Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 7490 Edition International Review

Foritain 27 februari 2015, laatste update op 26 mei 2017, 21.748 views

AVM FRITZ!Box 7490 Edition International

Na enige twijfel of een dergelijk luxe (duur) apparaat nu echt een stabielere omgeving zou verzorgen lukte het de 7490 om mij in de praktijk zonder enige twijfel te overtuigen. Een extreme featureset, stabiele verbinding, uitgebreide telefoniefeatures, en een mooie samenwerking met andere Frtiz! apparatuur.

Pluspunten

• Snel, stabiel, betrouwbaar.
  • Meer features dan een olifant zou kunnen onthouden. Zakelijke features als VPN inbegrepen.
  • Uitgebreide telefoniecentrale (met o.a. antwoordapparaat) die werkt met analoge en VOIP telefonie
  • Uitstekend beheer over de verbinding en het gebruik. Eenvoudig om gebruik van bijvoorbeeld medewerkers of kinderen te beheren.
  • Uitstekende samenwerking met Fritz! DECT 200 'slimme' schakelaars, Fons (Telefoons), en Repeaters/Powerline Adapters
  • Draadloos zowel 2.4GHz als 5 GHz, en Wireless-AC ondersteuning
  • Leuke en handige (gratis) apps voor nog meer mogelijkheden. Zijn overigens 'gewoon' Engelstalig.
  • De prijs is gezien de functionaliteit en featureset redelijk

Minpunten

• Als je enkel een 'goede router' zoekt zijn er absoluut goedkopere oplossingen die ook goed werken; je betaalt voor alle mogelijkheden
  • NAS-feature is leuk, maar beperkt door de ~15MB/s limiet van de USB 3.0 poorten.
  • Giga hoeveelheid features zorgt voor een extreem uitgebreide software/firmware, dus soms is een feature even zoeken. Maak gebruik van de inhoudsopgave!,
  • Sommige standaardinstellingen zijn wat vreemd: Eco-modus beperkt LAN poorten standaard tot 100Mbps, standaard WLAN kanaalkeuze kiest drukste kanaal. Uiteraard beide prima handmatig aan te passen.
  • Als niet-ADSL gebruiker moet je 1 LAN poort inleveren als 'WAN' aansluiting.

Beheerbaarheid Score: 5

- DECT 200 Schakelaars
- VPN
- Conclusie

Productpagina @ en.avm.de

Af en toe heb je van die producten waar je versteld van blijft staan zelfs na weken of maanden gebruik. De AVM Fritz!Box 7490 is daar een mooi voorbeeld van; een router met een prijs van 225 euro (tot eind vorig jaar zelfs een eurotje of 250-260), oftewel een model waar meeste router-kopers geen moment over zullen peinzen, maar wel dusdanig volgestampt zit met features dat je als eigenaar van zo’n apparaat toch enkel gelukkig mee kan zijn. In mijn geval begon de ervaring nadat mijn vorige router in Augustus vorig jaar (dus inmiddels een maandje of 6 geleden) de geest gaf, en ik nu eindelijk een model wilde die ik nimmer hoefde te rebooten (bij de oude was dat wel maandelijks nodig), en tevens weer de vaste telefonieaansluiting weer eens wilde gebruiken. Met een uitstekende ervaring met een oudere Fritz!Box aan de zaak die het jaren lang vol hield zonder morren leek de nieuwe 7490 ‘de’ kandidaat.

Voor mij is het tevens ook nieuw terrein; normaliter review ik toch componenten en randapparatuur. Een router is weer iets heel anders, al doe ik de Fritz!Box 7490 geen eer aan door hem slechts ‘ een router’ te noemen. Een betere bewoording is: Modem, Router, Telefooncentrale, NAS, Mediaserver, VPN host, Fax (bestaat dat nog?) en/of Central Control hier in huis. Ondanks dat het nieuw terrein is, en je als consument eigenlijk geen hele goede router-vergelijking kan doen, voelde ik mij toch gedreven een keer te laten zien wat je nu allemaal met zo’n high-end ding kan, en waarom het kan lonen om meer uit te geven voor een router dan een tientje of 5.

Gezien ik geen berg routers heb liggen om prestaties te vergelijken zal een groot deel van de review dus draaien om ‘wat deze Fritz!Box allemaal wel niet kan’. Met die informatie kan je uiteraard aan de slag en gaan bedenken hoe je dit binnen je eigen netwerk kan toepassen, en of dat voor jou de investering waard is.

De AVM Fritz!Box 7490 is tegenwoordig verkrijgbaar voor ca 225 euro.

Helaas zijn reviews gebonden aan een maximum van 600 pixels breed, dit geeft beperkingen in wat je met screenshots kan laten zien. Tevens maakt het sommige screenshots lastig leesbaar op sommige telefoons, hier kan ik helaas weinig aan doen. Ik pas zo veel mogelijk crops en resizes toe om het vlot leesbaar te houden, maar beperkingen zijn onvermijdelijk. Ik heb een bestand beschikbaar gemaakt met alle screenshots (wel cropped, niet resized), mocht je specifieke onderdelen wat prettiger willen nalezen

De specificaties en features van de AVM website zijn het beste terug te lezen op de website van AVM hier, een half boekwerk op zich.

Ik zal een aantal elementen uit de specs lijst uitlichten, maar de meeste features komen straks toch in beeld. Mocht je vragen hebben check de site dan even, de kans is groot dat een feature die je zoekt genoemd is. De 7490 is een VDSL/ADSL (maar ook kabel) modem met Wireless AC en Wireless N ondersteuning, daarnaast is het een uitgebreide DECT centrale voor je huis telefonie, kan je er twee USB apparaten op aan sluiten en als NAS laten functioneren (die je ook vanaf het Internet kan benaderen als je dat wilt), en tevens kan je hem als mediaserver gebruiken voor media vanaf je USB apparaten, podcasts, web-radio stations, en dergelijke. De USB aansluiting kan zelfs worden gebruikt als toegangspunt als je hem met een 3G dongle wilt gebruiken, maar bevat ook ondersteuning om deze aansluiting als printer of scanner server te functioneren.

De 7490 kan WAN snelheden van 1 Gigabit aan volgens AVM en reviews uit het buitenland. Helaas moet ik het hier met ‘slechts’ 200Mbit stellen dus ik vertrouw ze daar maar op. Uiteraard is deze router IPv6 ready, bevat hij een firewall en filter functies, maar de ‘controle’ gaat veel verder dan dat. Zo zitten er parental controls in, gast-toegang, en andere opties om het gebruik van je verbinding geheel in de hand te hebben. Zoals ik inmiddels van AVM gewend ben is er uiteraard tal van integratie met andere AVM producten, zoals deze filters en instellingen toepassen op je repeaters, powerline adapters, telefoons, etcetera.

Voor de zakelijke gebruiker en de veeleisende thuisgebruiker bevat de 7490 tevens een VPN functie met IPsec beveiliging. VPN toegang vanaf computers, telefoons, en tablets is mogelijk. Zoals je in de plaatjes ziet zijn er extreem veel features aanwezig. Het lijkt mij een realistische aanname dat er weinig gebruikers zijn die elke feature intensief gaan gebruiken, ik doe mijn best om alles kort te bespreken, maar zal het hier en daar beknopt moeten houden om het geheel overzichtelijk te houden.

AVM Fritz! verpakkingen zijn wel herkenbaar met hun helder blauwe kleurstelling, ondanks dat je niet direct aan high-end netwerk apparatuur zal denken. In de verpakking zit de Fritz!Box zelf, de voeding, een netwerk kabel (geel), kabels om telefonie en ADSL aan te sluiten, een product-overzicht en een flinke installatieposter.

De router zelf is tevens in een fris kleurtje uitgevoerd. Ook hier denk je niet direct aan een 200 euro plus router. Bovenop vinden we de DECT en WPS knoppen, aan de onderzijde vinden we de standaard WPA2 sleutel en de gebruikelijke informatie zoals het MAC adres. Aan de achterkant uiteraard de aansluitingen voor eventueel de ADSL verbinding, de telefoons, de 4 LAN poorten (waarbij LAN 1 als WAN functioneert als je een kabel of glasvezel verbinding hebt) en een USB 3.0 poort. Aan de zijkant vinden we vervolgens nog een USB 3.0 poort. Opvallend is dat een ouderwetse reset knop ontbreekt, iets wat enkel via de software, of een gekoppelde telefoon (welk merk dan ook) kan.

Installatie van de Fritz!Box is uiteraard afhankelijk van je provider, maar gelukkig zijn er stap-voor-stap handleidingen beschikbaar voor de grote providers. Tevens kan je bij veel kleinere providers de handleiding van bijvoorbeeld Ziggo of UPC prima gebruiken. Zo is de Caiway glasvezel installatie grofweg gelijk aan de Ziggo handleiding.

Ik heb de PDF versies van de KPN, UPC en Ziggo installatie voor de handigheid als download beschikbaar gemaakt, deze handleidingen komen van AVM zelf, niet van mij.

