Specificaties Small form factor, 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Pandora Window Zwart Review

pclinde 6 maart 2015, laatste update op 7 maart 2015, 3.547 views

BitFenix Pandora Window Zwart

Een opvallend verschijnsel met geborstelde aluminium zijpanelen. Het oog wil ook wat en dat zit bij de BitFenix Pandora dik in orde, of moet ik zeggen smal in orde? Je leest het verder in mijn review.

Pluspunten

• Uniek design, smal en deftig.
  • ICON Display is een leuke feature.
  • Inbouw mogelijkheden voor een 120 mm en 240 mm radiator.
  • Deftige geborstelde aluminium zijpanelen.
  • Ruimte voor moderne hardware (langere videokaarten).
  • Redelijke prijs voor een kwalitatieve behuizing.

Minpunten

• Kabelmanagement tijdens optimaal gebruik van SSDs, HDDs en LEDS niet optimaal, dit kan aan de krappe kant zijn.
  • ICON Display is een mooie toevoeging, maar hier is zeker ruimte voor verbetering.

Review: BitFenix Pandora Window Zwart

- Introductie
- Specificaties
- Look & Feel
- Inbouwen
- Het schermpje
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
BitFenix Pandora productpagina

Na veel grote builds ga ik nu aan de slag met een compactere build. De BitFenix Pandora behuizing staat in mijn review centraal. Tevens is het voor mij persoonlijk de eerste kennismaking met een behuizing die Micro-ATX en Mini-ITX moederborden kwijt kan. Er zullen ongetwijfeld al veel Tweakers zijn die al met kleinere behuizingen hebben gewerkt, maar voor mij is het nog onbekend gebied.

Daarbij komt ook de bestelling van een Micro-ATX of Mini-ITX moederbord om de hoek kijken. Op het moment van het schrijven heb ik nog geen moederbord. Het is de bedoeling dat ik deze binnenkort bestel, zodat ik beter kan ingaan op de inbouwmogelijkheden. Weer een nieuwe ervaring, omdat ik nog nooit een Micro-ATX of Mini-ITX moederbord heb gehad. Laten we zeggen dat het een spannende stap is!

De BitFenix Pandora is een smalle behuizing met een breedte van 160 mm. Een opvallend verschijnsel met aluminium zijpanelen en een TFT schermpje van 2.4 inch aan de voorkant. Met het TFT schermpje aan de voorkant kan je plaatjes instellen op de Pandora behuizing. Dit maakt het al snel leuk en persoonlijk.

Ik heb de zwarte variant van de Pandora, hoewel er ook nog een zwart met zilver variant is. Dan heb je ook nog de Core editie die zonder TFT schermpje komt. De Core editie is tegen een lagere prijs verkrijgbaar.

Een overzicht van de specificaties van de officiŰle BitFenix website:

Wat meteen opvalt zijn de afmetingen. Ik had het al eerder over de breedtemaat van de Pandora, die erg smal is met 160 mm. Dan hebben we in de hoogte een afmeting van 420 mm en in de lengte 465 mm. Het eerste belletje wat zou kunnen gaan rinkelen is de ruimte voor kabelmanagement. Met de 160 mm zal er niet veel ruimte zijn om kabels weg te werken. Hoe dit in de praktijk werkt lezen en zien jullie dadelijk verder in mijn review.

Het formaat van de behuizing geeft weinig opties voor extra koeling. Er is ruimte voor 3 case fans in totaal, dit is vandaag de dag niet 'super' veel. Hoewel dit een persoonlijke keuze blijft. Ga je voor inbouwmogelijkheden, een uniek design of extra ruimte. In het geval van de Pandora kies je echt voor design.

Heel loyaal beginnen we met de verpakking van de BitFenix Pandora. De verpakking ziet er gewoontjes uit, maar geeft wel wat basis informatie over de Pandora. Op de bovenkant vinden we de naamgeving terug en op de zijkant een logo en specificaties.

Zodra we de verpakking openmaken zien we de kast ingewikkeld met plastic met aan de zijkanten een piepschuimen bescherming.

In de behuizing vinden we een kartonnen doosje met accessoires. De inhoud bestaat o.a. uit schroefjes, een inbussleutel, tie-wraps, rubberen dempers voor de HDDs, zwart klittenband voor kabelmanagement en een zilver BitFenix logo die je op de behuizing kunt bevestigen.

En uiteraard een handleiding met basale informatie over het monteren en demonteren van onderdelen.

