AVM FRITZ! WLAN USB Stick AC 430 Edition International Review

Foritain 17 augustus 2014, laatste update op 26 mei 2017, 5.720 views

AVM FRITZ! WLAN USB Stick AC 430 Edition International

Met goede prestaties maar vooral ook een uitzonderlijk eenvoudige (geheel automatische) installatie is deze USB WiFi adapter simpelweg prima te noemen.

Pluspunten

• Wireless-ac zowel theoretisch als praktisch flink sneller dan wireless-n
  • Maakt geclaimde netto specificatie/snelheden daadwerkelijk waar
  • Geheel automatische installatie, geen driver-cd of download nodig voor Windows XP t/m 8.1
  • Ook ondersteuning voor niet-wireless-ac netwerken
  • USB verleng-blok is bijzonder stevig en schuift niet
  • Stick & Surf is een leuke extra wanneer je een Fritz!Box router hebt
  • Minimale meerprijs t.o.v. de goedkoopste alternatieven
  • 5 Jaar garantie

Minpunten

• Netto specificaties liggen (Zoals altijd) toch ver van de Bruto specificaties af.
  • Enkele alternatieven geven een hogere bruto specificatie op (al kan ik geen goed onderbouwde reviews vinden om te bevestigen dat die ook waargemaakt worden).

Review: AVM Fritz! Wlan USB Stick AC 430

Specificaties
Uitpakken
Installatie
Stick & Surf
Software
Snelheid en Stabiliteit

Productpagina Fritz!WLAN Repeater 450E

Fritz!, of beter gezegd AVM, is een Duitse fabrikant van netwerkapparatuur. Klanten van XS4ALL zullen wellicht bekend zijn met enkele van hun producten, maar ze zijn ook aardig vertegenwoordigd in de welbekende zaken zoals de MediaMark, Cool Blue, en andere grote jongens. De link met XS4All vind ik zelf wel een passende, gezien zij als (redelijk) premium provider toch ook premium apparatuur aan hun klanten moeten leveren. Ik zie Fritz! in de categorie netwerkapparatuur toch wel als een premium merk met een ietwat premium prijskaartje. Nu valt het laatste vaak nog wel mee, zeker gezien wat er wordt geboden, maar een prijsvechter is het zeker niet.

Nog niet zo heel lang geleden maakte ik een roundup van 3 verschillende Fritz! Repeaters, deze keer ga ik het over de Fritz!Wlan USB Stick AC 430 hebben. Nadat ik mijn oude router heb vervangen door de Fritz!Box 7490, en mijn wireless-n netwerk dus heb geŘpgrade naar een sneller wireless-ac netwerk, was het natuurlijk wel handig om de computers ook wireless-AC klaar te maken. De meeste apparatuur kan van zichzelf geen gebruik maken van de veel hogere bandbreedte dat een wireless-ac netwerk biedt, dus een –AC capable antenne is een vereiste. Wat is een wireless-AC netwerk? Voor de technische uitleg verwijs ik je graag naar Google, voor de zeer-kort-door-de-bocht-uitleg: Het is simpelweg een nieuwer soort draadloos netwerk, welke veel meer snelheid biedt dan de meeste bestaande wifi netwerken die je krijgt bij je Ziggo, KPN, of wat dan ook modem/router.

Nu kan je in de meeste laptops de interne draadloze netwerkkaart eenvoudig vervangen als je ook maar een beetje vertrouwen in je laptop-herstel skills hebt. Deze foto uit ÚÚn van mijn Dell Inspiron 15’s laat zo’n intern chipje zien.

Hoewel een charmante oplossing voor een laptop is een dergelijke aanpassing bij een desktop computer vaak niet mogelijk, maar er zijn ook andere redenen te bedenken waarom je liever een USB Stick oplossing wil hebben. In mijn situatie ging de voorkeur uit naar een USB Stick vanwege de flexibiliteit om hem eenvoudig en snel op meerdere apparaten te gebruiken. Bij de vele nieuwe builds en knutsel klussen komt een eenvoudig op te zetten netwerk met een hoge snelheid goed van pas (updates, data overzetten, etc). Hoewel ik veel bekabel kom ik regelmatig een kabeltje te kort of staat een systeem te ver van de bekabeling af, en hoewel de wireless-n netwerken van de meeste apparaten voor een beetje browsen prima zijn, kom je bij het overbrengen van GigaBytes aan data al snel bandbreedte tekort.

