Sitecom LN-501 200Mbps Homeplug Review

Interstellar 25 december 2009, laatste update op 6 april 2015, 4.090 views

Sitecom LN-501 200Mbps Homeplug

Als ze werken werken ze goed, maar deze adapters hebben duidelijk een warmteprobleem. Ik adviseer deze dan ook links te laten liggen en uit te kijken naar iets beters. Ondertussen zijn er heel wat snellere en betere verkrijgbaar. Maar voor het geval je deze tweedehands ergens tegenkomt: lekker laten liggen.

Pluspunten

• Netwerk via stopcontact en het niet hoeven trekken van ethernetkabels. Inpluggen en werken. Ideaal gegeven als het stabiel werkte..

Minpunten

• Oververhittingsprobleem van alle vier de homeplugs, inclusief de vervangers dus een exemplarisch defect is uitgesloten.

Beheerbaarheid Score: 2

Eerste aanschaf

Heb in mei 2009 vier van deze homeplugs gekocht om mijn PC via het stopcontact met de router te verbinden evenals mijn Yamaha versterker voor internetradio en een Vantage satellietontvanger voor firmware updates e.d.

Ondanks het makkelijk te installeren en beveiligen van het geheel heb ik spijt van deze aankoop.
De reden is dat er geen stabiele netwerkverbinding mee te behouden is. Mijn PC verliest regelmatig de verbinding met de router. Dat merk ik als het internet het opeens niet meer doet en er een geel driehoekje op het netwerkicoon verschijnt en de PC geen IP-adres meer heeft, ook niet na renewen.

Overmatige warmteontwikkeling

Ik moet de homeplug dan uit het stopcontact halen en hem een half uurtje laten afkoelen (hij wordt behoorlijk warm) waarna hij het meestal weer doet. Hetzelfde geldt voor de homeplug waar mijn Yamaha RX-V2700 receiver op is aangesloten voor internetradio. Opeens stopt de stream en dus de muziek en weet ik hoe laat het is. Ook de homeplug in de meterkast bij de router moet er dan soms even uit om "af te koelen". Soms heb ik het meerdere keren per dag en soms gaat het een hele dag goed.

Ik heb ze onderling uitgewisseld maar ze vertonen allevier dezelfde problemen, de een wat vaker dan de andere. Ik weet zeker dat het niet aan het stroomnet van mijn nieuwbouwappartement ligt. Ik heb de homeplugs op allerlei manieren getest om te kijken of het probleem te isoleren is. Maar zelfs als ik de homeplugs in stopcontacten in dezelfde kamer stop op nog geen twee meter van elkaar blijf ik bovengenoemde stabiliteitsproblemen houden. Zelfs wanneer er twee homeplugs naast elkaar aangesloten zitten op dezelfde stekkerdoos zonder overspanningsbeveiliging o.i.d! Ik ben dan ook van mening dat dit specifieke type homeplugs een oververhittingsprobleem hebben.

Ook aan mijn Linksys WRT 320N router ligt het niet want als ik de netwerkkabel van mijn PC rechtstreeks in een vrije poort van de router steek heb ik een prima stabiele verbinding en heeft mijn laptop eveneens een uitstekende stabiele draadloze verbinding.

Ik ga dit probleem voorleggen bij de winkel waar ik ze gekocht heb want hiermee is niet te werken en zal ik niemand aanraden deze te kopen. Ik zie dat Sitecom een nieuw model heeft en de oude niet meer op hun site staat.

Omgeruild

Het probleem is door de winkel erkend en zijn ze omgeruild voor nieuwe adapters. Dit zijn echter dezelfde adapters als de eerste, alleen zijn deze wit. De eerste weken hebben ze het goed gedaan en langzaam aan keerden de problemen weer terug en werden ze steeds onstabieler.

Heb jij ook een Sitecom LN-501 200Mbps Homeplug?

Ik zeg, dankje voor het weergeven van jouw ervaring. Ikzelf heb met Sitecom ook wat mindere ervaringen en zou om die reden al geen Sitecom meer kopen. Jouw verhaal bevestigt mijn onderbuikgevoel over Sitecom.
Het is voor mij ook de laatste keer dat ik ooit iets van deze firma koop. Had al eerder slechte ervaringen met hun wireless routers en wireless USB-sticks.
Maarja, je verwacht niet dat een dergelijk eenvoudig produkt zo slecht werkt. Nouja slecht, als het werkte werkte het perfect dat moet ik nageven, maar daarna...
Ze waren de goedkoopste met de 200 Mbit homeplugs en na een zoektocht op Google waren er geen negatieve ervaringen te vinden dus heb ze toen maar gekocht. Blijkbaar was ik toch te na´ef..
Was het probleem er al gelijk na aankoop of is dit pas later gekomen?
Weet je zoiets dan niet van tevoren als je Sitecom koopt?
In het begin heeft het wel een tijdje gewerkt, maar langzaam slopen de problemen er in. Eerst verdenk je niet de homeplugs en ga je het ergens anders zoeken en gaf ik de router de schuld of een brakke (onboard) netwerkkaart of drivers. Toen ik echter de PC rechtstreeks met een kabel op de router aansloot waren de problemen er niet meer en bleef het stabiel, ook na een week online met heftig dataverkeer. Toen andere homeplugs geprobeerd en die gaven na een tijdje dezelfde problemen en voelde net zo heet aan na een tijdje. En volgens mij is zo veel warmte voor electronica niet zo goed..