ZyXEL 600 Mbps Powerline Gigabit Pass-Thru Ethernet Adapter Twin pack Review

Interstellar 23 februari 2015, laatste update op 7 oktober 2016, 1.341 views

ZyXEL 600 Mbps Powerline Gigabit Pass-Thru Ethernet Adapter Twin pack

Had al eerder Powerline's van Sitecom en TP-Link gehad die niet stabiel bleven werken en waarbij de TP-Links niet uit de slaapstand terug wilde komen. Uiteindelijk ben ik bij deze ZyXEL's uitgekomen en deze doen het uitstekend.

Pluspunten

• Nette prijs
  • Blijven koel
  • Doorlus stopcontact

Minpunten

• Had wellicht een extra netwerkpoortje mogen hebben
  • Adapters krijgen kuren door af en toe niet wakker te worden uit de standby mode
  • Eén adapter is na de garantieperiode overleden

Beheerbaarheid Score: 4

Voorgeschiedenis

Omdat het erg lastig is een kabel te trekken van de meterkast in de hal naar de woonkamer in mijn appartement heb ik voor de Powerline oplossing gekozen. Ik had al eerder Powerline adapters in gebruik waaronder de Sitecom LN-501, zie mijn review. Deze waren erg onstabiel, vielen vaak uit en werden erg warm. Uiteindelijk gaven ze de geest na een tijd en kreeg ik van de winkel nieuwe, die het ook met vallen en opstaan een tijdje hebben gedaan. Toen maar in de kast gegooid en een tijd lang niet meer gebruikt. Uiteindelijk weer geprobeerd maar het bleef een drama. Ze werden gewoon te heet en daardoor gaven ze problemen.

ZyXEL PLA5215

Daarna TP-Link adapters gekocht die het op zich aardig deden, maar kwamen vaak niet meer uit de slaapstand als er weer netwerkverkeer aangeboden werd. Useless dus. Toen deze ZyXEL PLA5215 gekocht en deze heb ik nu bijna een jaar en werken probleemloos. Ze blijven lekker koel en het "wakker worden" uit de energie-slaapstand werkt ook goed. Ook met de snelheid is niets mis. Nu gebruik ik deze voornamelijk voor streamen van HD materiaal en muziek met een Dune mediaspeler vanaf mijn NAS, en daar voldoen deze uitstekend aan.

Geen stopcontact kwijt

Nog een voordeel van deze Powerline adapters is dat ze een doorlus stopcontact hebben zodat je geen stopcontact hoeft op te offeren, want deze adapters (en Powerline in het algemeen) werken het beste als ze rechtstreeks in de wandcontactdoos in de muur worden gestopt. Gebruik ze nooit in een stekkerdoos, want dat haalt de snelheid echt naar beneden. Ook het gebruiken van de adapters op dezelfde stroomgroep is aan te raden.

Kortom, prima Powerline adapters en ZyXEL heeft zijn zaakjes goed op orde.

Update 29-4-2015

Helaas zijn er wat problemen gekomen doordat ze af en toe niet willen verbinden. Waarschijnlijk heeft dat te maken dat ze niet goed uit de energiebespaardmodus (Standby mode) willen komen. Resetten en opnieuw in het stopcontact steken hielp in het begin, maar nu niet meer.
Via de software in Windows kon ik ze één voor één benaderen en de Standby mode uitzetten waarna de adapters weer willen verbinden. Ik kijk het even aan of ze het nu blijven doen, anders gaan de adapters retour shop. Blijkbaar werkt de energie bespaarmodus niet stabiel en worden ze soms niet goed "wakker" uit hun diepe slaap wanneer er weer netwerkverkeer is. (zie ook mijn laatste reaktie onderaan)

Update 7-10-2016 - einde oefening

Helaas werd de verbinding steeds vaker verbroken als er dataverkeer (streaming) plaats vond en bevroor het beeld tijdens het kijken en liep deze vast. Na veel testen kwam ik er achter dat wanneer de boel vastliep bij de adapter in de meterkast alle LED'jes uitgingen en er een hoge pieptoon uit de adapter komt. Pas na het uithalen en weer opnieuw in het stopcontact steken werkte het dan weer even. Soms voor twee minuten, soms een half uurtje. Maar daarna liep hij toch steeds weer vast.

Om te bepalen of het echt aan deze ene adapter ligt heb ik de adapters omgewisseld met elkaar, dus de adapter in de woonkamer naar de meterkast en die in de meterkast naar de woonkamer waarna het probleem meeverhuisde, dus is er één adapter defect.. Helaas is de twee jaar garantie reeds voorbij dus helaas einde oefening voor de ZyXEL PLA5215. Ik kan ze daarom dus niet aanraden. Inmiddels zijn ze ook niet meer te koop.

