Specificaties Tower, 7 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone Fortress FT01B Review

Silverstone Fortress FT01B

Pluspunten

• Sterke behuizing (aluminium uni-body)
  • Afwerking + Materiaal keuze (geen scherpe randen, degelijke switches)
  • Design (oogt strak en professioneel)
  • Aanwezigheid van fanfilters
  • Grote stille fans (2x 180mm en 1x 120mm)
  • Meegespoten binnenwerk (alleen bij de black + windows versie)
  • Bijna volledig toolless (op hdd's en PCI slots na)
  • Gedraaide HDD Cases + brackets
  • Geluidsproductie (fluisterstil)
  • Voeding haalt lucht van buiten de kast
  • Zijpanelen sluiting (1 hand, 1 handeling)
  • Super processor koeling
  • Kabelmanagement
  • Anti-stof ontwerp
  • Prijs (In verhouding tot andere kasten met deze specificaties is de 175 euro incl verzendkosten die ik er voor betaald heb niet veel)

Minpunten

• Slechte videokaart koeling
  • Geen opening in moederbord tray
  • Geen verwijderbare moederbord tray
  • PCI sloten niet toolless
  • Frontpanel van kunstof
  • Bovenste fanfilter moeilijk verwijderbaar
  • Erg platte powerbutton

Ik heb een paar maanden terug de Silverstone FT01B-W aangeschaft en zal hier een stukje schrijven over hoe de kast is bevallen.

Unboxing & kwaliteits indruk:

De kast kwam aan in een grote sterke doos (groter dan van de Antec 900) en werd goed met piepschuim op zijn plek gehouden en beschermd.
Eenmaal de doos geopend en de kast verwijderd kom je erachter dat er niet veel accesoires meegeleverd worden, maar al het hoogst noodzakelijk is aanwezig. Al deze accesoires zitten in een kartonnen doosje.

Het eerst dat mij opviel was de degelijkheid en de stugheigd van de kast. De kast voelt degelijk en goed gebouwd aan. Wat ook meteen opvalt en zeer stijlvol oogt is de megespoten zwarte binnenkant dit geeft een veel professionelere look dan dat lelijke gelakte groenachtige staal kleurtje dat er meestal opzit..

De zijpanelen voelen wat dun en fragiel aan.. maar deze zijn wel mooi van zwart geannodiseerd aluminum met een gestaalborstelde afwerking wat zeer professioneel oogt en er ook nog eens voor zorgt dat de panelen door en door zwart zijn en als je dan perongeluk een krasje maakt op 1 van de zijpanelen dat je dan niet zo'n lelijke metaalkleur tevoorschijn krast. Overigens zijn de zijpanelen van een systeem voorzien met een veer en een hendeltje zodat je de panelen met 1 hand in 1 simpele handeling kan verwijderen. (Ben daar echt zeeer tevreden over!)

De kast bestaat verder eigenlijk uit een paar onderdelen en is ook helemaal demonteerbaar op het achterpaneel na. De voor-, onder- en bovenkant bestaan uit 1 stuk dik alluminum dat gebogen is. Dit maakt de kast zeer stevig en laat hem ook zeer strak ogen.

Het achterpaneel is iets dunner dan de voor-, onder- en bovenkant maar niet zo dun dat dit de stevigheid benadeeld.

Wat wel een beetje tegenviel was de front panel voor de microfoon, koptelefoon, usb en firewire. Deze is van kunstof en de groene en roze kleur van de mic en de koptelefoon doen het design ook niet veel goeds.. Het matcht gewoon niet met de rest van de kast.. Overigens staan de connectors wel praktisch gericht (schuin naar voren).

De power button heeft 2 gezichten.. de kwaliteit van de knop voelt heel degelijk. Maar omdat de knop verzonken ligt en erg klein is in de hoogte kan ik er met mijn vinger maar in 1 positie ver genoeg indrukken.. en aangezien hij op mijn bureau staat en ik de pc vaak vanaf de zijkant benader om hem aan te zetten levert dat soms wel eens wat ongemak op.

De kast is verder zeer goed afgewerkt en bevat geen scherpe randen of onbereikbare plekken.

Installeren:

Eerst even mijn oude Antec 900 uitgepakt en daarna begonnen alles rustig over te zetten.

