Specificaties 240mm diameter - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Nepton 240M Review

Foritain 4 februari 2015, laatste update op 26 mei 2017, 2.484 views

Cooler Master Nepton 240M

De Cooler Master Nepton 240M combineert een zeer stille werking (bij lage toeren) met goede koelprestaties en een zeer scherpe prijs. Een echte prijs-prestatievechter dus zonder toeters en bellen. Blijft uiteraard duidelijk hoorbaar op hogere toeren.

Pluspunten

• Goede koelprestaties, een i5/i7 zal je serieus kunnen overklokken.
  • Praktisch onhoorbaar op lage toeren (<30dBA @ 1 meter), en prima stil te houden tijdens praktische applicaties als gamen.
  • 240mm radiator met beperkte dikte maakt hem bruikbaar in tal van behuizingen
  • Eenvoudige installatie, zit geen geheugen of GPU in de weg, en is vrij van onderhoud
  • Degelijke kwaliteit onderdelen, inclusief ventilator-lagers
  • Keurige uitstraling, wel minder aggressief dan de 'oude' Nepton 140XL/280L
  • Uitstekende prijs-prestatieverhouding voor een AIO
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• Op volle toeren (wat je praktisch zelden zal gebruiken) zeker wel luidruchtig,
  • Prijs-prestatieverhouding onder druk door gelijk geprijsde high-end luchtkoelers. Uiteraard moet je dan wel een groot koelblok in je behuizing willen.
  • Overdreven als je niet van plan bent een aardig eindje te overklokken

Geluidsproductie (min) Score: 4

- Testmethodes
- Prestaties
- Conclusie

Productpagina @ Coolermaster.com

Het is inmiddels meer dan een jaar geleden dat ik een review maakte van de Cooler Master Nepton 140XL. Deze AIO waterkoeler kwam op dat moment samen met de Nepton 280L uit, en liet een scherpe prijs-prestatieverhouding zien en had een bijzonder stoere uitstraling. Inmiddels heeft Cooler Master de Nepton 120XL en de 240M toegevoegd aan het assortiment. Het getal staat hierbij voor de afmeting van de radiator, en de letters er achter voor de dikte er van. De Nepton 240M is dus een 240mm AIO koeler met een relatief dunne radiator.

De nieuwe generatie Neptons zou echter meer moeten zijn dan wat extra opties wat afmetingen betreft. Zo is de pomp herzien en zijn de ventilatoren veranderd, wat het praktisch geheel nieuwe koeloplossingen maakt met dezelfde naamgeving. Deze nieuwe Neptons worden tevens als ‘stille’ AIO waterkoelers op de markt gepositioneerd, wat op zich al het testen waard is. Wat niet veranderd lijkt de zijn is de focus op een scherpe prijs-prestatieverhouding, want de Nepton 240M is leverbaar vanaf ca 82 euro, en kan doorgaans inclusief bezorging voor minder dan 90 euro bij jou thuis liggen. Daarmee is het met een veilige afstand de meest betaalbare 240-280mm AIO koeler op de markt.

Om te beginnen de features en specificaties van de Cooler Master website.

Zoals praktisch bij elk merk staat de productpagina vol met mooie kreten. Als we daar een beetje door heen proberen te prikken zien we dat een aantal elementen aanzienlijk zijn veranderd sinds vorige keer. Om te beginnen is er een nieuwe pomp ten opzichte van de Nepton 140XL. Deze nieuwe pomp is flink stiller (<15dBA versus <25dBA), heeft nog altijd een verwachte levensduur van 70.000 uur ( ~ 8 jaar 24/7 gebruik), maar zou met 4.8W een stuk krachtiger moeten zijn dan de oude van 2.9 W.

