Logitech Harmony Ultimate Review

korne83 10 februari 2015, 301 views

Logitech Harmony Ultimate

De afstandsbediening ligt lekker in de hand. Het is mooi vorm gegeven en na een week in huis te hebben ben ik er goed aan gewend. Het installeren ging wonderbaarlijk snel en gemakkelijk. Het is niet meer zoals vroeger dat je hem moet inleren door ab's tegenover elkaar te houden.

Pluspunten

• Afstandsbediening werkt door dichte kastjes
  • makkelijk en snel te installeren
  • mooi design
  • zeer compatible ook met oudere apparaten
  • je hoeft de ab niet in te leren zoals vroeger, ab's tegen elkaar houden
  • meegeleverde voet waarin de afstandsbediening wordt opgeladen
  • nog maar 1 afstandsbediening voor al je apparaten
  • televisie / randapparatuur is nu ook te bedienen via smartphone

Minpunten

• de prijs is nogal fors

Configuratie Score: 5
Ik ben zeer tevreden over dit product.

Jaren geleden kocht ik een universele afstandsbediening bij de handyman. Deze moest je inleren door de afstandsbedieningen tegenover elkaar te houden en dan het infrarood signaal over te sturen. Wat een werk was dat en het werkte vaak ook niet. Die verdween al snel in een la en kwam er nooit meer uit. Ik zag er daarom een beetje tegenop om de Logitech Harmony Ultimate aan te sluiten. Maar dat was onterecht merkte ik al snel.

Je krijgt de hub geleverd met twee kleinere ontvangertjes. Één van de kleinere ontvangertjes zet je in het zicht waarvan je vanaf de bank vrij zicht op hebt. De rest van de apparatuur kan daardoor allemaal achter deurtjes blijven en dus mooi uit het zicht blijven. Het inleren van het systeem is zo gebeurt. Je hangt de afstandsbediening met de meegeleverde USB kabel aan je laptop of computer en start de installatie. Vervolgens kies je je wifi netwerk en geeft het bijbehorende wachtwoord. Op deze manier wordt het systeem in je wifi netwerk opgenomen en kan je de aangesloten apparatuur met je smartphone bedienen. Super makkelijk. Tijdens de installatie kan je aangeven welke apparatuur je wilt aansturen met de afstandsbediening. Door simpelweg het merk en typenummer te selecteren uit de uitgebreide database voeg je de apparaten toe. Wat mij verbaasde was dat mijn versterker uit 1998 zelfs herkend werd. Het database met apparaten is dus zeer uitgebreid. Vervolgens kan je tijdens de installatie activiteiten maken. Ik heb bijvoorbeeld de activiteit TV kijken gemaakt. Als ik dit selecteer wordt automatisch mijn tv, versterker en HD ontvanger opgestart en op het juiste kanaal gezet. Dus mijn TV op de juiste HDMI ingang en de versterker op de juiste lijningang. Super handig. Als je deze activiteit weer afsluit wordt ook netjes alle bijbehorende apparatuur uitgezet. Heel netjes dus. Ik liet nogal eens onnodig mijn versterker en HD ontvanger aanstaan maar dat gaat nu dus automatisch mee uit.

Het afstandsbediening heeft een mooie vormgeving. Wanneer je de afstandsbediening aanraakt of oppakt gaat automatisch het display aan. Makkelijk voor in het donker dus. Alle meest voorkomende handelingen, zoals volume up/down, channel up/down, play/pauze, spoelen zitten gewoon als normale knoppen op de afstandsbediening. De meer specifiekere knoppen zitten op het display.

Wat ik erg mooi vind is dat de zenders van TV met logo worden weergegeven op het display. Je kan 50 voorkeurszenders selecteren en die worden op het display weergegeven. SBS6 zie bijvoorbeeld als het logo van SBS6. Met de logitech app op je smartphone kan je dezelfde dingen doen als met de afstandsbediening. Kortom ieder lid van het gezin heeft ineens zijn eigen afstandsbediening in zijn zak. Daar wordt dus niet meer vechten om de afstandsbediening maar elkaar lekker irriteren met door elkaar heen zappen :)

Lege batterijen in de afstandsbediening horen tot het verleden want de voet laadt de afstandsbediening op. Je hebt geen 5 afstandsbedieningen meer op de tafel of bank liggen maar nog maar 1 in een mooie houder. Hij werkt ook met de playstation 3 en Playon 2HD Mediacenter.

Het enige nadeel is dat hij nogal aan de prijs is. Verder kan ik niets negatiefs over dit product vertellen.

Heb jij ook een Logitech Harmony Ultimate?