Het moederbord (EVGA nForce 680i SLI) past er prima in en heb ik zo met koeler en al geinstalleerd (aangezien er helaas geen opening in de moederbord tray is gemaakt en deze ook niet verwijderbaar is voor het installeren van grotere koelers moet de koeler geinstalleerd worden voordat het moederbord de kast in gaat.. minpuntje voor mensen die vaak van hardware veranderen of vaak verschillende processors of processor koelers testen)

De hardeschijven plaatsen was ook een eitje. In de hardeschijven draai je 4 schroefjes met rubbertjes (tegen het vibreren, helaast wel met een schroeven draaien maar dit is niet echt een probleem) en dan schuif je de hardeschijven in een bracket en die schuif je vervolgens heel simpel in de case. Super systeem. Dit systeem maakt het overigens ook mogelijk om de hdd's plug & play te maken.. zonder dat je het andere zijpaneel hoeft te verwijderen om ze aan te sluiten. Silverstone heeft namelijk al 1 connector meegeleverd die je aan de achterkant van de hdd case monteerd zodat als je de schijven erin schuift ze meteen ingeplugd zijn. De connectors verbind je simpel door naar je moederbord. (Het is zeker aan te raden om OF deze connectors los aan te schaffen OF om sata kabels te gebruiken waarvan de connectors 90 graden zijn gedraaid want de ruimte tussen de HDD cases en zijpaneel is zeer beperkt mede omdat er ook nog geluidsdempend materiaal op het paneel is geplakt.) Er is overigens ruimte voor 6 3,5" schijven.

De DVD brander installeren is gelukkig wel een "toolless operation" die schuif je er simpel in en met een druk op een grote knop zet hij zichzelf vast.

De voeding leg je simpel neer op het fanfilter op de bodem en dan schuif je hem onder een soort clip en schroef je hem vast. Niks moeilijks aan. Overigens is er ook ruimte zat voor lange zware voedingen en ook de opening in de bodem voor de toevoer van verse lucht staat dit toe.

Kabel managment! Door de hele kast zijn openingen om je kabels door te begeleiden en als je dit een beetje slim aanpakt en beschikt over een modulaire voeding dan kan je het zo leiden dat je bijna geen kabel in je kast hebt hangen wat de airflow zeer ten goede komt. De kabels komen hoe dan ook wel krap te liggen tussen het zijpaneel en de moederbord tray en de hdd cases mede ook omdat er geluidsdempend materiaal op de zijpanelen is geplakt. Dit vereist dus echt aandacht om dit zo netjes mogelijk te doen anders krijg je het zijpaneel gewoon simpel weg niet meer dicht! (Foto hieronder van kabelmanagement zonder GTX 285)

LET OP: Deze kast biedt standaard geen mogelijkheid om een floppy drive te installeren! En zoals kjiratsiekoedel hieronder aangeeft dus ook geen plek voor een cardreader! Nou is dit voor mij geen probleem van biossen flashen en al dat soort dingen kunnen tegenwoordig gewoon vanaf cd-rom en mijn moederbord laat dat allemaal toe. En ik gebruik ook geen cardreader dus dat scheelt. Wil je toch 1 van beiden dan zal Silverstone hier vast wel een oplossing voor bieden maar ik ben daar niet bekend mee dus dat laat ik aan jullie over.

Koeling en temperatuur:

Deze overdruk is bedoeld om stof buiten de deur te houden. Helaas klinkt dit mooier dan het is want ik ben nou sinds Eind januari in het bezit van deze kast en heb hem toch zeker al een keer schoon moeten maken. (Maargoed dIt is altijd minder dan de 1 keer in de 3 weken dat ik dat moest doen met mijn Antec 900)

Alle intake ventilatoren zijn voorzien van een fanfilter deze zijn er uit te schuiven en vervolgens uitwasbaar. Ook dit klinkt mooier dan het is want het bovenste fanfilter krijg je er met geen mogelijkheid uit zonder de fan te demonteren wat nogal lastig kan zijn zonder de hele bende te demonteren. Het onderste fanfilter (die onder de voeding) vereist dat je de voeding demonteerd. (Dit is niet zo'n enorm karwei)

De Temperaturen van de hardware in de kast zijn allemaal prima op die van de videokaart(en) na.

De Processor krijgt direcht frisse lucht van een 180mm fan boven zich en blaast dat er direct aan de achterkant met een 120mm fan weer uit. De processor temperaturen zijn zo'n 5 a 6 graden gezakt ten opzichte van de Antec 900 kast.