Ook de ventilatoren hebben dus een flinke update gekregen. De rifle-bearing ventilatoren die op volle toeren een peuter omver konden blazen maken plaats voor stillere ventilatoren met een aanzienlijk hogere levensduur; 160.000 uur zijn ‘echte’ liquid bearings en die levensduur komt overeen met bijvoorbeeld Noctua hun befaamde SSO2 bearing. De maximale airflow van de nieuwe ventilatoren ligt wat lager, maar de statische druk van deze nieuwe Silencio ventilatoren ligt aanzienlijk hoger, en statische druk is exact wat je wilt hebben op een radiator. Uiteraard zijn de ventilatoren nog PWM aangestuurd, en kunnen ze via je moederbord naar wens worden afgesteld.

De radiator is met 27mm redelijk beperkt in de diepte, wat de Nepton 240M breed inzetbaar maakt, veel behuizingen hebben namelijk maar ruimte voor radiatoren met een beperkte dikte. Zoals de meeste alternatieven is de radiator van aluminium gemaakt. Hoewel er volledig koperen modellen bestaan (zoals bijvoorbeeld de Fractal Design Kelvin) ligt de prijs daarvan vele malen hoger.

Uiteraard is de Cooler Master Nepton 240M compatible met alle recente Intel en AMD sockets (AM1 uitgezonderd). Tevens is de Nepton 240M voorzien van 5 jaar garantie.

De Cooler Master Nepton 240M komt als luxe-serie in de bekende keurige verpakking (De Seidon reeks is de budget reeks en komt bijvoorbeeld in bruin karton). Uiteraard zit het product stevig verpakt met voldoende bescherming er om heen. In de verpakking vinden we, zoals we bij AIO’s gewend zijn, een hele collectie aan onderdelen. AIO houdt in dat de radiator en de pomp reeds vooraf gemonteerd en gevuld zijn, dus geen werk aldaar. Twee ventilatoren, montagematerialen voor Intel en AMD, handleidingen, schroeven, koelpasta, een backplate, en een Y-splitter kabel voor de ventilatoren ontbreken uiteraard niet. Een ongebruikelijk element bij AIO koelers is de rubberen demping die straks tussen de ventilator en radiator komt, om het geheel nog stiller te maken.

De radiator is het bekende ontwerp, maar dan nu in een 240mm uitvoering en wat dunner, en ook de slangen lijken ongewijzigd; niet heel lang, maar redelijk buigbaar en maken een degelijke indruk. Ook de aansluitingen op de radiator en de pomp zelf voelen erg stevig. Wat wel nieuw is zijn de kleine witte letters ‘Nepton 240M’ aan de zijkant van de radiator. Ook de pomp lijkt aan de buitenkant praktisch ongewijzigd, maar een scherp oog zal opvallen dat de letters van Cooler Master dit keer doorzichtig zijn, en straks dus verlicht zullen zijn waar de 140XL en 280L enkel de rand verlicht hadden. Aan de onderzijde treffen we wederom een stevige laag koper aan.

De nieuwe Silencio ventilatoren zijn duidelijk anders dan de JetFlo’s, al troffen we deze al eerder aan in de Silencio 652S behuizing dus helemaal als een verrassing komen ze niet. De scherpere hoek van de fan-blades duiden op een hogere statische druk en een lagere airflow, wat bij gebruik op een radiator dus goed van pas komt. Ze zien er keurig uit, al oogt de nieuwe Nepton uitstraling duidelijk wat minder agressief dan de oude variant met de JetFlo ventilatoren. Het geheel maakt een wat rustigere en meer bescheiden indruk, al speelt het vast ook een rol dat de 140XL een zeer dikke push-pull opzet had. Hoewel ik geen push-pull zal testen heb ik mij laten vertellen dat het niet voor relevant betere prestaties zorgt, en het de investering dus niet waard is (tenzij je die ‘look’ echt tof vindt).

Het inbouwen van een AIO waterkoeler is in de regel al eenvoudig, en wanneer je geen push-pull opzet gebruikt eigenlijk nog eenvoudiger. Je hebt geen gedonder met het vullen van de waterkoeling, en hoeft enkel het koelblok op je processor te zetten en de radiator in je behuizing te hangen. We beginnen met de montage-schroeven op het koelblok te zetten, in dit geval de Intel schroeven.