Installatiehandleiding KPN
Installatiehandleiding Ziggo
Installatiehandleiding UPC

Kort door de bocht: Met deze instructies bij de hand prima te doen. Paar kabels aansluiten, wizardje doorwandelen, en paar minuten later klaar. Zonder instructie was het eerst even stevig vogelen, vooral met telefonie omdat Caiway gewoon nul komma nul informatie vrijgeeft over de VOIP verbinding. Toen bleek dat de Ziggo methode prima voor mijn glasverbinding te gebruiken was was alles zo gepiept.

Laten we meteen het belangrijkste vermelden. Wat wil je van een router? Stabiliteit en snelheid, en dat is dik hier voor elkaar. Ca 6 maanden in gebruik heeft dit Fritzje mij geen moment in de steek gelaten, geen vastlopers, geen reboots nodig gehad, het werkt gewoon, en het werkt gewoon goed. Telefonie, Internet, maakt niet uit. Dikke pluspunten wat dat betreft want zijn (toegegeven: goedkopere) voorgangers lukte het niet om de activiteiten hier in huis dag in dag uit zonder af en toe een vastlopertje te overleven.

Het beoordelen van de snelheid is een lastiger verhaal. Zonder tal van vergelijkbare modellen zeggen resultaten niet zo veel, en verwijs ik dan ook liever naar de review van bijvoorbeeld Hardware.info waar ze wel alle apparatuur in huis hebben om de LAN en WLAN prestaties goed aan de tand te voelen. WAN prestaties kan ik tot ca 200Mbps beoordelen maar het zal niet als verrassing komen dat dit apparaat daar geen momentje bij hoeft te zweten. Andere reviews die de LAN-WAN prestatie verder kunnen pushen lijken geen issues te hebben tot ca 950Mbps, een waarde waar de meeste concurrenten van de Fritz!Box tevens op uit komen en wat in de praktijk ook vaak grofweg de limiet blijkt voor LAN-LAN communicatie.

Wireless prestaties en vooral bereik ben ik wel zeer over te spreken. Waar ik voorheen 2 TP-Link 1043ND Routers had (die uiteraard samen nog geen 100 euro kosten dus de vergelijking loopt goed scheef, met OpenWRT firmware overigens) heb ik nu praktisch uitstekende WLAN prestaties door het hele huis met enkel de 7490. Zowel de 2.4GHz band is krachtiger, en uiteraard is de toevoeging van 5.0GHz WLAN met moderne apparaten een fijne extra. Wireless AC voegt ook duidelijk een snellere verbindingsmogelijkheid toe maar helaas zijn de meeste apparaten nog niet in staat om daar gebruik van te maken. De apparaten die wel op Wireless-AC zitten voelen ook absoluut vlotter aan voor dagelijks gebruik, dus een –AC netwerk kaartje in je laptop zetten is een aanrader. Later kom ik nog even terug op de prestaties.

Hoewel er meer in de draadloze capaciteit van de Fritz!Box 7490 zit dan mijn vorige reviews aangeven, wil ik ze toch even aanhalen. Hier kan je meer lezen over mijn ervaringen met Fritz! producten in combinatie met een 7490.

productreview: AVM FRITZ!Powerline 546E WLAN (Edition International) review door Foritain
productreview: AVM FRITZ!Wlan Repeater 300E (Int'l Edition) review door Foritain
productreview: AVM FRITZ! WLAN USB Stick AC 430 Edition International review door Foritain

Daarin gaf ik eerder al aan dat ik zeer te spreken ben over de stabiliteit en de onderlinge samenwerking van Fritz! producten. Zo heb ik onlangs nog een kennis geholpen met een nieuwe verbinding in huis. Een Fritz!Box 7490, gecombineerd met maar liefst 3 1750E WLAN repeaters (als AP ingesteld, ik hoop daar ook nog een review van te maken overigens), wat zorgt voor een hoge snelheid in elke ruimte, en wederom nog geen momentje downtime of hikje sinds installatie. Toegegeven, het kost allemaal wat, maar dergelijk gemak heeft zeker waarde.

Voordat ik naar de router / Internet functionaliteit ga kijken eerst even een blik op de telefonie mogelijkheden. Juist deze functionaliteit lijkt een grote rol te spelen wanneer je een Fritz!Box boven een andere router verkiest. Hoewel snel en stabiel internet een topprioriteit zijn, moeten we realistisch blijven en snappen dat je daar niet direct 200 euro of meer voor uit hoeft te geven. De uitgebreide telefonieopties zijn een duidelijk onderscheidende feature, want dit vind je niet zo maar in alle topmodellen terug. De Fritz!Box kan zowel met VOIP providers om gaan, als de telefonie beheren van je provider-verbinding in huis, zoals Ziggo, UPC, Caiway, etcetera.

De Fritz!Box 7490 bevat een DECT centrale waar je andere DECT telefoons op aan kan sluiten. Maar mensen die Fritz! een beetje kennen weten dat de onderlinge samenwerking tussen hun producten één van de charmes is. Ik heb zelf dan ook twee Fritz! telefoons Fons aangesloten op de Fritz!Box. Wederom niet het goedkoopste spul, maar wel verdomde degelijk en prettig in gebruik. Je kan totaal 6 Fons aansluiten per Fritz!Box met DECT, uiteraard meer als je simpelweg VOIP toestellen gebruikt.

Je bereikt de telefoniecentrale door in je browser naar fritz.box te gaan, of het IP adres van de Fritz!Box in te typen. Uiteraard kom je dan in het ‘overview’ scherm. Hier zien we een overzicht van de verbinding, het netwerk, en de telefonie. Uiteraard moet ik hier en daar wat verbergen, kunnen niet hebben dat iedereen mijn vrouw straks gaat lopen bellen!

We zien wat groene bolletjes om aan te geven dat alles wat aangesloten is werkt (ik heb glasvezel, dus DSL is ‘disabled’). Ook zien we hier direct een overzicht van recente gesprekken, inkomend, uitgaand en/of gemist. Rechts zien we dat er op 13-12 een bericht is ingesproken. Dit kan je dus allemaal vanuit je browser bekijken, en uiteraard beluisteren.

Klikken we op de lijst dan krijgen we meer details te zien. Eventueel de naam van de persoon indien die in het adresboek staat, welke handset heeft opgenomen, en hoe lang het gesprek heeft geduurd. Als je meerdere telefoonnummers instelt (wat kan), zie je ook op welk nummer je bent gebeld. Tevens kunnen we direct mensen aan het telefoonboek toevoegen, wat je dan direct in je Fritz! Fon terug ziet. Het hele telefoonboek is uiteraard ook te beheren. Sommige screenshots zijn vlot na installatie, dus het telefoonboek is nog wat saai.

Het antwoord apparaat zit ook in de Fritz!Box en je kan je eigen berichten inspreken, bepalen hoe lang hij over moet gaan alvorens hij op neemt, etcetera. Ook kan je een alarm instellen; hoe laat, welke dagen, op welke telefoon het alarm af gaat. Perfect om die luie tieners uit bed te laten trillen. Fax functionaliteit is ook aanwezig als je een dinosaurus bent en daar nog gebruik van maakt.

Één van de Fritz! ‘dingetjes’ mag duidelijk zijn is het toevoegen van opties. Ook de afhandeling van gesprekken is goed in te stellen. Je kan nummers beperken (geen 0900 nummers toestaan bijvoorbeeld, of gewoon heel 020 niet bereikbaar maken als je Feyenoord fan bent), maar ook specifieke of groepen mensen blokkeren. Wil je enkel dat de telefoon af gaat als een specifieke persoon of groep belt? Prima. Uiteraard kan je ook doorschakelen. Praktisch alle functies kunnen ook aan een timer gebonden worden, oftewel tijdens kantooruren de telefoon naar je mobiel doorzetten.

‘Opties’ zie je ook wanneer je naar de instellingen kijkt van je eigen telefoonnummer. Kijk gerust naar de screenshots als er iets tussen zit wat je wenst te gebruiken, ik moet toegeven dat ik de helft niet eens van begrijp wat je er mee kan. Een mooi voorbeeld daar van is dat je de kwaliteit van alle gesprekken kan bekijken; welke codec, hoe veel pakketjes gingen er in/uit, zijn er verloren pakketjes, lag, etcetera. Madness!

Per telefoon kan je ook nog eens flink wat instellen. Uiteraard kan je ringtone kiezen, maar vooral handig is de ‘Do Not Disturb’ functie. Zo schakelt onze huistelefonie uit gedurende de tijden dat de kleine soms slaapt. In mijn geval gaan ze direct naar voicemail. Uiteraard kan je ook instellen dat je in de avond/nacht niet wakker gebeld kan worden. Andere dingen die kunnen zijn meeluisteren met het antwoordapparaat, en als je in gesprek bent kan je kiezen of je ‘call waiting’ wilt of gewoon aan wilt geven dat je in gesprek bent. Je kan je fototje op het scherm aanpassen, en ook de geluidsweergave aanpassen. Zoals ik al zei, ik blijf opkijken van de mogelijkheden.

