Specificaties 27" @ 2560x1440 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ XL2730Z Rood, Zwart Review

b.vanderploeg 28 februari 2015, laatste update op 3 maart 2015, 4.879 views

BenQ XL2730Z Rood, Zwart

Mijn oude Flatron van LG een E2240t-PN werd me te klein. Ik speel graag online shooters en voor mijn werk heb ik vaak meerdere applicaties openstaan. 'Wel heel duur' is vooral wat je leest op de verschillende fora. Maar is duur ook te duur?

Pluspunten

• Zeer makkelijk in elkaar te zetten.
  • In hoogte verstelbaar.
  • 144HZ en Free-Sync.
  • Verschillende pre-sets met afstandsbediening.
  • Van goede kwaliteit.
  • FPS pre-set werkt goed.

Minpunten

• Met een R9 290 veel tweaken om 144Hz te krijgen
  • Onduidelijk of Free-Sync al werkt.

Al een tijd wilde ik een nieuw scherm. Mijn eisen waren 27-inch, 144hz en minimaal een resolutie van 1920*1080. Ik stond op het punt om een scherm aan te schaffen tot ik hoorde van Free-Sync. Hiermee kon het scherm dynamisch het aantal Hertz op en afschalen. Aangezien ik een verwent speler ben van online shooters had het mijn aandacht. Ik besloot om te wachten op dit scherm, als de prijs niet hoger zou zijn dan 750 euro zou ik bij release er één aanschaffen. Zo geschiede.

Vele mensen zweren bij een IPS scherm andere vinden een TN scherm goed genoeg. Mijn laptop heeft een IPS scherm (Asus Zenbook) en ik moet zeggen, ja een dergelijk scherm heeft betere kleuren. Maar waar ga je het scherm vooral voor gebruiken? Online games? neem een TN. Offline games en films kijken? neem vooral een IPS.

Ik heb mijn scherm gekocht bij Azerty en een dag later was het scherm in mijn bezit.
Alles zat netjes verpakt in de doos en zelfs alle kabels waren er bijgeleverd, dat is weleens anders bij aanschaf van een scherm. Het aansluiten ging me makkelijk af en de instructies waren zeer duidelijk. Het beeldscherm beschikt over alle nodige aansluitingen, er is zelfs een feature om je koptelefoon op te hangen. Tevens zit er een soort afstandsbediening bij waarmee je "voorkeursinstellingen" kan opgeven. Voor online kun je dan andere instellingen gebruiken dan bij offline en dat allemaal met één druk op de knop. Of wil je voor Counter-strike andere instellingen dan Battlefield 4? geen probleem.

De eerste indrukken zijn zeer goed, al moet je begrijpen dat ik weinig vergelijkingsmateriaal heb. De kijk hoek is goed, kleuren op het eerste gezicht zijn prima. Op de website van BenQ kon ik nog geen pre-sets vinden voor dit scherm. Die zal ik indien beschikbaar ook testen.

Aangezien de prijs mensen doet twijfelen schrijf ik daarom mijn eerste review. Ik snap heel goed dat mensen dit scherm te duur vinden, immers zijn er vele andere fabrikanten die op het punt staan soort gelijke schermen op de markt te brengen. Mijn advies is als je sterk twijfelt, wacht nog even een maand of twee, er komen nog meer van dit soort wat de prijs zal doen laten zaken.

Later zal ik de review aanvullen met mijn ervaringen tijdens het gamen op dit scherm.

Eerste update - 28-02-2015 - 16:50
Heb zojuist een uurtje gespeeld in BF4, wat een verschil zeg. Ik merk dat alles wat rustiger is voor de ogen, je ziet vijanden gewoon beter en ik zit veel meer in de game. Het is mij alleen nog niet gelukt om het scherm op 144Hz te krijgen, 120Hz gaat prima. Zodra ik in Windows 144Hz kies begint het scherm heel erg te knipperen, en schermen van links naar rechts te bewegen. Drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maakt geen verschil. Heb maar één DP kabel dus nog niet een andere kunnen testen.
Op één of andere manier kan ik met DVI-D niet 144hz testen in combinatie met 2560*1440.
Dus nu druk aan het uitzoeken waar de oorzaak zit. Scherm? Kabel? Windows? Videokaart?