Voordat we het koelblok kunnen monteren moeten we de backplate voorbereiden. Schroefjes er in, plastic klemmetjes er over, en klaar. Vervolgens leggen we die backplate onder het moederbord, en zetten we deze vast met 4 flinke moeren.

Vervolgens is het niets anders dan het koelblok vast te schroeven in die moeren. Afhankelijk van de behuizing kan je besluiten dit te doen voordat je de radiator in de behuizing hangt, of er na. In dit geval ga ik de Nepton 240M plaatsen in een BitFenix Pandora behuizing, een behuizing waar de Nepton maar net in past (een dikkere radiator zal zeker niet gaan), dus komt het beter uit om eerst de radiator te plaatsen alvorens het koelblok aan het moederbord te monteren. Ventilatoren met schroeven op de radiator plaatsen (Vergeet het rubberen demping-laagje niet), en hang de radiator met schroefjes in de behuizing. Koelblok vastschroeven, en klaar! (Nou ja, kabeltjes nog even aansluiten lijkt wel een handig idee).

Wat wel op viel bij demonteren was dat het vastschroeven van het koelblok het geheel dusdanig stevig vast zet dat de moeren aan het koelblok blijven. De koeler is vervolgens wel eenvoudig uit de behuizing te halen maar een tang was nodig om de moeren weer van het blok te halen. Geen echt issue, maar wel onhandig als je van plan bent de koeler regelmatig te hermonteren.

Overige punten:
- Tests worden uitgevoerd op een open test-bench: de Cooler Master Test Bench v1.0
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen (zeldzaam) gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test op de i7 gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs. In de regel is deze belasting iets zwaarder dan gamen of video-editting.
- Ik noteer de temperatuur pas nadat deze minimaal 15 minuten stabiel blijft.
- Bij het passeren van 90 graden Celcius faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overklokken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-prestatie-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overklok met een koeler kan bereiken.

Het systeem in idle:

Het bekende verhaal: praktisch elke aftermarket koeler gaat een i7 koel genoeg houden bij geen of eenvoudig gebruik zoals browsen of office applicaties.

Sinds ik met de i7-4770k ben gaan testen heb ik vooral luchtkoelers gezien. De NZXT Kraken X60 is de enige AIO waterkoeler in de lijst, en hoewel deze de Nepton 240M met een paar graden voor blijft is deze wel groter (280mm versus 240mm) en aanzienlijk duurder (X60 is EOL, maar de opvolger de X61 is ~133 euro, een dikke 40 euro meer dan de Nepton). Daar staat wel tegen over dat NZXT met een RGB LED feature komt en software om fanprofielen te maken, maar gezien het prijsverschil lijken ze toch een andere markt te bedienen. De Noctua NH-D15 is dan wel een luchtkoeler, maar lijkt wel een directere concurrent gezien beide producten hetzelfde prijskaartje dragen, en praktisch dezelfde koelresultaten neerzetten. Vergeet echter niet dat een waterkoeler warme lucht direct uit je behuizing drukt, waar een luchtkoeler vaak voor een groter deel afhankelijk is van de airflow van de behuizing.

Het toepassen van een overklok lijkt in elk geval geen relevante gevolgen te hebben voor de relatieve krachtverhoudingen.

An sich zet de Nepton 240M ook gewoon keurige resultaten neer. Niet alleen op gebied van koeling, maar vooral ook wat de geluidsproductie betreft. Schakelen we de ventilatoren naar een stille stand via PWM (moederbord) dan is de Nepton namelijk echt stil. Zelfs met 12V op de pomp moet je er met je oren tegen aan zitten om wat te horen, en hoewel ik de Silencio ventilatoren al kende was het goed om te zien dat zelfs op een radiator gemonteerd ze geluidloos kunnen werken. Zelfs op een rustige avond in een stille ruimte kon ik de Nepton in de stilste stand niet waarnemen, en ook mijn Voltcraft SL-200 geluidsmeter (meet vanaf 30dBA) was niet in staat om iets te meten op een kleine meter afstand. Eerdere AIO’s die mij passeerden waren in staat vrij stil te blijven, maar de Nepton 240M mag zich van mij de eerste ‘echt stille’ waterkoeler noemen: een uitstekende onderscheidende feature.