Voor ik aan de review begin wil ik graag kort mijn review ‘filosofie’ uitleggen. Ik maak reviews om een realistisch, duidelijk, en compleet beeld te geven van de producten. Zo wil ik toekomstige kopers zo goed en correct mogelijk te informeren over de producten in kwestie zodat zij met vertrouwen een aankoop kunnen doen en niet voor verrassingen komen te staan. Omdat stock foto’s van veel producten vaak ver van de realiteit staan probeer ik met een flinke dosis foto’s het product goed in beeld te brengen, en foto’s worden dus nooit bewerkt, bijgekleurd, of op andere vergelijkbare manieren aangepast. Ik vind het belangrijk om enthousiast aan de slag te gaan met producten, maar mogelijke overwegingen moeten uiteraard duidelijk aan bod komen. Zoals altijd sta ik open voor suggesties om de reviews aan te passen cq te verbeteren.

Laten we beginnen met de specificaties van de AVM / Fritz! website.

De Fritz!Wlan USB Stick AC 430 dus een USB Stick om een draadloos netwerk te kunnen maken. Deze stick werkt niet alleen met de eerder genoemde wireless-ac netwerken, maar kan ook overweg met alle andere recente wifi netwerken, zowel op de 2.4 GHz en de 5.0 GHz band. De maximum (bruto) snelheid op –ac netwerken is 433 Mbit/s, en op –n netwerken 150 Mbit/s. Dit komt neer op netto specificaties van 200 Mbps op wireless-ac en 100 Mbps op wireless-n.

Zoals je mag verwachten worden alle gangbare beveiligingstypes ondersteund. De stick zelf is te gebruiken met Windows XP, Vista, 7, 8 en 8.1. Ondersteuning voor 64-bit Windows XP (want dat gebruik je toch niet meer? ;) ) zal geen issue zijn, maar ook Mac wordt niet ondersteund, en dat is wel het onthouden waard als je van appeltjes houdt. Voor alle ondersteunde operating systems komt de stick met een zelf-installatie, oftewel je hoeft geen driver-cdtjes te hebben, of drivers te downloaden. Vooral het laatste is wel eens onhandig na een herinstallatie of bij installatie van een nieuw systeem, want dan kan je niet het internet op om de benodigde drivers te downloaden.

Verder niet onhandig te weten is dat je hem zowel in USB 2.0 als USB 3.0 porten kan gebruiken, en dat je zoals bij de meeste (volgens mij zelfs alle) Fritz! producten 5 jaar garantie krijgt.

Hoewel het uitpakken van een USB WiFi adapter natuurlijk geen uitvoerig feest is, kunnen we het lastig overslaan. De Fritz!Wlan USB Stick AC 430 komt in een eenvoudig doosje in typische Fritz! stijl.

Binnen in de verpakking vinden we een korte handleiding (meer is ook niet nodig), de stick zelf, en een voetje met verlengkabel.

Opvallend aan het verleng-blok is dat het uiteinde bijzonder stevig is, maar ook lekker op gewicht is. Hierdoor bestaat het risico niet dat het gewicht of andere kracht aan de kabel dit blok van de gewenste positie verschuift. Anders dan dat het een zeer stevig zwart blok is met de letters AVM zichtbaar valt er niet veel van te zeggen.

De stick zelf komt in de typische rood/wit kleurstelling die we ook bij de andere Fritz! producten zien. Een nano adapter is het zeker niet, maar naar mijn weten bestaan die niet voor wireless-ac netwerken. Wat maatvoering is hij gemiddeld, er zijn een stuk grotere en ook net iets kleinere modellen op de markt; effectief steekt de stick ca 40mm uit. Het is m.i. geen onaardig ding om te zien, en het witte plastic is ook wat doorzichtig waardoor de LEDjes door de behuizing kunnen schijnen. Aan de achterkant staat duidelijk welk type stick je in je handen hebt (soms wel handig), en ook het MAC adres is direct af te lezen, voordat dat laatste komt bij sommige omgevingen goed van pas.

Gek veel valt er niet van te zeggen. De Fritz!Wlan USB Stick AC 430 voelt lekker stevig aan, en het ontbrekend van wat ‘flimsy’ glimmend plastic vind ik absoluut niet erg. Hij ziet er ook netjes afgewerkt uit, dus over de bouwkwaliteit geen zorgen. Door het doorzichte plastic kan je wel zien hoe de stick in elkaar zit, en hoewel ik zelf geen interesse heb om hem uit z’n jasje te halen (iets mbt vervallen van garantie en mijn doeleinde van hem veel tussen pc’s te laten springen) moet dit zonder al te veel moeite best mogelijk zijn.