Gedetailleerde informatie over je DECT verbinding is ook beschikbaar, maar die feature lijkt zo obscuur dat AVM hem niet eens vertaald heeft uit het Duits. Als iemand mij kan vertellen wat dit allemaal is hoor ik het graag!

Wat daarentegen weer wel lekker praktisch is is de e-mail feature. Niet alleen kunnen je telefoons e-mail sturen en ontvangen, maar je kan bijvoorbeeld ook e-mail naar jezelf laten sturen wanneer je gesprekken mist, voicemails hebt, of als je wederhelft weer verdacht veel met dat onbekende nummer zit te bellen. Vervolgens kan je die telefoon ook weer gebruiken om RSS feeds mee te volgen of Web Radio mee aan te sturen op je apparaat welke media van de Fritz!Box streamt. Volg je het nog? Waar ik echter het meest gecharmeerd van ben is het feit dat het gewoon werkt. Features zijn leuk, maar het moet wel werken.

Mocht je hier gekomen zijn stuur mij dan even een e-mailtje, de kans is groot dat je inmiddels naar de conclusie gesprongen bent en ‘het wel gelooft’ met al die features. Lijkt mij fijn te weten dat iemand dit ook daadwerkelijk leest.

Dit onderdeel is dan ook echt bedoeld voor mensen die precies willen weten wat kan, en of hun specifieke wens met de Fritz!Box mogelijk is. We hebben tenslotte al vastgesteld dat de 7490 een degelijke router en telefooncentrale is. Eerst even het overzicht er weer bij van de router. Daar zien we dat ons WLAN netwerk ‘up’ is, wat ons externe IP adres is, en welke apparaten momenteel verbonden zijn. Ook op het gebied van de verbinding is een berg informatie te vinden: Wat is het huidige dataverbruik en het dataverbruik de laatste dagen/weken/maanden, waar gaat het aan op, welke services staan online en zijn er mensen met VPN verbonden.

Bijzonder prettig vanuit het ‘ouder’ perspectief, maar ook bijzonder handig als zakelijke router, is de optie om het gebruik goed in de hand te houden, filters toe te passen, en zelfs de verbinding op bepaalde tijden voor specifieke groepen of gebruikers uit te schakelen. Zowel apparaten binnen je netwerk, als het gebruik van het gastnetwerk, kan je stevig aantrekken. Je kan zelfs een heel week-schema instellen. “Geen Netflix na 23:00!” “Geen vieze filmpjes kijken tijdens je werk ‘medewerker A’!” of simpelweg enkel goedgekeurde sites toestemming geven, het kan allemaal. Het klinkt wat streng, maar menig ouder zal het op prijs stellen dat overmatig gamen een beetje gecontroleerd kan worden, en het is niet zo ver gezocht dat je je gastennetwerk van je kleine onderneming enkel gedurende kantooruren beschikbaar wilt hebben.

Een zijspoor van het bovenstaande is de optie om specifieke gebruikers of activiteiten voorrang op het netwerkt te geven, zo kan je bijvoorbeeld zorgen dat je Netflix-avond niet wordt verpest door downloaders zonder dat je elders dan in je router je voorkeuren hoeft in te stellen. De standaard filters zijn wel wat old-school, met onder ander eMule nog in het lijstje, maar daar kan je zelf aanpassingen in maken.

Zaken als port-forwarding ontbreken uiteraard niet, je kan de opslag (512mb intern en/of USB apparaten) naar wens beheren, HTTPS toegang tot je Fritz!Box en FTP toegang de storage is mogelijk, en je kan de SSL certificaten maken en/of beheren. DDNS ontbreekt niet, en er is ook een VPN functie aanwezig. Hierbij kan je dus van buiten toegang krijgen tot je netwerk, maar je kan de Fritz!Box ook met een andere Fritz!Box laten linken, of met een ander VPN netwerk laten verbinden. Ook aardig wat zakelijke features dus. Straks ga ik nog even in wat detail over VPN verbindingen met deze router.

Als je terug gaat naar het beginscherm dan zie je dat bijna alles klikbaar is, en je vervolgens meer informatie geeft. Zie je in eerste instantie welke apparaten momenteel verbonden zijn, klik je één stap verder en je ziet alle details. Welke apparaten actief zijn, hoe snel de verbindingen zijn, IP- en MAC Adressen, en uiteraard kan je hier vervolgens per apparaat flink aan sleutelen. Je kan ook een heel deel van je netwerk (optioneel als je dat wilt via de LAN 4 aansluiting) als gastnetwerk inrichten. Vreemd genoeg staan de LAN2-4 poorten standaard op 100Mbps "Green mode", aanpassen dus als je echt prestaties wil. Draadloos gastnetwerk is vrij gebruikelijk in routers, maar bedraad lang niet altijd. Dit is echter wel alleen van toepassing op ADSL/VDSL verbindingen, anders kan je dat (net als in sommige andere routers) via VLAN’s inrichten.

De 2 USB poorten zijn op meerdere manieren te gebruiken. Zo kan je via de Remote Connection feature een USB apparaat (als een Printer) die zelf geen netwerk functie heeft, door schakelen naar je computers. Vervolgens kan je het apparaat op de systemen als USB apparaat aansturen, en er dus een soort-van netwerk apparaat van maken. Het primaire gebruiksdoel zal echter wel de NAS feature zijn waarbij je aangesloten USB opslag zoals een externe harde schijf als netwerkschijf gebruikt. Een vervanger voor een volwaardige NAS met backup en ‘Apps’ is het niet direct, al was het maar dat een degelijke NAS best een stevige CPU/RAM wil gebruiken en op zich al even veel kost als deze 7490, maar je kan wel vlot en eenvoudig opslag binnen je netwerk beschikbaar maken. Hou wel rekening met de beperkingen van de ingebouwde processor van de 7490, want net als andere tests al aantoonden lukt het de 7490 niet om noemenswaardig boven de 15 MB/s uit te komen (Voor de duidelijkheid: MegaByte per seconde). Je kan wel gebruikers en rechten beheren, dus er zijn voor eenvoudige doeleinden leuke dingen mee te doen.

Een voorbeeld van een praktisch doeleinde is de Media Server. De meeste apparaten die media afspelen in huis hebben tegenwoordig wel UPnP ondersteuning (Mediaspelers, Televisies, Windows machines, etc) en kunnen dus eenvoudig content via de Fritz!Box afspelen. Niet alleen lokale USB opslag is dan bruikbaar, maar ook web radio en podcasts. Overigens kan je dat vervolgens weer via je telefoon aansturen als je dat wilt. Hoewel 15 MB/s niet bijzonder is is het wel voldoende om de meeste content aan te kunnen, zo is dat ruim voldoende om twee bluray bronnen naar twee apparaten te streamen.

De Fritz!Box 7490 heeft (goh) tevens uitgebreide WLAN features. 2.4GHz, 5 GHz en –AC ondersteuning, en een gastnetwerk ontbreekt niet. Leuke extra is de QR-code manier om de instellingen in een telefoon op te nemen. Alle actuele beveiligingsinstellingen zijn aanwezig en de optie om je omgeving te scannen op rustige kanalen is erg prettig. Wel jammer is het resultaat van de auto-channel, gezien hij precies het drukste kanaal lijkt te kiezen, een vreemde keuze lijkt mij. Om energie (en mogelijk straling, afhankelijk van je mening over dat gevoelige onderwerp) te besparen kan je je draadloze netwerk tijdens bepaalde uren uitschakelen.

In mijn review van de Fritz! AC 430 stick, mijn voornaamste AC apparaat in huis, haalde in resultaten van ca 200 Mbps. Dat is grofweg twee keer zo snel als een vrij gunstige 2.4GHz Wireless-N verbinding en dus kan je stellen dat Wireless-AC wel zeker een mooie winst geeft. De capaciteiten van de Wireless-AC functie binnen de Fritz!Box liggen echter nog een stuk hoger zoals je hier kunt lezen, waar een maximum snelheid van 338Mbps wordt gehaald.

Helaas heb ik geen -AC adapters die de limiet van de Fritz!Box echt kan pushen, maar met beide laptops in huis aan het werk kom ik ook aan de 300Mbps voordat ik de limieten van die draadloze netwerkkaartjes bereik. Uiteraard komen we (ook niet in de zwaardere tests van de buren) geen moment in de buurt van de 1300 Mbps specificatie, maar dat blijft een gevolg van de manier waarom alle fabrikanten met dit soort zaken om gaan. Spijtig dat het zo moet, maar realiteit.

Hou er wel rekening mee dat zowel 2.4GHz als 5GHz draadloze netwerken gevoelig zijn voor invloeden van buitenaf. Zelfs met snelle –AC adapters blijft een bekabelde verbinding altijd sneller.

Niet direct gerelateerd aan het gebruik, maar wel prettig voor de power user zijn enkele algemene menu’s in de software. Zo is een uitgebreide log-feature aanwezig (Uiteraard moet ik aardig zwart markeren i.v.m. IP adressen in mijn log), waarbij je zaken kan zien als de status van het internet de afgelopen periode, alle details van je telefonie en zien welke apparaten verbinding maken en verbreken (en je ziet daar dat het energieverbruik wat wordt teruggebracht indien er geen WLAN apparaten verbonden zijn).

