Specificaties Tower, 6 interne bays - Bekijk alle specificaties

NZXT S340 Wit Review

marinusvdmeulen 2 maart 2015, laatste update op 22 januari 2016, 3.096 views

NZXT S340 Wit

Prima kast! alles is makkelijk in te bouwen, en de kabels zijn super mooi weg te werken. Het raam krast alleen super snel, de fan van mijn Mugen zit hoger dan normaal i.v.m. mijn werkgeheugen (Geil EVO Corsa) de beugeltjes van de fan raken het raam

Pluspunten

• Super strak
  • Top kabel management
  • koelt goed
  • overal duimschroeven
  • voeding gemakkelijk eruit te halen vanwege voeding bracket
  • minder vingerafdrukken t.o.v. de zwarte variant

Minpunten

• window krast super snel!
  • lak liet bij 1 schroef al los toen ik deze voor het eerst vastdraaide
  • Fans maken veel geluid op 12V
  • frontpanel erg stevig vast, hierdoor heb ik per ongeluk de twee bovenste pennetjes al stuk gemaakt. heeft gelukkig geen invloed op het uiterlijk en funtionaliteit

De NZXT Source 340
Ik heb deze kast 3 maanden geleden gekocht voor het bouwen van mijn nieuwe pc.
Ik zat te twijfelen tussen de H440 en S340, omdat ik niet zo'n fan ben van bakken met geld aan een kast spenderen heb ik toch maar de S340 gekozen.

Mijn doel was (daardoor) om een lekker compacte pc te bouwen (wel ATX), die wel over een ATX bord beschikt, een dikke videokaart kan hebben en er super strak uitziet. Ik gebruikte voorheen de oldskool Thermaltake Kandalf, een onhandelbaar groot kreng.

Aankomst
Zoals bekend is, is NZXT niet al te goed in het inpakken van hun kasten, toch had ik hier niet veel op aan te merken, de kast is volledig aangekomen en zat tussen twee schuimblokken.
De schroefjes zitten in een doosje en allemaal per soort in zakjes verpakt. Bij sommige fabrikanten krijg je tegenwoordig zelfs een plastic bakje met verschillende vakjes, dit hoeft van mij niet maar ik begrijp dat mensen dat fijn zullen vinden.
op het ruit zit zowel aan de binnen als buitenkant beschermend folie. Haal dit er NIET af voordat je computer af is want het window krast erg snel.

Installatie
Bij de installatie verliep alles erg vloeiend, het moederbord paste er zo in (natuurlijk) en ik heb geen problemen gehad met de bekende 8-pin CPU voedingskabel.
Over de voeding gesproken, deze wordt geïnstalleerd met een bracket die je buiten de kast erop schroeft, daarna kun je de gehele voeding er in één keer in schuiven, erg handig.
Bij de installatie en tijdens een uitbreiding komt deze bracket ook erg van pas ik heb er namelijk een Corsair RM850 in zitten, deze is een stukje langer dan een standaard voeding, de harde schijven zitten onder dezelfde cover verstopt, hierdoor is er erg weinig ruimte over om een kabel in de voeding de steken, gelukkig is dit dus makkelijk op de lossen!
Van de installatie van de harde schijven werd ik minder vrolijk, deze zijn maar aan één kant vast te schroeven tenzij je de gehele voeding eruit haalt, doe dit dus als eerste! dan kunnen ze mooi strak vast zitten. één van de drie harde schijven wordt op de boden vastgemaakt, deze kun je via de onderkant vastschroeven, hier is mogelijkheid om een 3.5" of 2.5" HDD te plaatsen.
in de kast, als show-off, kun je nog twee SSD's naast elkaar plaatsen, hiervoor kun je een duimschroef losdraaien waardoor het hele plaatje loskomt. Mooi, handig.