Hoewel het ook mogelijk is een volledig handmatige installatie uit te voeren met de drivers van de AVM website, is ÚÚn van de grote voordelen van deze stick de automatische installatie. Als je zoals in mijn geval de stick in veel verschillende systemen wil gebruiken zonder moeite komt het goed van pas dat er een klein beetje opslag in de De Fritz!Wlan USB Stick AC 430 zit van waar de drivers worden ge´nstalleerd. Zonder iets vooraf te hoeven voorbereiden kan je de stick in een nieuw systeem zetten en de installatie beginnen.

Na het inpluggen herkent de computer een USB opslag, in dit geval Windows 7 maar XP t/m 8.1 worden ondersteund.

We klikken op de “Installation”, en zonder verdere handelingen installeert de De Fritz!Wlan USB Stick AC 430 zijn eigen driver in je systeem. Let op: Administrator rechten zijn uiteraard wel vereist

Nog geen minuutje later herkent de computer de nieuwe netwerk adapter, en kunnen we direct aan de slag om een verbinding te maken op de gebruikelijke manier in jouw Windows versie.

Installatie verloopt dus zeer eenvoudig met de automatische installatie vanaf de stick, maar ook WPS (Wireless Protected Setup) is aanwezig. De leukste, en wat ongebruikelijke, extra is echter de Stick & Surf. Wanneer je zelf een Fritz!Box modem/router hebt (met een USB poort) kan je de stick direct in de USB port van de Fritz!Box pluggen om de USB Stick voortaan automatisch verbinding met de Fritz!Box te laten maken.

Simpelweg het stickie even in de router prikken, en wachten tot het ‘info’ lampje op je router knippert. Nu staan de instellingen (netwerknaam, beveiligingstype, beveiligingssleutel (wachtwoord)) in de stick opgeslagen, en kan je hem vervolgens in een computer steken zonder dat je de details van je draadloze netwerk hoeft te onthouden, op te zoeken, of in te typen. Handig voor de luie medemens, maar het vereist uiteraard wel dat je reeds een Fritz!Box Modem of Router hebt.

Naast de installatietools, of eigenlijk na de installatie, heb je ook beschikking tot een klein stukje software op de computer zelf. Noodzakelijk is het niet deze te installeren of te gebruiken, echter de automatische installatie voegt ook het stukje software automatisch toe.

De software bestaat uit 3 tabbladen. De eerste is de “Connection Monitor”. Deze geeft in lekentaal aan hoe goed de verbinding is. Het is niet geheel duidelijk wat de definitie is van goed, want ook bij verbinding met een trage wireless-n router geeft de software “optimum” aan. Vermoedelijk heeft het dus te maken met de stabiliteit en het signaalsterkte van de router, en niet zo zeer of de doorvoersnelheid in de buurt komt van de capaciteiten van de Fritz!Wlan USB Stick AC 430. Je ziet hier een groen, geel, of rood lampje, de sterkte van de Fritz!Wlan USB Stick AC 430 antenne, en het IP Adres van de router.

In het tweede tabje vinden we wat meer details van de verbinding; het type beveiliging, welk kanaal de verbinding op zit, hoe veel packets er zijn overgedragen, en of de stick in een USB 2.0 of 3.0 poort zit. In het grafiekje er onder kunnen we de huidige transfer snelheden zien (Op het moment van de screenshot dus geen noemenswaardige recente activiteit).

Het laatste tabje geeft nog wat details van de Fritz!Wlan USB Stick AC 430 zelf aan, zoals het MAC adres, het IP adres van de stick en de router, en geeft je ook nog wat opties. Je kan hier de kracht van de antenne lager zetten of je kan hem automatisch minder krachtig laten uitzenden op rustige momenten, Beide kunnen je wat extra batterijduur geven op je laptop.

De optie “Roaming behavior” komt aan bod wanneer je meerdere draadloze toegangspunten in huis hebt, zoals meerdere Access Points, Wlan repeaters, of andere opties. Zo kan je hier kiezen om regelmatig het sterkste punt te kiezen, maar ook kiezen om de Fritz!Wlan USB Stick AC 430 niet toe te staan andere toegangspunten te selecteren. Je kan hier ook kiezen om met hogere frequentie het snelste toegangspunt op te sporen.