Dat wil natuurijk niet zeggen dat de Nepton 240M ook meteen de stilste koeler ooit is, want hoewel de Silencio’s op volle toeren veel stiller zijn dan de JetFlo’s van de 140XL, is de totale geluidsdruk bij maximale prestaties nog altijd een stuk hoger dan bij een high-end luchtkoeler zoals de NH-D15 of de R1 Universal, en bij gelijke geluidsdruk zullen de koelprestaties van een AIO ook niet beter zijn. Iets wat overigens op lijkt te gaan voor elke AIO versus luchtkoeler discussie.

Je zal de voor- en nadelen van beide soorten producten tegen elkaar moeten afwegen. Een vergelijkbaar geprijsde luchtkoeler kan dus vergelijkbare koelprestaties neer zetten op een test bench, maar is ook afhankelijk van de airflow van je behuizing, waar een AIO vaak direct warme lucht naar buiten kan blazen wat in de praktijk in een behuizing een AIO oplossing een klein voordeeltje geeft. Een luchtkoeler zal bij maximale prestaties wat stiller zijn, maar je moet er wel ruimte voor hebben in je behuizing. Vaak zitten luchtkoelers hogere geheugentypes in de weg en soms overlappen ze het eerste PCI-E slot, issues die AIO’s niet hebben, en het hoge gewicht van sommige luchtkoelers maakt ze niet ideaal voor systemen welke je regelmatig mee neemt naar bijvoorbeeld een LAN-party. Luchtkoelers hebben daarentegen weer het voordeel dat ze technisch gezien minder complex zijn, en de kans op problemen dus ook kleiner is. Best veel om over na te denken dus en je eigen mening over te vormen, en laten we niet vergeten: je mening over de uitstraling zal vermoedelijk even zwaar wegen.

Ook in een kubus behuizing als deze Raijintek Aeneas voelt de Nepton 240M zich prima op zijn gemak. Kabelmanagement moet uiteraard nog worden gedaan ;)

Terug naar de Nepton 240M in de BitFenix Pandora (zie review) zien we hoe de Nepton er in de aan-stand uit ziet. Het Cooler Master logo verlicht keurig en wit op.

De Cooler Master Nepton 240M is een opvallende uitvoering van een AIO waterkoeler, want het is met enige afstand de stilste AIO oplossing welke ik heb gezien, waar AIO’s wat geluidsproductie betreft het in de regel moesten afleggen tegen luchtkoelers. De pomp doet het uitstekend op dat gebied en kan gerust op de volle 12V blijven staan, en de nieuwe Silencio ventilatoren laten wederom zien dat ze op een lage instelling ook echt onhoorbaar kunnen zijn. Het blijft nog wel een AIO in de traditionele zin dat hij bij maximale prestaties duidelijk aanwezig is, al valt er dit keer wel mee te leven, waar de oude Nepton reeks met JetFlo’s op volle toeren een heus vliegtuig was (al bleek daar dat een afname van de ventilatorsnelheid niet direct grote prestatieverliezen tot gevolg had).

De algehele uitvoering is ook keurig in orde. Alles ziet er keurig uit, installatie is zo gepiept en AIO’s zijn nog altijd eenvoudig in gebruik en onderhoudsvrij, niets voelt kwetsbaar aan, en de nieuwe ventilatoren hebben de bouw- en lagerkwaliteit van degelijke (prijzige) aftermarket ventilatoren. De Nepton richt zich nog altijd op een scherpe prijs boven ‘poespas’, dus een RGB LED feature, software, of andere fancy features ontbreken, maar de witte LED op de pomp mag er ook zeker zijn.

