Specificaties Binnencamera + app - Bekijk alle specificaties

Xiaomi IP camera - Xiaoyi Ants Smart camera Review

tokko1 2 maart 2015, laatste update op 3 maart 2015, 18.259 views

Xiaomi IP camera - Xiaoyi Ants Smart camera

De Xiaomi Ants Xiaoyi Smart Camera is voor mij een superleuke en ook functionele gimmick gebleken. Met zijn ongeveer 30/35 euro is het een goed betaalbare wireless ip camera. De feature set en uitstekende kwaliteit die je er voor terug krijgt is het voor mij zeker waard.

Pluspunten

• Betaalbaar
  • 720p resolutie, goede kleurweergave
  • Wireless
  • Uitgebreide featureset
  • Strak en minimalistisch design
  • Talkback feature

Minpunten

• Geen officiŽle engelse app
  • Ondersteunt geen 5Ghz Wifi
  • Geen Full-HD
  • Geen IR-Leds integratie/functionaliteit

Kwaliteit Score: 5

De Xiaomi Ants Xiaoyi Smart Camera, dť wireless IP camera van Xiaomi, of van Xiaoyi, of toch de Ants camera? Het is allemaal een en dezelfde camera door Xiaomi geproduceerd onder de merknaam Xiaoyi. En de camera waar ik het in deze review over ga hebben. Het is een draadloze IP camera. Dus een camera die via je draadloze Wifi netwerk beeld doorstuurt naar je telefoon en/of tablet.
De camera kan je voor veel verschillende dingen gebruiken maar de voornaamste redenen zijn toch wel als beveiligingscamera en als babysit camera.

De cam komt zoals je van Xiaomi gewend bent in een minimalistische maar goed doordachte verpakking. Op de verpakking een klein xiaomi logo te vinden op de achterkant. Alle andere logo’s zijn van “YI” het sub-merk dus. In de doos zit de cam in zijn behuizing, een (Chinese) handleiding, (US plug) oplader en een USB kabel van 1,5m. Van Tinydeal kreeg ik standaard zonder hiervoor gevraagd/extra betaald te hebben een US-->EU plug meegeleverd. Goede handige service dus.

- Features: - 720P HD resolution
- 111 į wide-angle - 4x (digitaal) zoom
- Video/Foto opnamen maken
- Microfoon
- Luidspreker (two-way-communication)
- Micro-SD kaart opslag
- Micro-USB power-plug
- Motion detection
- Wifi (De Wifi schijnt trouwens niet(goed) te werken op 5Mhz wifi dus check voordat je deze cam koopt of je een modem hebt met de 2,4 Ghz band (bijna alle routers/modems))

Om de cam te koppelen aan je telefoon/tablet moet je ten eerste aan hetzelfde (draadloos) netwerk verbonden zijn en ten tweede moet je op je mobiele apparaat dezelfde app geÔnstalleerd hebben. De officiŽle app is trouwens volledig in het chinees dus hier heb je waarschijnlijk niets aan. Er zijn verschillende vertaalde versies van de app te krijgen. Onder andere op een ‘goedgekeurde’ thread in het officiŽle Xiaomi forum. Deze heb ik zelf gebruikt.
Dan komt het koppelen zelf, start de app op en log in (met bijvoorbeeld je Xiaomi account). Sluit je cam op een stroombron aan (Laptop, USB-stroom adapter, powerbank etc.) en reset deze door op de achterzijde in het kleine gaatje enkele seconden de reset-button ingedrukt te houden. Dan klinkt er een Chinese stem en staat je cam open voor detectie. In de app kan je dan “een camera toevoegen”. Zelf heb ik dit een paar keer moeten proberen voordat het lukte. Maar hij doet het nu elke keer gewoon bij het opstarten.
(eventueel kan je deze guide gebruiken die door asm980 gemaakt is (van het en.miui.com forum))

http://i.imgur.com/U0k5XnK.png http://i.imgur.com/dVN1690.png

De cam zelf is eigenlijk maar een redelijk kleine module met een doorsnede van 6cm bij 3cm. Deze zit in een strakke witte behuizing geklikt en kan vrij rond draaien, de behuizing heeft een kantelpunt en een stevige basis. Deze basis is zelf zwaarder dan de cam, dus je kunt hem in elke positie neerzetten.. hij zal niet omvallen. Kortom je kan hem op je bureau ergens op richten, maar ook bovenop de kast dat hij recht naar beneden kijkt. Wil je hem aan de muur bevestigen? Dan kan je de basis los likken en de schroefgaten gebruiken die er al in zitten om hem vast te zetten op je muur.