De “WLAN LED” feature is voor een grotere groep een fijne toevoeging. Het groene status lampje is niet hinderlijk, maar het oranje activiteitslampje knippert wanneer de Fritz!Wlan USB Stick AC 430 data zendt of ontvangt. Tijdens actief gebruik is dat flink wat geknipper, en met deze optie kan je dat oranje lampje geheel uitschakelen. Het stille groene lampje blijft aan, maar het geheel oogt een heel stuk rustiger. Een vergelijkbare functie trof ik op de Frits!Wlan repeaters aan, en ik hoop dit op meer apparatuur terug te vinden de komende jaren.

Het groene lampje is weinig anders dan een gemiddeld batterij-indicator-ledje op een laptop

... maar stel je voor dat het oranje lampje constant knippert tijdens activiteit in het donker. Goed dat het uit te schakelen is

De daadwerkelijke snelheid van WiFi netwerken blijft een tricky punt. Ik gaf het in mijn Wlan Repeater roundup al aan: veel mensen begrijpen het niet goed, en blijven teleurgesteld achter wanneer de geadverteerde snelheden niet in de praktijk gebracht kunnen worden. Sowieso moet direct het onderscheid worden gemaakt tussen de bruto capaciteit en de netto limiet. Deze bedraagt bij deze 433 Mbps stick 200 Mbps. Of het chic is laat ik in het midden, in elk geval is een dergelijke berekening bij alle merken van toepassing.

Je bent verder niet alleen afhankelijk van de capaciteiten van je modem of router, maar vooral ook van de omgeving. Andere netwerken in de buurt kunnen je prestaties negatief be´nvloeden, maar ook draadloze telefoons in huis, muren, magnetrons, paal-dans palen in het midden van je huiskamer, noem maar op. Wireless-AC werkt gelukkig op de 5.0 GHz band, welke minder druk bezet is (De meeste mensen hebben geen 5.0 GHz router), maar ook veel meer mogelijke (en dus vrije) kanalen tot z’n beschikking heeft.

Om andere factoren zo veel mogelijk uit te sluiten test ik de Fritz!Wlan USB Stick AC 430 in combinatie met de Fritz!Box 7490 in een gunstige situatie: een afstand van ca 5 meter van elkaar in een omgeving zonder verdere 5.0 GHz netwerken, en met directe line-of-sight. De Fritz!Box 7490 heeft een capaciteit van 1300 Mbit/s, dus deze mag geen bottleneck vormen voor de Fritz!Wlan USB Stick AC 430 met een specificatie van 433 Mbit/s. Op deze manier moeten we de daadwerkelijke capaciteit kunnen bepalen. Vervolgens neem ik de laptop mee naar een kamertje verder, met wat kastjes met prul en een dun muurtje er tussen, om te kijken hoe groot het verlies is. Als laatste neem ik de laptop mee naar de andere zijde van de “WiFi-Hell-Muur”: een hele mooie *cough* steunmuur (>25cm dik, veel staal) waar ik met eerdere routers niet eens stabiel door heen kwam met een draadloos netwerk. Met het wireless-n netwerk via de Fritz!Wlan repeaters kwam ik daar niet boven de 4 MB/s uit (Repeater-verliezen even uitgesloten).

Ik haalde de volgende resultaten:

Aardige resultaten! In een gunstige situatie (maar nog altijd een praktische en geen theoretische opzet) halen we zo goed als de vermelde netto specificaties. Ook met een gangbare interference van de omgeving (kasten, muurtje, etc) blijven de prestaties grotendeels in stand. Niet geheel onverwacht heeft ook het wireless-ac netwerk wat moeite met een bijzonder dikke muur met staal, al blijven de prestaties ook daar een stuk beter dan met het wireless-n netwerk, en zelfs ruim voldoende voor een beetje ADSL of Kabelabbonnement volledig te benutten. Al met al prima prestaties, want bijna 25 MB/s of 200 Mbps effectief is voor veruit de meeste doeleinden meer dan ruim voldoende, het komt tenslotte neer op ca 90 GigaByte per uur. Hoewel ik de intentie had om ook de ping-snelheden naar de router in een grafiekje te zetten bleven deze in alle situaties op 1 ms staan, iets wat niet voor leuke grafiekjes zorgt, maar wel een prima resultaat is.

Een bekabeld netwerk kom je wat snelheid betreft niet aan, maar ook voor de overdracht van ietwat grotere bestanden zal het verlies ten opzichte van de kabel veelal niet zo erg zijn als de moeite van het daadwerkelijk trekken van de kabel, al is dat uiteraard aan iedereen zelf om te beslissen. Zoals altijd geldt: WiFi prestaties zijn sterk omgevingsafhankelijk, ik test in een druk stukje randstand, maar ik kan niet garanderen dat iedereen ook deze snelheid gaat halen.