We zagen de e-mail push service eerder al, maar naast zaken zoals gespreklijsten en voicemails kan je jezelf ook een mail laten sturen als je IP adressen veranderen, iemand zijn wachtwoord claimt vergeten te zijn voor de Fritz!Box, een update beschikbaar is voor de Fritz!Box, een apparaat zich als ‘gast’ aanmeldt, of wanneer iemand (als je meerdere users instelt) instellingen opslaat. Het aanmaken van users gaat overigens gecombineerd met andere instellingen, zo kan je zeggen of iemand rechten heeft instellingen in de router aan te passen of niet, of ze VPN verbinding mogen maken, de NAS-data mogen bekijken, etcetera.

De LEDs op de Fritz!Box zelf kunnen ook aardig worden aangepast, en als je Fritz!Box binnen handbereik staat van kinderen is het aan te raden de ‘Keylock’ feature te gebruiken zodat de fysieke knoppen gedeactiveerd worden. Let wel op: Mocht je kleine de Fritz!Box op te tegels smijten dan doet dat ‘lock’ weinig. Je vraagt je bijna af waarom er geen Kensington slot optie op zit.

Een beetje standaard feature die je overal wel vindt, maar instellingen kunnen worden opgeslagen naar een bestand en updates doe je vanuit de software als je niet zelf bestandjes wilt aanleveren. Zoals je gemerkt zal hebben is de Software Engelstalig, een Nederlandse variant ontbreekt. Of dat een gemis is mag je zelf bepalen, ik denk zelf dat bij dergelijke technische apparaten Engels de voorkeur heeft. Uiteraard kan je ook voor Frans of Duits kiezen als dat je voorkeur heeft.

Een erg prettig scherm is 'overview', zeg maar een inhoudsopgave. Gezien het totale aantal features geen overbodige luxe! Op deze manier kan je eenvoudig naar de gewenste feature navigeren.

De Apps hebben zowel een tablet als een telefoon variant, vergelijkbare functionaliteit maar een iets andere indeling. Ik laat hier de telefoon app zien in verband met betere schaling van de foto's. Screenshots zijn Duits, maar de software is 'gewoon' Engelstalig te downloaden.

MyFritz! : https://play.google.com/s...id=de.avm.android.myfritz
AVM maakt naast de Fritz!Box zelf ook tal van apps voor mobiele telefoons en tablets. Hoewel deze niet direct nodig zijn voor dagelijks gebruik voegen ze wel weer een extra dimensie toe voor Fritz!Box eigenaren (alsof we dimensies tekort kwamen). De basis App is de ‘MyFritz!App’, die in combinatie met de (gratis) MyFritz! dienst het mogelijk maakt je eigen Fritz!Box via je telefoon zowel binnen als buiten huis te bedienen. Op deze manier krijg je een overzicht welke beter geschikt is voor kleine apparaten dan toegang tot de Fritz!Box via je browser. Zo zien we gesprekoverzichten en de inhoud van eventuele aangesloten opslag.

Fritz!App Fon: https://play.google.com/s...d=de.avm.android.fritzapp
Leuk, aardig, etcetera. Maar dat is slechts de eerste app. De Fritz!App Fon is een applicatie die je mobiele telefoon via de vaste lijn (VOIP of analoog) op je Fritz!Box laat bellen. Oftewel vaste telefonie gebruiken zonder een vaste telefoon te kopen. Gezien ik zelf vaste telefoons heb weinig reden om het te gebruiken, maar in een korte test werkte het wel. Ik moet toegeven niet met dezelfde flaire als de meeste Fritz! elementen werken, maar dit komt ook doordat bellen via 3rd party apps (Skype, Viber, etc) voor mij nooit zo lekker aanvoelen als standaard telefoonfunctionaliteit. Het is ook wel wat omslachtig om dat je via een App moet bellen, maar de functionaliteit is er.

Fritz!App Ticker: https://play.google.com/s...?id=de.avm.android.ticker
De Fritz!App Ticker is geen echte App, maar een widget die aansluit op de Fon en MyFritz!App. Hier krijg je een widget op je (android) telefoon waar je gespreklijst direct uit te lezen is.

Fritz!App Cam: https://play.google.com/s...e.avm.android.fritzappcam
Een andere wel echt leuke app is de Fritz!App Cam. Dit veranderd je telefoon of tablet in een webcam of IP-cam welke via wifi met je Fritz!Box verbind. Je kan deze camera vervolgens via je browser benaderen of beelden laten opslaan. Uiteraard kan dit met een wachtwoord beveiligd en over HTTPS.

Camkwaliteit afhankelijk van de telefoon, Duitse stockfoto dame niet inbegrepen.

Fritz!App Media: https://play.google.com/s...avm.android.fritzappmedia
De Fritz!App Media zal meer mensen aanspreken, en hoewel de functionaliteit grotendeels ook in de Fritz! Fon te vinden is geeft het mensen zonder dergelijke toestellen, maar wel met een smartphone, de optie om foto’s, video’s, en muziek te streamen naar je TV’s, verstekers, wifi speakers, XMBC speler, of welk UPnP/DLNA apparaat dan ook. Dat houdt dus in dat je content vanaf je Fritz!Box opslag, maar ook vanaf andere bronnen binnen of buiten je netwerk, kan streamen naar je afspeelapparaten. Zoals Sonos bijvoorbeeld in een gesloten systeem doet voor muziek, kan je met je persoonlijke Fritz! omgeving dus hetzelfde (en meer, zoals foto’s en filmmateriaal) door je huis aansturen. Uiteraard vereist het dat de ontvangende apparaten goed worden afgesteld, wat het iets meer werk kan maken dan geheel gesloten systemen, maar het is verre van ingewikkeld en de extra functionaliteit zal power-users aanspreken.

Fritz!App WLAN: https://play.google.com/s...id=de.avm.android.wlanapp
Voor de power-user zal ook de WLAN app wel een aardige zijn. Deze App geeft extreem uitgebreide informatie over de WLAN netwerken in je omgeving en de kwaliteit van de verbindingen die je maakt. Te veel informatie voor een eenvoudige gebruiker, maar het is een mooie vervanger voor het oude inSSIDer wat tegenwoordig niet meer gratis is. Het is tevens een handig hulpmiddel om te bepalen waar de verbinding in huis beter of slechter is om te bepalen waar je een eventuele repeater zou willen plaatsen.

Fritz!App TV: https://play.google.com/s...de.avm.android.fritzapptv
De TV App kan ik inhoudelijk niet op in gaan gezien deze werkt in combinatie met de DVB-C repeater. Deze repeater brengt je in staat om TV naar je telefoon of tablet te streamen, echter heb ik een dergelijke repeater niet, en ontbreekt mij verdere kennis over de mogelijkheden en/of beperkingen.

Voor alle duidelijkheid: Al deze Fritz!App’s zijn gratis te gebruiken. Hoewel ik de standaard Duitse screenshots van de Play Store gebruik zijn de apps gewoon Engelstalig.

Eerder liet ik al de Fritz! Fon zien, een chic toestel wat samen met de Fritz!Box wat extra onderlinge samenwerking mogelijk maakt. Een product wat niet standaard bij de Fritz!Box zit, maar wel aardig is om even te bekijken (echter te eenvoudig voor een eigen review, en is sowieso enkel met een Fritz!Box werkt) is de Fritz!DECT 200. Een apparaat wat dus specifiek gemaakt is om samen te werken met je Fritz!Box, en een typisch voorbeeld is hoe AVM met hun Fritz! reeks een soort mini-ecosysteem in je huis wil verzorgen. Hoewel je 'beperkt' bent tot maximaal 6 Fritz!Fon's per Fritz!Box tellen DECT 200's niet mee in die telling. Je kan een maximum van tien DECT 200's koppelen.

In beginsel lijkt het een simpele schakelaar voor aangesloten apparaten. Je drukt op de On/Off knop en het contact wordt gemaakt of afgesloten. Erg leuk, maar voor bijna 50 euro verwacht je natuurlijk meer. Dit kastje maakt via DECT verbinding (plug hem in, druk de DECT knop op je Fritz!Box in, en klaar) met je Fritz!Box en kan vervolgens bediend (geschakeld) worden met je Fritz! Fon, computer, mobiele telefoon of Tablet (Via de Fritz!App). Zo kan je de schakelaar ‘op afstand’ (dus ook van buiten huis als je de App via MyFritz! verbinding laat maken met je Fritz!Box) in en uitschakelen.

Omdat de DECT 200 geen IP adres krijgt binnen je netwerk bereik je alle instellingen via de Fritz!Box zelf. In het 'Smart Home' scherm zie je het overzicht van al je DECT 200's (in mijn geval: één stuk), de status van de connectie, de schakelaar, de huidige modus, en ook de omgevingstemperatuur. Jawel, de ietwat exotische dame is chronisch koud in huis en hoewel ik met 23,6 graden half-naakt en zwetend rondloop wint zij het gevecht om de thermostaat normaliter.

