Microsoft Wireless Mobile Mouse 3500 zwart Review

intGod 26 februari 2015, laatste update op 26 februari 2015, 250 views

Microsoft Wireless Mobile Mouse 3500 zwart

Zeer goede muis, helaas geplaagd door slechte materiaalkeuze

Pluspunten

• Meer dan nauwkeurig genoeg voor kantoorwerk
  • Geschikt voor kleinere handen
  • Uitstekend gewicht - niet te zwaar, maar zeker niet te licht

Minpunten

• Batterij is relatief snel leeg
  • Werkt niet (even goed) op alle ondergronden
  • Kunstof bekleding laat los na een half jaar

Aanschaf

Ik ben ZZP'er en werk daarom met regelmaat op een ander bureau. De muizen die ik daar doorgaans voorgeschoteld krijg zijn van vrij lage kwaliteit en met een slechte pols, een RSI-verleden en relatief kleine handen maakt het mij heel veel uit wat voor muis ik gebruik.

Positief

Na veel testen ben ik uitsluitend uitgekomen bij de Microsoft Mobile 3500. Een kleine muis die geschikt is voor mijn kleinere handen, met een gewicht dat inclusief de batterij hoger ligt dan de meeste muizen die Dell of HP bij hun PC's leveren. Dat hogere gewicht bepaalt de nauwkeurigheid en die is bij deze muis uitstekend. Het gewicht in combinatie met de compacte vormgeving zorgen ervoor dat ik de muis niet krampachtig vasthoudt en dus minder last krijg van RSI. Door het symmetrische ontwerp is deze muis ook bruikbaar voor linkshandigen - aangezien ik met regelmaat links muis om mijn rechterkant te ontlasten is dat ook voor mij handig.

Aan de zijkanten van de muis zit een op rubber gelijkende kunststog die extra grip oplevert en dus voorkomt dat je de muis harder dan nodig moet vasthouden om deze te bedienen.

De scrollknop werkt zeer correct, voelt prettig en accuraat aan en het scrollen verloopt daarmee intuitief. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar ik heb ook al muizen gehad waarbij het scrollen niet intuitief aanvoelde. Dat is vaak allemaal instelbaar, maar ik vind het fijn als hardware "out of the box" werkt.

Negatief

De bluetooth ontvanger hapert echter heel af en toe. Het verwijderen en terugstoppen van de USB ontvanger lost het probleem doorgaans op, maar het blijft vervelend. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik hier enkel last van heb bij het werkstation op kantoor. Mijn Asus laptop vertoont het probleem niet, en ook mijn zelfbouwpc vertoont dit probleem niet. Wellicht is de BlackBox KVM Switch hier verantwoordelijk voor. Ik heb dit punt dan ook niet vermeld onder "negatieve punten".

De batterijduur is aan de lage kant. De muis schakelt zichzelf niet uit wanneer je hem niet gebruikt dus met een maand ben je ongeveer aan een nieuwe batterij toe. Dat is niet heel lang, maar ook niet heel vervelend aangezien ik altijd een lading batterijen in de buurt heb.

Op sommige ondergronden werkt de muis niet perfekt, met name op lichte c.q. glanzende ondergronden met een patroon, zoals bijvoorbeeld een bureau met een houtpatroon. Daar wil de muis soms nogal onzeker overkomen en kan het moeilijk zijn om met de muis te werken. In de praktijk helpt een A4'tje onder de muis dan.

Mijn laatste negatieve punt is de afwerking. De rubberachtige zijkanten zijn een positief punt, maar het feit dat deze vrij snel los beginnen te laten op plekken waar je de muis doorgaans vastpakt is vervelend. Op werk is de rechterkant aan het loskomen na ongeveer 1 jaar intensief gebruik. Thuis is 1 van de 2 muizen aan de linkerkant de bekleding aan het loslaten na ongeveer 6 maand licht gebruik.

Voor 20 euro kan je geen buil vallen en heb je een aangename muis, zeker als je wat kleinere handen hebt.

Heb jij ook een Microsoft Wireless Mobile Mouse 3500 zwart?