Om het beeld van je IP-cam te bekijken heb je dus de Ants-cam app nodig. Ik heb voor deze review de iets beperktere versie gebruikt omdat niet alle features nog vertaald zijn en het daardoor ook niet de aller laatste versie van de app is. Maar ook met deze app kom je al een heel eind.
Allereerst gebruik je de app om je IP-cam te koppelen, de keren daarna verschijnt hij al in het menu en kan je hem activeren door er gewoon op te klikken.
In de camera interface kan je het beeld in portraid bewegen door te swypen of je toestel heen en weer te bewegen. In landscape krijg je wel het hele beeld te zien.
Met de tijdbalk onderin kan je terug in de tijd kijken (opgeslagen op je SD-kaartje, zonder is het dus niet mogelijk), hierop staat ook de ‘motion detectie’ aangegeven. Hierbij moet je wel vaak bufferen.. maar ’t werkt wel redelijk.
Live video geeft hij ongeveer met 20fps 720p door na enkele seconden gebufferde te hebben, ook zit er wat vertraging in de doorgifte.
Door op de microfoon-knop in het midden te drukken en in je telefoon te spreken stuur je een audio-bericht naar de cam en zal dit via het speakertje te horen zijn. Andersom kan je de microfoon van de cam ook aan zetten om te horen wat er aan de andere kant gebeurt.

Daarnaast kan je nog wat andere instellingen veranderen, zoals het ledje op de voorkant, je cam updaten etc.

Bij mij op de universiteit is het netwerk beschermd met een extra protocol boven WPA2 met een inlognaam/code. Volgens mij is het niet mogelijk om je cam dan via dat netwerk makkelijk te koppelen en te bekijken. Maar ik wou hem daar toch gebruiken, dus moest er iets anders op gevonden worden. Uiteindelijk heb ik daar een ander product van Xiaomi voor gebruikt. Namelijk de mini-wifi-dongle van Xiaomi, en dan nog in combinatie met een Xiaomi powerbank.. kon ik hem mooi ergens hoog plaatsen en overzicht hebben van de werkplek.

Als voorbeeldje heb ik een klein stukje video en een foto gemaakt met de camera geupload:
Foto:

En voor de video kan je hier naartoe gaan:
https://vid.me/OhvH (mogelijk is er wel wat compressie toegepast op de video site)

De Xiaomi Ants Xiaoyi Smart Camera is voor mij een superleuke en ook functionele gimmick gebleken. Met zijn ongeveer 30/35 euro is het niet een heel goedkope wireless ip camera maar ook niet een hele dure. De feature set en uitstekende kwaliteit die je er voor terug krijgt is het voor mij zeker waard. De flexibel mount waar de cam in zit is mij erg handig gebleken want je kan hem in echt bijna alle standen zetten. De beeldkwaliteit is meer dan genoeg voor huis-tuin-keuken gebruik, misschien zelfs wel voor kleine bedrijven. Enige echt grote nadeel van de cam is en blijft dat hij eigenlijk bedoelt is voor de Chinese markt. En alle bijbehorende nadelen van dien. Dus de Chinese app, gesproken Chinese boodschappen etc. Maar er valt mee te leven, en desondanks vind ik de cam zeker zijn geld waard!

Hij is onder andere te koop bij Tinydeal maar ook bij ongeveer alle andere Chinese webshops.

Meer informatie op de officiŽle (Chinese) Xiaomi site: LINK.
En voor support/feedback kan je altijd hier je vraag stellen of even rondneuzen op het onofficiŽle Xiaomi support/feedback forum hier.

Heb jij ook een Xiaomi IP camera - Xiaoyi Ants Smart camera?

Op de fotos in deze review zie je geen stroomkabel. Is de kabel makkelijk netjes weg te werken en zou je een eigen foto van de achterkant kunnen posten?

En is het mogelijk om een still jpeg (url image) te maken voor het versturen van screenshots als er wordt aangebeld?
De kabel kan je prima wegwerken. De camera module kan je zelf ronddraaien, let er wel op dat je beeld dan ook mee-draait ;)
180 graden draaien kan dus, maar dan moet je de stream ook even draaien.

Fototje van Cam mťt kabel:

Wat die screenshot als je aanbelt betreft, geen idee. Zit niet standaard in de software in ieder geval. Mogelijk dat je dat zelf met andere software en de stream kan regelen maar hier kan ik je niet mee helpen.

Sowieso zou ik hem niet buiten ophangen, daar lijkt hij niet op gemaakt qua waterdichtheid etc.
Hoi Studiodubio,

Is het je nog gelukt om via een url een still jpeg image van de web-cam af te trekken? Zo ja, welke URL gebruik je daar dan voor?

Alvast bedankt.
heb je een werkene link van app in engels die link in je review doet het niet meer
Er zijn inmiddels verschillende versies op het Miui forum die je kan gebruiken, kijk hier maar:

[Reactie gewijzigd door tokko1 op 6 oktober 2015 10:09]

Als ik die apk installeer is het gewoon in het chinees, wat doe ik fout?
Om eerlijk te zijn, geen idee ;) daar heb ik toch wat meer informatie voor nodig. De eerste link is gewoon de 'engelse' vertaalde versie nogsteeds.