Op de voorgaande beelden is de smalle Pandora al zichtbaar in verpakkingsmateriaal, maar in zijn volle glorie is de kast ook echt smal. De kast heeft een imposante uitstraling dankzij de zijpanelen die aan de voorkant naar binnen buigen. Door de samenkomst van de zijpanelen aan de voorkant oogt de kast nog smaller. De zijpanelen zijn gemaakt van geborsteld aluminium en hebben een deftige uitstraling. Op het linker zijpaneel vinden we een acryl window terug.

De geborsteld aluminium zijpanelen lopen in hoogte net wat hoger dan de bovenkant van de behuizing. Je kunt vanaf de zijkant geen directe hoeken zien van de cage van de behuizing. Dit maken de zijpanelen naar mijn mening een unieke feature van de Pandora. De zijpanelen zorgen voor een mooi gevormd geheel en zitten in een 'vouw' op de behuizing.

Laten we een kijkje nemen aan de voorkant van de Pandora. Hier vinden we een frontpanel met een audio en microfoon ingang, twee USB 3.0 poorten en een power en reset knop. Dit ziet er keurig uit en de knoppen lopen mooi mee met de rondingen van de behuizing. Op de voorkant vinden we ook een zwarte glossy afwerking in deze laag is het TFT schermpje van 2.4 inch verwerkt.

Als we de zijpanelen verwijderen kunnen we het voorpaneel verwijderen vanuit de binnenkant. Je kunt het voorpaneel ook van buitenaf verwijderen, maar ik geef altijd liever wat druk vanaf de push pins aan de binnenkant. Het voorpaneel heeft ventilatie gaten, zodat er aan de voorkant intake is voor de front fans.

Onder het voorpaneel zit een stoffilter die met magneetjes bevestigd is aan de behuizing. Deze kun je verwijderen vanaf de buitenkant als de Pandora volledig gemonteerd is. Dit doe je aan de onderkant van het voorpaneel waar een ruimte is om deze te verwijderen.

Aan de bovenkant vinden we een filter met een afwerking van mesh met daaronder een stoffilter. Het filter is makkelijk verwijderbaar door erop te duwen aan twee kanten. Onder het filter bevinden zich twee klemmetjes om het filter op zijn plek te houden. Op deze manier is het kinderspel om het filter schoon te maken.

Nog twee close-ups van het mesh en de stoffilter. Misschien een beetje overdone, maar ik vind dit soort plaatjes altijd leuk voor het oog.

De klemmetjes aan de binnenkant van behuizing zijn nu ook zichtbaar. Deze zijn gemaakt van plastic die het stoffilter letterlijk 'vastgrijpen'.

De voorge´nstalleerde 120 mm fan is zichtbaar aan de bovenkant van de Pandora. In de bovenkant kun je een 120 mm radiator kwijt met twee fans. Op de foto hieronder zijn ook vier rubberen dempers zichtbaar hier kun je nog een 3.5 inch harde schijf kwijt.

De zijpanelen zijn met het zelfde soort principe te verwijderen als het stoffilter aan de bovenkant. Door te trekken en te duwen kun je een zijpaneel demonteren of weer monteren. Aan de binnenkant van het zijpaneel zijn pinnetjes met kogeltjes zichtbaar. Dit is het bevestigingssysteem om een zijpaneel vast te zetten. Ik vind het een mooi systeem, maar het heeft ook zijn minpunt. Omdat de zijpanelen vrij laag aan de grond zitten wanneer ze gemonteerd zijn kan het moeilijker zijn om een zijpaneel te verwijderen. Soms schraap je ze per ongeluk over het oppervlak waar de kast opstaat, hoewel de pootjes onder de kast verder uitsteken dan de zijpanelen. De makkelijkste methode om een zijpaneel te verwijderen is door de Pandora op zijn zijkant neer te leggen.

Aan de binnenkant zien we het bevestigingssysteem waar de kogeltjes in wegvallen zodra een zijpaneel gemonteerd is.

Verder naar de onderkant vinden we nog een stoffilter. De pootjes steken net wat verder uit als de behuizing staat, zodat de zijpanelen niet op het oppervlak rusten. We zien ook de ruimte aan de voorkant waar het stoffilter verwijderd kan worden.

