Asus N751JK-T7120H Review

Witchie NL 7 februari 2015, laatste update op 12 februari 2015, 1.106 views

Asus N751JK-T7120H

Zeer tevreden over deze laptop, design is mooi en tevens stevig. Weinig speling op het scherm (stug bij het 'buigen') wat vaak getuigd van stevigheid. Is ook snel opgestart en draait enorm soepel.

Pluspunten

• Helder scherm met 176 graden kijkhoek.
  • Verlicht toetsenbord, handig voor de dark-room gamers.
  • Strak design met brushed alluminium achterkant.
  • Standaard een externe bass speaker meegeleverd.

Minpunten

• Word best warm van zichzelf, (70C bij belasting) Dus niet geschikt voor in bed.
  • Headset aansluiting is een combo poort, extra kabel nodig voor een gaming headset. (zie review)

Accessoires:

External speaker:
De laptop word standaard geleverd met een extern bass boxje die word aangesloten via een speciaal bedoelde aansluiting.
Het geluid wat hier vanaf komt is niet hard maar wel super zuiver en is perfect in balans met de standaard speakers in de laptop.
De standaard speakers zijn overigens ook niet slecht, goed geluid en zuiver alleen je mist een groot deel van je spectrum. Vandaar de externe speaker.

Headset connector:
Helaas is er niet volledig nagedacht over de wensen van een gamer (waarvan ik uit ging toen ik de specs zag).
De aansluiting voor de headset is namelijk een combinatie Mic/Headset aansluiting (3,5mm jack met 3 ringen i.p.v. 2). Eigenlijk dezelfde aansluiting als een telefoon.
Nu moest ik zelf nog een kabeltje bij bestellen om mijn Razer headset op de laptop aan te sluiten.

Het nadeel van deze aansluiting is dat de driver niet alle functies ondersteund.
Wanneer je de headset aansluit schakelt hij zowel de mic als de headset over naar de zij aansluiting.
Hierdoor kun je dus wel:
1 - Je laptop speakers en ingebouwde mic.
2 - Je headset speakers en ingebouwde mic.
3 - Maar NIET je laptop speakers en externe mic.
De driver van windows herkent maar 1 mic input en deze schakelt over op extern zodra je je headset aansluit (geen 2 aparte apparaten).
Dit vond ik zelf een nadeel aangezien ik nog wel eens met vrienden aan het gamen ben.

Prestaties:

Windows etc.
In algemeen gebruik meer dan snel genoeg.
Windows werkt heerlijk snel, browsen en video werkt allemaal perfect.
Exact wat je mag verwachten van een laptop van dit kaliber.

Games:
Heb zelf de laptop gehaald om onder andere DayZ Standalone te spelen, wat overigens een slecht geprogrammeerd en dus zwaar spel is. Echter op deze laptop verwachte ik het wel op medium te kunnen spelen met een betrouwbare FPS.
Helaas kan ik dit spel op, alles LOW en nog geen full-hd resolutie, pas draaien met een FPS van 60+.
Hierdoor vielen de prestaties bij mij een beetje tegen.

Waar je de real-time specs mee kan vergelijken is een Core 2 Quad 2,5Ghz met een NVIDIA Geforce GT9800 Videokaart. Deze (mijn oude pc) draaide de meeste games net zo snel als deze laptop.

Furmark scoorde op Full HD met 2x MSAA onder de 15 FPS.
DayZ Standalone scoorde op alles LOW met een 720p resolutie 60FPS+.

Conclusie:
Gebaseerd op mijn, gamers, verwachtingen viel hij kwa prestaties een beetje tegen.
Echter is hij in dagelijks gebruik meer dan snel genoeg en werkt hij heerlijk.

Tevens verwacht ik dat hij vanwege de stevige constructie zeker een tijd mee zal gaan bij dagelijks gebruik en gesjouw.

Een aantal punten waar ik zelf geen volle 4 of 5 sterren heb gegeven zijn logischerwijs omdat het een 17" laptop is. Hierdoor is hij minder praktisch in gebruik en dus niet ergonomisch. Tevens word hij onder maximum belasting (zonder tweaks) al 70 75 Graden. Ik weet niet of dit normaal is maar lijkt naar mijn mening toch een beetje warm. vanaf 65 Graden slaan de ventilatoren aan en blijft hij stabiel op 75 hangen.