Het is niet de best presterende waterkoel oplossing ooit, of de meest sexy koeler ooit, maar de prestaties liggen in lijn met andere koeloplossingen in zijn klasse en liggen vanuit een praktisch oogpunt heel erg dicht bij duurdere oplossingen, en de uitstraling is ook zeker niet verkeerd. Het feit dat je tijdens normaal gebruik een duidelijk stillere waterkoeler kan hebben vind ik ook echt een belangrijk selling-point. Dat de discussie over AIO oplossingen versus luchtkoelers rustig door zal blijven gaan twijfel ik echter geen moment over, zelfs met stillere prestaties blijven er inherente voor- en nadelen aan beide productgroepen. Toch moeten we niet vergeten dat de Nepton op dit moment de meest betaalbare 240-280mm waterkoeler is, en dan lijkt Cooler Master met de Nepton 240M toch een hele sterke kaart in handen te hebben

Goede koelprestaties, goede geluidsprestaties (Uitstekend zelfs voor een AIO) en een degelijke bouwkwaliteit maken deze nieuwe Cooler Master Nepton 240M een aanrader als je op zoek bent naar een praktische AIO oplossing. De scherpe prijs geeft hem vervolgens nog een duwtje in de rug en zorgt ervoor dat de (nieuwe) Nepton reeks de positie als prijs-prestatiekoning verder aanscherpt.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master Nepton 240M?

Mooie review weer!

Enig (minescuul) minpuntje vind ik wel dat je de eerder geteste Phanteks PH-TC14PE resultaten niet hebt meegenomen in het resultaten lijstje. Aangezien je in die review aangaf dat met de i7-4770k op 4.2gHz overclock de cores tussen de 57-59 graden onder load (in het stukje tekst onder de grafiek) weet te houden. Waarmee de Phankteks als luchtkoeler op zijn minst gelijkwaardig zou zijn aan deze waterkoeler ;) .
Dank je!

Die staat niet in mijn grafiek omdat het aan andere 4770k was, en dan heb je geen eerlijke vergelijking meer. Het resultaat van toen zit wel erg dicht bij de concurrenten in deze vergelijking (dat is op zich goed om te zien natuurlijk), zoals deze 240M, de NH-D15, etcetera, en hij zat op de AMD ook dicht achter de X60. Helemaal eerlijk vergelijken kan ik dus niet, en ik kan hem dus ook niet toevoegen, maar je zou verwachten dat die Phanteks vanuit een praktisch oogpunt wel binnen dezelfde marges zal spelen. De vergelijking tussen dat model, de Cryorig, en de D15 wordt dan ook regelmatig gemaakt.

De 4770k die ik nu gebruik voor testen is overigens bewust hier om als test-platform te dienen, dus die hoop ik voorlopig en voor veel komende koelers te blijven gebruiken.
Een vermoeden dat de Phanteks er niet tussen stond vanwege zo'n reden had ik al, aangezien je daar ook aan gaf dat de 4770k een andere eindbestemming had. (en laten we eerlijk wezen, de 4770k's verschillen onderling ook enorm qua temps).
Bedankt dus voor je uitleg / conformatie!
Geen probleem. Ik bouw inderdaad veel voor anderen waardoor ik niet altijd alles mee kan nemen, daardoor blijft het soms bij beschrijvingen zoals bij die Phanteks review staat. Resultaten kunnen inderdaad flink verschillen, maar daar lijkt hier weinig sprake van. Probleem is dat de onderlinge verschillen zelden gek groot zijn, zelfs 2-3 graden onderling verschil (tussen cpu's) laat al niets meer over van een evt. vergelijking.
"Ik test met een Intel Core i7-4770k CPU. Zowel op 3.9GHz stock, als 4.2GHz @ 1.20V. Hoewel de stock snelheid technisch gezien 3.5GHz is, is 3.9GHz de normale boost speed, en ook een niet-overklokker zal de boost snelheid toch wel stabiel willen bereiken."