En dan om met de staart te eindigen de achterkant. Hier loopt het geborstelde aluminium door, zodat de totale vorm van de behuizing klopt. Een mooie touch aan het geheel om het af te maken. We vinden aan de achterkant geen ruimte voor fans, maar wel een ventilatierooster zodat er eventueel lucht kan ontsnappen via de achterkant. We vinden 5 expansiesloten en een ruimte voor de voeding.

We hebben hopelijk nu een goed beeld van de buitenkant van de Pandora. Tot zover ben ik erg te spreken over de behuizing. Hoewel de verwachting van het demonteren en monteren van de zijpanelen naar mijn idee soepeler zou zijn. Ik zeg niet dat het bevestigingssysteem niet klopt, maar in de praktijk is het naar mijn idee wel wat lastiger. Laten we snel verder gaan met de binnenkant en het inbouwen.

In het begin van mijn review gaf ik aan dat ik nog geen moederbord besteld had, dus ik moest nog even wachten met dit onderdeel. Maar ik ben eindelijk zover dat ik een moederbord besteld heb om de inbouwmogelijkheden van de Pandora te ervaren. Laten we van start gaan met de gestripte behuizing, zodat we een idee krijgen van de mogelijkheden.

Om nog even goed op te sommen wat er mogelijk is aan inbouwopties met de Pandora:
  • Micro-ATX of Mini-ATX
  • 2* 3.5 inch HDDs
  • 3* 2.5 inch SSDs
  • 1* 120 mm fan bovenkant
  • 2* 120 mm fan voorkant
Laten we beginnen bij het openen van het linker zijpaneel, omdat dit de meest praktische benadering is. De kabels van het frontpanel zijn meteen zichtbaar. We komen de volgende aansluitingen tegen:
  • 1* USB 3.0 connector
  • 1* HD Audio connector
  • 1* Power SW, Reset SW, HDD LED en Power LED +/-
  • 1* USB connector, om het 2.4 inch schermpje te voorzien van stroom

Op het moederbord tray vinden we voorge´nstalleerde afstandsbusjes en de naamgeving van het merk BitFenix.

Op de bodem van de Pandora zien we vier rubberen pads om de voeding op te plaatsen, zodat er nog wat ruimte ontstaat tussen de behuizing en de voeding. Tegelijkertijd vangen de rubberen pads eventuele vibraties op. Nu ik de foto's heb van de inbouw kan ik meteen door naar de ingebouwde afbeeldingen en wissel ik deze om en om af.

Met een maximale maat van tot 180 mm zit je goed. Ik moet zeggen dat het net aan is en erg krap. Wil je gaan bouwen met de Pandora, dan adviseer ik je om de kabels die je nodig hebt alvast aan te sluiten. Zo kun je de voeding zijwaarts via de achterkant in de behuizing plaatsen en hoef je niet meer moeilijk te doen. Dit had ik dus niet gedaan, waardoor ik nog moeilijk moest doen om specifieke kabels aan te sluiten. Tevens is een voeding met platte kabels geadviseerd, omdat je weinig ruimte hebt voor kabelmanagement. Hieronder nog een overzicht van de ruimte aan de onderkant met mijn Cooler Master V850 voeding van 170 mm.

Aan de onderkant bevindt zich een bracket waar je zijwaarts een SSD op kunt monteren. Deze zal zichtbaar zijn door de window van het linker zijpaneel. De bracket functioneert voor mij ook als kabel spot, zodat ik alles erachter kan wegwerken voor een schone look.

Op het moment van foto's maken zag dit er stiekem nog wat rommeliger uit. Maar om toch maar een idee te krijgen van hoe dit eruit ziet. Er is ook nog plek om een 3.5 inch HDD te plaatsen. Om de schijf te installeren schroef je deze vast aan de onderkant van de behuizing. Om geen last te krijgen van ongewenste vibraties maak je gebruik van de meegeleverde rubberen dempers.

Als we kijken naar de kabel uitsparingen zien we dat deze niet afgewerkt zijn met rubber. Ik begrijp de keuze voor extra vrijheid van kabels, maar ik vind het tegelijkertijd jammer omdat er geen keuze is. Het zou fijn zijn als BitFenix dit in de toekomst als extra accessoire in het pakket erbij doet.

Met de voor ge´nstalleerde afstandbusjes kon ik het moederbord meteen out of the box installeren. Ik heb momenteel maar een klein kaartje ge´nstalleerd in het systeem. Hoewel er ruimte is voor videokaarten tot 350 mm.

