Cooler Master 4-in-3 Device Module Review

SouLLeSSportal 31 maart 2009, laatste update op 25 juni 2009, 3.694 views

Cooler Master 4-in-3 Device Module

Pluspunten

• stil
  • 4 hdds in een 5,25 bay
  • demping van trillingen
  • goedkoop
  • handig in cm stackers als je heul veul harde scrieben erin wil douw'n!
  • ziet er prima uit in een case (nieuwe versie)

Minpunten

• zorgt voor meer gewicht van de case
  • mijn (oude) versie was minder handig in gebruik, moest een fangrill voor
  • kost je wel 3 5,25 bays
  • geen mogelijkheden om de hdds in rubbers te plaatsen

Kwaliteit Score: 4
Verbetering
Het is al een tijdje geleden dat ik deze module heb gekocht, maar het is zeker een goede aankoop geweest.
De reden was dat ik een niet al te stille case had gehaald (dom dom dom maar was mijn eerste eigen pc)
Nu weet ik inmiddels wel beter dan te bezuinigen op de case.
Verder had ik 3 harde schijven die ik kwijt wou in de case maar niet onderin waar ze normaal zitten omdat dat beter uitwam met de videokaart.

Hierdoor kwam ik al snel tot de ontdekking dat iets nodig was om dit te regelen. Ik kon natuurlijk zelf wat in elkaar zetten houtje touwtje maar dat was geen goede eindoplossing. Ik kwam toevallig via een pc shop op dit leuke dingetje en ik was meteen geinteresseerd.
Het bracht mij 3 belangrijke verbeteringen:
1. de optie om de hdd's onder de dvdbrander in de 5,25 bays te stouwen, wat mijn videokaart, 1950xt ruimte gaf om te doen wat die goed in is, warm worden. :P
2. Ruimte onderin om eventueel nog wat hdd's in te plaatsen, alhoewel het mobo zo verrot was dat er maar 3 van de 4 sata aansluitingen werkte na 2 x een nieuw mobo.
3. een stille en betere koeling van de hdd's, ik had er twee 7200rpm van 250 gig erin hangen + een wd raptor.
4. klein bijkomend voordeel dat ik door mijn kleine casemod heb bereikt is dat de gehele module vrij snel uit de case kan worden gehaald zonder al te veel geklooi. wel moet je even de kabels loshalen uiteraard.

Vooraan in de case zit een 12cm om de hdd's te koelen en lucht aan te voeren voor de 1950xt die ik ondertussen een mooi metalen thermalright hr 1 jasje had gegeven om de warmte af te voeren op een niet al te luide manier. Die standaard koeler was stil als je geen 3d toepassingen uitvoerde maar bij elk spel ging dat ding me toch een teringherrie maken.
Nu leek het me dus geen goed idee om dan ook nog eens de hdd's hiervoor te zetten.

Door de hdd bay dus naar boven te verplaatsen kwam hier dus een grote verbetering. het kost je natuurlijk wel 3 5,25 bays om 4 hdds te kunnen huisvesten.

De module
Ik heb de oudere versie, de nieuwe heeft een aantal extra features die ik niet heb. Komt wat later wel aan bod.
Goed, de doos was eenvoudig genoeg, duidelijk wat erin zit en wat je krijgt, ik heb hem 4 jaar geleden gekocht dus ik weet niet alles meer van de inhoud.
Wat ik nog weet is dat er in zacht schuimplastic de hoodfmodule zat met een voorge´nstalleerde stille zwarte 800 rpm fan, en extra opzetstukjes voor een andere inbouw mogelijkheid mocht de normale installatie niet werken. Deze heb ik niet gebruikt en gingen linea recta naar de oud ijzerbak.
Verder zitten er 4 rubbers op om de bay eventueel mee vast te zetten. Dit heb ik niet gedaan om de reden van voordeel nummertje 4. :) als je je pc laat staan is het ook niet nodig, de rubbers houden het geheel prima op zijn plek.

Nieuw:
gezien de revisie is er wel het een en ander veranderd. Zo heeft de nieuwe versie een stoffilter en is de fan nu een blue led die 1200 rpm draait.
Ook zitten er de sideplates nog steeds bij om ze vast te zetten.
Het geheel ziet er door de stoffilter en nieuwe look een stuk beter uit en is daardoor ook veel gemakkelijker in het gebruik. Ik heb een custom fangrill moeten maken omdat je natuurlijk niet gewoon even een fan open en bloot aan de voorkant van je pc wil hebben. Zie foto 1 voor de grill :)
(voor de tweakers die dit ook interessant vinden, bouwmarkt even een roostertje halen, stukje eruitzagen (was net wat te hoog voor 3 5,25" openingen) en de boel vastgelijmd aan elkaar om het geheel zo te krijgen. Verder heb ik er nog een stuk fijn gaas erachter vastgemaakt om stof buiten de deur te houden.)

