gaan doen.
Ik heb zelf ook een MT6582 in mijn budget Wiko Rainbow en moet zeggen dat de GPS echt heel erg goed werkt een ook vrijwel direct een fix heeft ... zal dus toch met het type chipset of de implementatie liggen gezien een collega van me ook problemen had met zijn iOcean.
Ik heb redelijk goed nieuws aangaande het GPS probleem. Het is beheersbaar geworden door een aanpassing uitgevoerd met GPS Status (https://play.google.com/s...eclipsim.gpsstatus2&hl=en).

Het toestel heeft zeer snel een fix en begint ook met de juiste locatie, maar na enkele seconden begint de positie sterke afwijkingen te vertonen van de werkelijke positie (zwalken over de kaart).

Met de app kan via Settings => GPS & Sensors => Sensor Filtering gewijzigd worden van Weak naar Strong. Dit heeft tot gevolg dat zowel GPS navigeren als stilstaan een acceptabel resultaat geven.

Dit is doorgeven aan iOcean, zij zullen hiermee aan de slag gaan. Het probleem is in mijn ogen ontstaan doordat de Mediatek processor nieuw is voor iOcean en zij daardoor nog niet alle instellingen juist hebben staan. Hoe het komt is nog niet bekend maar de Bluetooth doet het ineens ook weer goed nadat de wijziging is gedaan :-)

Ik nodig jullie uit om dit eens te proberen en ben benieuwd naar je bevindingen.

[Reactie gewijzigd door SmartphoneFC op 13 maart 2015 19:37]

Goede review.

Ik heb het toestel ook.
En ik heb precies dezelfde GPS problemen als dat jij hier beschrijft.
Ik heb ook al intensief contact gehad met Iocean over het GPS probleem!
Ik ga proberen om de App GPS status te gebruiken en ik laat hier weten wat het resultaat is.

Ik heb overigens geen bleutooth problemen.
Verder is het een erg fijn toestel!

[Reactie gewijzigd door elroy_b1 op 17 maart 2015 11:55]