Als we naar de achterkant verhuizen is het eerste punt wat ik graag wil bespreken de CPU power connector. Er zit een kleine uitsparing in de bovenhoek om een kabel weg te werken. Ik was er van overtuigd dat ik mijn CPU power connector er wel doorheen zou krijgen, maar achteraf bleek dit toch niet waar te zijn. Met resultaat dat ik mijn moederbord weer kon verwijderen. Mijn advies is om de kabel te plaatsen voordat je het moederbord installeert.

Aan de achterkant komen we weer in contact met de smalle form factor van de Pandora. Ik vond de uitlijning van de voeding een heerlijk plaatje!

Aan de achterkant zien we nu wat meer 'leven' Het installeren van videokaarten gaat trouwens net wat anders in de Pandora. Op de foto is een plastic kapje zichtbaar, deze kun je van de behuizing verwijderen. Met de meegeleverde inbussleutel kun je de thumbscrews onder het kapje verwijderen. Deze maken dus niet gebruik van kruiskop, maar inbus.

De Pandora is een mooie smalle behuizing, maar met het inbouwen kan dit toch wat moeilijker zijn. Is dit een probleem? Eigenlijk niet. Je weet van te voren wat je in huis haalt. Met een beetje creativiteit kom je heel ver. Gewoon doen door te proberen, en met de eventuele ruimte beperkingen ga je zelf wel denken wat de mogelijkheden zijn. Los van dat heb je wel een mooie design op je bureau staan dat tegelijkertijd erg weinig ruimte inneemt. Nog een paar 'finale plaatjes' om dit onderdeel af te ronden.

Voordat we naar de conclusie gaan zoomen we nog in op ÚÚn onderdeel. Dit is het ICON Display op de voorkant van de Pandora. Een 2.4 inch TFT schermpje waar je zelf foto's op kunt inladen met de een programma die verkrijgbaar is via de website van BitFenix. Die je hier kunt downloaden.

Het programma werkt heel simpel. Je kiest een plaatje die jij op de voorkant van je Pandora wilt weergeven. Dit plaatje moet een afmeting hebben van 240 bij 320 pixels. Je sleept vervolgens het gekozen plaatje op het 'BitFenix ICON.exe' bestand. Zodra je dit doet zien we een CMD scherm en een paar seconde later kun je genieten van je eigen plaatje. Een leuke en onverwachtse verassing was voor mij toen mijn computer stand-by stond. Het plaatje blijft dan zichtbaar! Persoonlijk beleef ik dit als dikke pluspunt.

Zodra we de voorkant van de behuizing verwijderen zien we de plastic behuizing van het 2.4 inch schermpje beter bekend als ICON Display. Het schermpje wordt gevoed door een USB 5-pin header die je gewoon op het moederbord kunt prikken. Je kunt de kabel ook verwijderen als je deze niet wilt gebruiken, maar dit lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.

Standaard is het BitFenix logo zichtbaar op het schermpje, maar we gaan natuurlijk wat eigen variaties gebruiken.

Ik heb ook even een volledig wit vlak ingesteld, zodat ik eventueel kon controleren op verkleuringen of pixels.

Omdat ik zelf een liefhebber ben van vissen mag de goudvis niet ontbreken. Oud maar goud!

Met een schattige olifantje ben ik nog even met de kijkhoek aan de slag gegaan. Op mijn camera is het vrij moeilijke vast te leggen, omdat deze niet super geavanceerd is. Maar met het blote oog is het schermpje wel beter waar te nemen. Een kleine serie van de voor, zijkant en bovenaf. We zien wel dat de kijkhoeken niet superieur zijn.

Het 2.4 inch schermpje is duidelijk te zien in het frontpaneel van de Pandora. De plastic laag beschermt het schermpje, maar doet ook een beetje af aan de kijkhoek, kleur en lichtreflecties. Denk hierbij aan een lamp die je hebt staan tegenover of naast je computer. De lamp zal dan snel terug te zien zijn als reflectie op het frontpaneel van de behuizing. Hieronder nog een afbeelding met wonderspul en fruit voor de kleuren en vitamines.

Het schermpje op de BitFenix Pandora is een zeer leuk toevoeging, maar kent want minpunten. Anderzijds kunnen we zeggen: wie niet waagt, wie niet wint!