Gebruik
Nadat ik het geheel gevuld had met de hdd's (aan te raden dit eerst te doen en daarna pas in te bouwen, anders zit je te klungelen met de kabels die in de weg zitten in kleinere cases. 8)7 ) nadat je de drie 5,25bays vrij hebt, druk je de module zo de case in. Kabeltjes in de aansluitingen en klaar!
easy peasy lijkt me? :)

Na een lange periode van gebruik kan ik mijn ervaring alleen maar erg positief noemen. De fan is stil, houdt de temps van de hdds onder de 40 graden, ook de raptor. Bijkomend voordeel is dat de toevoer van koele(re) lucht voor de cpu niet geheel ongewenst is met een 1950xt die de warmte nu binnen de case loslaat ipv grotendeels naar buiten blaast met de stock koeler.

conclusie
De aanschaf van deze module heeft veel problemen voor mij opgelost en was een goede investering.
Het werkt erg makkelijk, geeft je pc een efficiency slag voor het inbouwen van hdds en zorgt dat deze ook nog eens stil en koel blijven. Het enige wat helaas niet mogelijk is is het gebruik van rubbers om de hdds in de module vast te zetten, dit zou de resonantie nog verder verlagen.
Het is een stevige no nonsense hdd module waar je nog jaren plezier van hebt.

Heb jij ook een Cooler Master 4-in-3 Device Module?

2 vraagjes:

- kan je dit bij elke case gebruiken (die natuurlijk 3 x 5 1/4" slots vrijheeft) of is het enkel voor Coolermaster cases (proprietary slide-mechanisme ofzo)?
- is die LED op de fan uit te schakelen? Ik heb het niet zo voor die hoerenkast-lichtjes, dus dat zou wel effe een show-stopper zijn.

Ik zou 'm namelijk willen gebruiken voor mijn home server waar ik nog wat extra schijfjes in zou willen duwen.
Nog beetje laat ik kijk niet altijd hier bij de berichten :)
Nee niet elke case, je zit ook met bepaalde ruimte die je achter de module nodig hebt en lang niet elke kast heeft dit.
Nee je kan het mits de ruimte er is dit in praktisch elke kast inbouwen. Allemaal standaard formaat 5,25" :)
Nee de lampjes zitten in de fan, je kan ze wel zelf 'eruit slopen'
Maar meeste kasten past hij wel in en lampjes zijn niet dermate vervelend.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 1 maart 2011 00:38]

zorgt voor meer gewicht van de case

Alles wat je erbij stopt zorgt voor meer gewicht, dit is toch geen minpunt?
Ik snap ook niet waarom dat een minpunt is. Je kast staat toch maar wat op de grond. En hij wordt vast niet zˇveel zwaarder dat je hem ineens niet meer kunt optillen. En anders haal je even een steekkarretje bij de lokale doe-het-zelver. ;) j/k

Maar bedankt voor de review, ik was juist op zoek naar zo'n ding en kon ze alleen maar vinden op Amerikaanse sites. Wist niet dat CM ze ook had. Hulde!

[Reactie gewijzigd door Bergen op 31 maart 2009 11:56]

het feit dat je een extra onderdeel erin stopt om je hdd's te huisvesten levert meer gewicht op. je zou ze ook zonder kunnen inbouwen en dat gewicht besparen. :)
Het is ook geen groot probleem op zich maar mocht je veel lanparties afgaan dan is dat toch weer een dikke halve kilo dat je mee moet zeulen.
Verrekte handige dingen idd, heb er 2 in me stacker zitten. Nadeel vond ik als je ze volpropt met hd's dat deze wel erg warm worden.
Nice review ook over zoiets kleins eigenlijk!

[Reactie gewijzigd door Prozac[NL] op 31 maart 2009 11:58]

Dank voor de reacties, ik had even tijd om wat te typen ipv stage ;)
Mooie review over zo iets kleins eigenlijk. Heb er zelf ook een in m'n Stacker zitten, bevalt me prima.

Wel zitten bij mij de 'plaatjes' aan de zijkant los, waardoor hij niet erg gemakkelijk meer in te bouwen is. Heb jij hier ook last van?
past in alle kasten
Vraagje, is de front fan van dit ding makkelijk te vervangen met een willekeurige 120 mm fan?
Je bent er ff zoet mee, maar dat lukt ja.

Fan die er in zit is aardig stil hoor.