Ook de DECT 200 kan natuurlijk uitgebreid ingesteld worden. Moet de stroom standaard aan of uit na een uitval, wil je meerdere groeperen, wat zijn de stroomkosten per kWh om de grafiekjes naar wens te maken. Net als bij de Box, Repeaters, en Powerline adapters kunnen de LEDs ook worden uitgeschakeld voor 'donkere' werking, kan de fysieke-switch knop worden uitgeschakeld, en kan je je per e-mail op de hoogte laten houden van aan/uit schakelingen of regelmatig mail ontvangen over het totaalverbruik. De Dect 200 is true rms oftewel moet redelijk nauwkeurige metingen kunnen verrichten, in elk geval een scherpe indicatie van het werkelijk gebruik moet te verwachten zijn.

Via een uitgebreide weekplanning kan je zelf kiezen wanneer een schakelaar aan of uit gaat, of je kan kiezen voor de vele pre-set schema's, inclusief willekeurig, of Sunrise/Sunset. De laatste is wel aardig gezien deze om je coordinaten vraagt op onze planeet, om zo de stand van de zon te berekenen. Ik hou het wel bij een handmatige planning ;) Uiteraard kan je ook het huidige verbruik bekijken, of het verbruik van een bepaalde periode.

Het was vooraf even wennen aan het idee van een slimme schakelaar van bijna 50 euro, maar eenmaal in gebruik zie je weer duidelijk de top integratie van AVM producten onderling en de extreem uitgebreide functionaliteit. Al met al een positieve verrassing.

Eerder zagen we al dat je met de Fritz!Box 7490 een VPN verbinding op kan zetten. Zo kan je twee Fritz!Box’en aan elkaar linken, de Fritz!Box met een ander VPN netwerk verbinden, of uiteraard (en ik vermoed dat dit de meest gebruikte manier zal zijn) kan je simpelweg van buiten huis via VPN verbinding met je thuisnetwerk maken.

Dat laatste gaat uiteraard niet binnen twee tellen. Sterker nog ik ben best even bezig geweest voordat ik er achter kwam dat het met de AVM VPN software een stuk vlotter gaat dan het via de Windows VPN installatie te proberen. Ik kwam vreemd genoeg wel een vlotte MacOS handleiding tegen van iemand, maar het is mij vooralsnog niet gelukt in Windows VPN verbinding te maken zonder de ‘app’. Overigens heb ik inmiddels wel contact opgenomen om te zien of er een manier is om de software niet te gebruiken, maar nog geen zekerheid of dit gaat lukken. Omdat die applicaties dus een cruciaal onderdeel lijken te zijn haal ik ze hier even aan.

De benodigde software is te vinden op: http://en.avm.de/service/vpn/overview/ Dit bestaat uit twee stukjes software, één om de benodigde bestanden te maken die je in de Fritz!Box importeert om de verbinding mogelijk te maken, en één op de client-pc waarmee je daarna uiteindelijk verbinding maakt. De applicaties zijn klein en installeren vlot, maar vereisen uiteraard wel administrator rechten en een herstart. Om te beginnen moet je dus een configuratiebestand aanmaken binnen je netwerk, de applicatie is eenvoudig ook het instellen is niet complex: Nieuwe verbinding maken, aangeven wat voor soort client je wilt instellen (Android instellingen staan niet in het screenshot maar zijn ook beschikbaar), en je moet de IP range van je Fritz!Box ingeven. Standaard is dit 192.168.178.0 (De range begint met nul, de Fritz!Box zelf heeft standaard als IP 192.168.178.1), maar als je dit veranderd hebt moet je dat hier aangeven. Tevens geef je aan welk IP adres de via VPN verbonden client krijgt in je netwerk, dit adres moet uiteraard ongebruikt zijn en binnen dezelfde range vallen. Indien gewenst kan je al het verkeer van de client over de VPN verbinding laten gaan. Dit zal in de regel trager zijn, maar geeft je voordelen op het gebied van beveiliging. Deze instellingen sla je uiteraard op (of mail je naar iemand), en natuurlijk kies je voor een encrypted password voor die instelingen.

Er rollen vervolgens twee configuratiefiles uit die applicatie, één voor de client, en één om in de Fritz!Box te importeren. In de Fritz!Box importeren duurt een paar tellen via de browser, en ondertussen kan je de Fritz! VPN applicatie op de client installeren. Deze vraagt je welk configuratiebestand je wilt toevoegen, en enkele seconden later is de VPN verbinding gemaakt en kan je aan de slag. Het is uiteraard aan te raden ook de toegang tot de applicatie en de verbinding met een wachtwoord te beveiligen, en binnen de software kan je nog wat keuzes maken over hoe de applicatie te werk moet gaan. In de Fritz!Box software kunnen we uiteraard zien welke VPN gebruikers verbinding hebben gemaakt, welk IP adres ze intern toegewezen hebben, en wat het IP adres is van de locatie waar ze op dat moment zijn.

Mocht je naar de conclusie gesprongen zijn dan neem ik je dat niet kwalijk. Het mag echter voor zowel de fanatieke lezers als de ‘skippers’ (vermoedelijk getuige hun fanatieke scrollen om hier te komen) duidelijk zijn dat de AVM Fritz!Box 7490 een bijzonder apparaat is met meer features dan je je vooraf kan voorstellen. Het aantal opties in de router zelf is al extreem en dit wordt verder aangevuld door tal van extra (gratis) Apps en mogelijke aanvullende apparatuur zoals de DECT 200. Zo ga je van een modem/router naar een apparaat welke je huis voorziet van opslag, muziek en film naar je televisie of speaker streamt, telefonie regelt met antwoordapparaat en utigebreide beheer van gesprekken, en met wat optionele extra’s voorzie je je huis van slimme schakelaars en true-rms verbruiksmetingen. Ik zal in de conclusie niet verder in gaan op alles wat mogelijk is, daar voor zal je echt de eerdere stukken moeten doornemen.

Laten we de basis echter niet vergeten, want waar het in de basis om gaat is dat de Fritz!Box 7490 een zeer stabiele en vlotte router is die is voorzien van o.a. snel 5GHz Wireless-AC met alle denkbare netwerkinstellingen beschikbaar via een prettige en uitgebreide software in het apparaat zelf. Ik blijf het herhalen, maar Fritz!Boxen hebben mij nog geen moment in de steek gelaten als het aan komt op ‘blijft werken’, en daar scoren routers toch punten mee. Daarnaast is de telefoniefunctie werkelijk top, met alle wensbare features, uitstekend beheer, en de optie om je ook buiten huis goed geïnformeerd te houden over gesprekken, voicemails, en dergelijke.

Al die mooie features komen met een stevige prijs. Een hele stevige prijs. Als je door de prijsvergelijkers bladert zonder inzicht te hebben in de inhoudelijke verschillen dan zal je een 200 euro plus ‘router’ geen moment overwegen, een reden voor mij om dit product eens uit te lichten. We moeten echter niet vergeten dat een modem en router met 5.0GHz WLAN en telefoniecentrale ook niet elders even voor een paar tientjes te koop is, al zal de modem feature een groot deel van de gebruikers geen moment interesseren. De absolute prijs mag dan fors zijn, maar de prijs is gezien de functionaliteit, featureset, uitwerking en extra’s alsnog zeer redelijk te noemen.

Echt onvergefelijke nadelen kan ik ook niet over spreken. Eigenlijk blijft alleen de beperkte USB snelheid hangen, wat de mogelijkheden van sommige uitgebreide NAS-opties wat in de weg staat.. Wellicht dat het grote aantal features soms even schrikken kan zijn wanneer je door de software bladert, al zijn ze prima te vinden via de uitstekende table-of-contents in de routersoftware zelf. Sommige features zijn wat ruw in de afwerking of gooien je een beetje in het diepe als je er niet bekend mee bent, maar in de praktijk komt het er op neer dat wanneer jij als gebruiker iets specifieks wilt, je prima zal begrijpen hoe je het in moet stellen. Als gevolg zou je nog kunnen stellen dat het een nadeel is dat je 1000 features aanschaft, zelfs als je er maar 100 wilt gebruiken.

Het zal dus vooral aan jou, de gebruiker, liggen of deze Fritz!Box 7490 een zinnige aanschaf of overkill gaat zijn. Als je geen vaste telefonie er op aan wilt sluiten, of eigenlijk enkel een leuk routertje zoekt voor je laptop, tablet, en telefoon, dan kan je prima (veel) goedkoper uit. Een praktisch even snel presterende router is in het 100 tot 150 euro segment ook zeker mogelijk. Zodra je meer met telefonie wilt doen dan een simpel DECT setje biedt dan is de 7490 in één klap erg interessant. Als je een power-user bent die alle denkbare netwerkinstellingen goed in eigen hand wil hebben en/of aan de slag wil met de meer zakelijke features zoals VPN zit je hier echter uitstekend. Ook wanneer je een fanatieke thuisgebruiker bent die het totale gebruik en verbruik van de familie goed in de gaten wil houden of beheren, dan wel een klein Fritz!-ecosysteem aan wil leggen, zit je bij de AVM Fritz!Box 7490 aan het goede adres.