Tweede update - 28-02-2015 - 18:00
Na wat zoeken blijkt het een fout te zijn in AMD driver + R9 290.
De oplossing
Wel jammer dat je zo veel moet tweaken, maar dat is niet de schuld van het scherm.

Derde update - 28-02-2015 - 20:00
Om antwoord te geven op de vragen van holhuizen.

Het is zeker niet glanzend zwart, reflectie als je dat bedoeld heb je dus niet. Ja, als je er een lamp vol op schijnt zie je wel wat weerkaatsing maar je ziet bijvoorbeeld niet de reflectie van de lamp zelf. De boxen van mijn Z4 geluidsetje weerkaatsen vele malen meer.

Heb je al met de blue light reductor gespeeld ? ben wel een beetje benieuwt naar die functie voor als ik veel ga lezen.

Kan ik nog niet zoveel overzeggen, ben er nu mee aan het testen. Alleen had ik überhaupt al nooit veel last van vermoeide ogen bij veel lezen, films kijken of gamen.

Oh en wat zie je als je in een game onder de 25 FPS zakt , terwijl freesync aanstaat ? er schijnt dan een soort geflikker op te treden, kun je dat bevestigen ?

Helaas of gelukkig }> kreeg ik in BF4 op ultra de meter bijna niet onder de 25fps. Daarom heb ik 3dmark een aantal keren gedraaid en alles blijft goed draaien. Morgen zal ik BF4 testen door de sampling wat hoger te zetten, kijken of ik de FPS dan onder de 25 kan krijgen.

Al met al tot nu toe nog steeds tevreden maar het is nog kort dag.
BF4 in Ultra is een nieuwe ervaring _/-\o_ zoveel meer overzicht, Field of View wat hoger gezet (85) in plaats van 75. Ook BF4 met alles op LOW getest waardoor ik een constante FPS heb van 144 met een minimum van 125. In tegenstelling tot mijn oude scherm geen moment van ghosting of tearing gezien.

Wel jammer dat ik dus middels een tool mijn videokaart wel op 144Hz kan laten werken. Daar ga ik me nog even in verdiepen. Ik wil niet dat ik door deze tweaks inleveren op kwaliteit |:(

Vierde update - 01-03-2015 - 13:00
http://youtu.be/0FctM-nPi0Q Met motion blur aan als je door een camera kijkt.
http://youtu.be/7sZvXu2qf0A Met motion blur uit als je door een camera kijkt.

Ik heb nu zowel met als zonder motion blur gespeelt. Door motion blur aan te zetten verlies je wel beelhelderheid / brightness. Maar met http://www.testufo.com/#test=framerates zie je duidelijk verschil. Met motion blur aan zie je de afbeelding vele male beter. Of ik echt verschil merk tijdens het gamen? Nee.

Vijfde update - 01-03-2015 - 13:30
Ik heb nu drie pre-sets gemaakt waarvan één zonder motion blur, deze bevalt me het beste.
Of Free-Sync al werkt? Geen idee, ik kan dat nergens controleren. Als mijn frames onder de 144 schieten merk ik daar zeer weinig van, het beeld blijft zeer goed. Op de AMD website kan ik er niks over vinden.

Wel heb ik de software van BenQ gedownload alleen werkt dat nog niet goed. Ik raakte al mijn eigen pre-sets kwijt, en de drie pre-sets die ik had werkte niet meer. Uiteindelijk al mijn instellingen terug gezet naar default. Ik had mijn pre-sets dubbel opgeslagen en kon deze weer makkelijk terug zetten. Groot voordeel is dus dat je pre-sets kan delen met anderen en er kopieën van kan maken. Jammer dat er nog weinig te vinden is over Free-Sync en de werking ervan.