Hoewel er ook wireless-ac sticks zijn die een hogere snelheid in de specificaties zeggen heb ik daar zelf helaas nog geen ervaring mee. Enkel op specificaties uit gaan kan helaas niet gezien netwerkapparatuur met grote regelmaat de beloftes niet waar maakt, ik kan daar dus ook geen betrouwbare uitspraak over doen, en moet het enkel bij mijn eigen ervaring houden met deze stick. Ongetwijfeld zal een ander AC apparaat binnenkort komen, en in het geval dat die ervaring gevolgen heeft voor de prijs-prestatieverhouding van deze stick zal ik zeker een aanpassing maken.

Hoewel ik niet verwacht dat iemand deze stick zal kopen om er constant op een wireless-n netwerk mee te werken, zijn die prestaties toch ook niet geheel onbelangrijk. Met een verbinding met een 300Mbps wireless-n router is de maximale snelheid bij up- en downloaden 12 MB/s, wat neer komt op praktisch de volledige 100 Mbps (netto) specificatie die deze stick zou moeten hebben op een wireless-n netwerk. De (vermelde) netto specificaties worden dus ook waar gemaakt, enkel blijft het spijtig dat het voor alle merken noodzakelijk is met allerlij bruto waardes te marketen omdat de gemiddelde koper niet verder kijkt dan zijn neus lang is.

Als je eenmaal aan een wireless-ac WiFi netwerk begint zie je er al snel de waarde van in; de snelheden liggen een stuk hoger, de snelheden blijven hoger zelfs met wat muurtjes en andere zaken tussen je router en systeem, en ook de interference van de draadloze netwerken van de buren is vooralsnog een non-issue. Dat alle merken (inclusief AVM) met bruto getallen smijten is jammer, maar begrijpelijke realiteit. Dat deze Fritz!Wlan USB Stick AC 430 zijn vermelde netto specificaties echter netjes waar maakt is wel positief, want ook dat valt bij sommige producten soms vies tegen.

Anders dan degelijke prestaties is bij de aanschaf van WiFi sticks de prijs een belangrijke overweging. De goedkoopste wireless-ac stick momenteel in de lijsten begint bij 25,--, en rond de 30 euro zijn enkele modellen goed verkrijgbaar. Waar ik mij persoonlijk meer zorgen over maak zijn de wisselvallige reviews van de goedkoopste netwerk kaarten (in zijn algemeenheid, niet enkel voor -ac apparatuur), al is het lastig de vinger op de oorzaak van de problemen te leggen zonder die producten zelf te kunnen vergelijken. Wat ik wel met zekeheid kan zeggen is dat de Fritz!Wlan USB Stick AC 430 met een prijs van 35,-- een zeer degelijke oplossing is gebleken. Als ik alle ongefundeerde zorgen achterwege laat blijf je concreet over met een kleine meerprijs waar je nog wel een en ander voor terug krijgt: een zwaar en dus erg stevig verleng-blok, en vooral ook de super manier van installeren: Geen driver-cd’s nodig, geen downloads noodzakelijk, de stick installeert zichzelf op alle recente (Windows) systemen, en als je hem net als ik regelmatig op nieuwe systemen zet is dat een heerlijke plus. De Stick & Surf feature is ook zeker aardig wanneer je reeds een Fritz!Box hebt, maar ook zonder Frtiz!Box is de installatie dermate vlot dat je het vermoedelijk niet echt zal missen.

Aan het einde van de rit klopt het plaatje voor mij. De algehele goede en stabiele prestaties, dat ik tot nu toe geen echte nadelen heb kunnen opmerken in het gebruik, het gemak van de auto-installatie, en een redelijke prijs maakt de Fritz!Wlan USB Stick AC 430 een prima aanrader wanneer je een wireless-ac USB antenne zoekt.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Terug naar boven

Heb jij ook een AVM FRITZ! WLAN USB Stick AC 430 Edition International?