Al met al een veelzijdig en toch wel geweldig apparaat welke mij gedurende de bijna 7 maanden praktijkervaring niet teleur heeft gesteld. Ik hoop op begrip dat ik niet in staat ben om een uitgebreide high-end router vergelijking to kunnen uitvoeren, maar ik hoop desondanks dat het kunnen van dit 'beest' uitgebreid in kaart is gebracht.

Mocht je vragen hebben, of een specifiek onderdeel verder uitgelicht willen zien, laat het mij dan weten en dan doe ik mijn best deze review verder aan te vullen. Ik was namelijk niet van plan deze 7490 op korte termijn te vervangen ;)

Gerelateerde links:

Productinformatie Fritz!Box 7490
VPN Support pagina @ AVM

Installatiehandleiding KPN
Installatiehandleiding Ziggo
Installatiehandleiding UPC

Rar file met fullsize screenshots

Terug naar boven

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7490 Edition International?

Een zeeeer uitgebreide review!
Ik had al in 2010 voor de Duitse versie van de voorganger gekozen - ivm overstappen op glasvezel.
Toen al eine "eierlegende Wollmilchsau" en tot nu absoluut geen spijt van gehad.

Voor de snellere Wifi (en DVB-C ontvangst op PC en tablet via een soort SAT>IP )
heb ik nu de AVM DVB-C WLAN repeater in huis.
Ik moet zeggen dat de diverse AVM produkten wel slim op elkaar zijn afgestemd,
maar het gevaar van een vendor-lock-in bestaat natuurlijk wel.
Ik zelf gebruik op dit moment van AVM naast de router en de repeater nog de MT-F en 3 x DECT200. Trouwens alle PLC adapters welke aan de HomePlugAV standaard voldoen worden volledig door de router ondersteund (administratie, LED aan/uit, spectrum display etc.)

De updates van de firmware met verbeteringen en uitbreidingen, niet alleen bugfixes, zijn zeker een groot plus, ook na 5 jaar! - Soms rijpt de initële firmware nog behoorlijk bij de klant na ;)
Helaas heeft AVM het support voor FHEM (domotica platvorm) geschrapt.

Tip: Via een ondersteunde UMTS USB-stick kan je bij de FB7390/7490 een GSM-gateway realiseren
(scheelt nog steeds telefoonkosten als ik me niet erg vergis),
tevens heb je dan een dunne fallback voor je Internet verbinding, mocht die uitvallen (LTE sticks worden ook ondersteund!).

Zou mijn FB7390 het loodje leggen wordt de FB7490 bij mij zeker de opvolger,
maar het liefst geen providermodel (ik houd niet zo van TR069).

Als ik de gecombineerde functionaliteit en het opgenomen vermogen van 9W met die van afzonderlijke apparaten vergelijk is er volgens mij geen betere keuze voor een ommunicatiecentrale thuis.

[Reactie gewijzigd door dunklefaser op 8 maart 2015 14:29]

Dank je :D

Vraagje over die DVB-C tuner. Van wie is jouw TV abo? Want ik hoorde onlangs dat ziggo/UPC kanalen niet allemaal door die repeater worden doorgegeven.

Wat je verder al zei, veel samenwerking tussen de apparaten is prettig inderdaad, vendor-lock-in zie ik zelf niet direct als een issue omdat geen van de apparaten echt verplichten een andere Fritz! te gebruiken, al maakt het het soms wel extra aantrekkelijk :D

Leuke tip ook van die UMTS/GSM stick, misschien eens overwegen. Is op zich goedkoper dan vast bellen vermoed ik, al zoek ik eigenlijk nog een goede geschikte VOIP provider.
Mijn TV-abo maakt deel uit van het Telfort glasvezel all-in-1 abo (oude stijl). Helaas biedt Telfort als onderdeel van KPN per 1 januari j.l. geen analoog/DVB-C meer aan nieuwe klanten aan.

Het DVB-C gedeelte van de AVM-repeater had inderdaad wat (aanloop)problemen met het scannen van DVB-C, ook in Duitsland. Ondertussen middels firmwareupdates verholpen voor zoveel ik weet. (Er is een standaard en er is een andere standaard, je weet wel.)

Ik heb op dit moment
Kabelanbieter: KPN-ITNS Midden Nederland (was erst Glashartmedia Veenendaal) = 57 TV-Sender gefunden, 42 Radiostationen gefunden
Dit komt overeen met wat op mijn 3 TV's ook gevonden wordt.

De DECT200 stopcontacten werken helaas alleen maar samen met AVM producten
(eigen standaard?)

[Reactie gewijzigd door dunklefaser op 9 maart 2015 10:00]

Ik kijk eigenlijk helemaal geen TV, en de TV die ze hier leveren is IPTV en is met Fritz! Powerlines aangesloten. Het werkte toen ik het ging aansluiten en testen, maar ik denk in geen maanden werkelijk gekeken :D DVB-C verhaal kan ik dus weinig aan toevoegen, maar het is goed te zien dat het bij jou gewoon werkt. Nu de vraag of iemand het met Ziggo/UPC ook 100% werkend heeft?

Mbt de DECT200, die zijn inderdaad gebonden aan een Fritz!Box, maar een Fritz!Box hebben is geen verplichting om alles Fritz! te kopen :D Tot zo ver ik weet kan je de Fons gewoon gebruiken met andere DECT centrales? andere DECT setjes werken iig wel gewoon op de Fritz!Box, al koop ik never nooit meer zo'n budget 3-in-1 / 4-in-1 setje voor weinig, wat een drama dingen zijn dan. Of de batterij weer leeg, of het plastic druk je met je vingers in, etc.
Sinds kort werken de kabelbedrijven landelijk namelijk met QAM256.

Als DVB-C niet meer over glasvezel geleverd wordt is het zeker
voor mij en anderen ook interessant of DVB-C van Ziggo/UPC
met deze DVB-C SAT>IP ontvanger bij de FTC zenders gaat werken.

Mijn thuisfront is een hardloper wat TV-kijken betreft, per dag enkele marathons.
Misschien een reviewtje maken van die DVB-C repeater? :D

Wij kijken overigens wel 'TV' hoor, maar vooral content streamen. De 'echte' TV gaat alleen aan bij Olympische spelen, laatst mn neefje op Sporza volgen o.i.d. Meer dan een paar uur per paar jaar zal het niet zijn.
De Duitse versie is wat goedkoper dan de Internationale. Is het verschil alleen de Duitse aanduiding op het apparaat en de bijgeleverde handleiding? Of is er nog een technisch/softwarematig verschil?
Voor zover ik weet bestaat er geen verschil wat DVB-C betreft,
helaas is er van AVM geen informatie over de DVB-C scan opties beschikbaar.

Een standaard DVB-C scan duurt bij mij ca. 2 uur, dus elke keer als Telfort de zenderindeling wijzigt moet ik bijvoorbeeld morgens vroeg een scan starten.YMMV
Hier valt zeker nog iets te verbeteren!
Een uitgebreide scan is pas na 4 uur klaar!
Top! Duidelijk weer stap verder dan mijn 7340 die ik van xS4all heb. Hopelijk verstrekken ze deze bij contractverlenging :-)

Op die pagina staat tevens de 7490 vermeld. Of dat betekent dat je een 7490 ook daadwerkelijk kan 'krijgen' weet ik natuurlijk niet, maar het lijkt de moeite het aan je provider te vragen .
Ik kan in ieder geval bevestigen dat ik een 7390 bij mijn XS4All fiber abotje heb gekregen. Geen 7490. Abo is in Juni 2014 ingegaan, dus nog niet zo heel lang geleden.
De 7490 is geloof ik sinds maart-april pas redelijk leverbaar? Zou mij niets verbazen als het opzetten met een deal met xs4all even duurt, mogelijk ook nog het punt dat xs4all er een flink aantal nodig zou hebben? De enige bevestiging die ik nu heb gezien van een xs4all klant die een 7490 had had overigens het 500/500 glasvezel abo.
Ah, ja, wij draaien hier op 100/100 (500Mbit is hier nog niet beschikbaar), dus dat zou het ook kunnen zijn. Ik ben overigens heel tevreden met de 7390 (wat overigens de eerste keer is dat ik echt tevreden ben met een router die door een provider werd geleverd).

Goede review!
Dank je :D

Het is inderdaad wel een zeldzaam gevalletje daar bij xs4all dat ze degelijke routers leveren, de gemiddelde Ziggo / KPN doos word ik zelf niet gelukkig van. De Caiway 'glasmodem' die bij het abonnement zit heeft één uitgang, geen DHCP server of wat dan ook, en hoewel er een antenne in het apparaat zit is deze door hen uitgeschakeld omdat de prestaties dusdanig ruk zijn dat iedereen er over zou bellen. Pluspuntjes voor xs4all dat ze dit beter doen.