De Hardeschijven krijgen frisse lucht van een 180mm fan in de voorkant en deze fan zou meteen de videokaart(en) van frissen lucht moeten voorzien alleen gaat het hier een beetje mis.. De hdd cases zijn zo dicht en diep dat deze eigenlijk de volledige doorgang van de 180mm fan blokkeren naar de videokaart(en). Dit is echt een misser. Gelukkig zijn er 2 hdd cases (1 x 4 en 1 x 3 = 7 hdd's totaal) en heb ik de onderste (de 1 x 3) kunnen verwijderen omdat ik 4 hardeschijven had toendertijd.

Helaas liggen de zaken nu anders en heb ik een 5e hardeschijf erbij moeten kopen wegens ruimte gebrek die nu een beetje zielig onderin de kast ligt omdat er geen case meer voor hem is.. Hier zoek ik nog steeds een oplossing voor en ik denk dat ik die heb gevonden.

Tussen de voeding en de hdd cases zit zo'n 15cm dit zou betekenen dat ik prima een mooie stille 120mm fan in de bodem zou kunnen maken die frisse lucht van onder de kast naar de video kaarten zou blazen en dan zou de 2e hdd case ook wee terug kunnen voor mijn 5e hardeschijf en de 6e die er al bijna weer aankomt (nee ik ben geen fan van externe hardeschijven maar ik zal ik uiteindelijk wel een keer naar moeten overstappen... dat weet ik.. Maar externe hardeschijven moet je altijd handmatig aanzetten en nemen zoveel ruimte in op je bureau..) Sorry voor de onderbreking van mijn verhaal want helaast gaat ook dit verhaal niet door.. Haha! want het fanfilter steekt nog zo'n 4cm door na de voeding wat de ruimte om de bodem voor een fan niet veel meer dan 10cm maakt waar dus geen 120mm fan tussen past!
Nou heb je ook 92mm fans maar deze maken vaak zoveel herrie ivt de luchtdoorvoer.. Het is nu gewoon zoeken naar een stille degelijke 92mm fan en dan een mooie opening uit de bodem vrezen en een fanfilter en fanguard installeren.

Deze kast valt niet aan te raden als je meer dan 3 hardeschijven EN 2 of 3 videokaarten hebt. Laat ik daar eerlijk over zijn. Ik heb dus 2 videokaarten, een GTX 285 en een 8800 GT als ppu en vooral de 8800 GT met zijn single slot koeler vind dit allemaal niet heel enorm leuk. Mede omdat deze ook direct boven de niet al te koele Auzentech X-Fi Prelude geluidskaart hangt. Nou scheelt het wel dat de 8800 GT alleen als ppu wordt gebruikt en dus niet zo enorm heet hoeft te worden en dat de GTX 285 een Dual Slot cooler heeft die naar buiten blaast maar het blijft een ongelukkige opstelling.

Conclusie:

Hier komen we al weer aan het einde van deze bekopte en tevens mijn eerste productreview hier.
Over het algemeen ben ik zeer tevreden over deze kast en en zal ik hier vermoedelijk als ik geen 3-way SLI ga draaien nog lang in mijn bezit hebben en aangezien ik geen voorstander ben van SLI of CF zal deze kast nog wel wat hardware gaan zien.

De positieve punten overheersen voor mij de negatieve punten aangezien er bijna geen andere midtowercase is voor dit geld met dezelfde functionaliteit, bouwkwaliteit en opties als de Silverstone FT01.

Wie meer ruimte wil en een grote kast niet erg vind raad ik deze kast af en beveel ik de TJ07 van Silverstone aan dit is zijn grotere oudere broer en deze beschikt zowat over dezelfde specificaties alleen is hij groter en ruimer. Maar aangezien ik op een studenten kamer zit en alle ruimte mooi meegenomen is heb ik voor een wat kleinere kast gekozen. Dit vind ik persoonlijk zelf ook mooier.

(Foto's zijn van voor de aanschaf van de GTX285 en ik heb zo even geen camera bij de hand dus hier moeten jullie het even mee doen. Wat ik wel kan zeggen is dat de GTX 285 met zijn 2 x 6pins voeding connectors die zijdelings geplaatst zijn prima past zonder enige problemen.)

Heb jij ook een Silverstone Fortress FT01B?