De BitFenix Pandora is een mooie en strakke design behuizing. Het smalle design heeft zijn voor en nadelen. Ik zou het liever willen plaatsen onder 'het is het ÚÚn of het ander'. Ik vind het smalle design van 160 mm een genot, maar als we kijken naar kabelmanagement dan lever je hierop in. Nu valt niet alles goed te praten, omdat het gewoon ook echt minpunten heeft.

Ik ervaar persoonlijk toch wat moeite met het kabelmanagement in de behuizing. Zeker als je nog extra LED strips wil installeren en volledig gebruik wilt maken van alle SSDs en HDDs spot. Op dat moment heb je echt een bulk aan kabels onderin de behuizing. De ATX 24-pin connector is in dit geval net wat te groot voor de uitsparing aan de voorkant waar nog wel mogelijkheden zijn voor kabelmanagement. Bij het sluiten van het rechter zijpaneel (achter) merk je toch wat tegendruk. Hoewel je met tie-wraps en klittenband een heel eind kunt komen.

Het 2.4 inch TFT schermpje is een leuke en unieke toevoeging. Zelfs in standby modus kun je genieten van het schermpje. De kijkhoek is niet superieur, maar zeker iets om mee te 'kunnen leven'. Ik geloof dat BitFenix het ICON Display programma in de toekomst blijft updaten, dus misschien kunnen we nog nieuwe features verwachten.

De zijpanelen zijn vervaardigd uit geborsteld aluminium wat er prima uitziet. De panelen voelen solide aan en het bevestigingssysteem is goed te gebruiken. Hoewel ik toch nog de voorkeur geeft om de behuizing zijwaarts neer te leggen wanneer ik een zijpaneel verwijder. Misschien niet de meest praktische manier, maar wel comfortabel voor mijn persoonlijke gebruik. Daarmee geef ik ook aan hoe persoonlijk het gebruik van een behuizing kan zijn.

De mogelijkheid om een 120 mm waterkoeler aan de bovenkant te installeren, of een 240 mm waterkoeler (radiator) aan de voorkant te installeren is erg fijn. Hoewel dit niet zichtbaar was is in mijn review ben ik verrast dat het mogelijk is.

De Pandora is small, strak en heeft een heerlijk design. Dit heb ik al tig keer eerder aangegeven, maar ik val graag in herhaling. Hoewel het kabelmanagement met optimaal gebruik van de behuizing (SSDs, HDDs en LEDS) niet altijd even comfortabel is. Ben je een meester in het wegwerken van je kabels, dan moet dit echt wel goed komen. Met een praktische en doordachte benadering kom je al heel ver. En misschien moet je net als ik wel twee keer je moederbord monteren. 'Spelenderwijs' kom je er wel. Als we kijken naar het totaal concept van de Pandora, dan mag ik wel zeggen dat het een unieke behuizing is. Even iets anders tegen een zeer redelijke prijs.

Heb jij ook een BitFenix Pandora Window Zwart?

Zeer nette en uitgebreide review. Mooi gebruik van foto's, bijna artistiek.
Bitfenix is naar mijn idee toch echt zo een merk dat je een mooie behuizing geeft, met veel opties. Ideaal en geweldig voor op LAN parties of in de kamer. Hoop ooit op een grotere versie hiervan.
Hoi Melek,

Thanks! Het is inderdaad een strakke behuizing! Ideaal om mee te nemen, en tegelijkertijd een mooi stukje design. :D

Groet. Pim
wauw allemaal over 1 zo een kast
Wat een geweldige case, krijg hier een console idee van. zou wel erg vetjes naast mijn TV staan als ITX gaming systeem. MMMMM ideeŰn
Review is trouwens ook weer mooi geschreven, leest er lekker weg met mooie duidelijke foto's.
Hoi EmptyNull,

Bedankt! Ben druk bezig met een nieuwe review die vandaag misschien wel live gaat. :D

Het is een zeer mooie en compact kastje, alleen kabel management is pittig met zo weinig ruimte in de breedte (160 mm). Maar eenmaal naar je zin heb je echt een mooi beestje staan.
Wederom een zeer uitgebreide en gedetailleerde review! Hulde +3 ! ;)
Hoi Alcyone, bedankt! Is wel even wennen zo'n compact kastje, maar hij misstaat hier niet. :D
Ik vind het kastje natuurlijk ook zeer gaaf!

[Reactie gewijzigd door VECTOR op 6 maart 2015 17:22]

Dat is het inderdaad! De vormgeving is echt te danken aan de zijpanelen die een geheel vormen. Een strakke behuizing. :D