Zesde update - 02-03-2015 - 20:20
Ik heb nu verschillende test gedaan met de UFO test. Het is even goed lezen wat de tests precies inhouden en wat van resultaat je te zien moet krijgen, maar alle tests gaan goed. Zoals bijvoorbeeld frame test.
Ik heb nu een FPS pre-set waarbij de helderheid vrij hoog is en blauw de dominante kleur is.
Daarnaast heb ik een lezen/browsen pre-set gemaakt waarmee tekst heel goed te lezen is.
De helderheid is dan minimaal en de kleur blauw wordt tot een minimum gebracht.
De laatste stand die ik heb getest is de film stand, hierbij wordt vooral zwart en het contrast aangepast.

Ten aanzien van Free-Sync. Helaas is het onduidelijk of deze functie nu wel of niet werkt met de huidige drivers. Ik heb een tijd getest met 25 frames in BF4, hoewel het qua frames praktisch onspeelbaar is, blijft de kwaliteit van het scherm zeer goed. Geen flikkering, tearing, ghosting of iets dergelijks.

Als ik de volgende FAQ van AMD mag geloven kan de techniek al werken vanaf 9Hz. Volgens BENQ kan het scherm tot 24hz. Dus 24 FPS mag geen problemen opleveren. Nu zou ik natuurlijk met 20fps kunnen gaan testen, maar om eerlijk te zijn moet je jezelf dan gaan afvragen of je met zulke frames wel een game wilt spelen.

De kleuren
Via DVE HD Basics heb ik nu verschillende tests uitgevoerd.

Het gaat erom dat de kleuren van de blokken die je ziet , allemaal gelijk zijn. Bij Rood en Blauw is dat het geval. Bij Groen is dat niet het geval.

Rood is goed ingesteld.
Blauw is goed insteld.
Groen is niet goed ingesteld.

Alleen heb ik hetzelfde met mijn Samsung TV en mijn Philips TV. Ik weet niet zeker of dat een algemeen LCD / TN probleem is.

Tevens blijkt uit de tests dat het scherm net iets te donker is, zelfs met helderheid op max. Nu laat de kwaliteit van de foto's wat te wensen over maar het gaat om de indruk.

Zie hier de foto.
Er zouden onder de twee witte pijlen, twee zwarte balken zichtbaar moeten zijn, maar zelfs met helderheid op max geen zwarte balken. Maar hier ga je natuurlijk uit van de "perfecte" meest natuur getrouwe instellingen. Met zelfs het beste TN panel ga je dat niet halen. Out of de box met de standaard pre-sets komt dit scherm toch aardig goed in de buurt.

Zevende update - 03-03-2015 - 20:40
Op basis van de volgende review heb ik een nieuw kleurenprofiel gedownload en daar ben ik nu mee aan het testen. Het gaat om het volgende kleuren profiel. Hierdoor wordt het contrast en dergelijk inderdaad wat beter. Dit is een review van een oudere broer.

Ik ben er nog steeds niet over uit of ik gamen met 'motion blur' aan of juist uit prettiger vindt.

Heb jij ook een BenQ XL2730Z Rood, Zwart?

Je kan niet op 144hz draaien omdat je GPU niet krachtig genoeg is (denk ik) Ik heb mijzelf de ROG Swift aangeschaft en ik had eerst nog een gtx 760 waarmee ik ook niet op 144hz kon draaien, want anders gaf die een beetje hetzelfde probleem als bij jouw. Heb daarna de 780 TI gekocht en dan was er geen enkel probleem meer voor 144hz!
*facepalm*

Hij heeft een R9 290.
Het lag toch aan de GPU blijkbaar.