Gewoon even melden dat de case ondertussen blijkbaar gereviseerd is en ze het probleem van de moeilijk verwijderbare top fan aangepakt hebben vanaf versie 3.2 bij het windowed model en versie 3.3 bij het model zonder window.

Dit is me bevestigd door een medewerker van silverstone duitsland.

ik kan er wel geen informatie over vinden op het web, raar dat ze hiermee niet adverteren :?
Is mis wat meer duidelijke foto's in de review zelf. Voor de rest netjes.
Jah ik heb pas achteraf besloten om hier een review over te schrijven.. bij mijn volgende aankopen zal ik direct bij openen van de doos een review schrijven dan kan ik ook een paar mooie foto's maken met een fatsoenlijke camera en het proces stap voor stap begeleiden met foto's.

Maar bedankt voor de tip. Je hebt zeker gelijk! ;)
Overigens hoeveel graden haalt je gpu onder idle/load met

1) de volledige cage geinstalleerd ?

2) enkel cage 1 weg ?

3) enkel cage 2 weg ?

Zou de matige gpu koeling op te lossen zijn op een gemiddelde opstelling met bv een zalman pci slot vga cooler ? of denk je dat dat eerder verloren geld zou zijn ?
Geen plek voor floppy = geen plek voor cardreader!
Hier heb je ook zeker gelijk in! daar had ik nog niet aan gedacht ik zal het even aanpassen in de review!

Ik gebruik zelf werkelijk NOOIT een cardreader want het enige flash chippie dat ik zelf bezit zit in mijn HTC Touch Pro en die gooi ik gewoon aan de USB en verder heb ik alleen maar USB stikkies..

[Reactie gewijzigd door Cidious op 29 maart 2009 23:54]

mooi review, ik zie dat je de Coolermaster silent pro PSU gebruikt, wat is je ervaring ermee, is het stil?
Nou ik kan je verzekeren dat je die ECHT NIET hoort! En dat hij net als mijn vorige CM voeding de hardware goed stabiel houdt. Ook met 2 videokaarten en een paar zware overclocks.
Mooie uitgebreide review, hoewel je stijl van mij misschien iets meer 'to the point' zou mogen.
Verder heb ik als enige opmerking dat volgens mij vrijwel iedere kast problemen zal ondervinden met al die pci kaarten, en dat je de schuld net zo goed bij de layout van het mobo kunt leggen. "videokaart koeling" vind ik niet echt een functie van een kast, tenzij je op de algehele airflow doelt en daar ben je volgens mij alleen maar positief over.
Welke airflow? in de kast heb je niet echt een airflow.. dat is het probleem dus.. de Videokaarten krijgen bijna geen frisse lucht..

Maar hoezo heeft de kast problemen met de PCI kaarten?? heb ik dat ergens geschreven? volgens mij niet..
"De kast beschikt standaard over 3 ventilatoren. 2x 180mm intake en 1x 120mm outtake.. Nu zal jullie dat verbazen omdat de airflow dan helemaal niet mooi in balans is maar een grote overdruk creeert.."

Die airflow. Met overdruk lijkt me ook dat je geen gebrek aan frisse lucht hebt.
"Ik heb dus 2 videokaarten, een GTX 285 en een 8800 GT als ppu en vooral de 8800 GT met zijn single slot koeler vind dit allemaal niet heel enorm leuk. Mede omdat deze ook direct boven de niet al te koele Auzentech X-Fi Prelude geluidskaart hangt."

Daar heb je dat geschreven.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 30 maart 2009 13:46]

Er is niet echt een enorme airflow aanwezig.. er is meer een druk aanwezig in de kast die via 1 120mm fan en alle andere kieren eruit probeert te komen.. maar dit gaat niet zo snel als dat je de intake en outtake fans gelijk zou zetten..

En wat betreft de PCI kaarten: Zeg ik dat dit de schuld van de kast is? ik zeg dat de koeling OOK wordt benadeeld omdat de 8800GT zo krap boven de prelude hangt die ook niet al te koel is..

Maar ik zeg toch niet dat dit de schuld van de kast of het moederbord is..

[Reactie gewijzigd door Cidious op 30 maart 2009 14:40]

Prima review hoor ! Vind de kast er ook erg goed uitzien :) Jammer alleen dat de moederbordtray niet removable is, dit maakt het installeren van hardware zoveel handiger.