Thermaltake Soprano VB1000SWS Zilver Review

Ventieldopje 29 maart 2009, 623 views

Thermaltake Soprano VB1000SWS Zilver

Pluspunten

• Makkelijke montage van hardeschijven, cdrom spelers en floppy drivers doormiddel van klemmen.
  • Schroefloze montage van PCI kaarten, alleen bij sommige videokaarten lukt dat niet mbt. de koeling.
  • Standaard 2x stille 120mm fans en 1x 92mm, goeie airflow.
  • Stevige solide kast met mooie afwerking, wordt gelevert in een speciale hoes zodat de lak niet beschadigt.
  • Veel ruimte voor een Mid tower.
  • USB aan de bovenkant, ideaal als die onder het bureau staat.

Minpunten

• Hardeschijf rek niet 90 graden gedraait, als je een grote koeler hebt is het dus lastig om hardeschijven bovenin te krijgen.
  • Geen voeding meegelevert.
  • Klep van de voorkant kan rammelen, simpel opgelost met wat creativiteit.

Levering
Kreeg een grote doos en ik was er vanuit gegaan dat hij gewoon net zoals meeste andere kasten geleverd werdt in piepschuim en that's it maar hij zat netjes in een hoes om de lak niet te beschadigen, iets wat mij positief opviel.

Window
De zijkant van de kast is voorzien van een nette window, beetje in de vorm van een X, de zijkant kun je open maken door de thumbscrews er achter uit te draaien en beide "clips", weet niet precies hoe ik ze moet omscrijven, tegelijkertijd in de drukken. Dit heeft als voordeel dat je niet verplicht bent je kast dicht te schroeven bijv. als je hem vaak open wilt hebben, je kunt hem dan simpelweg dicht klikken, ook kun je 1 van de clips op slot doen zodat niemand op lan parties bijv. in je kast gaat rommelen. Aan de binnenkant van de kast zit een knopje dat ingedrukt wordt zodra de kast dicht zit, deze kun je op sommige moederborden aansluiten als "Case open warning" die een waarschuwing weergeeft als je kast open is terwijl je probeert te booten, natuurlijk kun je er ook zelf wat voor knutselen, een alarmpje bijvoorbeeld aangezien het een gewoon knopje is met 2 draadjes.

Voorkant
De voorkant is een opvallend ding van de kast, in plaats dat hij plat is zit er een golfbeweging in met een mooie lak. De voorkant is totaal opgebouwd uit 2 delen, de voorkant is een klep waar de aan/uit knop, reset knop en alle cdrom/floppy's zich achter schuil houden zodat ze het mooie design van de kast niet storen, je hoeft je dus niet persé druk te maken om wat voor kleur cdrom speler je koopt want hij zit toch achter een deurtje. Je kunt de voorkant er ook helemaal af halen, dan kun je het stoffilter dat voor een 120mm fan zit schoonmaken en cdrom spelers en floppy drives wisselen, die makkelijk te monteren zijn met bijgeleverde klemmen. Ook aan de voorkant zit een slot zodat niet mensen bijv. op een LAN party je pc zomaar uit kunnen zetten.

Montage
Montage van onderdelen vond ik zelf heel makkelijk gaan, fan's, hardeschijven, floppy drives en cdromdrives zijn makkelijk in te bouwen met bijgeleverde klemmen voor een schroefloze montage. PCI kaarten worden ook ingebouwd dmv. klemmen wat erg makkelijk gaat, alleen bij sommige videokaarten zit de koeling in de weg, in dat geval zul je hem dus alsnog vast moeten schroeven, natuurlijk als je dit niet fijn vind kun je de klemmenhouder er ook uit schroeven.

Overig
Verder zitten er pootjes onder die in allerlei standen zijn te zetten voor de extra stabiliteit, ook zijn ze er onderuit te halen natuurlijk. Ik vind het een zeer ruime kast, mooi grote window trekt natuurlijk icm. licht en mooie onderdelen veel kijkers, nadeel is wel dat je je kast netjes op orde moet hebben, kabels netjes weggewerkt etc. want dat is allemaal te zien. USB, firewire en audio zit aan de bovenkant van de kast onder een klepje, dat is ideaal voor als je pc onder je bureau staat dan hoef je niet te priegelen om je usb stick er in te krijgen.

Mening
Ben zelf erg tevreden met de kast, wat caselights ingebouwd en in de drivebay een extra 120mm fan geplaatst, kortom mogelijkheden zat met deze kast. Bij mij ging de voorkant een beetje rammelen maar dat is simpel op te lossen door er een rubbertje of schuimpje tussen te doen dan hoor je er niks meer van.

edit: Poging om m'n spelling te verbeteren en wat extra info en afbeeldingen toegevoegt.

Heb jij ook een Thermaltake Soprano VB1000SWS Zilver?

Ha, je bent het stofdoekje vergeten dat er bij geleverd wordt :+ .

Leuk om ook eens een review te lezen van de kast die ik ook heb (productreview: Thermaltake Soprano VB1000BWS Zwart review door Pjerry).