Heb jij ook een ZyXEL 600 Mbps Powerline Gigabit Pass-Thru Ethernet Adapter Twin pack?

Ik gebruik de set alleen voor de verbinding tussen de mediaplayer/TV en de modem/router in de meterkast. De PC is gewoon bedraad aangesloten.
Het klopt inderdaad dat de snelheid heel erg afhankelijk is van de elektriciteitsbekabeling in je huis en of je in nieuwbouw of een oud huis woont.

Bij de buren worden met grote regelmaat Powerline adapters getest. Hier de test met de 600Mbps adapters. Ondertussen hebben ze 1200Mbps adapters getest (en hier 1000Mbps adapters), het dubbele van die ik nu in gebruik heb. Zij testen deze adapters in wisselende omstandigheden zoals 25 meter, 50 meter en 50 meter + storing in de vorm van een matige kwaliteit stekkerdoos. Dan zie je dat er steeds wisselende snelheden optreden. Ik denk dat het belangrijkste is dat je ze in dezelfde groep gebruikt en het gebruik van stekkerdozen mijdt. De opgegeven snelheden zullen ze nooit halen, maar het is (vind ik) een beter alternatief dan WiFi.

Als antwoordt aan aap: ik ben best bereid een ping test uit te voeren door mijn PC even met een lange lankabel aan de Powerline adapter in de woonkamer aan te sluiten. (De woonkamer zit hier op dezelfde groep als het stopcontact in de meterkast) De vraag is dan alleen naar welke server je wilt dat ik een pingtest doe?

[Reactie gewijzigd door Interstellar op 24 februari 2015 17:04]

Om de adapter te testen wil je lokaal pingen, dus naar je router. Het liefst ook sub 1ms en wat langer (tijdens gebruik). Hiervoor kun je HRping gebruiken

Dan kun je het pas echt vergelijken.
Het zou wel leuk zijn als je kon melden wat de effectieve doorvoersnelheid in jouw situatie is. En ping naar een server via de powerline vergeleken met direct op het modem zou ook wel interessant kunnen zijn.

Ik begrijp dat voor dit soort setjes de snelheid nogal afhangt van hoe je elektriciteitsnet er thuis uitziet en wat voor apparaten daar nog meer aanhangen, maar het geeft wel een indruk van wat typisch haalbaar zou moeten zijn.

Je geeft ook aan dat ze in een stekkerdoos gebruiken niet goed is. Ik zou graag zien welk effect op de doorvoersnelheid dat heeft.
Goede vragen, daar ben ik ook zeer benieuwd naar, want mijn ervaring met oudere ZyXel setjes is dramatisch...
Update 29-4-2015:

Helaas beginnen deze adapters kuren te krijgen en willen ze regelmatig niet met elkaar verbinden. Daar kom ik dan achter als ik TV wil kijken en m'n Synology NAS wil benaderen. Als ik de melding "kan geen verbinding maken" krijg dan weet ik genoeg. Dan zie ik dat het LED'je van de Homeplug verbinding van beide adapters uit staat terwijl de andere twee LED'jes (power en netwerk) wel branden. De twee adapters even uit het stopcontact halen brengt geen soelaas. Zelfs opnieuw pairen door op beide adapters een tweetal seconden op de encrypt knop te drukken lukt dan ook niet. Ze zien elkaar gewoon niet, zelfs in hetzelfde stopcontact.

Uiteindelijk in de software de "Standby mode" van beide adapters uitgezet door ze één voor één op de router aan te sluiten en zowaar willen ze nu weer met elkaar verbinden!

Het werkt dan weer, eens kijken hoe lang het nu goed blijft gaan, anders gaan deze adapters retour. Power save modus werkt blijkbaar dus niet stabiel en worden ze niet goed "wakker" uit hun diepe slaap. De laatste firmware (uit 2013) staat er op en is er geen nieuwe. Support is er dus blijkbaar niet meer op deze adapters.

Wordt vervolgd!

[Reactie gewijzigd door Interstellar op 29 april 2015 23:29]

Na de Standby mode op de adapter in de woonkamer te hebben uitgezet heb ik tot nu toe geen enkel probleem meer gehad met de verbinding en blijven ze goed werken. Dan maar iets meer stroomverbruik...
Inmiddels is er één adapter overleden. Ga dus op zoek naar iets anders.