Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Netgear WNDR4500 Review

Octobersveryown 6 maart 2015, laatste update op 6 maart 2015, 440 views

Netgear WNDR4500

Inmiddels 3 van deze apparaten in huis gehad. 1 Daarvan was de ouder versie met grote voeding, de andere 2 het nieuwe v2 model. Via de webinterface is deze router makkelijk in te stellen. Ook als accespoint, 1 optie aan vinken en het apparaat doet de rest.

Pluspunten

• Voelt solide aan
  • Makkelijk in te stellen
  • Dual band biedt een uitkomst in drukke omgeving
  • Compacte voeding
  • Printer en/of harde schijf op aan te sluiten

Minpunten

• Geen wandmontage mogelijk
  • In een echt groot huis zal 1 niet genoeg zijn
  • Geen DFS support (zoals zijn broertje 4300)
  • 2.0 USB poort

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Na eindeloos zoeken naar een oplossing voor ons studentenhuis na overleg gekozen om deze Netgear aan te schaffen. Hierbij was het voor ons belangrijk dat het een dual-band router was, omdat er in onze drukken omgeving veen 2,4Ghz netwerken zitten. Omdat wij verdeeld zitten over 4 verschillende verdiepingen besloten om 2x een WNDR4500 v2 aan te schaffen en 1x een WNDR4300. Het bereik van de 4500 is namelijk net iets sterker.

De router is solide en getuigt van kwaliteit. Niet iets was je per se in een donker hoekje weg hoet te stoppen. De voeding is mooi compact net zoals een oplader van een telefoon (is dat niet zo heb je de oudere versie te pakken). Instellen gaat makkelijk en er wordt goede uitleg gegeven over de opties en wat je waarop moet aansluiten. Hier dienen ze alle als accespoint en dat is een met 1 druk op de knop geregeld. Voor de 5Ghz zijn helaas geen DSF kanalen beschikbaar, wat handiger was geweest in deze drukke omgeving.

De router heeft alleen een vaste voet en is niet makkelijk op te hangen. Dit is was onhandig gedaan. Het bereik is tot nu toe prima, maar het verschil met de 4300 die toch bijna 35 euro goedkoper is is minimaal te noemen. Mocht je een router zoeken voor je woonhuis is het misschien voordeliger om meerdere wndr 4300 aan te schaffen ipv. deze.

Tot nu toe is de verbinding stabiel en valt hij niet weg. Op de 5Ghz frequentie is de maximale snelheid van ons abonnement makkelijk haalbaar. Alleen zijn niet alle apparaten uitgerust met ondersteuning voor deze frequentie. Het bereik van de 2,4Ghz is weer groter, maar wij behalen daarop een behoorlijk lagere snelheid.

Heb jij ook een Netgear WNDR4500?