Logitech Harmony Ultimate Review

JannekeBaatNewbie 1 maart 2015, 580 views

Logitech Harmony Ultimate

Hoge aanschafprijs. Makkelijke installatie waarbij al mijn apparaten worden herkend. Echter wel een tijdrovende configuratie van de verschillende activiteiten. De afstandsbediening ziet er mooi uit, batterij gaat lang mee en ligt lekker in de hand.

Pluspunten

• Alle apparaten worden herkend
  • Afstandsbediening en app
  • Met app via bluetooth pc bedienen

Minpunten

• Korte usb kabel

Configuratie Score: 3
Installatie
De installatie is gemakkelijk en al mijn apparaten worden door de Harmony herkend. Een Philips tv, KPN Digitenne, Playstation 2, Wii, Sonos boxen en een Raspberry Pi worden nu bediend via de Harmony.

Configuratie
De configuratie van de Harmony kost echter wel wat tijd. De afstandsbediening moet aangesloten worden op een pc met een (te korte) usb-kabel, software downloaden, harmony-account aanmaken, firmware installeren, apparaten instellen en activiteiten aanmaken. In totaal zo'n 3 uur mee bezig geweest. Dit is mijn eerste universele afstandsbediening dus weet niet of dit in vergelijking lang/kort is.

Tip
Maak voordat je de Harmony gaat installeren een lijstje met fabrikant en modelnummers van je apparaten en schrijf (als je met MAC filters werkt in je router) het MAC-adres van de hub op.

Activiteiten
Het instellen van de activiteiten nam de meeste tijd in beslag en gaat nog steeds niet helemaal goed.
Een activiteit is bv. Tv kijken. Hiervoor moet bij mij de tv en digitenne aan, het sonos systeem op mute en de tv op het juiste kanaal gezet worden.
Als ik daarna schakel naar activiteit Pc kijken (Kodi op een pc via HDMI aangesloten op mijn tv) moet de digitenne uit, de tv op een ander kanaal en op mute en het sonos systeem van de mute af.
De afstandsbediening kijkt soms niet of een apparaat al aan staat en klikt bij het schakelen tussen activiteiten het apparaat uit. Of zet een apparaat op mute terwijl bij de activiteit het geluid juist aangezet moet worden.

Afstandsbediening
De afstandsbediening ligt lekker in de hand en schakelt na een tijdje uit als deze niet wordt gebruikt. Na 1 week moest hij weer opgeladen worden en na een korte oplaadtijd was hij weer te gebruiken.

App
Ik gebruik de app net zoveel als niet meer dan de afstandsbediening zelf. Hiermee is het handig om mijn pc via bluetooth te kunnen bedienen.

Heb jij ook een Logitech Harmony Ultimate?

"De afstandsbediening kijkt soms niet of een apparaat al aan staat en klikt bij het schakelen tussen activiteiten het apparaat uit. "
De Harmony 'kijkt' sowieso niet. Hij onthoudt de status waar hij in staat. Dus als hij op 'TV kijken staat' dan weet hij dat de TV is ingeschakeld want dat heb jij hem tijdens het instellen verteld.
Als men de tv handmatig uit schakeld via de knop op de tv zelf. Dan zal de Harmony dit niet weten. Op dat moment is je status dus ongeldig. Wat er dan gebeurd zodra je de status 'TV kijken' uitschakeld (dus op de powerknop op de Harmony klikt) is dat je TV het signaal 'Power toggle' krijgt en dus zal inschakelen.

Ik gebruik nu al enkele jaren een Harmony (iets ander type) maar dat zijn de dingetjes daar wen je aan en als je snapt wat de afstandbediening doet is het ook nog best logisch ook.
Mocht iets niet naar verwachting werken heb je altijd de 'Help' knop nog die je stap voor stap door de activiteit heen loodst en vraagt wat er fout is ("Staat de tv aan" (keuze: ja / nee) --> Staat de TV nu aan? etc..)
Overigens vind ik dat nog wel de meest handige functie op een afstandsbediening ooit, de help functie.