7390 zou inderdaad best prima moeten zijn, maar je mist wel de 5GHz / wireless-ac ondersteuning geloof ik. Ik weet niet exact wat de verschillen zijn overigens.
Ik heb deze inderdaad van XS4ALL gekregen bij mijn Glasvezel Internet Compact 20 abonnement met bellen. Voor Glasvezelklanten krijg je dit modem gratis in bruikleen bij XS4ALL.
Heb overigens ook nog een 7360 staan die ik als Accesspoint gebruik op de bovenverdieping, deze had ik eigenlijk nog niet zo lang geleden gekregen van XS4ALL (hoefde deze niet terug te sturen) maar door de overstap op glas kreeg ik de 7490. Ben er erg tevreden over.

Wat overigens ook heel handig is dat je een VPN verbinding met je mobiele telefoon kan opzetten. Doe dit regelmatig als ik ergens op een WiFi hotspot zit.
Mooie review trouwens.

[Reactie gewijzigd door tomvdlee op 10 maart 2015 17:56]

Elders kreeg ik een reactie van iemand die hem van XS4All heeft ontvangen, het is dus zeker een optie! Weet alleen weer niet of je dan specifiek een duur abonnement nodig hebt, glasvezel moet afnemen, of iets dergelijks.
Prachtige review. Fritz is er vast blij mee!
Niet alleen Fritz is er blij mee. de community ook natuurlijk! +3 Top review :9
Dank je :D Heb hem ook zeker richting AVM gestuurd, ben zelf ook wel benieuwd.
Top review! Echter blijf ik die dingen echt superlelijk vinden :+
Ze voelen prima degelijk aan, beter dan de standaard glossy routertjes. Volgens mij is het vooral het wat opvallende rood wat het een beetje kinderachtig doet ogen / een goedkopere uitstraling geeft. Ik heb hem in elk geval in de kast hangen ;)
wat maakt het uit ik vindt hem mooi maar aangezien hij altijd in het donker in de meterkast hangt
zie ik hem nooit.
Ik heb bij een 50/50 glasvezelabo van xs4all een 7490 gekregen.
ook bij 20mbit glas abo gekregen en zelf een tweede handsje (ruil op tweakers tegen tablet!!) erbij voor 5ghz op andere verdieping, want dat loopt snel terug
Zo, ik heb 'm uit!!

Even een vraagje: je stelt De 7490 kan WAN snelheden van 1 Gigabit aan volgens AVM en reviews uit het buitenland. maar de doos meldt VDSL/ADSL/WAN Up to 100 Mbit/s, is dat een beperking in de modem of wordt er van uitgegaan dat VDSL(2) toch niet/nooit sneller gaat??

Voor de rest heb ik mij het afgelopen uur weer vermaakt, +3 maar weer!

Edit: Toen ik met de review begon stonden er nog geen reacties onder, ik had volgens mijn browser de eerste reactie. Ik zie nu echter dat mijn opmerking ook al door Kiswum is gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Niels.68 op 28 februari 2015 11:04]

Heeyy you made it ;)

7490 kan zeker WAN over de 100 aan, ik zit nu op ca 227Mbps hier. De beperking zou rond hetzelfde punt moeten liggen als LAN-LAN, iets wat in de vergelijking bij de buren ook naar voren kwam. Oftewel als je Glasvezel hebt, of een kabelverbinding van 150-200Mbps, dan zit je gewoon veilig.

Het enige wat dan onduidelijk zou kunnen zijn of hij op ADSL of VDSL boven de 100Mbps aan kan, maar tot zover ik weet kan ADSL of VDSL helemaal niet boven de 100Mbps uitkomen. KPN/XS4All gaan tot 50Mbps in elk geval. VDSL kan in theorie wel hoger maar volgens mij zijn daar geen praktische voorbeelden van.
Up to 100Mbit for every connection, zou moeten zijn Up to 100Mbit for the WAN connection (beschrijving op de doos). Deze WAN connectie is dus eigenlijk alleen geschikt voor een ADSL/Telefoon kabel. Op je foto zie ik daarvoor de DSL/TEL ingang.
Als je glasvezel gebruikt, dan zal je waarschijnlijk 1 van de LAN poorten moeten opofferen achter de KPN Experiabox. Daarmee zou je dus inderdaad die 1Gbit moeten kunnen halen of zoals je aangeeft. Men heeft bewezen 950Mbit te kunnen halen.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 27 februari 2015 23:30]

Bij Kabel/Glasvezel sluit je de router inderdaad op LAN 1 aan op je Experiabox, maar ook op LAN 1 op je Fritz!Box, waarbij hij de WAN functionaliteit op (De Fritz!Box) LAN 1 zet. Het is nog altijd 'WAN' in functie, maar dus zonder de 'beperking'. Gezien de praktische 'niet-beperking' zou ik denken dat ze dit duidelijker hadden gemaakt door gewoon die 100Mbps opmerking weg te halen, het voegt tenslotte niets toe anders dan verwarring :D. Nu denken mensen misschien dat je op één of andere manier gelimiteerd bent. Handig, al vermoed ik dat er niet strak genoeg op gelet is sinds 2010 (7390).
Ik heb hier nog geen Vectoring, dus 52 Mbps maximum volgens KPN instellingen. Maar de Fritz geeft aan dat ruim 100 Mbps mogelijk is. Met Vectoring wordt dat meer. Het lijkt me dan niet verstandig om een limiet in te bouwen. Voor je het weet gaat KPN omhoog om de concurrentie met de kabel beter aan te kunnen en dan 'hang' je.
Lijkt mij stug dat ze bewust een beperking inbouwen, ben heel erg benieuwd. Dit is allemaal nieuws voor mij overigens, maar ik vermoed dat als deze 7490 iets van moeite gaat hebben met die dingen dat de gemiddelde KPN *#%*!-router op slag komt te overlijden.
Heb zelf een 7360 staan en het zijn inderdaad geweldige routers met ongelooflijk veel mogelijkheden. Maar ben recent op mijn exemplaar tegen mijn eerste echte probleem gelopen. Er komen nogal veel apparaten langs die via DHCP verbinding maken en deze blijven in de clients list staan, maar zolang ze in die lijst staan blijft de router het bijhorende IP adres in de DHCP range vasthouden voor dat apparaat waardoor de DHCP pool zonder vrije adressen komt te zitten.
Wat gebeurt er precies als die lijst vol raakt? Daar heb ik nog niet naar gekeken. Tevens heb ik bijna 200 IP's in het DHCP Bereik en gezien elk apparaat na 10 dagen er uit wordt geknikkerd lijkt het mij praktisch zelden een issue.

Je kan natuurlijk een brede IP range pakken voor DHCP, of de tijd zolang als hij die adressen vrij houdt aanpassen. Persoonlijk vind ik het vasthouden juist wel prettig, dan weet je in elk geval welk IP adres elk apparaat heeft zelfs als ze zelf op DHCP ingesteld staan.

Verkorten van de 10 dagen via: Home Network -> Network -> Network Settings -> IPv4 Settings: DHCP Server -> Valid for boxje. Ik weet niet of je ook nul in kan vullen, maar zelfs op 1 dag moet je volgens mij een heel eind komen.
De toestellen van gasten die al weken niet meer zijn geweest blijven in de lijst 'home network' staan, ook als de DHCP lease is verstreken (7360 met fw 6.20).
Ik had al even zitten kijken, maar ik zie ook geen optie om heel vlot die hele lijst te legen, je moet echt allemaal tabs openen en ze stuk voor stuk bevestigen om het enigzins vlot te doen.

Wat als je de lease korter zet? Maar wederom de vraag: blijven ze misschien in het lijstje staan totdat hij daadwerkelijk vol is, en dan vervangt ie oudere apparaten? Ik weet dat zelf niet, ik zit nog lang niet aan mijn DHCP limiet. Wel een interessant onderwerp eigenlijk.
Inderdaad. De lease stond hier op 10 dagen (default denk ik). Nu maar eens op 1 dag gezet, het modem gooit je IP verbinding er wel vanaf als je dat doet.
Bij mij staan er kruisjes achter de regels met toestellen, die gooi je vrij gemakkelijk weg (het kost wel wat tijd). Maar goed, ik heb nooit problemen gehad met de lijst. Als een ander apparaat een IP-adres krijgt dat al in de lijst stond, komt er een pijltje met de naam van dat andere apparaat. Het zou dus kunnen dat de lijst inderdaad wordt gevuld tot een maximum aantal regels dat gelijk is aan het aantal adressen dat de DHCP-server ter beschikking heeft.
10 is inderdaad de default. Goed te weten dat je die setting niet kan aanpassen zonder dat je DHCP clients worden ververst. Wel even belangrijk te weten!

Zelf ook geen problemen gehad, al is het maar dat ik nog wel even bezig ben voordat ik er 150 of 200 heb o.i.d. Daarnaast weet ik nu al vrij zeker dat bepaalde IP adressen zijn hergebruikt (ik RDP veel binnenshuis, weet zeker dat ik regelmatig weer lagere laatste waardes heb zitten intikken).