Ik zou nog even andere APK's proberen en anders een topic starten waar verschillende mensen je kunnen helpen met je probleem. Begin dan eerst even met specifiek uitleggen welk model cam je hebt en welke APK's je al geprobeerd hebt, wat je android versie is, wat je systeemtaal is etc.
De link in die eerste link doet het bij mij niet, bij jou wel?

deze link bedoel ik http://xiaomi.eu/signed_yicamera.apk
Had ik ook. Wat bij mij het probleem was: als je systeemtaal niet Engels is valt hij terug naar het Chinees. Zet je je systeem op Engels dan werkt het. Met sommige apps kun je het op applicatien-niveau instellen maar dat is best een gedoe.
Dat is het inderdaad, bedankt!
Afgelopen weekend een update van de app gekregen (nu versie 2.10.0.6_20151105 van de YI Home Camera app). Deze is wel in het engels als je nederlandse android systeem taal gebruikt. Al is niet alles vertaald maar voor mij is dit genoeg.
Er was ook een firmware update voor de camera, wat die update gedaan heeft weet ik niet precies, maar de tijd van de camera staat nog steeds op Beijing tijd.....
Top dank je, ga ze uit proberen
niet(goed) te werken op 5Mhz wifi -> 5Mhz zal wel Ghz moeten zijn :+

Wat ik mis in deze review is eigen fotos?
Ah yes, foutje bedankt :Y)

En eigen foto's zijn oa de packaging foto en de screenshot ;) Weet niet wat voor foto's je nog meer zou willen..
volgens mij gaat de review over een camera :+
Camera's maken foto's :)
Hij maakt zelfs Video en foto's ;)

(Kan wel wat uploaden, maar als je voorbeelden van de kwaliteit wilt kan je ook even googlen zijn genoeg te vinden ;) )

Heb een foto en een video geuplaod en in de review verwerkt.

[Reactie gewijzigd door tokko1 op 3 maart 2015 18:36]

en waar is het resultaat? :p
(dan beoordeel ik jouw review pas :) )
Is deze ook via een webinterface te benaderen?
Op de originele firmware schijn je het via een rtsp stream te kunnen benaderen.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hier geen ervaring mee heb.

Meer informatie hierover:
Heb het hier even geprobeerd en werkt idd met de oude firmware. (met VLC)
Alleen in de app heb je natuurlijk wel veel meer controls.

overigens zoekt Xiaoyi (het bedrijf wat deze cam maakt en is overgenomen door Xiaomi) nog op zoek naar linux / windows dev's. zou misschien kunnen duiden op nieuwe app voor windows & linux :)
Volgens mij geen RJ45 netwerkaansluiting, of wel? Misschien handig om even te vermelden. Ik heb bij een IP-camera namelijk zelf de voorkeur om bedraad aan te sluiten (indien mogelijk). Framerate is dan vaak stukken beter dan over WiFi.
Inderdaad geen RJ45 aansluiting, ik spreek ook specifiek over een wifi ip-cam. Zo kan je bij de specificaties zien:
Verbindingen
Verbinding (wlan) 802.11a, 802.11ac, 802.11ad, 802.11b, 802.11g, 802.11n

Dus Šlleen Wlan verbinding ;)
Okť, thanks! Zo'n vermoeden had ik al, maar omdat bij Banggood wel RJ45 wordt genoemd raakte ik in de war :p
iemand ervaring met deze cam met de Surveillance Station 7.0 op de Synology?
iemand ervaring met deze cam met de Surveillance Station 7.0 op de Synology?
Het is mij nog niet gelukt, misschien door te downgraden en dan de stream gebruiken. Maar het werkt in iedergeval niet zondermeer.
deze ip cam start dus ook met recorden bij het detecteren van bewegingen in de ruimte?
Dat is een feature inderdaad.

Je hebt verschillende opnamen modus, waaronder bewegingsdetectie er een van is.
Hoe lang gaat de camera mee op een volledig opgeladen powerbank? Of weet je op z'n minst hoe lang je 'm aan ťťn stuk door gebruikt hebt vanaf de powerbank?
Dat is natuurlijk afhankelijk van welke powerbank je gebruikt. Bij de 5000mAh powerbank gaat hij natuurlijk aanzienlijk minder lang mee als de 16000mAh versie.

Wat ik me kan herinneren gaat hij bij de 10000mAh tenminste 5/6 uur mee, dat is het langste wat ik ooit gebruikt heb zonder 'm aan een power-outlet gehangen te hebben.
Aan topicposter: is er de mogelijkheid om een timelapse te maken met deze camera?
Of weet iemand anders dit toevallig?
Hey, ten eerste.. dit is geen topic dit is een review ;) ten tweede, dat kan je beter even in het topic vragen, en die vindt je hier:
[Xiaomi Yi Ants Wifi IP-Camera] Ervaringen & Discussie

En op je vraag weet ik niet direct antwoord, heb even voor je gezocht maar kan de feature niet direct vinden, dus ga er vanuit dat het niet 'standaard' kan. Maar natuurlijk kan je wel filmen en daar stukjes aan elkaar plakken etc. ;)
Als je opneemt op de sd kaart wist hij dan automatisch als t vol begint te raken?

[Reactie gewijzigd door SeenD op 23 mei 2016 10:24]

Nee, dit dien je zelf handmatig te doen.