Uiterlijk en features
Qua uiterlijk vind ik de S340 gewoon prachtig, de kast heeft een super strak uiterlijk en lijkt snel mooi volgebouwd, wel is het gewoon mooi als er iets van verlichting in je kast zit. Zelf gebruik ik een Asus P8P67 Deluxe moederbord, hiervan heeft de chipset een mooie blauwe LED, ook zou een LED fan in de voorkant een erg mooie sfeer maken. De kast is compact en is het zeker waard om bovenop je bureau te zetten!
De NZXT S340 komt met twee redelijk stille 120mm fans, in de achterkant kan alleen een 120mm worden geinstalleerd, in de bovenkant kan een 120 of 140mm fan worden geschroefd en in de voorkant kunnen twee 120mm of 140mm fans worden gezet. ook past hier een dubbele radiator.
De S340 heeft geen externe bays, dit kan een punt zijn waardoor je hem iet meer kan gebruiken, maar zeg zelf, wie gebruikt tegenwoordig nog installatie DVD's?
Wel zitten op de bovenkant twee USB 3.0 poorten, een externe DVD reader is dus altijd mogelijk.
De S340 heeft aan de voorkant een mooi stoffilter die met magneten vastzit. na twee maanden op mijn stoffige kamer te hebben gestaan, zag ik in de kast een hééél klein beetje stof zitten en bij het verwijderen van het front zag ik dat het filter mooi veel stof heeft verzameld.
Onder de voeding zit een filter dat eigenlijk wel erg slecht is als je kijkt naar de bouwkwaliteit van de rest van de kast, dit is gewoon en gaasje, uitgeknipt en er tussen gefriemeld. Het functioneert wel maar het had zeker beter gekund! Gelukkig heb ik er niet al te veel last van door de meestal stilstaande fan in mijn voeding :)

Koeling
Hier heb ik zelf niet veel over te zeggen, de S340 koelt gewoon goed, het is een kleine kast waar ik 4 fans in heb zitten, zonder het zijpaneel draait de processor IDLE 2 graden koeler dan met het zijpaneel.
Ik gebruik een 2500K die geclockt is op 4.0ghz met een vCore van 1.3v.
De processor is IDLE 34 graden en tijdens een potje Prime95 65 graden.
Wel heeft de kast dus mogelijkheid om een dubbele radiator de installeren, en dat in zo'n compacte kast. Daardoor geef ik de S340 toch een hoge score op koeling en inbouwmogelijkheden.
Pas wel op! wanneer je een Scythe Mugen instaleert, wil je GEEN hoge geheugenmodules (zoals ik) de fan van je koeler moet dan aan de andere kant of een stukje hoger, hierdoor krassen de beugeltjes op mijn window. 8)7
Ondertussen heb ik een Corsair Hydro H100i gekocht, de installatie verliep zonder problemen!

Kabelmanagement
Super, de kast heeft aan de achterkant erg veel bevestigingspunten waaraan je je zip-ties kunt zippen.
Als het complete systeem klaar is, is de enige kabel de je nog zult zien de voeding van je videokaart, maar deze loopt ook mooi recht vanuit de onderkant.
De voeding wordt afgedekt met een stalen plaat, je kunt hier dus alle restanten van je kabels lekker in weg proppen en ze nooit meer terug zien. NZXT heeft een soort van goot in de gast gemaakt waar de kabels naar het moederbord doorheen lopen, ook hier zitten bevestigingspunten waardoor het allemaal erg strak is en je heel gemakkelijk een mooie pc kan bouwen.

Tot slot
De NZXT S340 is een kast zie zeker zijn geld waard is! de kast is mooi stevig, kan lang mee gaan en heeft genoeg mogelijkheden om een overcompleet systeem in te bouwen.
Als je een budget voor de kast hebt, raad ik hem zeker aan!

Heb jij ook een NZXT S340 Wit?

Ik overweeg deze kast. Is de functie van je cpu koeler wel optimaal nu die tegen een dichte voorkant aan zit? Zijn de top en back fan voldoende om de kast koel te houden?
De voorkant is niet dicht, deze heeft aan de boven- en onderkant een ventilatiegat zitten.
De rest van de fans zijn meer dan genoeg om de kast koel te houden, de kast heeft niet een erg grote inhoud dus alle lucht is snel geventileerd.
Ik heb deze kast nu sinds Januari 2015 en moet zeggen dat het een fijne kast is .. enige minpunt wat ik vindt is met het aandraaien van de thumbscrews van de voeding en zij panelen breekt de witte lak. wat weer overkomt als "goedkoop"

Dit was bij de voeding al op dag 1 en de zijpaneel zonder window 2 maand later..
verder is het ook jammer dat je met de push/pull voor een H105 het witte kabelgootje in het midden moet verwijderen omdat deze net te ver naar voren uitsteekt

[Reactie gewijzigd door Syntraxx op 17 november 2015 00:10]

Het is inderdaad jammer van de lak, maar in het zicht is er bij mij nog niks beschadigd!
Hoe heb jij er voor gezorgd dat de fans minder geluid maken?
Ik heb de kast voorzien van twee Corsair AF120 silent editions, de originele fans had ik twee van die weerstanden tussen.

Voorin de kast heb ik een H100i met SP120 silent editions zitten
Dat zal wel wat lawaai schelen dan.

Vanwaar die extra koeling?
Overclocks op de 2500k en GTX 780
Is dit getint glas of niet? Ik ben namelijk op zoek naar een kast zonder getint glas.
Nee, het is gewoon helder glas