(Al is een R9 290 inderdaad sterk genoeg, maar niet de drivers)

[Reactie gewijzigd door Thaikop op 2 maart 2015 12:48]

Zeker heel tof dat je deze review hebt gemaakt. Ik zit al een tijdje uit te kijken naar Freesync reviews en kan maar niets vinden.

Jammer dat je de Free-Sync niet echt goed kan testen.
Hardware.info zegt het volgende: http://nl.hardware.info/n...er-verschijnt-op-19-maart

Nog even geduld dus :)
Mooie review, niet onbelangrijk om te vermelden dat de overdrive functie vd monitor niet werkt als freesync aan staat. Dit geldt waarschijnlijk voor alle huidige freesync monitoren.

Hiervoor moet een update vd AMD driver komen alsmede een Firmware update op de monitor zelf.
Benq en AMD zijn ermee bezig maar het is onduidelijk wanneer het opgelost is en of je de flash zelf kunt uitvoeren danwel de monitor eerst moet terugsturen!

Inmiddels is er een monitor firmware update die het overdrive issue verhelpt.

Echter je moet wel zelf een RMA aanvragen want je kunt het niet zelf flashen.

Naar verwachting leveren de winkels de monitors met de geupdate firmware vanaf eind juni begin juli 2015.

Benq heeft blijkbaar nieuwe firmware gemaakt zodat overdrive ook met freesync werkt.

Weet alleen niet of je zelf kan updaten of dat het scherm dan heen en weer moet.
Zie hierboven. Inderdaad opgelost maar je moet zelf RMA doen met Benq, zij flashen dan de V2 firmware er in. Dit is kostenloos.

Benq heeft er echter voor gekozen geen recall te doen. Dat betekent dat alle monitoren met een productiedatum tot begin mei nog V1 firmware hebben. De winkelvooraden zitten waarschijnlijk dus nog vol met V1 firmware en dat mag je daarna dan zelf RMA gaan sturen naar Benq.

Nogal klantonvriendelijke, slechte oplossing van Benq als je het mij vraagt. Neem gewoon je verantwoordelijkheid en roep de boel terug.
Prima eerste indruk van dit scherm. Ik ben zeer benieuwd naar je ervaring met Battlefield 4 op dit scherm icm freesync.
Ik heb dit scherm ook al gevolgd en Benq zei gedurende CES 2015 dat het een prijs van 500$ zal worden.
Misschien rekenen alle winkels een premium erop voor vroege vogels? In Duitsland is hij ook gewoon 669¤.

Of misschien besloot Benq op het laatste moment de prijs te verhogen omdat ze gierig zijn. ;)
Voor 400-450¤ had ik hem meteen besteld maar 700¤ dat is wel een klap geld, meer dan een goeie 4K TV. :P
Mooi , de eerste met een review !
Een uitgebreide revieuw , ja heel graag _/-\o_ !
Ik overweeg het nu heel erg of ik deze zal kopen of niet. Hoe zit het met de coating van het scherm ,is het wat glanzen of juist te mat of korrelig ?

Hoop dat je nog het een en ander kunt update, aangezien er nog nergens goede reviews te krijgen zijn, maar in de tussentijd veel game plezier :D

Edit: gaaf dat je deze punten even verwerkt hebt. Haha ja dat zijn nog eens luxe problemen een game absoluut niet onder de 25fps krijgen ;) Maar ben blij dat je dit even test. Goede review !

[Reactie gewijzigd door holhuizen op 28 februari 2015 23:24]

Is het al mogelijk om Freesync te gebruiken dan? Heeft AMD de drivers ervan gereleased?
Hoe draaien games tussen de 30 en 60fps? Geen stuttering, flickering meer?

Er zijn gewoon nog steeds 0 Freesync reviews dus ik vind het ongelofelijk tof dat jij er al eentje in huis hebt. Ben dan ook enorm benieuwd naar je ervaringen.