Mooie, duidelijke review! Heel uitgebreid!
Nu heb ik nog twee vraagjes, ik overweeg namelijk deze adapter te kopen vanwege de 5ghz ondersteuning, omdat de netwerkkaart in mijn desktop dit niet ondersteund. Het bereik van zo'n klein adaptertje, is dit te vergelijken met het bereik van een meer dan vijf jaar oude netwerkkaart? Daarnaast vroeg ik mij af of dit een goede adapter is als ik geen AC netwerk heb. Ik wil deze adapter dus puur gebruiken voor zijn 5ghz ondersteuning. Dit omdat ik merk dat mijn internetsnelheid zeer fluctueert op mijn desktop in de zelfde kamer op het 2,4ghz netwerk, t.o.v. mijn Macbook air die wel 5ghz ondersteunt. Ik woon in Rotterdam, waar heel veel 2.4 ghz netwerken zitten, maar haast geen 5ghz.
De AC ondersteuning spreekt mij wel aan, omdat de prijzen van deze adapter weinig schelen van de Wireless N adapters die ook 5ghz ondersteunen. Voor de toekomst kan dit dus handig zijn.

Ik hoop dat je mijn vragen wil beantwoorden! Je krijgt in ieder geval nu al +3 als beoordeling.
Oof, lastig omdat ik enkel AC heb getest. Hoewel de verbinding door mijn hele huis nu een stuk beter is mbv 5.0 en -ac ondersteuning, is het lastig met zekerheid te zeggen door welke van de 2 het komt. Ik zou het van de week echt een keer moeten testen dan, -als- het al mogelijk is met mijn hardware -wel- 5.0 aan te zetten, maar -ac uit te laten. Moet ik echt even op terug komen. Ik kan mij gezien mijn Fritz! ervaringen bijna niet voorstellen dat het -geen- degelijke 5.0-niet-ac adapter is, al is het wat 2.4 ondersteuning betreft niet meer dan een 'gemiddelde' 150Mbit adapter. Over het bereik ben ik tov ingebouwde netwerk adapters in laptops zeer te spreken, maar heb ik ook niet gek veel ervaring met andere sticks.

Anyhow, ik zet het even op de to-do-lijst.
Heb het de gok gewoon gewaagd en er 1 besteld. Als het niet bevalt kan ik het altijd nog retourneren. Ik zal laten weten hoe het bevalt! Maar ben nog steeds nieuwsgierig naar jouw bevindingen.
Goede review. Omdat een kabel leggen bij mij thuis geen optie is overweeg ik voor mijn desktop of een powerline adapter te kopen of een wifi ac stick.
Deze stick ziet er erg goed uit en ook een van de weinige met een goede review.
Dus ben hem aan het overwegen.

Alleen had ik nog een vraag. Moet de verbinding's snelheid gedeeld worden door upload en download of loopt dat langs elkaar? Dus als je 100mbps wilt uploaden en downloaden heb je dan een 200mpbs verbinding nodig?

Groeten,

Jef
Hey Jef,

Ik heb op dat moment enkel 1 richting gemeten, op een rustig moment eens zien wat er gebeurt als ik 2 kanten op belast.

Overigens verwacht ik de komende dagen een stukje over powerline te posten met o.a. de 510E set, ook die heb ik niet 2 kanten op gemeten (echter gezien het een 100Mbps LAN poort is heb ik er een hard hoofd in), en die dingen werken best goed. Wat 'beter' is blijft nog wel even afhankelijk van de situatie, ik heb een paar powerline sets die echt richting de 100Mbps effectief gaan, maar af en toe ook verliezen gezien bij andere locaties die niet uit te sluiten zijn (factoren in huis)...

Misschien vanavond nog, maar het zou morgen of zelfs pas na het weekend kunnen worden.
Zeer goede review... Mijn MB heeft dus geen on board lan, dus zoeken naar een alternatief. Dus deze stick is eigenlijk gewoon in je USB poort van de PC doen, installeren en dan kan je eenvoudig connecten met je netwerk en dan doet ie het? En dit is meteen een soort versterkertje, dat hij sowieso een betere verbinding heeft dan als je er geen gebruikt. Op mijn oude PC heeft mn MB wel onboard LAN, maar de connectie is soms wat zwak. Gr Jefixed
Ik volg het niet helemaal. Dit is 'gewoon' een draadloze netwerkadapter, maar dan met o.a. -AC support en een lekker makkelijke installatie voor o.a. drivers. Wat bedoel je precies met een versterkertje?

Overigens is LAN eigenlijk altijd krachtiger dan WLAN, een zwakke bekabelde connectie duidt meestal op andere problemen dan de netwerk poort zelf.
Weet iemand welke chipset gebruikt deze wifi stick. Op AVM website niks gevonden...
Mis-reactie, foutje.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 29 september 2014 00:58]