Het is inderdaad een mooi afgewerkte kast waar je je op geen enkele plaats aan open zult halen. De extra sloten zijn ook zeer welkom, ik heb de duimschroeven nooit meer terug geplaatst omdat het slot aan de zijkant meer dan toereikend is.

Wat me bij mij aan mijn kast erg stoort is het feit dat het binnenwerk grijs is, hetgeen erg afsteekt tegen mijn zwarte kast.

* Pjerry loopt al een tijd met het idee rond omdat eens zwart te gaan spuiten, maar hij komt er maar niet toe.... uitbouwen enzo

Bij jouw grijze kast is dat daarentegen in het geheel niet meer storend. Dus eigenlijk een veel betere keus......

Ik hoor je helemaal niet over het lawaai dat de 90 mm fan maakt. Heb je daar geen last van, of heb je die niet in gebruik. De rest van mijn kast is door die fan muisstil, want er komt niets bovenuit.

Ik heb mijn voorste fan vervangen door een Papst, de vermindering van geluid, waarop ik had gehoopt heeft niet plaats gevonden. Dit kan enerzijds veroorzaakt worden doordat de fans van Thermaltake al van een uitstekend niveau zijn, of door die 90 mm fan dat ik idd de rest niet hoor....

Hoe en waar heb je de extra fan ingebouwd? Ik zou zo snel (zonder modden) geen plaats weten waar ik die kan plaatsen.

De aansluitingen bovenop zijn idd erg handig. Veel handiger dan aan de voorkant van je kast en zeker als die aan de voorkant ook nog eens aan de onderkant zitten (zoals bij veel Dell kasten). Het nadeel is echter wel dat het een prachtige broeiplaats voor stof is. Welke er ook maar nauwelijks weer weg te krijgen is....

Het voorste deel is van plastic. Aanvankelijk schrok ik daar erg van (krasbestendigheid). Nu ik de kast 1 1/4 jaar in gebruik heb zit er echter nog geen krasje op, dus het valt allemaal wel mee, mits je zuinig op je spullen bent (en dat ben ik).

Toen de kast binnenkwam schrok ik van de grootte. Echter in de praktijk valt het nog wel mee. Als je in mijn review kijkt, zie dat ik bijv. één bay van mijn HDD niet kan gebruiken omdat mijn videokaart daar ook zo graag zijn staartje in stopt. Ik heb een X1950 Pro, niet bepaald klein maar in vergelijking met de huidige monsters absoluut niet de grootste.

Ik heb nooit spijt gehad van mijn aankoop, hoewel hij wel mettertijd vervangen gaat worden door een grotere kast (Lian Li of een Antec of ....).
De naar verwachting zwakke delen (m.n. de voordeur) houden zich in de tijd prima, alleen één van de klemmen waarmee de HDD vastgezet wordt heeft na een paar wijzigingen het leven gelaten (had ik liever gezien dat die van metaal waren geweest).

Mooie review van een mooi product waar ik je bijzonder veel plezier en een lang leven mee toewens.
Helemaal geen last van, even schoonmaken? Het is btw een 92mm klein detail :P
Ha, je bent het stofdoekje vergeten dat er bij geleverd wordt :+
En er is idd. een stofdoekje meegelevert, zo snel niet aan gedacht! Die heb ik nog steeds :D
Ik heb nog altijd mijn blauwe (apart gekochte) thumbscrews er op zitten omdat ik dat wel gaaf vind staan bij mijn blauwe CCFL's (en blauwe lichten op mn Asus Crosshair mobo).
Ik heb een extra 120mm fan ingebouwd boven mijn cdromspeler (cdrom speler in de onderste drive bay gedaan). Daarboven is dus nog zat ruimte dus heb hem met tyrips vast geknutselt (zie je bijna niks van).
Klopt, ik heb een 8800GTS met een Accelero Extreme 8800 koeler er op, gevoltmod en ik heb inderdaad mijn schijven naar boven moeten verplaatsen, ging iig niet zonder moeite want ik moest dankzij mijn Asus ArcticSquare cpu koeler de koeler er dus even afhalen om de hdd's er in te schuiven. Ben nog wel van plan om de drive bay 90 graden te draaien zodat de hdd's er makkelijker in kunnen, aangezien het met popnagels vast zit lijkt me dat niet zo'n probleem maargoed dat moet ik nog even verder bekijken.

[Reactie gewijzigd door Ventieldopje op 31 maart 2009 22:53]

Kijk je review nog even na op spelfouten. Voor de rest prima review.
Sorry, m'n Nederlands laat soms nog wat te wensen over, ook al ben ik dan zelf Nederlands. :)

Edit: Nederlands met een hoofdletter :+

[Reactie gewijzigd door Ventieldopje op 29 maart 2009 21:48]

Nette, maar nog wat korte review. Een aantal van de punten onder positieve eigenschappen staan niet echt in de tekst, als je die daar inzet, kun je daar iets uitgebreider op ingaan en op die manier ook de positieve eigenschappen wat bondiger houden.

Nog een paar foto's maakt het wel af overigens :)
Net een foto geupload, komen er nog wat meer aan, dankje ;)