Heb jij ook een Asus N751JK-T7120H?

Let wel op dat hyper-v op deze laptop niet werkt! Ik heb deze laptop aangeschaft om op te ontwikkelen en gebruik daarvoor veel hyper-v. Na het inschakelen van hyper-v op een schone installatie van Windows 8.1 Enterprise wordt de laptop supertraag en stroomt het eventlog vol met foutmeldingen en warnings over driverissues etc.. Op dit moment is amecomputers aan het kijken of het vervangen van de wifi-module (en dus andere drivers) een uitkomst biedt (hulde voor amecomputers), maar asus geeft niet thuis door te kennen te geven dat ze third party software (de drivers en hyper-v) niet willen en kunnen ondersteunen. Leuk om te horen als je net 1000,- hebt uitgegeven en je hoofdzakelijk hyper-v gebruikt.
Inderdaad, om de WiFi module te vervangen met bijvoorbeeld en Intel 7260AC moet de hele achterkant eraf, is even wat moeite maar dan heb ook zeker wat natuurlijk.
Ook moest ik oppassen of ik wel of niet mijn drivers update, want ik kreeg een zeer lage FPS op driver 347.xx van nvidia (GuildWars2, 5FPS) en op de originele 333.xx een fps van 60-130. Volgens mij hebben meer mensen hier last van op GTX8xxM's, hier zou je eventueel nog naar kunnen kijken in verband met je DayZ :)

Met de nieuwste update van NVIDIA brengt hij tijdens het gamen je GPU kloksnelheid naar 135MHz, in plaats van 1GHz, kost je een hele boel.

edit: Ik hoop ten zeerste dat NVIDIA hier een oplossing voor vind.....

[Reactie gewijzigd door PimvanderWeide op 3 maart 2015 09:10]

Hallo Pim,

Begrijp ik dat jij de wifi kaart inderdaad vervangen hebt?
Ik heb met dit type zeer slechte wifi verbinding (vaak "beperkt") en volgens mij blijkt het meegeleverde kaartje bij dit type ook geen 5ghz te ondersteunen (staat wel hier bij tweakers) Hoe zat dat bij jou?

Als je de kaart vervangen hebt werkt 5ghz dan wel want er moeten natuurlijk ook 5ghz antennes aanwezig zijn.

Hoop op een reactie,

Stepper
Je kan altijd de wifi kaart vervangen, antennes zoals in het laptopscherm verwerkt zitten (zwarte en witte kabel) zijn puur en alleen versterkers voor de wifi kaart. Een wifi kaart heeft zelf intern de antenne zitten voor 5GHz.
En inderdaad, de ingebouwde Q-merk wifi antenne is waardeloos en instabiel, ik raad dan ook ten zeerste een redelijk goedkope Intel 7260ac aan.

En natuurlijk met linkje:
pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth
Ik heb een vraagje, kun je de 16GB RAM uitbreidingen makkelijk toepassen?
Door de achterkant los te schroeven zou dit makkelijk moeten kunnen. Mits je de juiste DDR3 bankjes koopt natuurlijk :p.
Achterkant is een enkel paneel.

Heb de review aangepast met een foto van de laptop zonder backplate.
Hierbij zie je de 2 geheugen strips die makkelijk op de gebruikelijke manier kunnen worden vervangen maar ook de WIFI module en HDD kunnen zonder problemen worden aangepast/vervangen.
Nu is dit een 15,6 inch variant van mijn laptop maar die zijn structureel hetzelfde gebouwd.
Tevens gebruikt hij normale kruiskop schroefjes voor de backplate, las hier en daar wat over torx 5,5 maar die heb ik nog niet gezien. (overigens kost een micro schroeven set ongeveer 10 euro en heb je alle micro-schroefdopjes).

[Reactie gewijzigd door Witchie NL op 9 februari 2015 17:54]

Correctie, vergeet mijn oude post. Die 15,6 had toch een compleet andere binnenkant dan de 17,2 inch variant.
Heb er nu foto's bij geplaatst van mijn laptop, zoals je kan zien zijn de geheugenbanken makkelijk uit te breiden en zijn alle benodigde schroeven kruiskop. Overigens bleek er ook nog extra ruimte voor een harde-schijf te wezen.