Ben benieuwd of de lease-time Blokker_1999 helpt, of als iemand de lijst echt vol krijgt hoor ik graag wat hij dan doet :D
Je kunt bij wijze van test gewoon de range beperken tot tien adressen en dan wat toestellen aanzetten ;)
Dat zou ik met alle plezier doen als ik hem niet praktisch 24/7 in gebruik en hard nodig heb :D Als de gelegenheid ontstaat wil ik dat met alle plezier eens doen, maar ik kan nu even niet zonder. Vandaar ook dat ik 'betrouwbaarheid' toch bovenaan had staan. Niets frustreert meer dan uitvallers.
Pfff mijn vingers en ogen doen pijn van het lezen en scrollen :P
Je hebt de review van routers vandaag naar een hoger plan getild. Het reviewen van routers is erg lastig en dat is ook te zien aan alle +3 reviews van routers op Tweakers (volgens mij zijn ze op 1 hand te tellen).

Het valt me trouwens op dat er op de doos staat dat 100Mbit op de poorten wordt ondersteund, maar je zou eerder 1Gbit op alle poorten verwachten zoals op de productpagina staat. Ik neem aan dat het plaatje op de doos wat ouder is dan de werkelijke specificaties.
Als je VPN direct vanaf je router wilt gebruiken, dan kan het zijn dat je alleen een poort op je firewall/router moet open zetten. Ik ben zelf ook geen voorstander van aparte apps om een router aan te passen :D. Door de vele menu's kan ik me voorstellen dat het daardoor lastig is om portforwarding of de firewall instellingen te vinden, maar ik zag VPN al bij de plaatjes voorbij komen.

Maar goed, een zeer goede review wat ik je niet na zou kunnen doen!
Interessant punt. WAN is zeker niet beperkt op 100Mbit getuige mijn snelheid hier en andere reviews, maar ik weet niet hoe het met ADSL zit? Zijn er sowieso ADSL verbindingen de krijgen die meer dan 100Mbps hebben? Als ik een collectie vragen heb dan mail ik AVM gewoon even, maar ik kan mij niet voorstellen dat het echt een beperking is. Ik zit in elk geval ruim boven de 200Mbps die ik zou moeten hebben. Wil nog altijd dat 400Mbps abonnement voor de sexy-factor, maar zelfs de 200 trek ik praktisch nooit vol.

VPN vanuit een mac werkt in elk geval wel direct als je in de 7490 zelf een VPN verbinding voor een specifieke user aanmaakt (Dus geheel zonder software installatie), ik denk toch dat het ergens een instelling is in de Windows VPN applicatie die in de weg zit. Zeker omdat je het met de VPN applicatie van AVM wel vlot kan opzetten. Ik heb de vraag al gesteld maar nog geen duidelijkheid.

Op zich zit het Fritz!OS erg goed in elkaar, en met een beetje ervaring zoom je er zo doorheen. Je hebt echter op alle pagina's een table of contents knop onderin waar je gewoon kan zoeken in de browser en op kan klikken. Best handig om daar gebruik van te maken.

Wat ik wel even toe zal voegen is dat er ook een knop onderaan staat waar je schakelt tussen 'standard' en 'advanced'. Bij standard staan veel opties verborgen, wat het overzichtelijker zou moeten maken, maar m.i. juist enkel verwarrend werkt omdat je de opties die je zoekt niet direct ziet :D

En dank voor je complimenten mede-tweakers-mok owner! :D

[Reactie gewijzigd door Foritain op 27 februari 2015 22:34]

KPN gaat binnenkort VDSL leveren met pair bonding en vectoring. Dat levert dan formeel 200 Mbps op. Dus ja, er zijn/komen *DSL verbindingen met meer dan 100 Mbps.
Ben erg benieuwd of je dan aan 100Mbps gelimitieerd bent of niet, het klinkt mij onwaarschijnlijk, maar ik weet het fijne er echt niet van. Input van iemand met zo'n verbinding lijkt mij top. Ik heb inmiddels een paar vraagjes opgestapeld, ik zet deze er bij wanneer ik AVM een mailtje stuur.
Ik weet niet of de 7490 pair bonding ondersteunt? Zitten er aansluitingen voor twee lijnen op? Overigens kan *DSL ook zonder pair bonding sneller dan 100 Mbps, maar dat levert KPN niet. AVM maakt die toestellen niet alleen voor Nederland, dus ik zou denken dat er geen maximum op de *DSL snelheid zit. Behalve dan misschien ingegeven door de processor of een andere chip.
één aansluiting. Anders zal je een LAN als WAN moeten gaan gebruiken denk ik, maar dan heb je sowieso al geen beperking (Nou ja, ~950Mbps dan). Zal de vraag aan het lijstje toevoegen in deze vorm in elk geval. Denk niet dat we een mede-tweaker gaan vinden die hier zelf ervaring mee heeft.
De 7360 blijft hangen op 850 mbit down terwijl de upload well 1000mbit haalt.
Sterker nog het lijkt capped omdat het een kaarsrechte lijn is. Nu kan het uiteraard mijn ISP zijn. Mijn pc (wat raar zou zijn) of het is toch de router. Maar daar ben ik nog niet helemaal achter :/

Ook als ik tegelijk upload en download wint de upload van de download en zakt dus de download in terwijl (en dit kan ik helemaal fout hebben dus feel free to comment) full duplex zou betekenen dat je vol up en down tegelijkertijd zou hebben?

speedtest

[Reactie gewijzigd door Pi83 op 10 maart 2015 08:54]

Ik heb nog wel ergens een 7360 in beheer. Zal wanneer het schikt even spieken of ik daar iets op kan meten, Dat netwerk zit sowieso niet gecapped op <900-950, dus ik heb toch een vaag vermoeden dat er iets anders bij jou speelt. 7490 heeft het uiteraard ook niet.
Als je een keer tijd hebt graag! 0 haast hoor maar als je je ooit verveeld ;) 900mbit is snel zat.

Setup is port 1 naar glasvezel internet (wan) port 2 naar Asus ac66u router die alleen wifi (ap mode)doet verder niets. Vanuit daar direct naar de pc die de benchmark heeft gedaan op speedtest.net.
Zowel de Asus als de Fritz zouden qua cpu 1000 mbit data moeten kunnen handelen.
Zal morgen eens de pc in port 2 stoppen ipv de asus router dat heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd omdat ik er vanuit ga dat die asus het allemaal makkelijk aankan. hmmm Naja kijk maar anders laat ik je wel weten of het opgelost is door de asus er uit te halen. Bedankt in ieder geval!
Zowel de AC66U, 7360 als 7490 moeten tot ca 950 'echte' Mbps komen in de praktijk. Nu zal het best zijn dat je daar net niet aan komt, en dus 940/30/20 aantikt, maar <=850 is wel erg ver uit de buurt. Ik vrees dat er iets anders als stoorzender werkt bj je.
Top review!
Kun je iets vertellen over je ervaring met het Wifi bereik? Wellicht ervaar je beter of minder bereik in vergelijking met voorgaande routers.
Bereik vergelijken kan echt alleen maar als je exact dezelfde omgeving hebt, dus ik kan enkel wat zeggen over de twee voorgangers op deze exacte locatie. In het begin had ik hier een sitecom gaming router hangen, welk type weet ik niet meer, maar dat was een model uit ~2008 vermoed ik. Er is dusdanig veel veranderd in 7 jaar tijd dat ik zeker niet zal stellen dat dat een eerlijke vergelijking is.

Die kwam niet voldoende door de grote steunmuur heen (hele dikke muur van gewapend beton) en daardoor had ik een tweede AP opgehangen, een TP-Link 1043ND. Toen overal bereik. Toen die sitecom de geest gaf heb ik een tweede 1043ND gehaald ivm bereikissues met enkel een enkele, maar sinds ik de 7490 heb voldoet enkel de Fritz op zich voor het hele huis. Enkel een klein hoekje waar de gehele lift constructie in de weg zit van het signaal trekt ie het niet, maar ik betwijfel of sterkere antennes dat oplossen; dat is tenslotte bakken met staal.
Ok, helder! Tuurlijk, wifi kun je moeilijk vergelijken. Ik heb de 7490 besteld ter vervanging van mijn 7270 en Asus RT-N66U. Gebruik nu de 7270 alleen voor de telefonie, maar wil de Asus en de 7270 beide weg doen voor 1 nieuwe 7490. Fritz telefonie werkt echt top en hier al jaren naar volle tevredenheid.
Wat telefonie betreft ook zeker geen klagen. Ook icm Fritz! Fons? Zijn wel wat prijzig als je met aanbiedingssetjes vergelijkt, maar ze werken heerlijk. Was laatst weer ergens met zo'n budget kijkshop set ding (maar dan heb je 3 telefoons voor 50e ofzo?) en ik had er direct de p in :D

Overigens heeft een N66U natuurlijk best een goede rep. Ik heb hem zelf niet, 1tje in gebruik elders maar geen vergelijkingsmateriaal. Ben benieuwd wat je in de praktijk gaat merken!

[Reactie gewijzigd door Foritain op 3 mei 2015 20:21]