LG 50PG3000 Review

Maarten21 27 april 2009, 1.113 views

LG 50PG3000

Pluspunten

• Groot
  • Goedkoop
  • Simpele bediening

Minpunten

• Tussen kanalen wisselen had sneller gemogen.
  • Het went (niet echt een nadeel, maar wel jammer)

Inbrandgevoeligheid Score: 3
Reden voor aanschaf

Sinds Januari mag ik genieten van deze 50 inch plasma TV. (toen gekocht voor 950 euro incl verzendkosten)
Ongeveer sinds een maand daarvoor zocht ik een vervanger voor de oude philips beeldbuis (25inch oid).
Waar ik vooral naar zocht was een GROTE plasma/lcd tv, voor niet al te veel geld.
Twee keuzes die al vrij snel moeten worden gemaakt is die tussen plasma/LCD en HD ready/Full HD.

Plasma / LCD
Plasma is nu eenmaal goedkoper bij dit soort formaten. Verder is de kleurweergave wat beter en de kijkhoek ook. Het energiegebruik is dan wat hoger, maar dat was voor mij minder van belang. Plasma TV's branden wel in, dat is een redelijk nadeel. Je moet dus gewoon zorgen dat je 'm niet aan laat staan (op je windows-achtergrond bv).
De prijs heeft vooral de doorslag gegeven.

HD ready / Full HD
Ik ben van mening dat wanneer je van een normaal beeldbuis komt, je het verschil tussen 720p/1080p niet echt zult merken omdat ze alle twee een ENORME kwaliteitswinst met zich meebrengen. Ongetwijfeld zal het zo zijn dat als je een tijdje gewend bent aan 720, dat 1080 dan een stuk mooier is.
Wat ook meespeelt is dat ik op dit moment weinig Full-HD content heb. TV kijken wordt niet mooier op full-hd aangezien op dit moment alleen NatGeo en Discovery in HD uitzenden. Ik heb geen blu-ray apparaat en beschikking over een htpc die alleen 720p materiaal vloeiend kan afspelen.
Door al deze redenen was full hd voor mij niet die extra honderden euro's waard.

Design
Het scherm ziet er strak uit. Het staat voor een donkere wand, en is daarom geen overdreven groot apparaat in de woonkamer. Door de pianolak (vooral van de voet) is het wel noodzakelijk om regelmatig af te stoffen.

Gebruik
De vele aansluitmogelijkheden zijn erg fijn en het wisselen ertussen gaat ook erg makkelijk. Dit wordt ook erg duidelijk weergegeven. Wat ik er op heb aangesloten: HTPC, Wii, Digitale TV box
Alles werkt vlekkeloos. Wat me persoonlijk af en toe irriteert is het trage zappen. Er zit over het algemeen 1 seconde tussen het wisselen van kanalen. Ik weet niet echt of dit veel is vergeleken met andere TV's, maar het is iets wat ik net te lang vind.

Grootte
De grootte van het scherm is echt geweldig! Het maakt niet uit hoever je van het scherm zit, alles is altijd goed zichtbaar. Films komen echt goed tot leven, zeker met goed surround geluid. Ik zal niet zeggen dat het is alsof je in een bioscoop zit, maar ik geniet een stuk meer van films op deze manier.

En echt nadeel van deze grootte is:
Dat je er na een maand of twee aan bent gewend. Dat 'wauw' gevoel wordt dus minder :), hoewel het bij gamen toch wel heel erg vet is.
Ook als je bij andere mensen over de vloer komt, zijn die andere schermen toch wel echt veel te klein :)

Al met al een top-apparaat (voor deze prijs zeker)!

Heb jij ook een LG 50PG3000?

Is dat zappen niet afhankelijk van de digitale zender, ik heb namelijk digitenne op een ouwe crt tv maar die gaat ook niet erg snel, terwijl dat met de tv kabel wel het geval was.
Ik weet niet of dat zappen op je oude tv wel sneller ging? Daarbij lijkt het me, dat een tv formaat salontafel als dit het even tijd kost de boel op het beeld te krijgen, niet raar.
Je hebt gelijk. Het digitaal zappen hang volledig af van het digitale-tv kastje (je zapt ook met die afstandsbediening).
Maar voordat ik dat kastje had (tussen zappen op analoog), ging het ook traag (die 1 seconde waar ik het over had).
ok dan is het duidelijk :)
bij mijn plasma tv (Panasonic Viera) gaat het zappen ook erg traag. Ik heb het alleen in combinatie met analoog signaal: dus dat blijkt niets uit te maken.

(wellicht iets te voorbarige) Conclusie: zowel digitale kastjes als de tv zijn traag!
Kan het niet zo zijn dat het zappen trager lijkt doordat mogelijk een x aantal beeldverbeteraars (af fabriek) aan staan? Mijn Viera schiet als een warm mes door de boter door de zenders heen en ook de Viera bij mijn vader is redelijk rap (zowel voor analoge TV als de 2 satelliet-decoders). Beide TV's zijn wel dusdanig afgetuned dat er zo min mogelijk door de TV wordt gedaan qua 100Hz, color-correction etc etc.

@reviewer; heb je geen ghosting of andere "vreemde" gedragingen van de TV als je analoog iets doet? Kan me zo voorstellen dat het beeld van de Wii (480P) niet echt netjes schaalt of mooier/scherper wordt op een HDReady-plasma?

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 27 april 2009 12:50]

Ik heb hier absoluut geen problemen mee. Ik krijg topbeeld van de Wii.
Waarom denk je dat trouwens? Is dat bekend bij HDReady-plasma TV's?
Of bedoel je dat het niet native-480p is?