Vervolgens staat in de grafiekjes de 4790k.
Dank je voor de oplettendheid. Het moet echt 4770k zijn, maar ik was tevens met een ander systeem met 4790k bezig dus zal ergens verward geweest zijn. Ik pas de grafiekjes in de loop van de dag even aan!
Grafiekjes aangepast, meteen even erbij gezet dat het in graden Celcius is. Lijkt mij vanzelfsprekend, maar wel zo netjes. Wederom dank voor de oplettendheid.
Ola, ten eerste : top review :)
ten tweede : top review :)
ten derde waar is dat buisje voor langs de slangen bij de radiator?
ten vierde : top review :)
Hi :D

Dank
Dank!
Bijvullen/ontluchten/als je echt super dorst hebt maar geen zin hebt om een glas water te pakken?
Dank!! :D

Ik vermoed dat CM hem daar vult, maar er is achteraf geen reden meer om daar gebruik van te maken.
Dan kan CM het beter met vodka of jagermeister vullen want dat bevriest bijna niet dus betere koelmogelijkheden :+

wel lelijk "piemeltje" tegenover de rest vind ik ;(
Wel prijzig voor een shotje jager dan :D

Je kan dat stickertje er overigens af halen, betwijfel of het daadwerkelijk gevolgen zal hebben voor de garantie. Als iemand aan dat ding zit zie je dat toch wel. Moet zeggen dat ik ze in de werkelijk builds sowieso niet meer kon zien dus heb de moeite niet genomen.
Foritain,wederom een heerlijke review die lekker wegleest.
Zeker een voor in de spotlight aan het eind vd maand
_/-\o_ _/-\o_
Ideaal dat je de koeler zelf kunt vullen of legen. Al lijkt mij dit bij een AIO niet van toepassing aangezien het hierom een AIO is. Maar goed het is en blijft handig. Ik vind dit soort tubes toch altijd het mooist om te zien tot ze natuulijk met doorzichtige tubes in AIO's komen.

Verder heb ik nogal wat leesvoer voor de komende dagen aangezien je weer als een speer gaat. Heel netjes en het is ook duidelijk dat je de tijd ervoor neemt om alles goed uit te zoeken en te testen.

Push pull heeft alleen in bepaalde gevallen meerwaarde, voornamelijk bij kleine rads. Mijn vorige build bevatte een H50 in een push pull opstelling en dat scheelde al gauw 10 - 15 graden op een i5 750 @ 4+ Ghz wat bij een zware overclock erg belangrijk kan zijn. En de look is ook erg gaaf.
Zitten er trouwens schroeven voor een push pull bij? Niet dat dit veel meerwaarde heeft bij een dergelijke grote rad.
vullen/legen zou nooit nodig hoeven zijn, maar dat het kan lijkt mij geen kwaad kunnen. En tja, welke tubes mooier zijn vind ik lastig, erg persoonlijk. Er zaten volgens mij (zal het even bevestigen met foto's) geen extra schroeven bij voor push-pull, maar toen ik bij CM op bezoek was en over de Nepton aan het praten was gaven ze al aan dat het geen nuttige toevoeging zou zijn. Om eerlijk te zijn zie ik het nut zelf ook niet echt.
Zeer mooie review! +3
Jij hebt mij overtuigd , ik heb deze koeler besteld voor mijn tweede build .
Ik heb een vraag: Presteert deze koeler wat beter als je de pomp aansluit op een gewone aansluiting voor stroom op de PSU ipv op de moederboard 4pins header ?
Met behulp van een verlengstukje bvb.
Dank je :D En alvast veel plezier!

Aansluiten via mobo of molex adapter zou niet uit mogen maken. In geval van twijfel is gebruik maken van de molex adapter geen slecht idee, want dan weet je zeker dat hij exact 12V gaat krijgen.